Anotace
Divadelní hra Bedtime Story irského spisovatele Seana O’Caseyho uchvátila režiséra Jiřího Krejčíka natolik, že ji nejdříve adaptoval pro televizní obrazovku (1965) a potom ji uvedl v pražském Činoherním klubu. V roce 1967 ji převedl do podoby barevné širokoúhlé filmové podívané – formátu, jenž do jisté míry kompenzoval divadelní charakter látky. Pension pro svobodné pány je sice situační fraškou, přimyká se však ke konceptu dramatické jednoty místa a času: odehrává se během jedné noci v londýnském penzionu staropanenské slečny Mossieové, jehož přísná pravidla zakazují nájemníkům dámské návštěvy. Bernardu Mulliganovi se navzdory ostřížímu zraku bytné povedlo propašovat do jeho pokoje Andělu – a právě mezi mileneckou dvojicí se rozehrává smršť komických dialogů a situací. Mulliganovým cílem je dostat Andělu z pokoje dřív, než se vrátí z plesu jeho spolubydlící Halibut. Rozhořčená a posléze už jen pomstychtivá Anděla chce zase na situaci co nejvíc vyzískat – což se jí vzhledem k Mulliganovým obavám z odhalení přísnou bytnou skutečně daří (včetně bolestného v podobě šeku na dvacet liber a briliantového prstýnku)… Precizně inscenovaná komedie zůstává odvážně konzervativní, když se jen minimálně odchyluje od divadelního konceptu (i „londýnské předměstí“, jež našel Krejčík v pražské Liboci, si udržuje v podání kameramana Rudolfa Miliče charakter oživlé dekorace). Ve starostlivě vypointovaných dialozích i komických akcích rozehrávají své komediální mistrovství hlavní představitelé – Josef Abrhám a Iva Janžurová. Naprosto přesní jsou však i herci v malých rolích – Věra Ferbasová coby slečna Mossieová či Jiří Hrzán, který v roli Halibuta narychlo nahradil původně obsazeného Vladimíra Pucholta. Přestože Pension pro svobodné pány navenek působí jako pouhá hříčka, nezapře sounáležitost s rámcem domácí kinematografie: nudný a ustrašený Mulligan je zjevně ubohou, leč dobrovolnou obětí ženské dominance, proti níž se pokouší dětinsky rebelovat. Jako vyznavač byrokratických institucí a vyprázdněných společenských pravidel tak po právu zůstává mimo radostnou anarchii, jež ve finále vlivem úplňku ovládne Halibuta a Mossieovou.
Číst dále