O kurzu
Cílem projektu je zachování klasické filmové projekce v českých kinech. To by nebylo možné bez kvalifikovaného personálu, který potřebuje specifické dovednosti pro promítání archivních filmových kopií. Národní filmový archiv usiluje o maximální ochranu filmových kopií, které nejsou jen nosiči filmového díla, ale také historickými artefakty. Lidé, kteří s nimi přijdou do styku, proto musejí být vyškoleni k tomu, aby i oni věděli, jak pečovat o národní filmové dědictví. Pro promítače a promítačky připravujeme workshopy, které jsou nádstavbovým vzděláváním na Promítačský kurz (e-learningová platforma pro výuku promítačů/ek). Vyjímečně pořádáme také přednášky pro veřejnost.
Obsahem workshopů jsou:
- přednášky k optice, akustice, konstrukci promítacích strojů, filmové kopii
- práce s filmovým materiálem a jeho oprava ve střižnách NFA
- údržba a servis promítacích strojů
- projekce a práce s ní spojené – příprava filmové kopie k projekci, založení filmu, možné problémy při projekci a jejich řešení, estetika promítání
Je nutné absolvovat vámi vybraný workshop v jeho plném rozsahu dle časového rozpisu. Jedná se o koncepční školení, pro jehož úroveň a smysluplnost je nutné nabýt veškeré informace, jež program daného workshopu nabízí.
Kurz je pro účastníky a účastnice zdarma.
aktuálně
WORKSHOP UMĚNÍ FILMOVÉ PROJEKCE
26. 2. – 2. 3. 2025, Praha
Jednou za dva roky pořádáme workshop, jenž nabízí komplexní přehled vědomostí k profesi promítače/ky. Na přednášky o filmové kopii, konstrukci promítacích strojů, optice a akustice navazují praktická cvičení k těmto tématům. Nedílnou součástí je praxe v promítací kabině.
Pro praxe v promítací kabině vybíráme široké spektrum filmových kopií, tak aby účastníci/e měli možnost si odpromítat různé klasifikace technického stavu kopií, všechny obrazové a zvukové formáty, se kterými se mohou v praxi setkat. Program oživujeme o exkurze Studia FAMU a IMAXu.
V rámci workshopu nabízíme účastníkům/cím volný vstup na večerní projekce kina Ponrepo.
Cílová skupina: Promítači a promítačky všech úrovní a odborná veřejnost
Podívejte se na časový rozpis a sylabus k workshopu.
Přednášky, které se konají ve dnech 26. 2. a 27. 2. 2025 v sále kina Ponrepo, jsou otevřeny též odborné veřejnosti (např. kinaři, zaměstnanci kin, studující filmových věd). Promítači se účastní celého workshopu, nebo mohou také navštívit pouze přednášky.
Děkujeme za spolupráci na workshopu Střední průmyslové škole sdělovací techniky (Panská), Josef Haškovec KINO – ELEKTRO – SLUŽBY, FAMU, Studiu FAMU a Cinema City Czech.
BUDE NÁSLEDOVAT
WORKSHOP PRAXE FILMOVÉ PROJEKCE I.
29. 5. 2025, Praha a 31. 5. 2025, Praha
Tento jednodenní program je určen pro promítače/ky s jakoukoliv úrovní dovedností v projekci z filmového pásu. Od promítačů/ek krátce po obdržení promítačského průkazu až po promítače/ky již dlouho v oboru, kteří/ré nemají možnost si zapromítat a ověřit si pravidelně svoji dovednost. V rámci tohoto workshopu budeme hlavně promítat. Díl za dílem, film za filmem až nás z promítací kabiny vyžene večerní program pro veřejnost.
Nabízíme výběr ze dvou termínů. Záleží na tom, zda se vám více hodí pracovní den či den o víkendu.
V rámci workshopu nabízíme účastníkům/cím volný vstup na večerní projekce kina Ponrepo.
Cílová skupina: promítači/ky všech úrovní
Podívejte se na časový rozpis a sylabus k workshopu.
Registraci spustíme po skončení aktuálního kurzu.
WORKSHOP PRAXE FILMOVÉ PROJEKCE II.
25. 9. – 26. 9. 2025, Praha
Workshop je zaměřen spíše na promítače/ky se základní úrovní znalostí k projekci z filmového pásu. V úvodu si představíme náležitosti k filmové kopii a dále pak základy k ovládání promítacího stroje. Zbytek workshopu se bude věnovat správné manipulaci s filmovým pásem, přípravě kopie k projekci, promítání z filmového pásu od založení filmu, spuštění projekce, manuálního prolínání až po estetiku promítání či řešení základních problémů/chyb při projekce. Střižny poté doplní znalosti k opravě filmového materiálu.
V rámci workshopu nabízíme účastníkům/cím volný vstup na večerní projekce kina Ponrepo.
Cílová skupina: promítači/ky se základními zkušenostmi
Podívejte se na časový rozpis a sylabus k workshopu.
Registraci spustíme po skončení aktuálního kurzu.
proběhlo
DÍLNA ÚDRŽBY PROMÍTACÍCH STROJŮ
15. 11. – 17. 11. 2024 v kině Centrum Panorama ve Varnsdorfu
Poslední částí kurzu roku 2024 je dílna ke konstrukci promítacích strojů. Každý si vyzkouší, jak zkontrolovat promítací stroj po delší odstávce a uvést ho do bezchybného provozu. Prostory kina Centrum Panorama a sbírka majitele Pavla Nejtka nám nabídne nepřeberné možnosti, jak si jednotlivé části promítacího stroje osahat, pochopit jejich funkčnost,zkontrolovat a uvést do chodu, tak aby nedošlo k poškození filmové kopie.
Součástí je i volný vstup na večerní projekce kina Centrum Panorama.
Kino Centrum Panorama nabízí jako jedno z posledních kin ČR projekci 70mm filmu. Po ukončení oficiálního programu workshopu, účastníci/e dílny budou mít možnost si tuto projekci sami vyzkoušet.
Cílová skupina: hlavní promítači/ky
Podívejte se na časový rozpis a sylabus k workshopu.
WORKSHOP PRAXE FILMOVÉ PROJEKCE II.
3. 10. – 4. 10. 2024, Praha
Workshop je zaměřen spíše na začínající promítače/ky s nedostatkem odpromítaných hodin. V úvodu si představíme náležitosti k filmové kopii a dále pak základy ke konstrukci promítacího stroje a k projekci samotné. Zbytek workshopu se bude věnovat promítání z filmového pásu od založení filmu, spuštění projekce, estetiky promítání, problémům a jejich řešení v rámci projekce. Střižny poté doplní znalosti k opravě filmového materiálu.
V rámci workshopu nabízíme účastníkům/cím volný vstup na večerní projekce kina Ponrepo.
Cílová skupina: promítači a promítačky se základními zkušenostmi
Podívejte se na časový rozpis a sylabus k workshopu.
WORKSHOP UMĚNÍ FILMOVÉ PROJEKCE II.
15. – 16. 6. 2024, Praha
Stěžejní částí tohoto workshopu je cvičení Konstrukce promítacích strojů, při němž si osaháme jednotlivé konstrukční části Meo 5XB. Přesvědčíme se, že promítači/ky plně rozumí promítacímu stroji. Dokážou udržovat a pečovat o něj tak, aby nedocházelo ke snižování technického stavu stroje a též filmové kopie.
Další částí bude projekce z filmového pásu v kině Ponrepo nebo na FAMU.
K workshopu přidáváme možnost návštěvy střižen v novém sídle NFA. Tato část je dobrovolná. Zde se budeme detailně zabývat rekonstrukcí filmového materiálu.
Cílová skupina: zkušenější promítači/ky, kteří/ré se chtějí lépe seznámit s údržbou promítacího stroje
Podívejte se na časový rozpis a sylabus k workshopu.
Chcete se přihlásit do Kurzu klasické filmové projekce nebo máte jiné dotazy?
Neváhejte se obrátit na koordinátorku kurzu:
Barbora Soukupová
Koordinátorka kurzu
Jak wokrshopy probíhají?
Literatura
Doporučení na literaturu ke klasické filmové projekci:
- FASTER, V., SKŘÍČKA, M., ŘEZANINA, B. Promítači a manipulantky před zkouškou. Praha: Československý filmový ústav, 1973.
- FOLVARČNÝ, J. Učební texty pro promítače v širokoúhlých kinech. Ústřední půjčovna filmů Praha. 1980.
- SKŘÍČKA, M. Základy pro promítače 35 a 16 mm. Československý filmový ústav. 1975.
- VYŠINSKÝ, T. Projekce klasické filmové kopie (filmová optika + filmová kopie). Inovace VOV - projekty inovace vyššího odborného vzdělávání. [Online] 2020 (odkaz)
- VYŠINSKÝ, T. Konstrukce filmových projektorů. Inovace VOV - projekty inovace vyššího odborného vzdělávání. [Online] 2020: (odkaz)
- VYŠINSKÝ, T. Zvuková technika a elektroakustika (zvuková technika + elektrotechnika). Inovace VOV - projekty inovace vyššího odborného vzdělávání. [Online] 2020: (odkaz)
- ABC pracovníků kin. Praha: Ústřední půjčovna filmů Praha, 1989
- BROWN, H., BLOT-WELLENS, C. Physical Characteristics of Early Films as Aids to Identification: New Expanded Edition, FIAF: 2020. ISBN 9782960029697...
CASE, D. Film Technology in Post Production. Abingdon: Routledge. 2013. ISBN 978-1136049774. - CLARK, B. Guide to Postproduction for TV and Film. Waltham: Focal Press. 2002. ISBN 978-0240805061.
- CLEVELAND, D., PRITCHARD, B. How Films Were Made and Shown: Some Aspects of theTechnical Side of Motion Picture Film, 1895–2015, self published, 2015.
- Collaborative resource about film projection: www.sprocketschool.org
- DEWRANCE, P. BKSTS Projectionist Handbook. Eastman Kodak Company, 1984.
- EDMONDSON, R. Audiovisual archiving: philosophy and principles. 2015.
- ENTICKNAP, L. Moving image technology: from zoetrope to digital. 2005.
- FOLVARČNÝ, J., VÍTKOVSKÝ, K., ČEBIŠ, K., SKŘÍČKA, M., NOVÁK, J., etc. Základy pro promítače mistry. Filmový ústav, 1967.
- FOSSATI, G. From Grain to Pixel. The Archival Life of Film in Transition. Amsterdam, Amsterdam University Press 2011.
- CHERCHI USAI, P., CHRISTIANO, S., SUROWIEC, A., WAGNER, T. The Art of Film Projection: A Beginner’s Guide. George Eastman Museum, 2019. ISBN 978-0935398311.
- L. GORDON, P., ed. The Book of Film Care, Eastman Kodak Company, 1983.
- LEVINSKÝ, O., STRÁNSKÝ, A. Odborná encyklopedie SNTL: Film a filmová technika. SNTL / Nakladatelství technické literatury, 1974.
- MORÁVEK, J. Filmové materiály pro 1. a 2. ročník SOU, učební obor filmový laborant: učební text. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1987.
- Motion Picture Handbook: A Guide for Managers and Operators of Motion Picture Theaters: (odkaz)
- NFPA 40: Standard for the Storage and Handling of Cellulose Nitrate Film.The National Fire Protection Association, 2015.
- POLÁŠEK, J. Užitá optika pro IV. ročník SPŠF. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1981. 1. vydání.
- ROZNĚTÍNSKÝ, F. Promítací stroj. Praha: Knihovna filmového kurýra, 1945.
- SAETERVARDET, T. The Advanced Projection Manual. FIAF/ Norsk Filminstitut, 2005. ISBN 978-2960029611.
- SIMMONS, D. An Introductory Guide to Film Projection. Independent Cinema Office.: (odkaz)
- URBAN, M. Filmová laboratoř. 2., rozš. vyd. Praha: Akademie múzických umění, 2001. ISBN 80-85883-78-3.
- UREN, M. BKSTS Illustrated Dictionary of Moving Image Technology. Focal Press, 2000.
- VÍTEK, I. Filmová technika pro IV. ročník SPŠF. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1979. 1. vydání.
- V. KLOEPFEL, D. Motion Picture Projection and Theatre Presentation Manual. SMPTE, 1969.
- The Film Preservation Guide: The Basics for Archives, Libraries, and Museums. National Film Preservation Foundation, 2004. ISBN 978-0974709901: (odkaz)
- The Essential Reference Guide for Filmmakers. Eastman Kodak Company, 2007: (odkaz)
Kurz klasické filmové projekce byl podpořen Českou republikou prostřednictvím Státního fondu kinematografie z programu filmové vzdělávání.