Happy end

Oldřich Lipský, 1967

Promítáme v Ponrepu

Pátek 9. 5. 2025 20:30 DCP Více o projekci
Podtitulky anglické
English Friendly Yes!

První spolupráce režiséra Oldřicha Lipského a scenáristy Miloše Macourka se stala komedií experimentující s chronologií vyprávění. Příběh se odehrává pozpátku, takže hlavní hrdina - řezník Bedřich Frydrych (Vladimír Menšík) - ožívá poté, co byl odsouzen a popraven za vraždu své nevěrné manželky (Jaroslava Obermaierová). Poté s potěšením vypráví divákům příběh svého manželského vztahu až po setkání s krásnou Julií. Tak radikální experiment s pravidly vyprávění už Lipský ani Macourek nikdy nezopakovali.

Nicméně motiv „mechanické změny kauzálních okolností“ najdeme v Lipského filmografii v zápletkách filmů Zabil jsem Einsteina, pánové... (1969) a Jáchyme, hoď ho do stroje!  (1974). Za část propracovaných vizuálních kvalit Happy Endu vděčíme významné práci legendárního kameramana a odborníka na speciální efekty Vladimíra Novotného, stejně jako práci s odkazem němého slapsticku. Ve své době nebyl film kritikou ani diváky přijat kladně přestože se mu v dobovém americkém tisku dostalo dobrých recenzí.

+ krátký film
Premiéra
režie: Josef Vácha / Československo 1947 / 12 min. / 35 mm

Je zajímavé objevit Lubomíra Lipského, bratra budoucího režiséra Happy Endu, v tomto o dvacet let starším filmu s pracovním názvem Svět pozpátku! Zápletka (bez slovní hříčky). Během projekce je vtažen do děje na plátně. Prochází podivným světem, kde se vše odehrává pozpátku. Lidé chodí pozpátku, rozbité věci se lepí zpět k sobě a tak dále...


Oldřich Lipský chtěl navázat na úspěch své westernové parodie Limonádový Joe (1964) komedií natočenou v italské koprodukci se zahraničními herci a na atraktivních zahraničních lokacích. Spojit síly s italským producentem Morisem Ergasem se sice nepodařilo, Lipského další film Happy End je nicméně v kontextu československé kinematografie výjimečným počinem. Nikoliv pro své produkční hodnoty, ale pro neobvyklý styl vyprávění.

Zkopírovat odkaz

Film na Filmovém přehledu

Anotace

Oldřich Lipský chtěl na úspěch westernové parodie Limonádový Joe (1964) navázat komedií natočenou v italské koprodukci s cizími herci a na atraktivních zahraničních lokacích. Ke spojení sil s italským producentem Morisem Ergasem sice nakonec nedošlo, ale Lipského následující snímek, Happy end, je v kontextu československé kinematografie přesto výjimečným počinem. Nikoliv produkčními hodnotami, ale nevšedním způsobem vyprávění. Experimentální komedie, první, kterou Lipský vymyslel v  tandemu se scenáristou Milošem Macourkem, běží od konce. Groteskní mordýřská balada začíná popravou manžela (Vladimír Menšík), který svou nevěrnou ženu (Jaroslava Obermaierová) odnesl v kufru a rozčtvrtil. Následně v opačném gardu rekapituluje celý svůj život. Rozčtvrcené tělo je znovu skládáno, postavy chodí a mluví pozpátku, u kávy z úst vytahují neporušené koláčky, smrt se jeví jako zrození. Film popisovaný dobovým tiskem jako nonsensová hříčka pro jednorázové pobavení předběhl svou dobu. „Mind-game“ snímky odmítající zákonitosti klasické narace jako Memento (2000) nebo Zvrácený (2002) budou v zahraničí vznikat až o několik dekád později. Zaváděním vlastních pravidel a současnou neochotou dodržovat pravidla stávající jde současně o ojedinělé převedení dadaistické poetiky do filmu. Promyšlená vizuální stránka filmu, odkazující k rané kinematografii atrakcí, pak představuje jeden z vrcholných „triků“ legendárního kameramana Vladimíra Novotného.

Číst dále

Filmografické údaje

O filmu

Rok výroby 1967
Země Československo
Kategorie film
Žánr experimentální, komedie
Typologie hraný
Minutáž 69 min
Režie Oldřich Lipský
Hrají Vladimír Menšík, Jaroslava Obermaierová, Josef Abrhám, Bohuš Záhorský, Stella Zázvorková
Kamera Vladimír Novotný
Scénář Miloš Macourek, Oldřich Lipský
Střih Miroslav Hájek
Architekt Karel Škvor
Hudba Vlastimil Hála
Zvuk Josef Vlček

Materiály k filmu

K nahlédnutí

Tyto materiály jsou chráněny autorským právem a není možné je využívat. Pro účely propagace projekcí rádi zašleme snímky z filmů k tomu určené.