22/08

Digitálně restaurovaná Extase v úterý zahájí Benátský filmový festival

Mezinárodní filmový festival v Benátkách zahájí v úterý 27. srpna digitálně restaurovaná Extase Gustava Machatého z roku 1932. Ta se vrací v podobě co nejbližší té, ve které byla před 85 lety na benátském festivalu uvedena. Pro restaurování, které probíhá pod vedením Národního filmového archivu, byly využity filmové materiály z řady evropských filmových archivů. 

Extase byla původně vyrobena ve třech jazykových verzích – české, německé a francouzské a další verze později vznikaly zejména kvůli cenzurním zásahům či rozhodnutím distributorů a podobně. Cílem restaurování, které proběhlo v renomovaném italském studiu L´Immagine Ritrovata, je zpřístupnit film v původní české jazykové verzi, která vstoupila do distribuce v roce 1933 a o rok později byla uvedena na Mezinárodním filmovém festivalu v Benátkách. Pro restaurování zvuku i obrazu bylo třeba kombinovat mnoho různých materiálů a prvků, pouze ale takových, které byly prokazatelně přítomné v původní české verzi.
Díky spolupráci se zahraničními institucemi a díky Mezinárodní federaci filmových archivů (FIAF) se sešly informace o desítkách filmových kopií a dalších materiálech, které bylo třeba vzít v úvahu při finálním výběru zdrojových materiálů pro restaurování. Tak jako byla Extase při svém vzniku mezinárodním projektem, ani její restaurování by nebylo možné bez spolupráce s celou řadou zahraničních institucí,” říká vedoucí oddělení kurátorů a vedoucí projektu digitálního restaurování Matěj Strnad. 

Nakonec k restaurování sloužilo šest zdrojů – filmové materiály uchované v Cinémathèque suisse, Danish Film Institute, Filmmuseum München a francouzském CNC. Ze sbírky Národního filmového archivu byl využit duplikační negativ a duplikační pozitiv.
Mnohé záběry unikátní pro českou verzi Extase se dochovaly pouze na materiálech z pozdějších uvedení filmu, a tak diváci zaznamenají ve finální digitálně restaurované verzi určité skoky v kvalitě obrazu i zvuku. Je to přirozený výsledek složitého procesu restaurování a konečně i doklad toho, jak populárním snímkem Extase byla – dochované materiály k české verzi filmu jsou jednoduše řečeno hodně opotřebované. Nicméně důležité je, že se česká Extase vrátí do kin opravdu se všemi záběry, tedy ve své původní celistvosti,” dodává k filmu, který bude uveden v úterý v Benátkách, restaurátorka Národního filmového archivu Jeanne Pommeau. 

Extasi na Benátském filmovém festivalu diváci uvidí hned třikrát. Mezinárodní obnovená premiéra proběhne v předvečer prvního festivalového dne 27. srpna v Sala Darseno, projekce v rámci sekce Venice Classics proběhnou 29. srpna v Sala Volpi a 6. září v Sala Casino. Do českých kin vstoupí Extase na začátku roku 2020.
“Národní filmový archiv už pár let úspěšně uvádí klasické české filmy v restaurované podobě na velkých filmových festivalech ve světě. Extase v Benátkách je mimořádná tím, že si ji festival vybral pro zahájení celého festivalu, který se hlásí k uměleckým hodnotám evropské a světové kinematografie. Uvedeme ji spolu s prezidentem La Biennale Paolem Barattou a ředitelem festivalu Albertem Barberou v sále pro více než tisíc diváků, pak se Extase představí ještě dvakrát před publikem, které se na restaurované filmy zaměřuje. Zde jsme v minulých letech uvedli už Pytel blech Věry Chytilové a Formanova Černého Petra. Naší snahou je, aby se o českém filmu mluvilo v různých festivalových kontextech, protože tím vytváříme docela cenný historický rámec pro současné české filmy, které v dnešní konkurenci potřebují hodně pozornosti médií i filmových profesionálů,” dodává k zahájení benátského festivalu generální ředitel Národního filmového archivu Michal Bregant. 

Extase Gustava Machatého z roku 1932 se řadí k nejambicióznějším českým filmům 30. let. Hlavní roli ztvárnila tehdy osmnáctiletá Hedy Kiesler, kterou tato role proslavila po celém světě, takže i když hrála pod jménem Hedy Lamarr od 30. let v Hollywoodu, její role v Extasi pro ni zůstala osudovou. Na jednoduchém příběhu, v němž novomanželka Eva prožije první milostné vzplanutí nikoliv s postarším manželem Emilem, ale s mladým inženýrem Adamem, rozehrál Machatý za pomoci kameramana Jana Stallicha extravagantní obrazovou oslavu vášně a lidské práce plnou symbolů a metafor. Příběh je vyprávěn především obrazově, takže vystačí s minimem dialogů, za to hudba jednoho z nejžádanějších dobových filmových skladatelů Giuseppe Becceho zní takřka celým filmem. Snímek vznikl v české, německé a francouzské verzi s mírně rozdílným obsazením – i díky tomu byla Extase uvedena také ve Francii, Německu, Velké Británii, Spojených státech amerických a v dalších padesáti zemích Evropy, Jižní Ameriky, Afriky a Asie.

 K digitálnímu restaurování, které proběhlo ve studiu L’Immagine Ritrovata v Bologni, přispěli zapůjčením filmových materiálů a pomocí při rozsáhlých rešerších British Film Institute, Cinémathèque16, Cinémathèque suisse, CNC, Danish Film Institute, Filmarchiv Austria, Filmarchiv München, Gaumont a Slovenský filmový ústav. Digitální restaurování tohoto filmu z daru paní Milady Kučerové a pana Eduarda Kučery realizuje Národní filmový archiv ve spolupráci s Mezinárodním filmovým festivalem Karlovy Vary. Mediálním partnerem je Český rozhlas.