Robert Wiene 150

Za jménem Caligari se skrývá jméno Wiene, doktor Robert Wiene. Je-li identita prvního z obou doktorů krajně podezřelá, pak na tom s vědomostmi o doktoru Wienem nejsme o mnoho lépe. Víme, že měl československý pas. Že se narodil ve Vratislavi, zatímco jeho otec byl rodákem z Nitry a matka z Bratislavy. Že pro úřady byl jednou Němcem, pak zase Maďarem, pak zase Čechem. Zda vůbec vládl češtinou či slovenštinou, netušíme. Víme, že od jeho narození letos uplynulo 150 let.

Patřil k první generaci německých režisérů s uměleckými ambicemi, jako byli Carl Froelich, Paul Wegener, Joe May, Richard Oswald nebo v Ponrepu letos představený Guido Seeber. Jako režisér debutoval v roce 1914 a v desátých letech byl vedle mladšího a dravějšího Ernsta Lubitsche hlavní uměleckou osobností německého filmu. Nejznámější jsou jeho tři expresionistické filmy, uspěl ale i v jiných žánrech. Král Nazaretský byl biblický film, Orlakovy ruce psychologický thriller, Růžový kavalír komedie ve stylu osmnáctého století s originální partiturou Richarda Strausse. Často natáčel v Rakousku, po roce 1933 sdílel úděl mnoha jiných velkých německých filmařů židovského původu, to znamená: hledal a nacházel práci ve filmových ateliérech různých evropských zemí. Umírá 15. července roku 1938.