Anotace
Jedno z nejoceňovanějších děl režiséra Zbyňka Brynycha zrcadlí snahu filmařů československé nové vlny pozměnit a obohatit jednostranný pohled na období nacistické okupace. Komorní expresionistické drama se do období protektorátu vrací prostřednictvím postavy židovského lékaře, který se v tísnivé atmosféře druhé heydrichiády snaží dostát svým morálním imperativům. Docent Braun je neokázalý hrdina, který v sobě nachází sílu vzdorovat bezmoci, ponížení i svému nejnebezpečnějšímu nepříteli – strachu... V možnosti pomoct zraněnému příslušníkovi odboje nachází Braun i příležitost pomstít se nenáviděnému režimu. Racionalistický intelektuál ví, že jeho šance na přežití je minimální. Navzdory tomu, že nemá o svém osudu iluze, se pokouší v nelidské době naplnit svou představu o lidství. Pud sebezáchovy a strach ve všech možných podobách ovšem deformují charaktery těch, kteří by mu mohli pomoct – jeho sousedů ze žižkovského činžáku… V dramatu A pátý jezdec je Strach se Zbyněk Brynych vrátil k tématu nacistické okupace. Příběh, inspirovaný literární předlohou Hany Bělohradské, spojují s předchozím jeho filmem Transport z ráje (1962) postavy v bezvýchodné situaci a citlivá práce s černobílým obrazem. Ve spektakulárnější podobě Brynych téma nacismu pojal v dramatu Já, spravedlnost (1967) pracujícím s motivem odplaty za nacistická zvěrstva. Mezi konstanty autorovy práce v šedesátých letech patřil důraz na herecké obsazení. Tak tomu bylo i v případě tohoto filmu, v němž podává životní výkon Miroslav Macháček. Ve své poslední filmové roli se coby učitelka hudby objevuje Olga Scheinpflugová. K působivosti snímku přispívají režisérovi oblíbení spolupracovníci – hudební skladatel Jiří Sternwald a kameraman Jan Kališ.
Číst dále