Anotace
Z režijní dílny „enfant terrible“ nové vlny Jana Němce a scenáristky a kostýmní výtvarnice Ester Krumbachové vzešel vedle legendárního podobenství O slavnosti a hostech (1966) i tragikomedie, kterou se režisér chtěl odreagovat od náročných experimentů. Tři volně propojené hříčky na téma nešťastné lásky ovšem nezapřou bytostně provokativní autorskou kondici autora Démantů noci (1964), na nichž se Krumbachová rovněž podílela (jako autorka kostýmů). Rozpačitě přijatý film se stal nadlouho posledním Němcovým snímkem realizovaným ve vlasti. V povídce nazvané Pokušení manipulatna se mladý manipulant vrhne do víru velkoměsta ve snaze vzdorovat osamělosti. Ze setkání s půvabnou dívkou v poštovní čepici (zpěvačka Marta Kubišová) ovšem nakonec nic není. Příběh Nastěnčiny sny vypráví o umývačce nádobí v jídelním voze, která v představách prožívá romantická setkání s atraktivními muži. Titulní protagonista Dobrodružství sirotka Rudolfa se v opilosti dostane na večírek do elegantní vily, kde se setkává s vstřícnou kráskou. Druhý den však vilu už nenajde. Tři hrdinové – mučedníci lásky –, kteří se ve finále sejdou na ulici, totiž nepatří k těm, kteří by se mohli vymanit ze své izolace… Pro part manipulanta si Jan Němec vybral debutujícího Petra Kopřivu, který se pak objevil i v Mášově Hotelu pro cizince (1966), Schormově Farářově konci (1968) a především v roli hrdinčina bratra Orlíka v Jirešově Valerii a týdnu divů (1970). Nastěnku ztvárnila Hana Kuberová, která se mihla už jen ve Formanově tragikomedii Hoří, má panenko (1967). Rudolfa si zahrál choreograf Josef Koníček. I menší a drobné role obsadil Jan Němec zajímavě: hudební skladatel a příležitostný herec Jan Klusák ztvárnil part jednoho z Nastěnčiných nápadníků a rozpustilé „sedmikrásky“ Jitka Cerhová a Ivana Karbanová do Mučedníků lásky zjevně zabloudily z filmu Chytilové. V „rolích“ hudebníků se představuje dobová hudební elita (mj. Eva Olmerová, Laco Dészi, Ferdinand Havlík či Jan Hammer ml.).
Read more