11/10

NFA identifikoval ztracený film Georgese Mélièse

Národní filmový archiv (NFA) patří mezi světové filmové archivy, které se mohou pyšnit filmovými kolekcemi z počátku kinematografického věku. Mezi nimi má své významné místo sbírka filmů stvořitele kinematografického představení Georgese Mélièse. NFA díky pokročilým výzkumným metodám identifikoval dílo, které bylo považováno za ztracené.

Počátky kinematografie jsou úzce spjaty s invenčním výtvarníkem a tvůrcem kinematografického představení Georgesem Mélièsem (1861–1938), který dokázal dirigovat své filmy jako hudebník a zároveň využít nových možností filmové techniky. Jeho mimořádné dílo bylo později označováno jako raný příspěvek k žánru science-fiction nebo fantasy.

V nedávné době obdržel NFA darem filmový kotouč se třemi slepenými filmy na původním nitrátním materiálu, souhrnně označené jako dílo Mélièse z roku 1904 „Les transmutations
imperceptibles“ (Neviditelné proměny). To naznačovalo, že obsahem daru je i tento film. Po prohlédnutí filmového pásu bylo ale badatelům jasné, že tento film jeho součástí není, naopak obsahoval obrazy a výjevy, které doposud nebyly nikde zdokumentované.  

NFA měl doposud ve svých sbírkách 21 filmů tohoto autora. Následně byl filmový pás podroben detailní analýze se snahou o určení všech tří filmů. S identifikací pomohly údaje na filmových okénkách, které obsahovaly značky jednotlivých firem, protože v prvních patnácti letech kinematografie se hojně vyskytovalo plagiátorství a existovala řada pirátských kopií filmů. Proti tomu bojovali filmoví tvůrci vkládáním svých značek na okraje filmových pásů, do mezititulků nebo přímo do obrazu mezi rekvizity. Tento postup umožňuje dnešnímu filmovému archiváři snazší identifikaci filmu: určení filmové společnosti je často prvním krokem ke zjištění dalších informací o daném snímku. Další vodítka poskytly například i dochované filmové scénáře. Na základně podrobné analýzy může NFA s jistotou prohlásit, že první film na tomto pásu je ztracený Mélièsův film Match de prestidigitation (Soutěž eskamotérů).

Druhý film byl identifikován jako dílo společnosti Pathé a jeho stylizace pomohla určit, že se jedná o film z přibližně téže doby, jako je ten první. Úvodní německý titulek „Die Socke“ a děj filmu
odpovídají filmu „La Chaussette“ (Ponožka), který vyrobila společnost Pathé v roce 1905.

Třetí film je pozdější a vznikl ve společnosti Gaumont značka je uvedena na okraji filmu. Neobsahuje úvodní titulek ale mezititulek, ve kterém je uvedeno pořadové číslo filmu, z něhož vyplývá,
že film vznikal v letech 1909 a 1910. Scénáře společnosti Gaumont z této doby jsou dochovány ve Francouzské národní knihovně v Paříži. Analýzou se podařilo určit, že se jedná o film „Amoureux de Madame“ (Zamilovaný do paní domu) z roku 1909, který byl zřejmě doposud také neznámý.
Proč jsou filmy spojené, zůstává tajemstvím. Je pravděpodobné, že byly takto prezentovány kolem roku 1910 v některých putovních kinech nebo je dodatečně slepil až pozdější majitel. Z tohoto důvodu bude NFA tyto filmy promítat také společně.