Každý mladý muž

Pavel Juráček, 1965

Promítáme v Ponrepu

Čtvrtek 29. 5. 2025 20:30 35 mm Více o projekci Koupit lístek
Podtitulky anglické
English Friendly Yes!

Na rozdíl od Haška se Juráček nesnažil vojenskou službu demaskovat jako neblbější lidské počínání. Zajímal ho jiný aspekt. Hrdinové Každého mladého muže jsou vojáky pouze v technickém smyslu, myšlením zůstávají civilisty navlečenými do uniformy. Přijali režim vojenského světa, ale vnitřně nejsou s to se s tímto světem smířit. Toto přijetí a zároveň nesmíření se, jinými slovy tato specifická odrůda odcizení byla tématem povídky.

Postava k podpírání byla intelektuální exhibice, v níž Juráček formou groteskní hyperboly stvořil z malých absurdit pyramidu totálního všeabsurdna. Vojna je rovněž absurdita: v nejhlubším míru se zde člověk připravuje k zabíjení. Nicméně Každý mladý muž měl daleko k exhibici. Cena tohoto dílka byla naopak v jeho prostotě.

Jan Žalman

Zkopírovat odkaz

Zařazeno ve filmovém cyklu

Film na Filmovém přehledu

Anotace

Pavel Juráček se do historie československé nové vlny zapsal jednak jako scenárista, jednak jako režisér. Vedle celovečerního podobenství Případ pro začínajícího kata (1969) je podepsán i pod povídkovým diptychem Každý mladý muž z roku 1965. Dvojice příběhů z prostředí základní vojenské služby sice naplňuje požadavky barrandovské dramaturgie na aktuální, soudobé téma, současně se jim však významně vymyká svým absurdním laděním. Juráček jako autor námětu, scenárista a režisér dokázal vytvořit příběhy, které konfrontují realitu socialistické armády s hrdiny, kteří se nedovedou vzdát své obyčejnosti, lidskosti a omylnosti. „Každý mladý muž“ za zdí kasáren totiž sice sní o světě venku a o ženách v něm, nemožnost osvobodit se však nosí v sobě… V příběhu Achillovy paty se na cestě do nemocnice v Plzni přehlíživý mazák – svobodník (Pavel Landovský) – sblíží s naivním vojínem Soukupem (Ivan Vyskočil), trpícím zánětem Achillových šlach. V příběhu nazvaném Každý mladý muž se vojáci na cvičení sebevědomě baví o ženách. Jedinou ženu, která dorazí na organizovaný taneční večírek, si však nikdo z nich netroufne oslovit… Juráčkův křehce civilní snímek se nedočkal jednoznačně pozitivního přijetí, protože dobová kritika si s ním příliš nevěděla rady a vesměs ho vnímala pouze jako antimilitaristický. Ve filmu skutečně zazní motivy příznačné pro Juráčkovu práci – odpor k totalitářskému systému a samozvaným autoritám a pocit odcizení v absurdním světě, usvědčujícím normálně cítícího a myslícího jedince z vyšinutosti. Zdánlivá náhodnost, mozaikovitá struktura a námětová neutříděnost se v Každém mladém muži snoubí s niterně promyšlenou a prožitou strukturou. Film tak nabízí dobrou představu o způsobech, jakými se s realitou vyrovnávali příslušníci československé nové vlny. Jednotnou podobu mozaikovitému vyprávění vtiskl začínající kameraman Ivan Šlapeta. V první povídce se v roli pacienta v nemocnici mihne dramatik Václav Havel.
Číst dále

Filmografické údaje

O filmu

Rok výroby 1965
Země Československo
Kategorie povídkový film
Žánr povídkový
Typologie hraný
Minutáž 82 min
Režie Pavel Juráček
Hrají Pavel Landovský, Ivan Vyskočil, Hana Růžičková, Otto Šimánek, Helena Růžičková
Kamera Ivan Šlapeta, Jiří Vojta
Scénář Pavel Juráček
Střih Josef Dobřichovský
Architekt Miroslav Hrachovec
Hudba Karel Svoboda, Jaromír Vomáčka
Zvuk Jiří Pavlík

Materiály k filmu

K nahlédnutí

Tyto materiály jsou chráněny autorským právem a není možné je využívat. Pro účely propagace projekcí rádi zašleme snímky z filmů k tomu určené.