Program

06/2019 (Změnit)
  • 22. týden
  • Ne 02/06

    Animace ke dni dětí

    Cyklus → Ponrepo dětem

    pásmo krátkých filmů / animační dílna / HD / 3+

    Alergie / r. Alexandra Hetmerová / ČR 2008 / 3 min.
    Ferda v cizích službách / r. Hermína Týrlová / ČSR 1977 / 10 min.
    Chybička se vloudí / r. Aneta Kýrová Žabková / ČR 2009 / 7 min.
    Potkali se u Kolína / r. Břetislav Pojar – Miroslav Štěpánek / ČSR 1965 / 13 min.

    Přijďte oslavit den dětí do Ponrepa! Uvidíte hned čtyři animované snímky, potom si při dílně vyzkoušíte, jak se takový film dělá a nakonec dostanete ještě malý dárek. Těšit se můžete na pohádku o třech princeznách a tříhlavé sani, o tom, co všechno zažil Ferda Mravenec při svém zajetí v cizině, o dvou medvědech, kteří se potkali u Kolína, nebo o tom, jaké následky může mít jedna nechtěná záměna.

  • 23. týden
  • Po 03/06

    Nylonový měsíc

    Režie → Eduard Grečner
    Původní název → Nylonový mesiac
    Slovensko 1965 / 84 min. / 35mm
    Hrají → František Velecký, Helena Šmihulová, Dezider Ursiny

    I ve svém druhém filmu adaptoval Eduard Grečner literární předlohu – tentokrát stejnojmennou novelu Jaroslavy Blažkové (kvůli její emigraci v roce 1968 pak byl snímek stažen z distribuce). Milostný příběh architekta a mladé ženy je pobídkou k hlubší sondě do slovenského intelektuálního a kulturního života šedesátých let (včetně neopomenutelné bigbeatové hudby – viz účast Deža Ursinyho, kapely The Beatmen ad.).


    Uvedení knihy Filmař Jaromír Kallista + Něco z Alenky

    Jaromír Kallista (1939) patří mezi přední tuzemské filmové producenty. Jeho jméno je spojeno především s tvorbou Jana Švankmajera, s nímž intenzivně spolupracuje od poloviny osmdesátých let. Společnost Athanor, již založili začátkem let devadesátých, je unikátním příkladem nezávislé produkce s vyhraněným autorským zaměřením a globálním dosahem.
    Jaromír Kallista byl také iniciační postavou revoltující dokumentaristiky konce šedesátých let, budoval druhé období Laterny magiky, podílel se na rekonstrukci FAMU a české kinematografie po roce 1989.
    Jednotlivé etapy Kallistova života a tvorby zachytili autoři (Jan Černík, Petr Bilík a kol.) v rozsáhlé sérii rozhovorů, které vznikaly více než pět let.

    Slavnostní uvedení knihy doplní projekce filmu Něco z Alenky z 35mm filmové kopie.
    Vstup volný

    Jan Švankmajer / Něco z Alenky
    Švýcarsko 1987 / hraje: Kristýna Kohoutová / 83 min. / 35mm
    „Rozhodně se nechci pouštět do objasňování snové symboliky Carrolovy knížky, ale chtěl bych těmto snům ve filmové podobě propůjčit nejvyšší možnou pravděpodobnost. Tedy rozhodně ne fantastická pohádka, ale také žádná asociace volných představ, nýbrž čistý sen.“
    Jan Švankmajer

  • Út 04/06

    Bytosti

    Režie → Agnès Vardová
    Původní název → Les créatures
    Francie 1966 / CZT / 92 min. / 35mm
    Hrají → Michel Piccoli, Catherine Deneuveová, Eva Dahlbecková
    Cyklus → Agnès

    + krátký film
    Agnès Vardová / Azurové pobřeží / Du Côté de la côte / Francie 1958 / 25 min. / 35mm

    Když nikdo ještě nic netušil o nové vlně, Agnès Vardová už režírovala La Pointe Courte. A po několika letech, dávno předtím, než se začalo debatovat o postmoderně, natočila Bytosti, film, v němž si dva autoři hrají s živými postavami, jako kdyby to byly (a pro ně jsou) figurky na šachovnici. Tím se zhruba v polovině snímku rozbíjí veškerá divácká identifikace s postavami, která přitom na počátku díla byla nejen přesvědčivá, ale měla v sobě až bergmanovskou úzkost (jistě i díky Evě Dahlbeckové ve vedlejší roli). To vše v oslnivých kontrastech černé a bílé. Postupně se do děje začínají „nepatřičně“ vkrádat prvky burlesky a nakonec stojíme – díky potměšile změněným pravidlům hry – před hromadou střepů. Můžete si být ale jisti, že v každém z těch střepů najdete víc vizuální invence a krásy než v 99 procentech dnešních festivalových filmů.

  • St 05/06

    Lásky jedné plavovlásky

    Režie → Miloš Forman
    ČSR 1965 / English friendly / 81 min. / DCP
    Hrají → Hana Brejchová, Vladimír Pucholt, Vladimír Menšík, Milada Ježková, Josef Šebánek

    Cannes 2019 – zařazení do oficiálního výběru Cannes Classics

    „Jednoho dne, bylo už po půlnoci, jsem jel autem domů, do Všehrdovy ulice za Národním divadlem, a najednou vidím, jak si to po mostě šine holka s kufrem (...) Zastavil jsem, dal se s ní do řeči (...) a pak už jsem rychle zjistil, že čeká na nejbližší vlak do Varnsdorfu v pět hodin ráno, že přijela v sobotu odpoledne za klukem, ale nenašla ho...“
    Na základě tohoto letmého setkání vznikl – za autorské spolupráce Jaroslava Papouška a Ivana Passera – Formanův snímek, jeden z těch českých filmů, které jsou v zahraničí dodnes nejčastěji uváděny a vydávány na DVD. Nezapomenutelné jsou především Pucholtovy rozhovory s jeho filmovými rodiči poté, co se v jejich domácnosti objeví dívka s kufrem, na niž si mladík pamatuje jen velmi matně.

    První uvedení digitálně restaurované verze filmu.
    V případě vyprodání vstupenek doporučujeme navštívit další projekci tohoto filmu ve středu 26/06 od 20.30.

  • Čt 06/06

    Festival Etiuda & Anima uvádí

    Etiuda & Anima je nejstarším festivalem v Polsku, který pořádá soutěž studentských filmů. Dlouhá léta neexistovala v Polsku mezinárodní soutěž animované tvorby. To se změnilo teprve v roce 2005, kdy byla v rámci festivalu studentské tvorby Etiuda poprvé uspořádána soutěž animovaných filmů Anima pro studenty a nezávislé umělce z celého světa.

    V první části večera budou uvedeny oceněné snímky z mezinárodní soutěže posledního, loňského ročníku Animy.

    Morten Tšinakov – Lucija Mrzljak / Briljantsuse demonstratsioon neljas vaatuses / Estonsko / 15 min.
    Karolina Specht / Kwadratura koła / Polsko / 5 min.
    Äggie Pak Yee Lee / Muteum / Estonsko / 4 min.
    Kiana Naghshineh / Augenblicke / Německo / 4 min.
    Světlana Filippova / Mitina ljubov / Rusko / 14 min.
    Anna Mantzaris / Enough / Velká Británie / 2 min.
    Alison Snowden – David Fine / Animal Behavior / Kanada / 14 min.


    Současná polská animace na festivalu Etiuda & Anima

    Etiuda & Anima je nejstarším festivalem v Polsku, který pořádá soutěž studentských filmů. Dlouhá léta neexistovala v Polsku mezinárodní soutěž animované tvorby. To se změnilo teprve v roce 2005, kdy byla v rámci festivalu studentské tvorby Etiuda poprvé uspořádána soutěž animovaných filmů Anima pro studenty a nezávislé umělce z celého světa.
    Druhá část večera bude zasvěcena polským animovaným filmům, které v loňském roce získaly na festivalu Anima ceny.

    Marta Pajeková / III / 12 min.
    Małgorzata Bosek-Serafińska / Rok / 12 min.
    Edyta Adamczyková / Się zjada / 12 min.
    Karolina Paciorkowska / Nie masz dystansu / 4 min.
    Michał Socha / Room / 6 min.
    Marcin Podolec / Colaholic / 11 min.
    Grzegorz Bugaj / Gdzie rodzi snu / 4 min.

  • Pá 07/06

    Jeden den v lidově-demokratickém Polsku + Cizí dopisy

    Maciej Drygas / Jeden den v lidově-demokratickém Polsku / Jeden dzień w PRL-u
    Polsko 2006 / CZT / 58 min. / HD
    27. září 1962. Podle předpovědi počasí mělo být mírně oblačno. Přes 1 600 nových obyvatel přišlo na svět a 600 jich umřelo. Den jako každý jiný. Avšak jedna událost stojí za zmínku. V budově Centrálního výboru Polské sjednocené dělnické strany proběhlo setkání Zenona Kliszky, druhého nejvýznamnějšího člověka ve struktuře vlády PLR, s biskupem Michałem Klepaczem, který byl prostředníkem mezi vládou a církví.

    Maciej Drygas / Cizí dopisy / Cudze listy
    Polsko 2010 / CZT / 56 min. / HD
    Bezpečnostní složky PLR kontrolovaly ročně několik desítek miliónů dopisů. Každý den, ve speciálně vybavené místnosti, otvírali obálky, četli a analyzovali obsah soukromé korespondence, díky čemuž vznikala hlášení o náladě ve společnosti. Film je zkomponován z unikátních archivních materiálů, které vytvářejí pronikavý portrét Poláků v době socialismu.

    Úvodní slovo: Bogusław Zmudziński, člen polské Solidarity, akademický pracovník, filmový historik.
    Projekce ve spolupráci s Polským institutem v Praze v rámci projektu 30 let svobody.

  • So 08/06

    Pražská muzejní noc + Mezinárodní den archivů 2019

    / vstup zdarma

    19.30–20.10 Laterna magika
    Nahlédněte „do kuchyně“ jednoho z nejprogresivnějších audiovizuálních výzkumů v Čechách, v němž se filmový obraz a zvuk potkává s novými technologiemi a živou akcí. Seznamte se s tím, jak probíhá bádání nad dílem prvního multimediálního divadla na světě, pražské Laterny magiky. V čtyřicetiminutovém pásmu zhlédnete dosud veřejně neprezentovaný digitalizovaný audiovizuální materiál z počátků divadelní scény, ukázku z výjimečných rozhovorů s pamětníky i videozáznam z experimentálního snímání pohybu, v němž starší díla Laterny magiky pro výzkumníky tančí současný baletní soubor divadla. Výzkumem a ukázkami provedou teoretička vizuální kultury Andrea Průchová Hrůzová a filmový historik Tomáš Hála. (www.laterna-research.cz)

    20.30–0.30 Digilab generative playlist
    Příčný řez sbírkou Národního filmového archivu se site specific zvukovým doprovodem

    V rámci Muzejní noci a k příležitosti Mezinárodního dne archivů připravil Národní filmový archiv speciální pásmo představující digitální otisk své audiovizuální sbírky.

    Ve sbírce Národního filmového archivu se nachází přes 150 milionů metrů filmového materiálu na různých podložkách a v rozličných formátech. Přirozenou součástí poslání paměťové instituce je snaha o hledání cest k zjednodušování jeho zpřístupnění. Přibližně poslední dekádu část této práce probíhá pomocí migrace informací z filmových pásů do digitálního prostředí. Organicky tak vzniká digitální sbírka, ve které je zachovaná různorodost zdrojových materiálů. I kvůli rychle se měnícím technickým podmínkám a technologickým možnostem poukazuje charakter jednotlivých souborů na technologii, kterou byly materiály přepsány.

    V rámci muzejní noci budou mít návštěvníci možnost se během čtyřhodinového programu seznámit s částí této sbírky. V generativním playlistu uvidíte krátké hrané snímky, animované filmy, historické reklamy nebo zpravodajské filmy. Výběr titulů k materiálům přistupuje bez předem dané hierarchie – není důležité, jakou pozici film zaujímá v historickém kánonu, nebo v jakém stavu byl materiál před svým přepisem.

    Celý program bude doprovázen živou zvukovou stopou, o kterou se postará legendární anglický skladatel, hudebník a experimentátor John Richards. V playlistu jsou zastoupeny jak zvukové filmy, tak filmy němé. John Richards bude jako zdroj své performance používat zvukové stopy jednotlivých filmů nebo živý sampling zvuku kinosálu.

    John Richards je britský hudebník a teoretik elektronické hudby. Ve své práci se zabývá konceptem improvizace a komunitní kompozice, zkoumá možnosti hudebního vyjádření v post-digitálním prostředí a je svázaný s iniciativou Dirty Electronics. Ta prozkoumává hranice sdílených zážitků, zvukových rituálů, hudebních gest a společenských interakcí. V přístupu Dirty Electronics se smazává hranice mezi tvůrčím procesem, kompozicí a performance, jedním z jejich klíčových motivů je vyvíjení vlastních nástrojů a veřejné performativní zkoumání hranic jejich možností. John Richards v Praze připravuje instalaci Blue Hour v rámci pražského Quadriennale 2019.

    Program připravili Jonáš Kucharský a Kryštof Pešek

  • Ne 09/06

    Vinnetou

    Režie → Harald Reinl
    Původní název → Winnetou I
    SRN – Jugoslávie – Itálie 1963 / český dabing / 97 min. / 35mm / 9+
    Hrají → Pierre Brice, Lex Barker, Marie Versiniová
    Cyklus → Ponrepo dětem

    + krátký film
    Władysław Nehrebecki / Bolek a Lolek na lovu / Polsko 1988 / 9 min. / 35mm

    Napříč územím indiánského kmene Apačů se staví železniční dráha. Porušením smlouvy s Indiány chce bandita Santer ušetřit peníze, přičemž se neváhá spojit s odvěkými nepřáteli Apačů, Kiowy. Cestu mu však zkříží mladý inženýr přezdívaný Old Shatterhand, který byl vyslán, aby dohlédl na dodržení původních plánů. Není však již příliš pozdě?

  • 24. týden
  • Po 10/06

    Útěk z kina Svoboda

    Režie → Wojciech Marczewski
    Původní název → Ucieczka z kina Wolność
    Polsko 1990 / English friendly / CZT / 87 min. / HD
    Hrají → Janusz Gajos, Zbigniew Zamachowski, Teresa Marczewska

    Emblematická filmová groteska o peripetiích a vnitřní proměně cenzora v podání Janusze Gajose. V jednom z kin dochází ke vzpouře herců, kteří už nechtějí účinkovat v právě promítaném filmu. Přestávají hrát své role a diskutují nejen mezi sebou, ale i s publikem v kině. Vztahy mezi diváky a herci na plátně se komplikují a tvoří osobitou paralelu obou podob Polska – před pádem režimu a po změnách.

    jako předfilm uvedeme:
    Julian Antonisz / Polska Kronika Non-Camerowa
    Polsko 1981 / 10 min. / HD
    Týdeník, který vznikl metodou animace bez použití kamery a malováním přímo na filmový pás. Uvidíme zde odkazy na následující události: polská ekonomika v kleštích Kryle, těžba ropy v polském Karlinu, tajné rozluštění U-25, likvidace photoplasticonu, situace ve vesmíru. Film spojuje absurdní humor s estetikou barevných pulzujících obrazů.

    Projekce ve spolupráci s Polským institutem v Praze v rámci projektu 30 let svobody.


    Kniha obrazu

    Režie → Jean-Luc Godard
    Původní název → Le Livre dʼimage
    Francie 2018 / CZT / kamera: Fabrice Aragno / 90 min. / DCP

    Nejnovější film Jeana-Luka Godarda a zároveň vyvrcholení celé jeho dosavadní tvůrčí dráhy.
    Cannes 2018 – Zvláštní Zlatá palma.

    "V Cannes pokaždé v určitý moment zažijeme kulminační bod, v němž se celý festival jakoby překlopí. Vlastně ne pokaždé… jenže když k tomuhle nedojde, tak to je, jako kdyby se v daný rok festival vůbec neodehrál, jako kdyby svou existenci jenom předstíral. Proto na takový kulminační bod čekáme, abychom se pak mohli s úlevou vrátit z festivalu domů, protože jsme TO viděli.

    V roce 2018 byly TO halucinační minuty v závěru Godardovy Knihy obrazu. Prodlužovaný konec, kdy filmař jako by ani skončit nechtěl a šel stále hloub a hloub. Podobně jako jím s oblibou citovaný Samuel Beckett, když říká: „Vytvořil jsem obraz – tady je!“ V šíleném sem-a-tam zvukové stopy nabývá hlas stále větší síly, plátno potemní a emoce vystoupají až k dosud nedosaženým vrcholkům.

    Filmař často říká věci tím nejjednodušším způsobem: Je třeba dělat revoluci. Co na tom, nebude-li žádná nebo nepovede-li se, hlavní je naděje!
    A všechna melancholie Godardových Příběh(ů) filmu (1989), celý ten smutek století plného válek se najednou promění. Namísto melancholie: naléhavost a volání na poplach.

    Tenhle chaos, tuhle změť, tuhle komplexnost jsme potřebovali. Tuhle podanou ruku, která se náhle vynořila z plátna, aby nám dala všechnu odvahu světa.

    Vděk, který pak člověk cítí při odchodu z kinosálu, se nedá popsat."
    Stéphane Delorme

  • Út 11/06

    Defilé

    Režie → Andrzej Fidyk
    Původní název → Defilada
    Polsko 1989 / CZT / 65 min. / HD

    Disciplína davu během oslav 40. výročí existence Severní Koreje. Tyto oslavy se shodují s olympijskými hrami v Soulu. Komunistické úřady si daly za cíl organizovat státní svátek tak, aby zastínily světový sportovní festival. S jakým výsledkem?

    jako předfilm uvedeme:
    Marcel Łoziński / 89 mm od Evropy / 89 mm od Europy
    Polsko 1993 / CZT / 12 min. / HD
    Vlaky v Evropě jezdí na tratích o šířce 1435 mm, vlaky v bývalém SSSR 1524 mm. Rozdíl je 89 mm. Proto běloruští dělníci mění denně několik tisíc kol. Marcel Łoziński v působivě natočeném dokumentu ukazuje, že tyto milimetry označují hranici dvou světů.

    Projekce ve spolupráci s Polským institutem v Praze v rámci projektu 30 let svobody.


    Takový je můj život

    Režie → Jan Troell
    Původní název → Här har du ditt liv
    Švédsko 1966 / CZT / 139 min. / 35mm
    Hrají → Eddie Axberg, Gudrun Brostová, Max von Sydow, Gunnar Björnstrand, Allan Edwall
    Cyklus → Jan Troell

    Nositel Nobelovy ceny za literaturu Eyvind Johnson vylíčil v knize, která se stala předlohou tomuto filmu, vlastními zážitky inspirovaný příběh čtrnáctiletého syna chudého dělníka. V roce 1914 začíná svou nelehkou pouť za obživou, za vzděláním a za nalezením smyslu své existence. Ingmar Bergman o snímku, v němž se setkáme s řadou „jeho“ herců, prohlásil: „Takový je můj život je jeden z filmů, na které se dívám každé léto. Je to poklad, překypuje všemi směry, pokaždé v něm objevuji nové věci. Neoddiskutovatelně jedno z mistrovských děl v historii švédského filmu. Troell se do toho úplně vložil a udělal vše přesně tak, jak on chtěl. Debutovat takovým filmem je víc než obdivuhodné.“

  • St 12/06

    Jako jed

    Režie → Vít Olmer
    ČSR 1985 / 76 min. / 35mm
    Hrají → Zdeněk Svěrák, Ivona Krajčovičová, Libuše Švormová, Laďka Kozderková, František Řehák

    Jiří Just dokončil studium dramaturgie a scenáristiky na FAMU v roce 1973. Od absolutoria až do roku 1991 pracoval ve Filmovém studiu Barrandov. Ve své tvorbě se soustředil na komediální žánr a satiru. Je mimo jiné autorem scénáře filmu Vladimíra Drhy Dneska přišel nový kluk, ale i úspěšné Bočanovy pohádky S čerty nejsou žerty. Tragikomedie Jako jed, kterou natočil další z příslušníků generace Vít Olmer, patří k nejoceňovanějším dílům obou tvůrců. Jiří Just je také známou postavou českého divadla. Spolu se svým bratrem Vladimírem vystupoval od šedesátých let s autorskými divadelními projekty.
    úvodní slovo: historik Tomáš Kavka (Národní muzeum)


    Tři barvy: Bílá

    Režie → Krzysztof Kieślowski
    Původní název → Trzy kolory. Biały / Trois couleurs. Blanc
    Polsko – Francie – Švýcarsko 1993 / CZT / 88 min. / 35mm
    Hrají → Zbigniew Zamachowski, Julie Delpyová, Janusz Gajos, Jerzy Stuhr

    Hořká komedie plná nečekaných zvratů. Karol hledá způsob, jak se vrátit z Francie do Polska. Protože nemá peníze, marně se snaží je vydělat a koncertuje v podchodu metra na hřeben. A zde se seznámí s krajanem Mikołajem, jenž mu nabídne práci placeného zabijáka. V druhé části filmové trilogie Kieślowski klade otázku, jestli v současném světě, v němž každý chce být lepší než ostatní, může existovat rovnost?

    Projekce ve spolupráci s Polským institutem v Praze v rámci projektu 30 let svobody.

  • Čt 13/06

    Rocková vlna

    Režie → Piotr Łazarkiewicz
    Původní název → Fala
    Polsko 1986 / CZT / 79 min. / 35mm

    Projekce cenzurované verze filmu.

    Rockový festival v Jarocinu se v osmdesátých letech stal Mekkou fanoušků punku a alternativní kultury. Legendární dokument mapuje průběh festivalu v roce 1985 očima mladých účastníků i tehdejších oficiálních míst. O nezávislé kultuře osmdesátých let našeho regiónu, punku a všech projevech vzpoury hovoří v Ponrepu účastníci festivalu v Jarocinu básník Mirek 6 Kroš a spisovatel Marek Toman.

    "Třeba festival v Jarocinu byl pro nás zjevení, tehdy se u nás konala maximálně Porta. Tam jsem najednou viděl velkej rockovej koncert, v Čechách nemyslitelnej. A u jejich kapel jsi poznal, že si můžou dovolit víc. Na začátku punku v Čechách ty pankáči fakt hráli umírněně. Myslím, že se to částečně týká i těch Visáčů nebo Plexis. Bylo cejtit, že si přece jenom hlídali, kam až můžou dojít, aby z toho nebyl průser. V Polsku měli ty mantinely širší, nehráli si na pankáče, prostě byli pankáči a hráli punk. A ten polskej byl vždycky političtější než u nás. Třeba naše Čtvrtá cenovka, ta má nějaký náznaky, ale není to tak prvoplánový. U nich šlo o boj s režimem a stejnej obsah mělo i jejich reggae, kdežto u nás Drvota s prvním Babaletem byli úplně apolitický." Mirek 6 Kroš
    Celý rozhovor: https://www.magazinuni.cz/literatura/vetsi-laska-na-dyl/

    Projekce ve spolupráci s Polským institutem v Praze v rámci projektu 30 let svobody.

  • Pá 14/06

    Čarodějnictví v průběhu věků

    Režie → Benjamin Christensen
    Původní název → Häxan
    Švédsko 1922 / CZT / 105 min. / DCP
    Hrají → Oscar Stribolt, Tora Teje, Benjamin Christensen, Astrid Holmová
    Cyklus → Midnight Movies

    Obtížně zařaditelný film, který překračuje hranice žánrů, díky poctivé práci s historickými prameny především pak dokumentárního filmu. Dánský filmový průkopník Benjamin Christensen v něm vytvořil originální a ve své době tísnivé až hororové dílo, které si zachovalo své makabrózní kouzlo až do dnešních dnů.

    Häxan mimořádně uvádíme v digitálně restaurované verzi coby laskavou zápůjčku kolegů ze Švédského filmového ústavu. Film byl restaurován v roce 2016 a díky zevrubnému výzkumu i mezinárodní spolupráci filmových archivů mohly být digitálně obnoveny jeho uchvacující viráže a tóny, se kterými byl ve své době uváděn. O hudební doprovod k tomuto legendárnímu mnohovrstevnatému experimentálnímu dokumentu se postará Jiří Špičák a Jonáš Kucharský. Duo hudebních publicistů a improvizátorů bude pracovat s found footage nahrávkami, no input mixem nebo oldschoolovým samplingem.

  • So 15/06

    UMPRUM / projekce bakalářských a diplomových prací 2019

    Ateliér filmové a televizní grafiky Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze si Vás po roce opět srdečně dovoluje pozvat na premiérové promítání bakalářských a diplomových filmů na velkém plátně v Ponrepu! Kromě absolventských filmů uvidíte ve dvou blocích nejen to nejlepší z tvorby absolventů, ale také to nejzajímavější, co se v ateliéru za poslední rok urodilo.
    Letos také zavzpomínáme na staré časy a oprášíme několik pozapomenutých ateliérových perel, které znovu na plátně asi jen tak neuvidíte! Kapacita je omezena, doporučujeme si zakoupit lístek předem (platí na oba projekční bloky).
    Letošní diplomanti ateliéru: Dávid Lipkovič, Julie Lupačová, Linda Retterová, Jan Šimsa, Matouš Valchář Bakaláři: Kateřina Fairaislová, Martina Chlebounová, Vojta Kočí, Filip Tatýrek, Gábina Zajícová.

  • 25. týden
  • Po 17/06

    Bum!

    Režie → Jan Troell
    Původní název → Bang!
    Švédsko 1977 / CZT / 100 min. / 35mm
    Hrají → Susan Hampshireová, Alf Hellberg, Kristina Kamnert-Sunesonová
    Cyklus → Jan Troell

    Psychologické drama, jehož hlavním hrdinou je učitel Hinder, jenž se snaží žít v krásných a bezpečných snech. V nejoblíbenějším z nich se stává velkým skladatelem. Důležitou součástí jeho života jsou vztahy s ženami: s bývalou manželkou, s atraktivní učitelkou, která ho svádí k rozmanitým dobrodružstvím, s anglickou cellistkou a také s mladou éterickou ženou, která ho přiměje zapomenout na realitu úplně.


    Rozbité světy: Spolu sami + Rozbitý svět

    Celovečerní debut divadelního režiséra Rufuse Norrise Rozbitý svět zapadá do linie britského civilismu se silným sociálním podtextem. Vznikl podle románu Daniela Claye a jeho protagonistkou je jedenáctiletá dívka Skunk, která se nečekaně musí vyrovnávat se sérií nešťastných událostí ve svém okolí. Realisticky podaný snímek pracuje s krátkým „předjímáním“ klíčových situací, jež jsou brzy poté objasněny, a také se snovými vizemi. Jako předfilm uvedeme na mnoha festivalech oceněný český animovaný dokument Spolu sami režisérky Diany Cam Van Nguyen. Oba tvůrci nám předkládají tíživou otázku: Co se stane, když z našeho světa zmizí pro nás klíčová bytost? Dva portréty mladých lidí, dětí, které musely dospět příliš brzy.

  • Út 18/06

    Smrt Ludvíka XIV.

    Režie → Albert Serra
    Původní název → La mort de Louis XIV
    Francie 2016 / CZT / 105 min. / DCP
    Hrají → Jean-Pierre Léaud, Filipe Duarte, Bernard Belin

    Srpen 1715. Po návratu z procházky pocítí Ludvík XIV. bolest v noze. Během následujících dní pokračuje král v plnění svých povinností a závazků, ale špatně spí a trpí vysokou horečkou. Ztrácí chuť k jídlu a stále více slábne. Tak začíná v obklopení příbuzných a lékařů pomalá agónie největšího z francouzských králů.


    Ten musí jít z kola ven

    Režie → Jan Troell
    Původní název → Ole dole doff
    Švédsko 1968 / CZT / 110 min. / 35mm
    Hrají → Per Oscarsson, Kerstin Tideliusová, Per Sjöstrand
    Cyklus → Jan Troell

    Rozčarovaný učitel Mårtenson se zoufale snaží udržet pořádek ve třídě, kde se disciplína vymkla kontrole. A jak se snaží překonat generační propast mezi ním a studenty, střídavě miluje a nenávidí jak svou práci, tak i studenty.

  • St 19/06

    Černý hřebec

    Režie → Carroll Ballard
    Původní název → The Black Stallion
    USA 1979 / CZV / 118 min. / 35mm
    Hrají → Kelly Reno, Mickey Rooney, Teri Garrová

    Divoké a krásné III. / uvádí Luděk Čertík

    Adaptace dětské knihy Waltera Farleye Černý hřebec v produkci Francise Forda Coppoly je dnes považována za jeden z milníků ve vývoji žánru dětského filmu, respektive filmů o dětech a zvířatech. V době svého uvedení našel tento magický snímek, vyprávějící o přátelství mezi malým chlapcem a nezkrotným arabským vraníkem, oporu v osobě filmové kritičky Pauline Kaelové. Sympatie i řadových diváků si film naklonil především bezeslovnou úvodní polovinou filmu, v níž dává režisér velkorysý prostor exotickému prostředí zdánlivě pustého středomořského ostrova a postupnému sbližování chlapce s polodivokým hřebcem, vyjádřené toliko němou řečí těla. Zvláště tyto ostrovní scény dávají plně vyniknout nejen obrazovému mistrovství kameramana Caleba Deschanela, ale také nápaditému zvukovému střihu zvukaře Alana Spleta. Jednu z hlavních rolí ztvárnil bývalý hvězdný dětský herec Mickey Rooney.


    Slečinky z Rochefortu

    Režie → Jacques Demy
    Původní název → Les Demoiselles de Rochefort
    Francie 1966 / CZT / 118 min. / 35mm
    Hrají → Catherine Deneuveová, Françoise Dorléacová, Michel Piccoli, Danielle Darrieuxová, Gene Kelly, Jacques Perrin, George Chakiris
    Cyklus → Agnès

    K nikomu se Agnès Vardová nevracela ve své tvorbě tak často jako k Jacquesovi Demymu (1931–1990), k jeho životu, k jeho dílu. Věnovala mu jeden celovečerní film hraný a několik dokumentárních, jeden z nich pojednávající výhradně o Slečinkách z Rochefortu.

    Zapomeňte na všechno, co jste si kdy mysleli o muzikálu… Tak by přibližně mohl znít reklamní slogan na film Slečinky z Rochefortu. Milostnému příběhu, melodickým písničkám a excesivní barevné dramaturgii ani na okamžik nehrozí sklouznutí do kýče, na jehož pomezí se často dostaly i ty nejlepší hollywoodské muzikály – jim je zde vzdán patřičný hold v osobě Gena Kellyho v jedné z hlavních rolí. „Slečinky“ z názvu filmu vyučují balet a ve volném čase čekají na velkou lásku. Jejich představitelky – Françoise Dorléacová a Catherine Deneuveová – byly sestrami ve filmu i ve skutečnosti. Hvězdnou slávu klasického stylu reprezentuje Danielle Darrieuxová, „vyslancem“ West Side Story je tanečník George Chakiris, z jindy světácky dekadentního Michela Piccoliho se stal dojemný zhrzený milovník. Slečinky z Rochefortu jsou filmem oslavujícím (a zachraňujícím) romantický pohled na svět, bez naivity, ale také bez kompromisů. A bez jakýchkoli zábran – s „emocionálním nasazením“, jaké si realističtější žánry nemohou dovolit.

  • Čt 20/06

    Vesničko má středisková

    Režie → Jiří Menzel
    ČSR 1985 / 100 min. / 35mm
    Hrají → János Bán, Rudolf Hrušínský, Marián Labuda

    Osudy obyvatel jedné středočeské vesnice se propojují v příběhu závozníka Otíka. Komedie scenáristy Zdeňka Svěráka a režiséra Jiřího Menzela patří mezi nejúspěšnější české filmy osmdesátých let. S úspěchem se promítala v řadě evropských i zámořských zemí, získala na festivalu v Montréalu Zvláštní cenu poroty a byla nominována na Oscara.
    úvodní slovo: historik Tomáš Kavka (Národní muzeum)


    Let orla

    Režie → Jan Troell
    Původní název → Ingenjör Andrées luftfärd
    Švédsko – SRN – Norsko 1982 / CZT / 145 min. / 35mm
    Hrají → Max von Sydow, Sverre Anker Ousdal, Bruno Balp
    Cyklus → Jan Troell

    Píše se rok 1897. Tři přátelé, vědci, se po mnohaletých přípravách vydávají na cestu v balónu na severní pól. Když se jejich „Orel“ vznese k výšinám, nikdo z nich netuší, co je čeká. Dobrodružné drama inspirované skutečným událostmi.

  • 26. týden
  • Po 24/06

    Mistrovská zkouška

    Režie → Georgi Djulgerov
    Původní název → Izpit
    Bulharsko 1971 / CZT / 52 min. / 35mm
    Hrají → Filip Trifonov, Nikola Todev, Stefan Mavrodijev

    Projekce za účasti Filipa Trifonova (představitele hlavní role v tomto filmu), kterého uvede filmový historik Tomáš Hála.

    Prózy bulharského spisovatele Nikolaje Chajtova inspirovaly několik filmařů. S největším ohlasem se setkala adaptace povídky Kozí roh, natočená Metodi Andonovem roku 1971. V tomtéž roce vznikla pod režijním vedením Georgiho Djulgerova středometrážní Mistrovská zkouška, vycházející ze souboru Divoké povídky (1967). V příběhu odehrávajícím se na počátku minulého století mladík Liju dokáže svému okolí, že je zručným bednářem. Rozsahem komorní snímek – na téma hrdinství a překonání vlastních možností jedince – je chválou černobílého filmového obrazu.

    jako předfilm uvedeme dokumentární snímek:
    Rodopské pokrývky / Bulharsko 1964 / český dabing / 11 min. / 35mm

    Projekce ve spolupráci s Bulharským kulturním institutem v Praze.
    vstup zdarma


    Nevěsta pro Zandyho

    Režie → Jan Troell
    Původní název → Zandyʼs Bride
    USA 1974 / CZT / 97 min. / 35mm
    Hrají → Gene Hackman, Liv Ullmannová, Eileen Heckartová
    Cyklus → Jan Troell

    Film na motivy románu L. B. Rossové Cizinka, jenž se odehrává v krásném, ale drsném pohoří Big Sur na severu Kalifornie kolem roku 1887. Farmář Zandy Allan očekává ve městě příjezd nevěsty Hannah, kterou pozval na inzerát a zaplatil ji cestu. Setkání je zklamáním pro oba. Hannah zatajila svůj věk a Zandymu se zdá příliš křehká pro těžký život na venkově. Vztah dvou rozdílných osobností se postupně mění. Hannah prokáže svojí sílu a vzdor. Po prvním bouřlivém roce manželství si k sobě nacházejí cestu.

  • Út 25/06

    Večer Samozvanců / Cena Andreje „Nikolaje“ Stankoviče za rok 2019

    Skupina stoupenců kritických intencí Andreje Stankoviče – Samozvanci – letos již po sedmnácté slavnostně vyhlásí letošního laureáta Ceny Andreje (Nikolaje) Stankoviče. Tato cena navazuje na tradici Cen Samozvanců, udělovaných po tři roky básníkem a kritikem Andrejem Stankovičem mimořádnému, leč naší povětšinou konformní a zvulgarizovanou filmovou kritikou přehlíženému tvůrčímu počinu v oblasti kinematografie. V průběhu literárně-poetického a hudebního pásma zazní verše věnované Andreji Stankovičovi z úst českých básníků i hudebníků. Vzápětí bude autorovi vítězného filmu předána Cena Andreje „Nikolaje“ Stankoviče. Po skončení oficiální části večera bude promítnuta ukázka z oceněného filmu a pozveme vás na malé občerstvení.

  • St 26/06

    Signum laudis

    Režie → Martin Hollý
    ČSR 1980 / 82 min. / 35mm
    Hrají → Vlado Müller, Josef Bláha, Ilja Prachař, Radovan Lukavský, Jiří Kodet

    Na bojiště první světové války je situován dramatický příběh scenáristů Vladimíra Kaliny a Jiřího Křižana, který v česko-slovenské koprodukci realizoval slovenský režisér Martin Hollý. Stejně jako Francesco Rosi ve filmu Na generálův rozkaz se Hollý soustředil na psychologickou kresbu různých lidských typů, přítomných tentokrát v rakousko-uherské armádě. Do popředí vystupuje postava kaprála Hoferika, fanatického vojáka zvyklého beze zbytku plnit rozkazy svých nadřízených. V kritické situaci je to nakonec právě on, kdo nepochopí realitu. Hoferik je záměrně prezentován jako prototyp vojáka, který se vyskytuje v každé válce.
    úvodní slovo: kurátorka Pavlína Vogelová (Národní muzeum)


    Lásky jedné plavovlásky

    Režie → Miloš Forman
    ČSR 1965 / English friendly / 81 min. / DCP
    Hrají → Hana Brejchová, Vladimír Pucholt, Vladimír Menšík, Milada Ježková, Josef Šebánek

    (screening is English friendly, for English scroll down)

    CZ:
    Cannes 2019 – zařazení do oficiálního výběru Cannes Classics

    „Jednoho dne, bylo už po půlnoci, jsem jel autem domů, do Všehrdovy ulice za Národním divadlem, a najednou vidím, jak si to po mostě šine holka s kufrem (...) Zastavil jsem, dal se s ní do řeči (...) a pak už jsem rychle zjistil, že čeká na nejbližší vlak do Varnsdorfu v pět hodin ráno, že přijela v sobotu odpoledne za klukem, ale nenašla ho...“
    Na základě tohoto letmého setkání vznikl – za autorské spolupráce Jaroslava Papouška a Ivana Passera – Formanův snímek, jeden z těch českých filmů, které jsou v zahraničí dodnes nejčastěji uváděny a vydávány na DVD. Nezapomenutelné jsou především Pucholtovy rozhovory s jeho filmovými rodiči poté, co se v jejich domácnosti objeví dívka s kufrem, na niž si mladík pamatuje jen velmi matně.

    ENG:
    Director Miloš Forman made three major contributions to the Czechoslovak New Wave – Černý Petr (Black Peter) /1963/, Lásky jedné plavovlásky (Loves of a Blonde) and the tragicomedy Hoří, má panenko (Firemen’s Ball) /1967/. With screenwriting input from tried and tested collaborators – Ivan Passer and Jaroslav Papoušek – Forman built on his own chance meeting with a girl from Varnsdorf searching for her lover at a false address in Prague. Loves of a Blonde won wide acknowledgement abroad, where it was markedly more successful than Forman’s other Czech pictures thanks to its palatable love plot. The New Wave gem opened the 1966 New York Film Festival and earned Oscar and Golden Globe nominations for Best Foreign Language Film. In 2000 the UK film magazine Empire ranked it among the 100 greatest foreign language films ever.

  • Čt 27/06

    Démanty noci

    Režie → Jan Němec
    ČSR 1964 / English friendly / 65 min. / DCP
    Hrají → Ladislav Janský, Antonín Kumbera, Ilse Bischofová

    The screening is English friendly (for English scroll down please).

    Celovečerní debut Jana Němce Démanty noci, který digitálně zrestauroval Národní filmový archiv, se probojoval do výběru snímků uváděných v rámci sekce Classics na filmovém festivalu v Cannes 2018. Démanty noci se díky digitálnímu restaurování vrací do kin v podobě, v jaké je diváci viděli v době premiéry v roce 1964. Když Démanty noci v roce 1964 získaly Velkou cenu na MFF v Mannheimu-Heidelbergu, šlo o jeden z prvních mezinárodních úspěchů československé nové vlny. Volná adaptace povídky Tma nemá stín od spisovatele Arnošta Lustiga stála na počátku kariéry teprve osmadvacetiletého Jana Němce, jednoho z nejoriginálnějších českých filmařů.

    An existential drama of two Jewish boys who escape from a train transporting them from one concentration camp to another. Ultimately they are hunted down by a group of old, armed home-guard members. The film goes beyond the themes of war and anti-Nazism and concerns itself with man’s struggle to preserve human dignity. It became one of the first Czechoslovak New Wave films to receive an internationally recognized award, the Grand Prix at the International Film Festival Mannheim-Heidelberg in 1964. Based on an Arnošt Lustig´s novel.

  • Pá 28/06

    Přátelé bermudského trojúhelníku

    Režie → Václav Křístek – Jan Prokop – Petr Šícha
    ČSR 1987 / 101 min. / 35mm
    Hrají → Dagmar Havlová-Veškrnová, Ondřej Vetchý, Leoš Suchařípa, Milan Šteindler

    Trojici debutantských povídek sjednocuje myšlenka záhad: původně bermudský trojúhelník s tajemnými úkazy se začal přesouvat a lze jej vystopovat kdekoli na světě, včetně českého a slovenského území. I tady totiž dochází k nevysvětlitelným přesunům v prostoru a čase. V první povídce Tramvaj do Poděbrad (r. Václav Křístek) se tento dopravní prostředek, putující noční Prahou, v závěru ocitá v Poděbradech. Druhá povídka Expres do Bratislavy (r. Jan Prokop) je prostá – dosud neúplatný a poctivý úředník OPBH, jehož práce je sabotována nečinností party údržbářů, se při cestě do práce přenese i se svou škodovkou z pražského Mánesova mostu do Bratislavy. Závěrečná povídka Linka do Prahy (r. Petr Šícha) rozvíjí nápad, že Galileo Galilei se objeví na palubě letadla.
    úvodní slovo: historik Marek Junek (Národní muzeum)