Program

Dnes (Změnit)
  • So 29/02

    Federico Fellini – jsem velký lhář

    Režie → Damian Pettigrew
    Původní název → Fellini, je suis un grand menteur
    Francie – Itálie 2002 / CZT / 100 min. / DCP
    Hrají → účinkují: Federico Fellini, Marcello Mastroianni, Donald Sutherland, Terence Stamp, Giulietta Masina, Giuseppe Rotunno, Roberto Benigni
    Cyklus → Říman z Rimini

    Bezprecedentní fenomén kultury dvacátého století jménem Federico Fellini znamenal už za svého života výzvu pro bezpočet dokumentaristů z různých koutů zeměkoule. Náruživý fellinián se bude snažit nevynechat ani jeden, ale kdo by chtěl začít rovnou tím nejzdařilejším, tím, jemuž se s největší erudicí a porozuměním podařilo „odemknout“ Felliniho ráj smyslových požitků, tomu lze s dobrým svědomím doporučit tento celovečerní snímek Kanaďana Damiana Pettitgrewa. Čeká ho (vás) sto minut euforické nostalgie. Možná sto a půl.


    Spalovač mrtvol

    Režie → Juraj Herz
    ČSR 1968 / English friendly / 99 min. / DCP
    Hrají → Rudolf Hrušínský, Vlasta Chramostová, Jana Stehnová, Miloš Vodnič

    Digitálně restaurovaný film.

    „Něžná,“ řekl pan Karel Kopfrkingl své krásné černovlasé ženě na prahu pavilónu dravců a lehký předjarní větřík mu provál vlasy, „tak jsme zase zde. Zde na tom drahém, požehnaném místě, kde jsme se před sedmnácti léty seznámili. Jestlipak si, Lakmé, vůbec ještě vzpomínáš, před kým to bylo?“ Příznačný styl promluvy hlavního hrdiny románu Spalovač mrtvol Ladislava Fukse.
    Herzova filmová adaptace neodmyslitelně prolnula s dikcí a hereckým projevem Rudolfa Hrušínského. Groteskně hororová studie charakteru posedlého mocí vyzněla v době svého uvedení, v březnu 1969, s ohledem na aktuální politické a společenské okolnosti ještě intenzivněji jako alegorie zákeřnosti konformismu, a několik týdnů po premiéře byl tedy film stažen z kin.

    Kopfrkingl enjoys his job at a crematorium in Czechoslovakia in the late 1930s. He likes reading the Tibetan book of the dead, and espouses the view that cremation relieves earthly suffering. At a reception, he meets Reineke, with whom he fought for Austria in the first World War. Reineke convinces Kopfrkingl to emphasize his supposedly German heritage, including sending his timid son to the German school. Reineke then suggests that Kopfrkingl's half-Jewish wife is holding back his advancement in his job.
    A digitally restored version of famous Czechoslovak New Wave diamond with unique cinematography by DOP Stanislav Milota who passed away recently and this screening is a tribute to his mastership.

  • Program na celý měsíc – Únor 2020