Directed by → Hans Noever
Czech title → Cena za přežití
SRN – Francie 1980 / český dabing / 100 min. / 35 mm
Cast → Michel Piccoli, Martin West, Marilyn Clarková
Na své propuštění z vysoké funkce průmyslového koncernu reaguje pan Winterhalter postupnou likvidací pěti svých bývalých nadřízených, následně je bez procesu internován v psychiatrické léčebně. Žurnalistovi, který chtěl případu přijít na kloub, půjde brzy rovněž o život. Francozsko-západoněmecká koprodukce natočená v USA, v Jefferson City, přímo v dějišti událostí, jimiž se autoři filmu inspirovali.
Directed by → Vsevolod Pudovkin
Czech title → Dezertér
SSSR 1933 / ORIG. / CZT / 100 min. / 35 mm
Cast → Boris Livanov, Vasilij Kovrigin, Sergej Gerasimov, Vsevolod Pudovkin
Dezertér vypráví o hamburském přístavním dělníkovi, který je po neúspěšné stávce vyslán svými soudruhy na delší dobu do sovětského Ruska. Mladík si na život v proletářském ráji rychle zvykne a ze šťastného transu neustálého překonávání pracovních rekordů v novém kolektivu ho vytrhne teprve třídní uvědomění, jež mu velí znovu se vrátit do své sociálně bouřící vlasti. Syžetově naplňuje Pudovkinův film ideologickou generální linii, která se na něm mohla během vleklého natáčení v letech utužování stalinské moci podepsat více, než to bylo původně zamýšleno. Každopádně se zde setkáme se známými rituály bolševické demagogie, k nimž patří oblíbené házení sociálních demokratů do jednoho pytle s fašisty v boji proti komunistům coby jediným zástupcům pracujících. V lednu 1933, kdy se Hitler dostal k moci, měl film hlavní fázi realizace teprve před sebou, čímž se z plánované koprodukce stal de facto sovětský film a chybějící exteriéry se musely dotočit v Oděse a v Leningradu.
V Dezertérovi zvolená forma od počátku míří k zevšeobecňující abstrakci. Právě díky ní má daleko k jednorozměrným agitkám, jejichž schéma zachovává. Několikrát se změní tempo filmu – je rychlé, jde-li právě o „pokrokové“ síly, překotné ve scénách sociálních konfliktů a v intermezzu věnovanému „reakci“ ...pomalé až k nehybnosti. U stolu vinárny se nad znuděným pánem se zavírajícíma se očima sklání odosobněný vrchní, jemuž kamera „uřízla“ horní část profilu. Prodlužované ustrnutí nehybného záběru ostře kontrastuje s dosavadním tempem snímku. Divák, který mohl obraz považovat za tzv. mrtvolku, je až překvapen, když host nekonečně pomalu pohne rty a flegmaticky ze sebe vysouká přání. Následující montáž nepřiměřeně obřadní přípravy koktejlu číšníky, doprovázená sladce ironickou salónní hudbou, dělá ze scény portrét určitého životního stylu a odhaluje ho jako grotesku.
Pudovkin si uvědomuje, že jednou z předností příchodu zvuku se paradoxně stala možnost poprvé dramaturgicky využít ticha. Po dialogu film někdy na chvíli zcela oněmí; obrazy rušných ulic, aut a tramvají nedoprovází žádné přirozené ruchy... aby na sebe mohl poté zvuk upozornit s řezavou razancí – při náhlém zabrzdění a zastavení provozu. Pudovkin pracuje i s opačným kontrastem – z hluku a rytmické hudby (jedoucích aut) do němého ticha (mlčenlivých stávkujících). Zvuky a ruchy přiřazené realitě nejsou nikdy autentické, ale byly evidentně prefabrikované ve studiu tak, aby zapadly do přesně dané partitury.
Z praxe pozdní němé éry nechybí v Dezertérovi ani řada rychlých montáží velmi krátkých záběrů. Zde je tato technika dovedena na samou hranici a ještě dál. Mezi vteřinové záběry, které jsou i vzhledem k prudkým pohybům divoce švenkující kamery stěží postřehnutelné samy o sobě, včleňuje Pudovkin ještě jednookénkové záběry explozí. Divákovo vnímání není s to vše „realisticky“ dešifrovat, figurativní význam ustupuje do pozadí; prudké střídání vteřinových švenků (a to i uprostřed řeči nebo pohybu postavy), jednopolíčkové „exploze“, neustálá oscilace mezi světlem a tmou anticipují postupy poválečného strukturního filmu. Už to není rapidmonáž, jak ji znal němý film, ale nový, mezní stupeň exprese.
Zdá se nesporné, že teprve přímý kontakt s Hansem Richterem a Walterem Ruttmannem v Německu povzbudil Pudovkina ve snaze o syntézu nejodvážnějších pokusů ruského filmu i německé avantgardy. V tomto dobrodružství spočívá tajemství fascinace Dezertéra.