Anotace
Scenárista Ivan Passer realizoval v Československu jako režisér pouze jeden celovečerní snímek. Na rozdíl od filmů, které Passer natočil po emigraci na Západ, je Intimní osvětlení příkladem „nežánrového“, civilního přístupu. Passera podobně jako Miloše Formana zajímá všednodennost obyčejných lidí. Ze setkání dvou bývalých spolužáků z konzervatoře ovšem se spoluscenáristy Jaroslavem Papouškem a Václavem Šaškem vytěžil maximum. První z protagonistů, světácký Petr, pokračuje v Praze v hudební kariéře a ke kamarádovi „na venkov“ si přivezl mladou milenku Štěpu. Ženatý Karel na umělecké ambice dávno rezignoval. Vede maloměstskou hudební školu, dostavuje rodinný dům a vyhrává na pohřbech. Místo tradiční konfrontace dvou protikladných životních přístupů nabízí Passer tragikomickou mozaiku, prodchnutou tesknotou za uplývajícím časem i zmarněnými sny. Komorně stylizované vyprávění za svou autenticitu vděčí kameramanům Josefu Střechovi a Miroslavu Ondříčkovi i nehercům v čele s Karlem Blažkem a Zdeňkem Bezuškem. S těmi je sladěná jak zpěvačka a herečka Věra Křesadlová (Štěpa), tak formanovský profesionální naturščik Jan Vostrčil coby Karlův tchán.