Happy end

Oldřich Lipský, 1967

Promítáme v Ponrepu

Pondělí 17. 2. 2025 20:30 DCP Více o projekci
Podtitulky anglické
English Friendly Yes!

+ krátký předfilm

Premiéra

režie: Josef Vácha / ČSR 1947 / 12 min. / 35 mm

Je zajímavé objevit Lubomíra Lipského, bratra budoucího režiséra filmu Happy end, v tomto o dvacet let starším snímku s pracovním názvem Svět pozpátku! Syžet (bez vyzrazení pointy): Filmový amatér František pozve na promítání svého filmu Švagrovo odpoledne spoustu přátel. Během projekce je vtažen do děje na plátně. Prochází zvláštním světem, kde se vše děje nazpátek. Lidé chodí pozpátku, rozbité věci se znovu slepují a podobně...



Oldřich Lipský chtěl na úspěch westernové parodie Limonádový Joe (1964) navázat komedií natočenou v italské koprodukci s cizími herci a na atraktivních zahraničních lokacích. Ke spojení sil s italským producentem Morisem Ergasem sice nakonec nedošlo, ale Lipského následující snímek, Happy end, je v kontextu československé kinematografie přesto výjimečným počinem. Nikoliv produkčními hodnotami, ale nevšedním způsobem vyprávění.

Experimentální komedie, první, kterou Lipský vymyslel v tandemu se scenáristou Milošem Macourkem, běží od konce. Groteskní mordýřská balada začíná popravou manžela (Vladimír Menšík), který svou nevěrnou ženu (Jaroslava Obermaierová) odnesl v kufru a rozčtvrtil. Následně v opačném gardu rekapituluje celý svůj život. Rozčtvrcené tělo je znovu skládáno, postavy chodí a mluví pozpátku, u kávy z úst vytahují neporušené koláčky, smrt se jeví jako zrození.

Film popisovaný dobovým tiskem jako nonsensová hříčka pro jednorázové pobavení předběhl svou dobu. „Mind-game“ snímky odmítající zákonitosti klasické narace jako Memento (2000) nebo Zvrácený (2002) budou v zahraničí vznikat až o několik dekád později. Zaváděním vlastních pravidel a současnou neochotou dodržovat pravidla stávající jde současně o ojedinělé převedení dadaistické poetiky do filmu. Promyšlená vizuální stránka filmu, odkazující k rané kinematografii atrakcí, pak představuje jeden z vrcholných „triků“ legendárního kameramana Vladimíra Novotného.

Zkopírovat odkaz

Film na Filmovém přehledu

Anotace

Oldřich Lipský chtěl na úspěch westernové parodie Limonádový Joe (1964) navázat komedií natočenou v italské koprodukci s cizími herci a na atraktivních zahraničních lokacích. Ke spojení sil s italským producentem Morisem Ergasem sice nakonec nedošlo, ale Lipského následující snímek, Happy end, je v kontextu československé kinematografie přesto výjimečným počinem. Nikoliv produkčními hodnotami, ale nevšedním způsobem vyprávění. Experimentální komedie, první, kterou Lipský vymyslel v  tandemu se scenáristou Milošem Macourkem, běží od konce. Groteskní mordýřská balada začíná popravou manžela (Vladimír Menšík), který svou nevěrnou ženu (Jaroslava Obermaierová) odnesl v kufru a rozčtvrtil. Následně v opačném gardu rekapituluje celý svůj život. Rozčtvrcené tělo je znovu skládáno, postavy chodí a mluví pozpátku, u kávy z úst vytahují neporušené koláčky, smrt se jeví jako zrození. Film popisovaný dobovým tiskem jako nonsensová hříčka pro jednorázové pobavení předběhl svou dobu. „Mind-game“ snímky odmítající zákonitosti klasické narace jako Memento (2000) nebo Zvrácený (2002) budou v zahraničí vznikat až o několik dekád později. Zaváděním vlastních pravidel a současnou neochotou dodržovat pravidla stávající jde současně o ojedinělé převedení dadaistické poetiky do filmu. Promyšlená vizuální stránka filmu, odkazující k rané kinematografii atrakcí, pak představuje jeden z vrcholných „triků“ legendárního kameramana Vladimíra Novotného.

Číst dále

Filmografické údaje

O filmu

Rok výroby 1967
Země Československo
Kategorie film
Žánr experimentální, komedie
Typologie hraný
Minutáž 69 min
Režie Oldřich Lipský
Hrají Vladimír Menšík, Jaroslava Obermaierová, Josef Abrhám, Bohuš Záhorský, Stella Zázvorková
Kamera Vladimír Novotný
Scénář Miloš Macourek, Oldřich Lipský
Střih Miroslav Hájek
Architekt Karel Škvor
Hudba Vlastimil Hála
Zvuk Josef Vlček

Materiály k filmu

K nahlédnutí

Tyto materiály jsou chráněny autorským právem a není možné je využívat. Pro účely propagace projekcí rádi zašleme snímky z filmů k tomu určené.