IP DKRVO 2019–2023

Poskytovatel Ministerstvo kultury
Stav Dokončený
Termín dokončení prosinec 2023

Dlouhodobá koncepce rozvoje výzkumné organizace NFA na léta 2019–2023

Směřování NFA jako výzkumné organizace je nedílně spojeno s jeho posláním sbírkové paměťové instituce. V letech 2019–2023 se výzkum v NFA  odvíjel od základního výzkumu sbírkových fondů NFA a aplikovaného výzkumu metod jejich zpracování a dlouhodobé ochrany. 

Vzhledem ke specifické situaci sbírky NFA, která ve svých dílčích částech (knihovna, audiovizuální či písemné fondy) podléhá rozdílným oborovým normativům a standardům, se instituce věnovala výzkumu v oblasti informační vědy pro katalogizační a sbírkové systémy, se zvláštním zřetelem na kontext audiovizuálního archivnictví.
Garant oblasti: Ladislav Cubr.

Dále NFA rozvíjel historický výzkum pro širší zhodnocení a zpřístupnění jeho výsledků a výstupů vědecké obci i široké veřejnosti. Klíčovými prioritami historického výzkumu v NFA jsou systematická snaha prohlubovat poznání méně probádaných oblastí české kinematografie, navazovat na ukončené projekty a podporovat tak jejich udržitelnost a využívat inovativních forem prezentace výzkumu (např. videoesejí).
Garantka oblasti: Lucie Česálková.

Třetí oblastí pro dané období bylo zvyšování odborné kvality při správě sbírky NFA a integrace výstupů analytického výzkumu do prezervace filmových materiálů ve specifickém prostředí NFA.
Garantka oblasti: Zuzana Bauerová.

Koordinátorem IP DKRVO je Oddělení podpory výzkumu.
 

Řešitelé

O výzkum se stará

Lucie Česálková

Oddělení podpory výzkumu
Výzkumná pracovnice

Výstupy

Výsledky naší práce

Filmový scénář perspektivou vybraných teoretických přístupů a pracovních metod humanitních a informačních věd

Vukotić a ti druzí. Jugoslávská animace v československé kinodistribuci v souvislostech bilaterálních vztahů

Možnosti aplikace principů dokumentace konzervování-restaurování uměleckých a uměleckořemeslných děl

Využití analýzy procesů v NFA pro aktualizaci datového modelu a požadavků na správu metadat

Shaping the Unshapeable?: Videographic Curation of Early Czech Cinema

Jak průmysl zaměstnal českou kinematografii. Příklad meziválečné filmografie koncernu Škoda

Filmový zvuk v materiálových manifestacích: Na příkladu sbírky Národního filmového archivu, s přihlédnutím k dílu Zdeňka Lišky

Zpracování orálně historických rozhovorů v novém katalogizačním systému Národního filmového archivu

Kdo se otáčí za Slunečnicí? Nostalgický konstrukt hvězdného obrazu Inky Zemánkové

Český filmový průmysl a svět literatury 1919-1945. I.

Decentralizace v české zestátněné kinematografii 1957-1962: Projev kulturní liberalizace, nebo snaha o zefektivnění práce?

Kouzelný cirkus jako celovečerní narativně koncipovaná inscenace Laterny magiky v letech 1977–2022

Pedagogika scenáristiky a péče o filmové dědictví. Od prakticko-teoretického vědění ke sbírce scénářů Národního filmového archivu a jejich emulaci

Klíčové aspekty pohybu filmových materiálů mezi chladným archivním depozitářem a odbornými pracovišti

A Documentarian between Genres: Jiří Weiss – A Crossover Auteur at Barrandov. In: Hollywood of Eastern Europe. The Barrandov Studios.

Hydropower for a Sealess Nation. Representations of Water Energy in Czech Visual Culture. In: Films that Work Harder. The Circulations of Industrial Film