Anotace
Přesvědčivým dokladem o kinematografii první poloviny sedmdesátých let zůstává historický opus režiséra Antonína Kachlíka Dvacátý devátý. Podle scénáře prorežimního autora Jaroslava Matějky vznikla politická agitka líčící okolnosti zvolení Klementa Gottwalda do čela Komunistické strany Československa v roce 1929. Protože nástup prostalinského politika se setkal i s odmítavými reakcemi (především ze strany některých významných levicových intelektuálů), dočkala se realita ve filmu významné úpravy. Například postava spisovatelky Marie Majerové (ve filmu v podání Jiřiny Petrovické) byla významně upozaděna. V příběhu naplňujícím dobové ideologické kánony hraje důležitou roli i idealizovaný soukromý život protagonistů, např. rodinné zázemí Antonína Zápotockého. Snímek si zaslouží pozornost jako ukázka dobového filmu natolik podřízeného státní objednávce, že se u diváků míjel s účinkem a vzbuzoval nechtěně komický efekt.
Číst dále