Anotace
Ladislav Smoljak a Zdeněk Svěrák se jako scenáristé v sedmdesátých letech prosadili komediemi Jáchyme, hoď ho do stroje! (1974), Na samotě u lesa a Marečku, podejte mi pero! (1976). Kulovým bleskem (1978) Smoljak debutoval jako filmový režisér, na příběhu o největší akci v dějinách stěhování se však podílel i zkušený Zdeněk Podskalský. Čistokrevným Smoljakovým debutem se tak stala až výborná tragikomedie Vrchní, prchni! (1980), natočená podle Svěrákova scénáře. V témže roce vznikl i Trhák, jímž spolupráce osvědčené dvojice s Podskalským vyvrcholila (a skončila). Bláznivá hudební komedie vnáší do oblíbeného schématu „filmu o natáčení filmu“ svérázný parodický humor, jenž vůdčí osobnosti divadla Járy Cimrmana přenesly z jeviště na filmové plátno. Možnost natočit v rámci barrandovské produkce některé gagy, které byly ve skromných poměrech divadla nerealizovatelné, občas svedla oba scenáristy k samoúčelným schválnostem. Trhák je tak typickým dílem nastávajících osmdesátých let, jež umožňovala v uvolněnějších poměrech experimentovat se „zábavnými“ žánry. Současně je tento film i parodií na pokusy filmovou zábavu vytvářet. Scenárista Jíša (Svěrák) tak s hrůzou zjišťuje, že jeho první dramatický text – seriózní ponor do problémů současné vesnice – bude realizován jako velkolepá hudební podívaná. Plánovaný „trhák“ vyžaduje nejen zpěváky a tanečníky, ale i berušky, hada či pyrotechnika Ticháčka, který má finále příběhu pozvednout famózním výbuchem. Režisér Sváťa Kohoutek (Smoljak) náročnou produkci zvládá jen s obtížemi. Nastává nutnost měnit během natáčení scénář. Jíša, který původně doufal, že se mu povede zabránit devastaci původního díla, je ovšem už ve vleku projektu a v úpravách pokračuje v Kohoutkově duchu… Ve vyprávění o šíleném filmu vymknutém z kloubů v rámci pestrého obsazení zazáří Hana Zagorová jako učitelka Eliška, Josef Abrhám coby Ticháček a Petr Čepek v roli produkčního Šuse.
Číst dále