Anotace
Vorlíčkova parodie na filmy o neprůstřelných tajných agentech ve stylu Jamese Bonda patří v rámci československé kinematografie k unikátům. Nejbizarnější je ovšem na snímku z roku 1967 skutečnost, že diváci za železnou oponou neměli v té době příležitost vidět žádnou bondovku, protože pro cenzurovanou kinodistribuci představovala ukázku odsuzované, západní populární kultury. Ze spolupráce režiséra Václava Vorlíčka s dramatikem Oldřichem Daňkem nicméně vznikl scénář, v němž jsou postavy a reálie z úpadkového „kapitalistického“ žánru konfrontovány s malou českou realitou. Středobodem této konfrontace, která se napříč desetiletími objevovala i v řadě dalších parodických a komediálních titulů, je obyčejný český chlapík – účetní Foustka, nenápadný, naivní a dobrácký majitel malého psíka Pajdy. O přísně tajný plán na vojenské využití Venuše, skrytý do obyčejné slánky, se ovšem Foustkovým přičiněním utkají příslušníci tajných služeb celého světa. Z nich je nejvýznamnější Cyril Juan Borguette (nedostižně elegantní Jan Kačer), nejlepší světový špión, který působí pod přezdívkou agent W4C… Absurdně pojatý snímek plný slovních i situačních gagů působí dodnes osvěživě, přestože předloha autora námětu a spoluscenáristy Oldřicha Daňka neposkytla Václavu Vorlíčkovi tolik příležitostí jako scénáře jeho dvorního autora Miloše Macourka (s nímž režisér rok předtím pracoval na úspěšné parodii Kdo chce zabít Jessii?). V chladně pojatém světě tvrdých a nelítostných špiónů a osudových krasavic (jejichž ztělesněním je smyslná Alice v podání Květy Fialové) ovšem s přehledem vyniká pak Foustka v nenapodobitelně lidském podání Jiřího Sováka.
Číst dále