Anotace
Psychologické drama scenáristky a režisérky Ireny Pavláskové patří k těm snímkům, které sice začaly vznikat ještě v minulém režimu, svým kritickým, svobodným duchem však signalizují nastupující společenské změny spojené s rokem 1989. Ambiciózní devětadvacetiletá autorka měla za sebou několik úspěšných studentských snímků realizovaných na pražské FAMU a v Čase sluhů dokázala zhodnotit svou dravou vypravěčskou energii i kritického ducha. Celovečerní debut Pavláskové je tak citově angažovanou výpovědí o morální devastaci, kterou v osobě hlavní hrdinky v době socialismu procházeli mnozí mladí lidé. Protagonistka filmu, Dana, se stala prototypem bezohledné a cynické manipulátorky, která podřizuje všechny kolem sebe zvráceným představám o vlastních potřebách a kvalitách. Z ošklivé, uťápnuté medičky se Dana mění v elegantní monstrum, jehož rozpínavý vzestup k moci odstartují „kopačky“ od atraktivního milence. Dana ukradne spolužačce Lence přítele a v dalším životě tyje ze své schopnosti modelovat okolní svět ve vlastní prospěch. Přestože v případě „nedobrovolného“ manžela Milana hrdinka nakonec narazí, pokračuje ve finále v symbolickém, vítězném tažení světem… Pavlásková sleduje svou nesympatickou hrdinku s mrazivou ironií, kriticky však zobrazuje i dvě extrémní polohy společnosti, projektované do oboru „pozitivního“ oboru – lékařství (které studuje a posléze úspěšně provozuje Danina obětavá kamarádka Lenka) – a „negativního“ zahraničního obchodu (jemuž se věnují manipulované mužské postavy – manžel Milan i bývalý milenec Mirek). V hereckém obsazení vsadila režisérka na Ivanu Chýlkovou, jíž zdatně sekundují Karel Roden (Milan) a Miroslav Etzler (Marek). „Generační“ obsazení doplňují Eva Holubová jako Danina ujařmená sousedka Bohunka a Jitka Asterová coby Lenka. Debutující kameraman F. A. Brabec dokázal „přehlídce stvůr“ Ireny Pavláskové vdechnout bohatý a živý rozměr. Film se dočkal volného pokračování Čas dluhů (1998).
Číst dále