Kočár do Vídně

Karel Kachyňa, 1965

Promítáme v Ponrepu

Pondělí 29. 4. 2024 20:30 DCP Více o projekci Koupit lístek
Podtitulky anglické
English Friendly Yes!

Kočár do Vídně se stal nejdiskutovanějším filmem tvůrčí dvojice Kachyňa – Procházka. Začíná titulkem: „Venkovské ženě oběsili muže. Nebojoval proti nikomu. Zabili ho pro výstrahu, ukradl pár pytlů cementu. Pohřbila mrtvého téže noci, blížila se fronta, kdoví jak dlouho by potom čekal. Před kuropěním vešli do domu dva vojáci, netušili, co se stalo, poručili vdově připravit vůz, zapřáhnout koně a jet s nimi. Ano, řekla si, je to nad slunce jasný pokyn boží. Modlila se, aby nezakolísala a měla sílu vyplnit spravedlnost.“

Půdorysem tohoto „antického“ dramatu jsou tři lidé, kteří stojí proti sobě, neboť každý z nich má svou pravdu. Lesními cestami jede povoz s koníkem, za vdovou umírá na korbě německý voják, ženu hlídá vojáček – Rakušák, který by rád dopravil kamaráda do Vídně. Vdova po kouskách naplňuje své předsevzetí, zbavuje vojáky postupně zbraní. Raněný umírá, v šachové koncovce zbývají dvě postavy… Jejich tragický konec z rukou partyzánů vnáší do hry nového anonymního hrdinu, jemuž nevidíme do tváře a jehož kredit si nemůžeme ověřit. Ale i on jedná ve jménu své pravdy a přisvojuje si mravní právo na výkon spravedlnosti.

O filmu se jednalo na nejvyšších místech už v době jeho vzniku, zákaz byl vysloven již při natáčení, ale Jan Procházka se zasadil u prezidenta Novotného, aby mohl Kachyňa pokračovat. Na festivalu v Karlových Varech byl film dopromítán v naprostém tichu a obecenstvo se zdálo být šokováno. Na tiskové konferenci zaznělo mnoho výhrad. Proč tomu tak bylo? Protože autoři postavili na hlavu stará témata, anebo pro umělecké nedostatky?

Boris Jachnin

Zkopírovat odkaz

Zařazeno ve filmovém cyklu

Film na Filmovém přehledu

Anotace

Psychologické drama režiséra Karla Kachyni a scenáristy Jana Procházky radikálně změnilo zobrazování nedávné československé historie. Nešlo o pouhé překlopení dosavadní optiky (zlý Němec, hodný partyzán), ale o celkovou relativizaci, budovanou díky soustředění na jednotlivce a na jeho individuální prožívání „velkých“ dějinných událostí. Komorní charakter příběhu podtrhuje sevřený vizuální koncept. Celý film se odehrává v hlubinách lesa. Dva prchající rakouští dezertéři donutí mladou venkovanku Kristu, aby je svým povozem dopravila přes Znojmo za hranice. Žena svolí s vidinou pomsty: Němci jí den předtím pro výstrahu oběsili manžela a těžce raněný voják a jeho naivní druh mají zemřít její rukou. Situace se však rozvíjí jinak, než žena naplánovala. Pro pětadvacetiletou Ivu Janžurovou byla postava mladé vdovy jednou z prvních velkých hereckých příležitostí. Za svůj výkon v Kočáru do Vídně, Svatbě jako řemen a Pensionu pro svobodné pány obdržela v roce 1968 cenu Trilobit. Kromě soustředěného herectví se na napjaté atmosféře filmu podílí kamera Josefa Illíka, proměňující opuštěný les v tísnivý prostor, z něhož není návratu. Nadčasový příběh o nemožnosti najít společnou řeč a dosáhnout spravedlnosti, se stejně jako jiné filmy Kachyni a Procházky po srpnu 1968 nemohl objevit v kinech.

Číst dále

Filmografické údaje

O filmu

Rok výroby 1965
Země Československo
Kategorie film
Žánr drama, psychologický
Typologie hraný
Minutáž 80 min
Režie Karel Kachyňa
Hrají Iva Janžurová, Jaromír Hanzlík, Luděk Munzar, Vladimír Ptáček, Ivo Niederle
Kamera Josef Illík
Scénář Jan Procházka, Karel Kachyňa
Střih Miroslav Hájek
Architekt Leoš Karen
Hudba Jan Novák
Zvuk Jiří Lenoch

Materiály k filmu

K nahlédnutí

Tyto materiály jsou chráněny autorským právem a není možné je využívat. Pro účely propagace projekcí rádi zašleme snímky z filmů k tomu určené.