Dobrosrdečný venkovský mladík František Koudelka odjíždí pracovat do Prahy. Na cestu si koupí kondiciogram, v němž mu počítač podle jeho data narození vypočítal dny úspěšné, nebo jen ošidné či dokonce krizové. František nastoupí do autoservisu. Protekční místo mechanika mu se sehnala jeho energická ovdovělá teta, u které také bydlí v podnájmu. Mechanici v autoservisu dostávají od zákazníků velké úplatky a často se stane, že se některý z přílivu peněz zblázní. To však plachému Františkovi nehrozí, řídí se totiž svým kondiciogramem. Ten mu má také pomoci získat přízeň a nakonec i lásku prodavačky Blanky. V cestě mu ale stojí konkurent, výčepní Karel, a tak František čeká na svůj přesně vypočítaný úspěšný den.
První filmový scénář autorské dvojice Zdeněk Svěrák a Ladislav Smoljak režíroval král české filmové parodie Oldřich Lipský. Příběh o traktoristovi, který přichází z venkova do Prahy, se opírá o jeden z pomíjivých hitů normalizační éry – kondiciogram. Tvůrcům se povedlo natočit téměř existenciální komedii o tom, že člověk může být pánem svého osudu. Nerozhodný František totiž svůj život zcela podřídí computerovému plánu, který mu vymezuje pro všechny činnosti špatné a dobré dny. Zatímco v těch špatných se dobrácký naivka stává trpnou obětí své obvyklé neschopnosti a smůly, v dobrých dnech dokáže oslnit prodavačku Blanku, vyhrát zápas v judu i automobilový závod a nakonec také porazit nadutého výčepního. Nápady přeplněný snímek právem patří k českých komediálním klenotům, a to nejen díky řadě okouzlujících scén a nezapomenutelných dialogů, ale i přesnému hereckému obsazení. Tomu dominuje ve své první velké filmové roli tehdy devětadvacetiletý Luděk Sobota.