Anotace
V osmdesátých letech realizovalo pražské Divadlo Járy Cimrmana prostřednictvím svých vůdčích autorských osobností – Zdeňka Svěráka a Ladislava Smoljaka – trojici „cimrmanovských“ filmů. Životopisná mystifikace Jára Cimrman ležící, spící (1983), detektivní komedie Rozuštěný a vypuštěný (1984) a tragikomedie o osudech autorského divadla Nejistá sezóna (1987) ucelují představu o ryze českém fenoménu fiktivního geniálního všeuměla a jeho tvůrcích. Snímek, na němž se Smoljak podílel jako režisér a Svěrák jako spoluscenárista, využívá motivů z cimrmanovských divadelních her, především však z detektivní činohry, jež byla vedle série tradičních odborných referátů součástí představení Vražda v salónním coupé (1970). Rozpuštěný a vypuštěný tedy funguje nezávisle na postavě Cimrmana. Hrdinou příběhu je c. a k. policejní inspektor Trachta (Jiří Zahajský), který spolu s mladým praktikantem Hlaváčkem (Marek Brodský) vyšetřuje rafinovanou vraždu továrníka Bierhanzla. Ten zmizel doslova beze stopy: byl zřejmě rozpuštěn ve vaně a vypuštěn do kanalizace. Okruh podezřelých se zužuje na oběti výrobce továrníkova nešťastného patentu – masti proti plešatosti, která ve skutečnosti způsobuje úplnou ztrátu vlasů. Ve hře ovšem není jen ke všemu odhodlaný vrah a pomstychtiví zákazníci, ale i Trachtův nadutý kriminalistický sok Klečka. V hlavních rolích sofistikované komedie se sice objevili renomovaní herci (mimo jiné Rudolf Hrušínský, Petr Čepek, Josef Abrhám, Vlastimil Brodský), členové Divadla Járy Cimrmana se však ujali řady menších partů. Například Zdeněk Svěrák si tak v nestárnoucí komedii zahrál průmyslového básníka Jelínka, Ladislav Smoljak ztvárnil roličku listonoše a Jaroslav Weigel se objevil v roli ševce Pecháčka. Cimrmanovský divadelní soubor se obejde bez žen (ženské role v něm hrají muži), ve filmu však něžné pohlaví zastupují i Veronika Jeníková a Valerie Zawadská.
Read more