02/05

Digitálně restaurované Lásky jedné plavovlásky jedou do Cannes

Druhý celovečerní film Miloše Formana se probojoval do výběru restaurovaných snímků v prestižní kategorii Cannes Classics. Vedle Lásek jedné plavovlásky se představí například také nový film Heleny Třeštíkové a Jakuba Hejny Forman vs. Forman, Easy Rider, The Shining a tři filmy Louise Buñuela. Po Ikarii XB 1 a Démantech noci je to v posledních letech již třetí digitálně restaurovaný československý snímek uvedený v Cannes.

Zdánlivě banální zápletka se točí kolem učnice z internátu svedené na maloměstské zábavě pražským klavíristou. Dívka po společně strávené noci přijíždí s kufrem za mladíkem do Prahy a až tam pochopí, že ji nikdo nečeká. Příběh Anduly, možná jediné ženské hrdinky celé Formanovy filmografie, který napsal Forman společně se svými osvědčenými spolupracovníky Ivanem Passerem a Jaroslavem Papouškem, je zakotven v tragikomických kulisách československého socialismu 60. let. Lásky jedné plavovlásky svědčí o Formanově mistrovství v režírování neherců i herců: přirozeně je situuje do bravurně inscenovaných a zároveň dokonale autenticky působících situací, které jsou plné absurdity a černého humoru, ale také soucitu a něhy. Právě v tom spočívá podstata formanovského realismu: trapnost a pravda mají k sobě blíž, než si obvykle uvědomujeme. Po Černém Petrovi upevnil Miloš Forman tímto filmem svou pozici originálního pozorovatele společenské reality, který se dokázal přiblížit zejména mladým hrdinům na intimní vzdálenost.

Lásky jedné plavovlásky měly světovou premiéru v roce 1965 v hlavní soutěži benátského filmového festivalu. Posléze byly nominovány na Oscara i Zlatý glóbus. Národní filmový archiv nyní uvádí tento film do distribuce v podobě, v jaké jej diváci viděli v době benátské premiéry.

“Restaurované československé filmy se v posledních letech objevují na velkých festivalech docela často, takže naši klasici tak vytvářejí příznivé pole i pro současnou domácí tvorbu. Věřím, že Lásky budou pro mezinárodní publikum objevem, protože tato éra Formanovy kariéry není ve světě tak dobře známá,” řekl generální ředitel Národního filmového archivu Michal Bregant.

Lásky jedné plavovlásky jsou třetím v Československu natočeným filmem Miloše Formana, který se díky digitálnímu restaurování vrací do distribuce (Hoří, má panenko v roce 2012 a Černý Petr v roce 2017). Snímek se po uvedení v Cannes vrátí tuzemskou premiérou 5. června v kině Ponrepo na plátna kin v celé České republice.

Digitální restaurování tohoto filmu z daru paní Milady Kučerové a pana Eduarda Kučery realizoval MFF Karlovy Vary ve společnostech UPP a Soundsquare ve spolupráci s Národním filmovým archivem a Státním fondem kinematografie. V letošním roce budou z daru Kučerových digitálně restaurovány další dva tituly: Spalovač mrtvol Juraje Herze bude uveden na 54. Mezinárodním filmovém festivalu Karlovy Vary, a Extase Gustava Machatého.