Noc nevěsty

Karel Kachyňa, 1967

Promítáme v Ponrepu

Pátek 3. 5. 2024 20:30 35 mm Více o projekci Koupit lístek

Po baladickém zachycení konce války ve filmech Ať žije republika (1965) a Kočár do Vídně (1966) se Kachyňa a Procházka rozhodli vyjádřit k období násilné kolektivizace. Rovněž baladicky laděná Noc nevěsty vznikla na základě Procházkovy novely Svatá noc.

„Budiž mi dovoleno uvést příhodu, která snad charakterizuje napjatou atmosféru lednových dnů roku 1967, kdy kniha vyšla. Přišel jsem k Procházkovým do bytu brzy po ránu.

Jan byl značně rozčilený a jeho doutník šířil zlověstně modré kroužky. Pochopil jsem, že mne nesmí být příliš vidět. Řekl: „Včera odpoledne přivezli z tiskárny deset prvních výtisků, které sešili. Chtěl jsem je mít co nejdřív. Poslal jsem hned jeden prezidentovi. Film se dokončuje. Jdeme teď z maléru do maléru.“

Vyšpital jsem tichý otazník. Paní Procházková mávla rukou. Vypadal, že doutník rozdrtí, ale pak se rozesmál.

„To se přece může stát jenom mně! Prezident volal v půl páté ráno. Pěkně mi zatrnulo. Povídal - Honzo, je to dobré, zajímavé. Ale musíš mi říct, jak to s ní dopadne!

Jak to myslíš? ptám se.

No, v tom výtisku, cos mi poslal, chybí konec od stránky sto padesát!...“

Jako napsal Jan Procházka Kočár do Vídně pro herečku Ivu Janžurovou, viděli oba s režisérem v úloze slečny již předem Janu Brejchovou. Jejími protihráči jsou ve filmu tři muži. (...) Absence „kladného hrdiny“, základní postavy umělecké nomenklatury uplynulých dvaceti let, je naprostá.

Karel Kachyňa s kameramanem Josefem Illíkem dali příběhu, jehož kulisou je nelítostná zimní krajina, nejen syrovost, zdůrazněnou černobílým širokoúhlým obrazem, ale za pomoci hudby Jana Nováka i baladický řád, který povyšoval každou epizodu na sloku žalmu.“

Boris Jachnin (1990)

Zkopírovat odkaz

Zařazeno ve filmovém cyklu

Film na Filmovém přehledu

Anotace

Mezi vrcholná díla scenáristy Jana Procházky a režiséra Karla Kachyni z šedesátých let patří vedle snímků Ať žije republika (1965), Kočár do Vídně (1966) a Ucho (1970) i drama odehrávající se v padesátých letech. Drsně baladický film, inspirovaný Procházkovou působivou novelou Svatá noc, líčí střet dvojí fanatické víry a dvojí životní koncepce – náboženské a komunistické. Sympatie autorů jsou však na straně titulní hrdinky – bývalé jeptišky, která se vrací do rodné jihomoravské vísky Týnce po sebevraždě otce-sedláka. „Slečna“ hospodaří na otcovském statku sama s bláznivým Ambrožem a přijme zaměstnání v družstvu. Svou víru však neopouští. Když se rozhodne k demonstrativní, slavnostní návštěvě půlnoční mše, strhne s sebou mladá žena i obyvatele vesnice. Ti Slečnu, symbolizující zaniklou autoritu, vzývají jako svatou Pannu. Ideovým protivníkem fanatické hrdinky, již vesnický kněz nakonec obviní z rouhavé pýchy, se stává zakomplexovaný předseda družstva Picin. Ten se rozhodne štědrovečerní „revoluci“ potlačit s puškou v ruce… Syrová venkovská balada, jejíž výtvarné kvality určuje černobílá kamera Josefa Illíka, vnímá dobu kolektivizace padesátých let jako období, v němž zanikají staré pořádky, ale nový, komunistický řád je nedokáže nahradit. Postavy jsou uvězněny v pocitech viny a nemožnosti dosáhnout odpuštění, protože zmizely tradiční víra v Boha i pokora prosté existence odvíjející se v souladu s přírodními a hospodářskými cykly. Vynikající hlavní představitelku našel Karel Kachyňa v Janě Brejchové, jež dodala postavě Slečny – jedné ze svých nejvýznamnějších dramatických rolí – hluboký spirituální rozměr i rysy obyčejné, potlačované lidskosti. Racionalistického Picina ztvárnil prakticky neznámý Mnislav Hofmann, převážně divadelní, mimopražský herec, kterému filmaři většinou svěřovali spíše okrajové role. Malé role faráře se s velkou morální autoritou ujal Josef Kemr.
Číst dále

Filmografické údaje

O filmu

Rok výroby 1967
Země Československo
Kategorie film
Žánr balada
Typologie hraný
Minutáž 89 min
Režie Karel Kachyňa
Hrají Jana Brejchová, Mnislav Hofmann, Gustáv Valach, Josef Kemr, Josef Elsner, Čestmír Řanda
Kamera Josef Illík
Scénář Jan Procházka, Karel Kachyňa
Střih Miroslav Hájek
Architekt Leoš Karen
Hudba Jan Novák (skladatel)
Zvuk Jiří Lenoch

Materiály k filmu

K nahlédnutí

Tyto materiály jsou chráněny autorským právem a není možné je využívat. Pro účely propagace projekcí rádi zašleme snímky z filmů k tomu určené.