Program

Dnes (Změnit)
  • Čt 20/09

    Cabiria

    Režie → Giovanni Pastrone
    Původní název → Cabiria
    Itálie 1912–1914 / CZT / 65 min. / 35mm
    Hrají → Lidia Quarantaová, Umberto Mozzato, Bartolomeo Pagano, Italia Almirante-Manziniová

    Projekce s živým hudebním doprovodem

    + krátký film
    anonymus / Mučivé hodiny / La fossa del vivo
    Itálie 1912 / hrají: Lidia Quarantaová, Filippo Boutens, Dora Baldanelloová / 18 min. / 35mm

    Lidia Quaranta

    Děj Cabirie je zasazen do období od druhé punské války do dobytí Kartága. Titulní hrdinku unesou během výbuchu Etny piráti do severní Afriky, kde má být obětována bohu Molochovi, je zachráněna, stane se otrokyní a důvěrnicí princezny Kartága Sofonisby a po mnoha dalších osudových zvratech se spolu se svým snoubencem, patriciem Fulviem, dostává do Říma. Historické události, jako jsou Hanibalův přechod přes Alpy nebo útok římské flotily na Syrakusy a její zničení ohněm vyvolaným známým Archimédovým vynálezem, jsou plně přizpůsobeny mytizujícímu pojetí filmu.
    Z důvodů toho, čemu se před sto lety ještě neříkalo „marketing“, byl snímek záměrně vydáván za dílo tehdy nejvyhlášenějšího italského básníka a dramatika Gabriele DʼAnnunzia (ten ve skutečnosti přispěl hlavně texty pro mezititulky). Teprve postupně vystoupil ze stínu údajného režiséra jistý Piero Fosco, což byla ale jen další mimikry, skrývající jméno jednoho z nejvýznamnějších italských filmařů počátku minulého století: Giovanniho Pastroneho (1883–1959), skutečného režiséra Cabirie. Film překonal všechny dobové rekordy: svými náklady, množstvím spolupracovníků a komparsistů, délkou natáčení, technickými inovacemi španělského kameramana Segunda de Chomóna – a nakonec i ohlasem u kritiky i u širokého publika. V Americe, kam se Cabiria dostala již v květnu roku 1914 a kde v té době žádný film podobných parametrů neexistoval, inspiroval tento filmový kolos první hollywoodské velkofilmy, především Griffithovu Intoleranci. Černobílá kopie NFA nabízí sled všech podstatných scén v délce rovnající se třetině původní délky snímku. Upozorňujeme též na snímek bratří Tavianiových Dobrý den, Babylónie (v Ponrepu 12. října od 18.00 hodin), který se k tomuto zlomovému okamžiku filmové historie přímo vztahuje.


    Pavilon číslo šest

    Režie → Lucian Pintilie
    Původní název → Paviljon VI
    Jugoslávie 1978 / CZT / 92 min. / 35mm
    Hrají → Slobodan Perović, Pavle Vuisić, Ljuba Tadić

    Tíživé drama provinčního lékaře v zanedbané nemocnici, který nachází jedinou spřízněnou duši v psychiatrickém pavilonu a je za to společností zničen. Modelovou situaci Čechovovy povídky přenesl Pintilie do současnosti, sevřenost děje a myšlenkovou hutnost zvýraznil krátkými záběry a zvukovou stopou se znepokojivými hluky.

  • Program na celý měsíc – Září 2018