Sedmikrásky

Věra Chytilová, 1965

Promítáme v Ponrepu

Pátek 21. 6. 2024 19:30 DCP Více o projekci
Podtitulky anglické
English Friendly Yes!

Sedmikrásky se v novém žebříčku Sight & Soundu Největší filmy všech dob ocitly na 28. místě, tedy výše než jakýkoli jiný český film. S předstihem několika desetiletí předvídal (byť vyostřeně kriticky) tento trvalý úspěch Sedmikrásek Vratislav Effenberger, vůdčí postava poválečného surrealismu, jejž jsme v Ponrepu připomenuli v listopadu 2023 u příležitosti 100. výročí narození.

„Intelektuální elita má svou ideologii, i když to popírá: je to ideologie abstraktního defétismu. A tento abstraktní, naaranžovaný defétismus reprezentují Sedmikrásky. Nalezneme zde všechno, co dnešní mezinárodní umělecký trh byl schopen akceptovat (samozřejmě ve zcela vykleštěném stavu) z vývoje moderního umění a čím dnes kvete umělecký kšeft: pop-art, op-art, happenings, písmenkové dekorace, absurdnost ve stylu dvacátých let a jiné formy dekorativního cynismu, z něhož vyprchala síla sarkasmu. Všechno to, co kdysi dávno bylo dílem imaginativního protestu, vrací se nyní po několika desetiletích jako dekorativní formalismus, jemuž je dnešní mentální rozklad člověka jen příležitostí k tomu, aby byl ozdoben. Tento módní eklektismus je pak po zákonu reprezentativních funkcí zcela v rozporu se sociální realitou: úpadek lidského ducha, představovaný hrdinkami tohoto filmu, je ve skutečnosti mnohem zrůdnější než se podařilo vyjádřit Věře Chytilové. A tam, kde by mělo dojít ke konfliktu, zazní překvapující banalita a téměř ždanovovská nastrojenost: stačí připomenout scénu s dělníky jedoucími do práce! — „Cynismus pro cynismus je cynismem proti pravdě“ – tato slova jednoho z nejgeniálnějších cyniků moderní francouzské poezie, René Crevela, se zde podivuhodně ověřují s nepatrným doplňkem: cynismus pro cynismus je cynismem proti pravdě a postřehu.“

Vratislav Effenberger

„Obraz člověka v českém filmu.“ Film a doba 14, 1968, č. 7, s. 350–351.

Zkopírovat odkaz

Film na Filmovém přehledu

Anotace

Jedním z vrcholů filmografie Věry Chytilové je její groteskní moralita Sedmikrásky (1966). Surrealisticky laděné vyprávění o dvojici mladých žen, jež se rozhodnou být stejně zkažené jako okolní svět, nevyvstává z konkrétních sociopolitických reálií. Kousavá výpověď o konformismu, maloměšťácké úzkoprsosti a limitech bezstarostnosti má díky tomu nadčasové kvality. Rebelie je pro dvojici Marií, ztvárněných neherečkami Jitkou Cerhovou a Ivanou Karbanovou, jediným prostředkem sebeprosazení v mužském světě. Svým rozvratným počínáním ale zároveň netvoří žádné skutečné hodnoty, pouze žijí povrchní životy, navazují pomíjivé vztahy a schovávají se za pózy. Sedmikrásky představovaly počátek spolupráce Chytilové s Ester Krumbachovou, která se podílela na excentrických kostýmech i scénáři. Kolážovitá obrazová složka pak poskytla velký prostor k experimentování kameramanovi Jaroslavu Kučerovi. Hravé podobenství svou provokativní sílu prokázalo v květnu 1967, když se stalo předmětem interpelace pohoršeného poslance Jaroslava Pružince.

Číst dále

Filmografické údaje

O filmu

Rok výroby 1965
Země Československo
Kategorie film
Žánr groteska, podobenství, moralita
Typologie hraný
Minutáž 77 min
Režie Věra Chytilová
Hrají Jitka Cerhová, Ivana Karbanová, Julius Albert, Jan Klusák, Marie Češková
Kamera Jaroslav Kučera
Scénář Ester Krumbachová, Věra Chytilová
Střih Miroslav Hájek
Architekt Karel Lier
Výtvarník Ester Krumbachová, Jaroslav Kučera
Hudba Jiří Šust, Jiří Šlitr
Zvuk Ladislav Hausdorf

Materiály k filmu

K nahlédnutí

Tyto materiály jsou chráněny autorským právem a není možné je využívat. Pro účely propagace projekcí rádi zašleme snímky z filmů k tomu určené.