Anotace
Nejpopulárnější pohádkou ve filmografii Václava Vorlíčka sice zůstávají Tři oříšky pro Popelku (1973), v sedmdesátých letech však oblíbený režisér své zkušenosti s fantazijním žánrem uplatnil i v pohádce o síle rodinné lásky Princ a Večernice (1978) a v romantickém příběhu Jak se budí princezny (1977), inspirovaném klasickým vyprávěním o Šípkové Růžence. Scénář k němu napsala Bohumila Zelenková – převážně televizní scenáristka a dramaturgyně, manželka a blízká spolupracovnice známějšího Otty Zelenky. Ta s Vorlíčkem spolupracovala už na Třech oříšcích pro Popelku, kde svým jménem pomohla krýt autorství tehdy zakázaného Františka Pavlíčka... Protože ve známé pohádce není hrdinka při výběru ženicha ani ve zlomení zlé kletby příliš aktivní a většinu děje prospí, opatřila Zelenková Vorlíčkův film pozměněným dějem. V něm má sličná princezna žárlivou starší sestru Melánii, jejíž prokletí naštěstí zmírní stará služka. O Růženku se uchází samolibý princ Jiří, ona se však zamiluje do jeho mladšího bratra Jaroslava. Když dojde na naplnění kletby a princezna se píchne o růžový trn, musí Jaroslav překonat řadu protivenství, aby probudil milovanou dívku i celé království… Hlavní roli ve stylové, příjemné pohádce si zahrála tehdy osmnáctiletá Marie Horáková, která se předtím i potom objevila jen v menších partech. Jaroslava ztvárnil Jan Hrušínský, který se jako ideální partie pro hrdinku projevil už ve Vorlíčkově Dívce na koštěti (1971) . Tam se objevil i oblíbený představitel chuligánů – Jan Kraus, jenž si zde zahrál prince Jiřího. Oblíbenou postavičkou ve filmu se stal Jaroslavův sluha Matěj v podání Vladimíra Menšíka.
Číst dále