Directed by → Gustav Machatý
ČSR 1932 / English friendly / 90 min. / DCP
Cast → Hedy Kieslerová (Lamarrová), Aribert Mog, Zvonimir Rogoz
Dne 20. ledna uplyne 90 let od premiéry.
„Extase je ve světovém měřítku jedním z filmů, které se objevují ve všech příručkách a přehledech dějin kinematografie, ale ne vždy kvůli svým uměleckým hodnotám. Častěji je spojována se skandálem, který způsobila na festivalu v Benátkách v roce 1934, ve kterém sehráli své role i papež Pius XI nebo Benito Mussolini. Nám šlo ale především o to, aby se film zaskvěl ve své původní podobě, byť digitálně – to vyžadovalo rozsáhlé historické rešerše, pátrání po nejlepších zdrojových materiálech pro digitalizaci a hlavně hledání dobového obrazového i zvukové podání. Podařilo se to nejen díky odborným kapacitám archivářů a restaurátorů, ale také díky intenzivní mezinárodní spolupráci s řadou dalších archivů,“ říká k restaurování generální ředitel Národního filmového archivu Michal Bregant.
"Extase is one of the films that features in every handbook and overview of the history of cinema, though not necessarily because of its sheer artistic qualities. Rather, it is usually associated with the scandal it provoked at the Venice Film Festival in 1934 that involved, among others, Pope Pius XI and Benito Mussolini. Our main goal, however, was to show the film in its original glory, albeit in digital format, something that required extensive historical research, the tracking down of the best source material for digitization and, above all, looking for a period-appropriate audio-visual rendition. This has been made possible not only by the expertise of our archivists and restorers but also by close cooperation with several other archives,“ says Michal Bregant, director general of the Národní filmový archiv, Prague about the film’s restoration.
With the assistance of his cinematographer Jan Stllich, Machatý turned the straightforward story of a torrid love affair between Eva and Adam, a young engineer – though she is newly married to the older Emil – into an extravagant visual celebration of passion filled with symbols and metaphors. The digital restoration by the highly regarded Italian studio L’Immagine Ritrovata in Bologna was made possible by the British Film Institute, Cinémathèque16, Cinémathèque Suisse, CNC, the Danish Film Institute, Filmarchiv Austria, Gaumont, and the Slovak Film Institute.
Directed by → Philippe de Broca
Czech title → Vzali nohy na ramena
Francie – Itálie 1971 / ORIG. / CZT / 108 min. / 35 mm
Cast → Michel Piccoli, Michael York, Marlène Jobertová, Louis Velle
Francouz Valentin (Michel Piccoli), jehož zahradnické umění znesvětí počátkem června 1940 útok německých letadel, se rozhodne začít nový život v Africe. Stane se svědkem sestřelení anglického letadla, z nějž se zachránil jen jeden člověk (Michael York). Ten na sebe svou neopatrností upozorní italské vojáky a do svého útěku zatáhne i zprvu pramálo solidárního Valentina. Manželka švýcarského konsula (Marlène Jobertová), od níž si slibovali pomoc, brzy zkompletuje trojlístek utečenců této originální válečné komedie s ostře vykreslenými charaktery a s hořkým koncem. Hudbu k ní výjimečně nenapsal Georges Delerue, ale Michel Legrand (mj. Slečinky z Rochefortu, Žena je žena).