Anotace
Pražská metropole poskytla inspiraci řadě mírně společensky kritických snímků osmdesátých let. Vedle ostřejších Bonů a klidu (1987) režiséra Víta Olmera se o žánrovou krimi v roce 1984 pokusil i Jaroslav Soukup. Láska z pasáže je klasickým příběhem mladíka na šikmé ploše. Protagonista vyprávění – mladý čistič oken Pavel Kříž – touží po bezpracném zisku a z drobného podvodníka se rychle vypracuje ve zkušeného tipaře pracujícího pro partu zloděje Robyho. Změnu do mladíkova života vnáší dívka Jana, kterou se zamilovaný hrdina posléze marně pokouší uchránit před svými bezskrupulózními kamarády. V moralistně laděném konci se Pavel marně pokouší vypořádat se stíny minulosti: čeká ho „zasloužený“, tragický osud... Vlastní dramatické látky se jako scenárista ujal Miroslav Vaic, pravidelný Soukupův spolupracovník, který se podílel už na režisérově krátkometrážním debutu z povídkového filmu Boty plné vody (1976). Soukupovi se povedlo v rámci žánrového příběhu postihnout mravní marasmus, který v osmdesátých letech provázel vstup mladých lidí do života. Láska z pasáže je tak sice filmem „o mladých pro mladé“, jejichž vznik socialistický stát podporoval, současně je však hořkou výpovědí o světě bez budoucnosti. Pavel Kříž poznává, že poctivá práce ho nepřiblíží jeho představám o životě. Loajalita pochybných kamarádů je však nulová… Hlavní role ve filmu se ujal Lukáš Vaculík, kterého Soukup angažoval už do své učňovské komedie Vítr v kapse (1982). Tam se – jako v Soukupových dalších filmech Kamarád do deště (1988) a Kamarád do deště II – Příběh z Brooklynu (1992) – dobový plavovlasý idol objevil po boku Sagvana Tofiho. Vaculík si zahrál i v Soukupově kostýmním dramatu Divoká srdce (1989). Představitelka Jany, Tatiana Kulíšková, se objevila i v Soukupově Discopříběhu (1987).
Číst dále