Program

06/2022 (Změnit)
  • 22. týden
  • St 01/06

    Čínská čtvrť

    Režie → Roman Polanski
    Původní název → Chinatown
    USA 1974 / CZT / English friendly / 130 min. / DCP
    Hrají → Jack Nicholson, Faye Dunawayová, John Hillerman, John Huston

    Nicholsonův Jake Gittes je specifickým typem soukromého „očka“. Nepije, nestřídá ženy, je tak trochu bulvární celebritou a známou postavou společenského života Los Angeles. Narušování vyšetřování bývalých kolegů od policie je pro něj zábavným sportem a drobnou pomstou za šrámy na duši získané během vlastní policejní kariéry. Mistrovství Nicholsonova výkonu spočívá v tom, že po celou dobu děje filmu z jeho gest, pohybů a pohledů cítíme, že se přes veškerý cynismus zároveň modlí, aby neudělal stejnou chybu jako „tenkrát“ v Čínské čtvrti. Například když si všimne pigmentové skvrny v oku Evelyn, anomálie, která je předzvěstí zbloudilé kulky. Díky svým bystrým smyslům zaregistruje napoprvé i vodítko k Mulwrayově vraždě, které je všem na očích, ale kvůli příchodu osudové femme fatale na scénu mu nedokáže věnovat dostatečnou pozornost. Jeho instinkty a intuice jsou ve srovnání s ostatními postavami filmu neporovnatelné. Je zmíněnou celebritou a místním klaunem. Trik spočívá v tom, že pod tímto ochranným zabarvením je Jake klaunem bílým a osamělým – bytostně noirovým. Jeho nečekaně hysterický výbuch v lazebnickém salonu nás hned na začátku filmu upozorní na to, že Jake postrádá mocenské zázemí, kterým disponují jeho soupeři. A zároveň tuší (i přes Nicholsonův suverénní křivý úsměv), že toto rozložení sil nedokáže zvrátit. Přesto se vlastním krédem „Let sleeping dogs lie“ řídit nedokáže.

    Polanského dva největší projekty v Hollywoodu, Čínskou čtvrť a Rosemary má děťátko dělí propast šesti let, během kterých Hollywood i sám Polanski prošli radikální proměnou. Jedna věc zůstává stejná – i přesto, že Polanski pravidelně překračuje natáčecí plán, Paramount zůstává trpělivý, protože jeho bossové jsou nadšení z promítání denních prací. Je důležité zmínit, že Polanski přitom nenavazuje na poetiku filmu noir zdaleka tak estetizovaně jako například o dekádu později Ridley Scott v Blade Runnerovi. S výjimkou hudby Jerryho Goldsmithe a retro stylizovaných úvodních titulků se ocitáme v klasickém detektivním příběhu. Archetypy nenavazují na konvence noirového žánru, ale spíše na incestuální archetypy biblické a antické nebo ty, které známe z novinových titulků doby aféry Watergate. Vzhledem k Watergate získává Towneova zápletka týkající se nedostatku vody a jejího odkloňování z různých pozemků kvůli podvodným machinacím i mírně satirický podtón. Nehledě na to, že jde také o až surrealistický námět upomínající na počátky Polanského evropské filmové kariéry.

  • Čt 02/06

    Vůdce karavany

    Režie → John Ford
    Původní název → Wagon Master
    USA 1950 / CZT / English friendly / 79 min. / 35 mm
    Hrají → Ben Johnson, Ward Bond, Joanne Druová, Harry Carey ml., Jane Darwellová

    Mormonští osadníci míří do zaslíbené země u řeky San Juan v Utahu a najímají si obchodníky s koňmi Travise a Sandyho jako vůdce vozů. 109. (slovy: stý devátý) film Johna Forda, western. Jeden z nejpřímočařejších, nejméně spektakulárních. Skvělý příklad ze zralého období velkého umělce, který v rozhovorech nikdy nepřipustil, že by jím byl.


    Divoká tráva

    Režie → Alain Resnais
    Původní název → Les Herbes folles
    Francie 2009 / CZT / 94 min./ DCP
    Hrají → André Dussollier, Sabine Azémaová, Mathieu Amalric, Anne Consignyová, Emmanuelle Devosová

    Cannes 2009 – Zvláštní cena poroty
    Cahiers du cinéma 2009 – nejlepší film roku

    „…jako v Pravidlech hry tu jde o to, jak – v očekávání smrti – ze sebe všichni děláme šašky.“ Slova, jimiž François Truffaut kdysi uzavřel svůj text o Resnaisově Muriel, se stejně dobře, ne-li líp, hodí i pro – po všech stránkách brilantní – Divokou trávu. Už první obraz varuje: celý život kráčíme po zrádném povrchu, pod nímž ustavičně bují plevel. Nic z nás, solidních bytostí, někdy už ne tak docela mladých, neudělá idioty tak spolehlivě, jako láska. Pokud amour fou a s ní spojená totální ztráta soudnosti zrovna nepostihla nás, ale děje se postavám na plátně, je to úlevné, pokud ale těmi figurkami hýbá Alain Resnais, je to slast! Celoživotní vyznavač André Bretona a vůbec surrealismu tady odhazuje všechny bezpečnostní pásy a odstraňuje všechny záchranné sítě. Tohle nemůže dopadnout dobře. Ale ty opojné chvíle před dopadem, mon dieu, ty jsou k nezaplacení!

  • Pá 03/06

    Kočár do Vídně

    Režie → Karel Kachyňa
    ČSR 1966 / English friendly / 80 min. / DCP
    Hrají → Iva Janžurová, Jaromír Hanzlík, Luděk Munzar

    digitálně restaurovaný film

    Psychologické drama režiséra Karla Kachyni a scenáristy Jana Procházky radikálně změnilo zobrazování nedávné československé historie. Nešlo o pouhé překlopení dosavadní optiky (zlý Němec, hodný partyzán), ale o celkovou relativizaci, budovanou díky soustředění na jednotlivce a na jeho individuální prožívání „velkých“ dějinných událostí. Komorní charakter příběhu podtrhuje sevřený vizuální koncept. Celý film se odehrává v hlubinách lesa. Dva prchající rakouští dezertéři donutí mladou venkovanku Kristu, aby je svým povozem dopravila přes Znojmo za hranice. Žena svolí s vidinou pomsty: Němci jí den předtím pro výstrahu oběsili manžela a těžce raněný voják a jeho naivní druh mají zemřít její rukou. Situace se však rozvíjí jinak, než žena naplánovala. Pro pětadvacetiletou Ivu Janžurovou byla postava mladé vdovy jednou z prvních velkých hereckých příležitostí. Za svůj výkon v Kočáru do Vídně, Svatbě jako řemen a Pensionu pro svobodné pány obdržela v roce 1968 cenu Trilobit. Kromě soustředěného herectví se na napjaté atmosféře filmu podílí kamera Josefa Illíka, proměňující opuštěný les v tísnivý prostor, z něhož není návratu. Nadčasový příběh o nemožnosti najít společnou řeč a dosáhnout spravedlnosti se stejně jako jiné filmy Kachyni a Procházky po srpnu 1968 nemohl objevit v kinech.


    Legenda o zlaté perle

    Režie → Teddy Robin Kwan
    Původní název → Wai Si-Lei chuen kei
    Hongkong 1987 / český dabing / 81 min. / 35 mm
    Hrají → Samuel Hui, Ti Lung, Teddy Robin Kwan

    Midnight Movies

    Hrdinou filmu je neprůstřelný supermuž Wisely, v civilu spisovatel sci-fi, který perfektně ovládá umění zápasu kung-fu, stejně jako jeho půvabná přítelkyně Sue, sestra šlechetného mezinárodního gangstera Paula Durana. O tajemnou zlatou perlu, obdařenou magickými schopnostmi, s nimi soupeří záhadný milionář Howard Hope. Zároveň se snaží perlu získat zpět mniši nepálského kláštera, v němž byla po staletí uložena jako posvátný předmět a odkud ji uloupil Wiselyho přítel David.

  • So 04/06

    Komunismus a síť aneb Konec zastupitelské demokracie

    Režie → Karel Vachek / kamera: Karel Slach
    ČR – Slovensko 2019 / 335 min. / DCP

    Šestihodinová esej o čtyřech částech zkoumá filozofickou optikou dějiny režimů a revolucí, vůdců a mučedníků. Koláž z osobních vzpomínek, inscenovaných výjevů a archivů kolektivní paměti srovnává Pražské jaro se Sametovou revolucí a ukazuje expozici, kolizi, krizi a katarzi polistopadové společnosti. Nadějí na záchranu demokracie je kreativní smích, rozpouštějící nedotknutelnost a zbytnělá ega představitelů státních institucí. Internet osvobozuje společnost od zastupitelů jako nefunkčního mezičlánku, který brání přímé komunikaci občanů s mocenskými orgány.

  • Ne 05/06

    Ať žijí duchové!

    Režie → Oldřich Lipský
    ČSR 1977 / 80 min. / DCP
    Hrají → Jiří Sovák, Vlastimil Brodský, Dana Vávrová, Jiří Procházka
    Cyklus → Ponrepo dětem

    nově digitalizovaný film

    Režisér Oldřich Lipský se do zlatého fondu českých filmových pohádek zapsal dvěma divácky oblíbenými snímky – letní komedií Ať žijí duchové! a werichovskou variací Tři veteráni (1983). V obou případech se na scénáři podílel Zdeněk Svěrák. Ten v roce 1977 radikálně přepsal původní text Jiřího Melíška. Z příběhu o pionýrech angažovaných ve zvelebovací Akci Z tak vymizela dobová ideologie. Zůstal jen nestárnoucí, okouzlující příběh o partě vesnických dětí, které dají o prázdninách dohromady místní hradní zříceninu s pomocí laskavých nadpřirozených bytostí.


    Sedmikrásky

    Režie → Věra Chytilová
    ČSR 1966 / English friendly / 75 min. / DCP
    Hrají → Jitka Cerhová, Ivana Karbanová

    Digitálně restaurovaný film přijatý do sekce Cannes Classics 2022.

    Nejslavnější film Věry Chytilové je groteskní moralita Sedmikrásky. Surrealisticky laděné vyprávění o dvojici mladých žen, jež se rozhodnou být stejně zkažené jako okolní svět, nevyvstává z konkrétních sociopolitických reálií. Sedmikrásky představovaly počátek spolupráce Chytilové s Ester Krumbachovou, která se podílela na excentrických kostýmech i scénáři.


    Marie and Marie – two women whoʼve had enough and answer the wickedness of the contemporary world with their own. A bitingly provocative anarchistic ride by director Věra Chytilová and screenwriter and artist Ester Krumbachová. The filmʼs visual side was highly influenced by the experimental work of cinematographer Jaroslav Kučera, Chytilováʼs husband and closest collaborator. Still an original gem of the Czech cinema of the 1960s that made the Communist Party rather cross.

  • 23. týden
  • Po 06/06

    Hamlet

    Režie → Sven Gade – Heinz Schall
    Původní název → Hamlet
    Německo 1920 / CZT / 77 min. / 35 mm / projekce s živým hudebním doprovodem
    Hrají → Asta Nielsenová, Eduard von Winterstein, Heinz Stieda

    Co nebylo problémem pro nejslavnější herečku devatenáctého století Sarah Bernhardtovou (inscenace z roku 1886), nemohlo být problémem ani pro největší filmovou tragédku počátku století dvacátého Astu Nielsenovou, totiž, že Hamlet u Shakespeara není žena. Na němém snímku z roku 1920 je zajímavé, že neobvyklá (zvlášť na svou dobu) genderová reintertpretace známé postavy nešla příliš na úkor děje a smyslu původní hry (premiérová verze měla 131 minut). Vztahy Hamleta k Ofélii a Horaciovi dostaly nicméně samozřejmě nový podtext (ne-li dokonce vysvětlení.)


    Ples upírů

    Režie → Roman Polanski
    Původní název → Dance of the Vampires
    Velká Británie 1967 / CZT / English friendly / 100 min. / 35 mm
    Hrají → Roman Polanski, Jack MacGowran, Sharon Tateová, Ferdy Mayne

    Mile roztržitý profesor Abronsius, jinak světově proslulý upírolog, doprovázený panicky nezkušeným asistentem (s vervou jej hraje sám Polanski), se vydává do transylvánských hor zničit nebezpečného upíra. Na této zápletce, jež částečně vychází ze slavného Stokerova románu Dracula, buduje Polanski precizním balancováním mezi napětím a komickými situacemi stylisticky vyhraněnou parodii hororů s upíří tematikou.

  • Út 07/06

    Nezbedný bakalář a dramaturgická performance 8lidí

    Inscenovaný dramaturgický úvod (60 min.) k filmu Nezbedný bakalář (92 min.).
    Autoři: 8lidí. Dramaturgická spolupráce: Magda Jiřička-Stojowska.

    Snímek, který natočil těsně po konci druhé světové války Otakar Vávra, se téměř vytratil z kolektivní paměti. Přesto se stal impulsem pro vznik tvůrčí skupiny 8lidí. Právě od tohoto filmového díla se odvíjí nitky, které se o více jak půl století po jeho premiéře spojily do tvůrčího kolektivu.
    Poznejte s námi osudy našich předků, které se nečekaně a nepochopitelně propojily v jednom filmu.

  • St 08/06

    Co se vlastně stalo s Baby Jane?

    Režie → Robert Aldrich
    Původní název → What Ever Happened to Baby Jane?
    USA 1962 / CZT / English friendly / 119 min. / 35 mm
    Hrají → Bette Davisová, Joan Crawfordová, Victor Buono, Julie Allredová

    Psychothriller, v němž bývalá filmová herečka týrá svou mladší a úspěšnější sestru, upoutanou na kolečkové křeslo. Náš cyklus „land” of dreams zakončujeme jedním z filmů, v nichž Hollywood v době upadajícího studiového systému odkazoval k vlastní minulosti: příběhem, ironickým obsazením dvou hereckých rivalek třicátých let i antiiluzivním způsobem zobrazení (přičemž kameraman Ernest Haller v klasické éře spoluvytvářel hvězdnou auru Bette Davisové i Joan Crawfordové).

  • Čt 09/06

    Sedmdesát let s amatérským filmem Emil Pražan – carte blanche

    / vstup zdarma

    Emila Pražana lze bez nadsázky označit za legendu českého amatérského filmu, kterému se (po předchozích zkušenostech s fotografickou tvorbou) věnuje s velkým nasazením a obdivuhodnou erudicí už téměř 70 let. Do organizovaného amatérského hnutí se výrazně zapojil v rámci Filmového klubu ROH v Hradci Králové, v jehož vedení působil od roku 1958. Při organizování klubové činnosti kladl vždy zvláštní důraz na zajištění maximální kvality vzdělávání pro filmové amatéry. Tato snaha vyvrcholila v roce 1963, kdy ve spolupráci s Radomilem Staštíkem založil Krajskou konzervatoř pro film a fotografii – první školu tohoto typu v republice, pro kterou získal coby vedoucího lektora prof. Jána Šmoka, pedagoga pražské FAMU. Na základě úspěšně realizovaných vzdělávacích programů a celkového vzestupu domovského klubu působil Emil Pražan od roku 1964 jako metodik amatérského filmu v Krajském osvětovém středisku v Hradci Králové a podobnou pozici zastával na celostátní úrovni v letech 1977 až 1990 v Ústavu pro kulturně výchovnou činnost, kterého je nynější NIPOS – ARTAMA nástupcem.
    Dnešní večer připravený ve spolupráci NFA a NIPOS – ARTAMA nabízí příležitost k osobnímu setkání s mimořádně činorodým filmovým nadšencem, neúnavným diskutérem neoddělitelně spojeným s tuzemskou amatérskou kinematografií, setkání obohacené výjimečnými filmy zařazenými do programu na přání hostitele.

    Příběh vojáka
    režie: Vladimír Šmejkal – Čeněk Zahradníček
    ČSR 1935 / 11 min. / 16 mm

    Zachránce
    režie: Milan Kazda
    ČSSR 1962 / 7 min. / 16 mm

    Cesta za džbánem vody
    režie: Jaroslav Cita
    ČSSR 1970 / 5 min. / 16 mm

    Zelená pro Strahov
    režie: Václav Fořt – Rudolf Mihle
    ČSSR 1980 / 14 min. / 16 mm

    Kauza Červená Karkulka
    režie: Jaroslav Nykl
    ČR 2014 / 16 min. / HD

    Pozvání k Čapkovi
    režie: Václav Fořt
    ČR 2014 / 35 min. / DVD

  • So 11/06

    Jáchyme, hoď ho do stroje

    Režie → Oldřich Lipský
    ČSR 1974 / 95 min. / DCP / nově digitalizovaný film
    Hrají → Luděk Sobota, Marta Vančurová, Věra Ferbasová, Ladislav Smoljak, Zdeněk Svěrák

    víkend červnový, lipský

    Dobrosrdečný venkovský mladík František Koudelka odjíždí pracovat do Prahy. Na cestu si koupí kondiciogram, v němž mu počítač podle jeho data narození vypočítal dny úspěšné, nebo jen ošidné či dokonce krizové. František nastoupí do autoservisu. Protekční místo mechanika mu sehnala jeho energická ovdovělá teta, u které také bydlí v podnájmu. Mechanici v autoservisu dostávají od zákazníků velké úplatky a často se stane, že se některý z přílivu peněz zblázní. To však plachému Františkovi nehrozí, řídí se totiž svým kondiciogramem. Ten mu má také pomoci získat přízeň a nakonec i lásku prodavačky Blanky. V cestě mu ale stojí konkurent, výčepní Karel, a tak František čeká na svůj přesně vypočítaný úspěšný den.
    První filmový scénář autorské dvojice Zdeněk Svěrák a Ladislav Smoljak. Nápady přeplněný snímek právem patří k českým komediálním klenotům, a to nejen díky řadě okouzlujících scén a nezapomenutelných dialogů, ale i přesnému hereckému obsazení. Tomu dominuje ve své první velké filmové roli tehdy devětadvacetiletý Luděk Sobota.

  • Ne 12/06

    Adéla ještě nevečeřela

    Režie → Oldřich Lipský
    ČSR 1977 / English friendly / 103 min. / DCP / digitálně restaurovaný film
    Hrají → Michal Dočolomanský, Rudolf Hrušínský, Miloš Kopecký, Naďa Konvalinková

    víkend červnový, lipský

    Parodií Adéla ještě nevečeřela pokračovali scenárista Jiří Brdečka (1917–1982) a režisér Oldřich Lipský (1924–1986) ve spolupráci započaté parodií na rodokapsy Limonádový Joe aneb Koňská opera (1964). Tentokrát se – opět s příznačným humorem a sobě vlastní poetikou – zaměřili na brakové detektivky. Hrdinou je slovutný americký detektiv Nick Carter, vyzbrojený nejnovějšími pátracími pomůckami a zdravým sebevědomím, který přijíždí do secesní Prahy, aby vyřešil záhadné zmizení v rodině hraběnky Thunové. K ruce je mu tělnatý český komisař (a navíc pivař a labužník) Ledvina, ďábelským protivníkem zlotřilý botanik a jeho „cvičená“ masožravá rostlina Adéla, objektem detektivova láskyplného vzplanutí půvabná Květuška.

  • 24. týden
  • Po 13/06

    Videoarchiv: ostentativní akce

    Cyklus → paralelní kino

    Pod názvem Videoarchiv vzniká nová součást sbírky Národního filmového archivu, jež je zaměřena na experimentální audiovizuální díla vzniklá na české umělecké scéně. Videoarchiv bude v Paralelním kině představen v rámci tematických průřezů s kurátorskými úvody. První z těchto večerů je věnován historické úloze pohyblivého obrazu při dokumentaci prchavých uměleckých akcí, jejíž podoby a proměny lze v Československu sledovat již od šedesátých let 20. století. První záznamy happeningů či performance byly realizovány v době kulturní cenzury a tržních regulací, a přesto významně ovlivnily vývoj českého akčního umění i pozdějšího videoartu. Konec cenzury a technologické inovace v letech devadesátých přinesly rozvoj performativních tendencí, jejichž dokumentace byla obvykle pořizována na dostupné analogové videokamery. Rozmach digitálních technologií a intermediálních přístupů oživil počátkem nultých let zájem o experimenty s produkcí a postprodukcí uměleckých akcí prostřednictvím pohyblivého obrazu. Nyní, v době narůstajícího působení a významu internetu a sociálních sítí, je podstatné performativní uměleckou pozici opět revidovat.

    Videoarchiv vzniká jako součást výzkumného projektu Audiovizuální dílo mimo kontext kinematografie: dokumentace, archivace a zpřístupnění (DG20P02OVV025), který je financován z programu NAKI II Ministerstva kultury ČR.
    Uvádějí: Markéta Jonášová a Sylva Poláková.
    více na: https://videoarchiv.nfa.cz/katalog/ a https://videoarchiv-nfa.cz/

  • Út 14/06

    Vrať se do hrobu

    Režie → Milan Šteindler
    ČSR 1989 / 96 min. / 35 mm
    Hrají → Milan Šteindler, Dana Batulková, Klára Pollertová

    ARAS promítá

    projekce za účasti režiséra

    Tragikomedii o úskalích, s nimiž se může setkat muž vstupující do „Kristových let“, natočil coby svou režijní prvotinu Milan Šteindler. Jedna z výrazných autorských osobností divadla Sklep demonstrovala svůj talent v rámci „klasického“ vyprávění. Snímek Vrať se do hrobu, na němž se významně podílela scenáristka Halina Pawlowská, se tak formálně a stylově liší od jiných filmových děl „Sklepáků“ – mozaiky Pražská pětka (1988) a rytmikálu Kouř (1990) Tomáše Vorla či od audiovizuální feérie Don Gio (1992) bratrů Michala a Šimona Cabanových. Přesto je však Šteindlerův snímek generačním dílem, jehož nespokojený hrdina zápasí v komické nadsázce s neukotveností a zakomplexovaností danou životem v předchozím režimu. Sociolog Víťa Jakoubek má rodinu i práci, ale ani jedno ho neuspokojuje.

  • St 15/06

    Minulost

    Režie → Ivo Trajkov
    ČR 1998 / 95 min. / 35 mm
    Hrají → Karel Zima, Madla Zimová, Klára Melíšková, Petr Georgiev

    Asociace českých kameramanů

    projekce za účasti tvůrců
    Neslyšící František se dostává do vězení poté, co v záchvatu paniky a vzteku zabije milence své přítelkyně Lízy. Když je později propuštěn, touží milovanou ženu najít. Pátrání po zmizelé lásce mu však komplikuje jeho handicap i slepá důvěra v pomoc bývalého spoluvězně Standy. Formálně velmi neobvyklý film bez mluveného slova doslova vtahuje diváka do pocitu neslyšícího člověka, z jehož subjektivního pohledu je film vyprávěn. Obrazově velmi inovativní snímek nasnímal Klaus Fuxjäger (AČK) a jeho tvůrčí práce s filmovou surovinou rozhodným způsobem povýšila emotivní účin filmu. Jako vždy v tomto cyklu bude po projekci následovat debata s kameramanem.

  • Čt 16/06

    Noc v opeře

    Režie → Sam Wood
    Původní název → A Night at the Opera
    USA 1935 / CZT / English friendly / 84 min. / 35 mm
    Hrají → Groucho Marx, Chico Marx, Harpo Marx, Kitty Carlisleová

    „Úspěch filmů bratří Marxů, kteří začali točit až ve zvukovém období, není ani tak výjimkou, jako spíš potvrzením pravidla: nejpůsobivější scény, které natočili, hráli po léta před tím v různých revuích a varietních pořadech. Když přešli od Paramountu k MGM a měli točit nové věci, pro ně již speciálně napsané, nemohli zpočátku chytit dech. Potom jim producent Irving Thalberg umožnil, aby si vrcholné scény budoucího filmu zahráli na jevišti před diváky v revui, do níž byly jako jednotlivá čísla zařazeny. Kontakt s diváky jim vrátil jistotu a pomohl dopracovat nový materiál do takového stupně komické účinnosti, že po několika měsících takovéto přípravy mohli v poměrně krátkém čase natočit jeden ze svých nejúspěšnějších filmů Noc v opeře. Po Thalbergově předčasné smrti jim však již žádný další producent tento typ „sneaking previews“ neumožnil, a tak další jejich filmy už nedosáhly takového ohlasu jako jejich zmíněné magnum opus.“
    Ludvík Šváb

  • Pá 17/06

    Vzdušné zámky

    Režie → Mark Sandrich
    Původní název → Carefree
    USA 1938 / CZT / English friendly / 84 min. / 35 mm
    Hrají → Ginger Rogersová, Fred Astaire, Ralph Bellamy, Luella Gearová

    Zápletky filmů Freda Astaira a Ginger Rogersové jsou snadno zaměnitelné – tance však nikoli. O čem jiném může psychiatr Fred přesvědčovat pacientku Ginger než o své lásce k ní. Astairova golfová taneční kreace a společně originálně zatančený yam činí Vzdušné zámky filmem jedinečným, jejich první a jediný filmový polibek výjimečným. Navíc Vzdušné zámky jsou tou nejkomičtější komedií této neopakovatelné taneční dvojice.

  • So 18/06

    Hotel Modrá hvězda

    Režie → Martin Frič
    Protektorát Čechy a Morava 1941 / English friendly / 93 min. / DCP
    Hrají → Nataša Gollová, Adina Mandlová, Oldřich Nový
    Cyklus → Oldřich Nový

    úvodní slovo: Šárka Gmiterková

    digitálně restaurovaný film

    Dva roky po Kristianovi (1939) se režisér Martin Frič znovu spojil s hereckými hvězdami Oldřichem Novým, Adinou Mandlovou a Natašou Gollovou. Společně vdechli esprit romantické komedii, jež je remakem německého snímku Karla Lamače Zamilovaný hotel (Das verliebte Hotel) z roku 1933 (kde ztvárnila hlavní roli Anny Ondráková). I děj Fričova snímku se točí kolem titulního, zanedbaného maloměstského hotýlku.

  • Ne 19/06

    Sedící slon

    Režie → Hu Bo
    Původní název → Da xiang xi di er zuo
    Čína 2017 / CZT / 234 min. / DCP
    Hrají → Zhang Yu, Peng Yuchang, Wang Yuwen, Liu Congxi

    Filmový festival Litoměřice uvádí

    Svíravý příběh o čtveřici zádumčivých hrdinů, kteří se protloukají jedním bezvýchodným dnem, zachycuje nehybnost trýzněných jedinců, společnou člověku i apatickému slonovi. První a zároveň poslední dílo čínského tvůrce, který v roce 2017 spáchal ve věku 29 let sebevraždu.

    Filmový festival Litoměřice je tradiční filmová přehlídka na konci léta, kde se na velkém plátně uvádějí filmy, které běžně nejsou v distribuci. Letos poprvé ve spolupráci s kinem Ponrepo uvádíme film Sedící slon jako pozvánku na blížící se 22. ročník festivalu, který proběhne ve dnech 26. až 28. srpna 2022 a ponese téma Rituály. (více na: www.fifeli.cz)

  • 25. týden
  • Po 20/06

    Nůž ve vodě

    Režie → Roman Polanski
    Původní název → Nóż w wodzie
    Polsko 1961 / CZT / 87 min. / 35 mm
    Hrají → Leon Niemczyk, Jolanta Umecká, Zygmunt Malanowicz

    Nůž ve vodě platí dnes za jeden z pěti nejlepších polských filmů. Polanského celovečerní debut v hrané kinematografii a zároveň jeho poslední polský film je komorním dramatem tří lidí: úspěšného novináře, jeho ženy a stopaře. Odehrává se v izolaci od vnějšího světa, na malé jachtě, plující po mazurském jezeře, kde se muži snaží pokořit jeden druhého před zraky krásné ženy. Nejde však o klasický zápas mužů o něžné pohlaví. Režisér se tady pokouší analyzovat životní postoje, z nichž se vytratily pozitivní hodnoty. Film se ve své době stal předmětem ostré stranické kritiky a režisér, deprimován vědomím, že v Polsku nebude moci dále natáčet, se rozhodl odejít do zahraničí.

  • Út 21/06

    Cena Andreje Stankoviče

    / vstup zdarma

    Skupina stoupenců kritických intencí Andreje Stankoviče – Samozvanci – slavnostně vyhlásí letošního laureáta Ceny Andreje (Nikolaje) Stankoviče. Tato cena navazuje na tradici Cen Samozvanců, udělovaných po tři roky básníkem a kritikem Andrejem Stankovičem mimořádnému, leč naší povětšinou konformní a zvulgarizovanou filmovou kritikou přehlíženému tvůrčímu počinu v oblasti kinematografie.

  • St 22/06

    Amerika

    Režie → Jan Foukal
    ČR 2015 / 70 min. / DCP
    Hrají → Barbara Adler, Jan Foukal

    Bára je dcerou kanadských imigrantů a do Čech přijela, aby poznala zemi svých rodičů. Honza je z Prahy, zpívá a hraje na kytaru. Vždy toužil odjet do New Yorku a být tak trochu Bob Dylan. Bára a Honza se vydávají na vandr do tradičních míst trampů, starých bezmála sto let. Film sleduje jejich cestu do země svobody, kde kulisou je jen les, oheň a širé nebe. Sami na sobě zakoušejí únik do imaginární Ameriky, s každým dalším setkáním či zážitkem se jejich cesta proměňuje v univerzální příběh přátelství, hudby a snů o svobodě.

  • Čt 23/06

    Akce Kalimantan

    Režie → Vladimír Sís
    ČSR – Indonésie 1962 / CZT / 67 min. / 35 mm / vstup zdarma
    Hrají → Martin Růžek, Hana Kreihanslová, Gustav Heverle

    Drama z let 1945 až 1947, natočené podle skutečných událostí. Děj se odehrává v době, kdy se na osvobozeném ostrově Jáva připravovala rozsáhlá akce k osvobození největšího indonéského ostrova Kalimantanu, nazvaného Holanďany Borneo.

  • Pá 24/06

    Slaná růže

    Režie → Janusz Majewski
    Původní název → Słona róża
    ČSR – Polsko 1982 / český dabing / 84 min. / 35 mm
    Hrají → Daniela Vacková, Jan Piechocinski, Edward Raczkowski

    V zářijových dnech roku 1938 se v Karlových Varech setkávají dva mladí lidé, Polák Marek a houslistka Ida, pocházející z bohaté židovské rodiny. Oba osamělí, tak trochu běženci bez domova, prožívají uprostřed města sršícího německým šovinismem krátké dny lásky. Mnichovský diktát je rozdělí: Marek stráví válečná léta v koncentračním táboře, Ida v emigraci. Po válce se v Karlových Varech znovu setkávají.

  • So 25/06

    Světáci

    Režie → Zdeněk Podskalský
    ČSR 1969 / English friendly / 99 min. / DCP
    Hrají → Jiří Sovák, Jiří Libíček, Vlastimil Brodský, Jiřina Bohdalová, Jiřina Jirásková, Iva Janžurová, Oldřich Nový
    Cyklus → Oldřich Nový

    digitálně restaurovaný film

    Klasická proměna obyčejného hrdiny v elegána z vyšší společnosti. Socialistický úpadek (Jiří Sovák) versus prvorepubliková noblesa (Oldřich Nový).

  • Ne 26/06

    Moucha v kufru

    Režie → Quentin Dupieux
    Původní název → Mandibules
    Francie – Belgie 2020 / CZT / 77 min. / DCP
    Hrají → Adèle Exarchopoulosová, Anaïs Demoustierová, Dave Chapman

    Přátelé Jean-Gab a Manu najdou obří mouchu uvíznutou v kufru auta a rozhodnou se ji vytrénovat, aby si díky ní vydělali. Divoká road-movie vypráví příběh o přátelství, velkých snech a ještě větších katastrofách, které se daly do pohybu po nalezení obrovského hmyzu.

  • 26. týden
  • Po 27/06

    Jelenice

    Režie → Quentin Dupieux
    Původní název → Le dam
    Francie 2019 / CZT / 77 min. / DCP
    Hrají → Jean Dujardin, Adèle Haenelová, Albert Delpy

    Černá komedie o tom, jak to může dopadnout, když váš život po rozvodu dostane nečekané obrátky. George (Jean Dujardin), jeho nová jelenicová bunda a videokamera. Tak vypadá počátek nového vztahu a dobrodružství, které byste nečekali nikde, natož v ospalé vesnici ve francouzských Alpách.

  • St 29/06