Perličky na dně

1964

Promítáme v Ponrepu

Neděle 7. 9. 2025 19:30 DCP Více o projekci
Podtitulky anglické
English Friendly Yes!

Velmi přesvědčivou demonstrací tvůrčího potenciálu nastupující filmařské generace se v roce 1965 stal povídkový snímek inspirovaný povídkami Bohumila Hrabala. Pod pěticí filmových příběhů jsou podepsány příští režisérské hvězdy československé nové vlny: Jiří Menzel, Jan Němec, Evald Schorm, Věra Chytilová a Jaromil Jireš. (Samostatně byla uváděna krátká povídka Ivana Passera Fádní odpoledne. Dalším obdobným počinem se pak stala půlhodinová hrabalovská etuda Juraje Herze Sběrné surovosti.) Pětice začínajících autorů odlišného naturelu předvádí, že k Hrabalovu mnohovrstevnému vyprávění lze přistupovat nejrůznějšími způsoby.

Zkopírovat odkaz

Film na Filmovém přehledu

Anotace

Kolektivní dílo nastupující filmařské generace Perličky na dně bývá nazýváno manifestem československé nové vlny. Spíše je ale dokladem různorodosti rukopisů jednotlivých autorských osobností. Každý z pětice filmů ostatně vznikal odděleně, aniž by filmaři viděli práci ostatních, jakkoli na všech spolupracoval stejný kameraman – Jaroslav Kučera. Mladé tvůrce, kteří do povídkového filmu přispěli, spojoval především obdiv k Bohumilu Hrabalovi. Obrazový i interpretační klíč, který každý z nich pro svou povídku zvolil, se nápadně liší. Podkladem filmu byla Hrabalova povídková sbírka Perlička na dně, poprvé vydaná v roce 1963, a navazující Pábitelé. V obou případech jde o tragikomické příběhy ze všedního života, jímž dominuje autenticky znějící přímá řeč, jednoduché vyprávění a jemný humor. Náměty Hrabalových povídek nejsou dramatické. Těžiště představuje pozorná kresba určitého prostředí a výrazných lidských typů. Čtyři režiséři a jedna režisérka tak stáli před výzvou, jak pro jazykově bohatý vyprávěcí styl nalézt adekvátní ekvivalenty ve filmové řeči. Cena FIPRESCI a Zvláštní uznání poroty mladých, které Perličky obdržely na festivalu v Locarnu, nasvědčují, že se jim to podařilo. Film otevírá Smrt pana Baltazara od Jiřího Menzela, pokračuje Podvodníky Jana Němce, Domem radosti Evalda Schorma, Automatem svět Věry Chytilové a uzavírá jej Romance Jaromila Jireše. Kvůli stopáži nebylo do filmu začleněno Fádní odpoledne Ivana Passera a Sběrné surovosti Juraje Herze, uváděné samostatně.

Číst dále

Filmografické údaje

O filmu

Rok výroby 1964
Země Československo
Kategorie povídkový film
Žánr povídkový
Typologie hraný
Minutáž 108 min

Materiály k filmu

K nahlédnutí

Tyto materiály jsou chráněny autorským právem a není možné je využívat. Pro účely propagace projekcí rádi zašleme snímky z filmů k tomu určené.