Erotikon

Gustav Machatý, 1929

Film na Filmovém přehledu

Anotace

Němé „drama lásky o sedmi dílech“ Erotikon, jež natočil Gustav Machatý v letech 1928–29, mělo tvůrci dopomoci k mezinárodnímu věhlasu. Skandální pověstí opředený film byl očekáván s takovým zájmem, že byl ještě před dokončením prodán do zahraničí. Jeho „kosmopolitní“ charakter i ambice potvrzovalo také mezinárodní herecké obsazení v čele se slovinskou královnou krásy Itou Rinou. – Námět v podobě „filmového manuskriptu“ Panenství napsal Vítězslav Nezval. V titulcích však uveden není, neboť se obával konfliktu s kolegy z avantgardního sdružení Devětsil, jež se stavělo proti spolupráci svých členů s filmaři. - Erotikon zpracovává banální kalendářový příběh o milostném vzplanutí naivní venkovské dívky, kterou přivede do jiného stavu lehkovážný světák. Ačkoli se „svedená a opuštěná“ žena později z vděčnosti vdá za šlechetného, zámožného a usedlého muže, znovu málem podlehne zrádnému milenci. Až v závěru pochopí, že „přelétavé lásky nedají ženě nikdy to štěstí, které jí poskytuje klidný přístav manželství“. – Erotikon je svojí formou obdobně průkopnické dílo jako režisérův nejslavnější snímek Extase (1932), jež tematicky předjímá. Machatý se v něm sice ještě neodvážil tak „pohoršlivých“ scén jako v Extasi, estetickými výrazovými prostředky a „se silnou erotickou vynalézavostí“ se ovšem dotkl do té doby tabuizovaných témat. – Výlučnost Erotikonu spočívá především v modernistické formě. Ta z příběhu, jakoby vypůjčeného z červené knihovny, dodnes činí výjimečné dílo (i když zejména díky prvním dvaceti minutám; zbytek je již poplatnější schématům mondénních salonních dramat o nevěře). Kompozičně důmyslné záběry, detaily roztoužených tváří, sugestivní světelné kontrasty či podmanivé využívání vizuálních symbolů (splynutí dvou kapek deště na okně ve chvíli, kdy mezi milenci dojde k sexuálnímu aktu) a dynamická montáž, jsou dokladem režijního i kameramanského mistrovství, jež z Erotikonu učinilo dílo světového významu. – Snímek měl oficiální premiéru v Praze až 3. ledna 1930 (poprvé byl uveden v Karlových Varech 27. února 1929). Distributor Slaviafilm s ním totiž spekulativně vyčkával téměř rok, avšak v době nasazení do biografů byla metropole již omámena vlnou zvukového filmu. Navzdory oslavným domácím recenzím nebylo divácké přijetí snímku takové, jak se čekalo, a ani jeho dodatečné ozvučení, k němuž došlo po třech letech, se nesetkalo s výraznějším ohlasem. – V roce 1993 byl film zrekonstruován a technicky restaurován. Kopie na nitrátovém podkladu, kterou Národní filmový archiv v roce 1989 koupil od sběratele Milana Wolfa, je o čtyři sta metrů delší než ostatní dostupné verze. Původní hudba Erna Košťála, ilustrující ozvučenou verzi filmu z roku 1933, se nedochovala. Nahrazuje ji partitura Jana Klusáka, zkomponovaná pro rekonstrukci z roku 1993. – Po vydání na DVD společností Filmexport Home Video (premiéra 10. května 2007) byl snímek opět uveden 13.1.2011 Asociací českých filmových klubů v rámci Projektu 100–2011 s novým hudebním zpracováním seskupení FORMA + Cafe Industrial. Nosič CD se zvukovou stopou byl přiložen k přepravce s filmem, šlo však objednat i živý doprovod. -tse-
Číst dále

Filmografické údaje

O filmu

Rok výroby 1929
Země Československo
Kategorie film
Žánr drama, psychologický
Typologie hraný
Minutáž 85 min
Režie Gustav Machatý
Hrají Karel Schleichert, Ita Rina, Olaf Fjord, Theodor Pištěk, Charlotte Susa
Kamera Václav Vích
Scénář Gustav Machatý, Otto Rádl, Emanuel Železný, Erich Eisner
Střih E. B. White
Architekt Julius von Borsody, Alexander Hackenschmied, J. Machoň
Hudba Erno Košťál, Jan Klusák
Zvuk Otto Németh

Materiály k filmu

K nahlédnutí

Tyto materiály jsou chráněny autorským právem a není možné je využívat. Pro účely propagace projekcí rádi zašleme snímky z filmů k tomu určené.