Program

04/2023 (Změnit)
  • 13. týden
  • So 01/04

    Přízrak lásky

    Režie → Dino Risi
    Původní název → Fantasma dʼamore
    Itálie 1980 / český dabing / 92 min. / 35 mm
    Hrají → Marcello Mastroianni, Romy Schneiderová, Eva Maria Meinekeová, Wolfgang Preiss / v českém znění: Eduard Cupák, Milena Dvorská

    On a přízrak jeho ztracené velké lásky. Marcello Mastroianni a Romy Schneiderová.

    Pokud nás ze všech Risiho filmů nanejvýš zneklidní právě Přízrak lásky, pak proto, že odcizení i přímost, obnažení i tajuplnost – vše, čím je ve své pozdní tvorbě posedlý – zde dosahuje dokonalé rovnováhy. Vyprávění o přízracích zhroucených v temnotách, láskyplná i zdrcující závěť. Přízrak lásky, film metafyzických rozměrů, je zároveň melodrama nevídaně puristické. Každý flešbek, každý prostý střih, obyčejná hra pohledů a protipohledů v časových posunech stahuje hrdinu do nekonečna bytí drceného výčitkami a lítostí. Je to vrchol kinematografického baroka, ale paradoxně i čistoty, zauzlený a hluboký – i nádherně jednoduchý. Jako kdyby jakási černá magie dovolila Dinovi Risimu vnést do jeho soumračných let tolik vitální čistoty.
    Vincent Malausa (Cahiers du cinéma, září 2021)


    Kouř

    Režie → Tomáš Vorel
    ČR 1990 / English friendly / 89 min. / DCP
    Hrají → Jan Slovák, Lucie Zedníčková, Eva Holubová, David Vávra

    digitálně restaurovaný film

    Mezi filmy, kterými se na sklonku osmdesátých a na začátku devadesátých let prezentovala generace nastupujících filmařů, má Kouř režiséra Tomáše Vorla výjimečné postavení. Ke komedii, která nese podtitul „muzikál totalitního věku“, se jako ke kultovnímu projektu hlásí jak generační současníci tehdy třiatřicetiletého nekonformního tvůrce, tak diváci, kteří v roce 1990 teprve dospívali. Vorel v Kouři vycházel ze svého legendárního krátkého filmu Ing. (1985). Z toho si však celovečerní verze vybírá pouze základní dějovou situaci. Protagonistou vyprávění je idealistický mladý inženýr Miroslav Čáp (Jan Slovák), který nastupuje do prvního zaměstnání s úmyslem co nejlépe vykonávat své pracovní povinnosti. Mirkovi noví kolegové se však prací nezatěžují. Zato mezi nimi bují udavačství, protekce, intriky, podvody, alkoholismus a promiskuita. Mirek odmítá na hru přistoupit a mimoděk tak iniciuje vzpouru proti nekompetentnímu vedení. K „revolučním změnám“ k dobrému jsou však hrdina i autoři filmu skeptičtí… Na scénáři sarkastické komedie o všudypřítomném totalitním „kouři“ s Vorlem spolupracoval Lumír Tuček z Recitační skupiny Vpřed, která se prezentovala už v rámci povídkového filmu Pražská 5 (1988). Zatímco představení pěti pražských divadelních společenství probíhalo jako pětice sólových projektů zaštítěných Vorlovou režií, Kouř nabízí celistvý příběh prodchnutý hravě ironickým pohledem na realitu příznačným pro Divadlo Sklep, režisérovu mateřskou scénu. Do filmu se však harmonicky obtiskly i herecké a tvůrčí osobnosti dalších členů Pražské pětky – Pantomimické skupiny Mimóza, Recitační skupiny Vpřed a baletní jednotky Křeč. V obsazení se však objevuje třeba i herec a režisér Jaroslav Dušek z divadla Vizita. Na radikální vizuální podobě filmu se podílel kameraman Martin Duba. Nedílnou součástí Kouře jsou písně Michala Vícha s Tučkovými texty.

  • Ne 02/04

    Bum-bác-groteska!

    Cyklus → Ponrepo dětem

    pásmo krátkých grotesek / celkem 52 min. / 35 mm / živý hudební doprovod / 3+

    Frigo má smůlu / r. Buster Keaton – Edward F. Cline
    USA 1922 / 17 min.

    Chaplin kulisákem / r. Charlie Chaplin
    USA 1914 / 15 min.

    Zpropadení muzikanti / r. E. Livingston Kennedy
    USA 1928 / 20 min. / 16 mm

    U kterého žánru se člověk nejvíc zasměje, aniž by musel bedlivě poslouchat? Správně, jde o němou grotesku, kde o vtip, kotrmelce, nedorozumění a rozmanité gagy není nouze. Čeká vás veselá filmová jízda s králem grotesky, Charliem Chaplinem, který vám odhalí tajemství divadla a kabaretu. O hudební představení se zas postará komická dvojka Laurel a Hardy. Součástí projekce bude hudební doprovod, který němým obrazům dodá ten správný rytmus.


    Zločinný život Archibalda de la Cruz

    Režie → Luis Buñuel
    Původní název → Ensayo de un crimen
    Mexiko 1955 / ORIG. / CZT / 79 min. / 35 mm
    Hrají → Miroslava Šternová, Ernesto Alonso, Ariadna Welterová

    „Archibaldo de la Cruz je svědkem, jak z vůle štěstěny cizí ruka páchá zločiny, které by rád provedl sám, kdyby mu v tom jeho neméně šťastný osud nebránil. Jako každý dobře udělaný příběh nechává i tento široké pole interpretacím. Máme si ženské oběti vražd vykládat jako symboly měšťáckých či náboženských tabu, jež by měl každý, kdo má k sobě úctu, hodit přes palubu? Jsou-li výklady sporné, držme se toho, co je evidentní: obrazů, které jsou velmi pozoruhodné, ačkoli v nich chybí cynismus, který by do nich přimíchali Hitchcock nebo Stroheim. Ponechme Buñuelovi jemu vlastní universum, zvláště když jej tentokrát nacházíme vybavené solidnějším podkladem než jindy. Hrdinova krutost je krutostí dítěte, které zabije zvířátko nebo zničí hračku. Co je nám po symbolické rovině významů? Pro mne je Archibaldo z Buñuelových filmů nejvtipnější a nejlepší.“
    Eric Rohmer (1957)

  • 14. týden
  • Po 03/04

    Guido Seeber, vynálezce všeho (skoro)

    Guido Seeber (1879–1940) byl zdaleka nejdůležitější německý filmař z generace, která započala s tvorbou už v devadesátých letech 19. století. Byl především neúnavný inovátor a vynálezce, podobně jako Georges Méliѐs, který s filmováním začal o pouhý rok dřív. Seeber, původně asistent c. k. dvorního fotografa Pietznera v Karlových Varech a ve Vídni, kupuje v roce 1896 u Oskara Messtera kinematografické aparáty a filmový materiál. Takto vybaven natáčí první krátké dokumentární filmy a od 1. září roku 1897 je promítá pod názvem Seeberovy obří oživlé fotografie. Je mu osmnáct let. Zakoupenou lumiѐrovskou techniku postupem let natolik modifikuje, že si ji nechá patentovat jako seeberograph. Čtvrt století před zavedením zvukového filmu – v roce 1904 – už promítá filmy se zvukem; jeho kombinace kamery, promítačky a gramofonu se jmenuje – jak jinak – seeberophon.

    V roce 1909 se Seeber stane technickým šéfem filmové společnosti Deutsche Bioscop, o rok později dokončuje první krátký animovaný film s názvem Tajuplná krabička na zápalky. Když se Bioscopu podaří angažovat režiséra senzačně úspěšného dánského dramatu Od stupně k stupni, Urbana Gada, zrodí se roku 1911 skvělé kreativní trio tvořené Gadem, Seeberem coby kameramanem a Astou Nielsenovou, tehdy nejpopulárnější evropskou herečkou. S jiným velkým dánským talentem, režisérem Stellanem Ryem, se Seeber v roce 1912 vydává do Prahy, aby tu natočili fantastický příběh Pražský student. Nadšení u kritiky i diváků budí především zdařilé trikové scény, v nichž Seeber nechá bojovat Paula Wegenera se svým zákeřným zrcadlovým dvojníkem.

    Ve vrcholné němé éře dvacátých let je už méliѐsovská generace nemilosrdně „odstavena“. Existují jen dvě významné výjimky: v USA James Stuart Blackton, v Evropě Guido Seeber. Ten se dokonce coby kameraman stane nepostradatelným pro nejodvážnější avantgardní výboje začínajících autorů, jako je například freudovské drama Záhady lidské duše režiséra G. W. Pabsta. Ve vlastní režii natočí Seeber ve stejné době (1925) propagační film pro výstavu kinematografie a fotografie KIPHO, kde ještě jednou rozpálí celý ohňostroj svých technických vynálezů. Teprve srdeční záchvat v roce 1932 ho donutí zmírnit tempo. Publikuje vysoce ceněné odborné příručky, v Neubabelsbergu nechá postavit zařízení pro zadní projekce, v koncernu UFA vede trikové oddělení. Umírá jednašedesátiletý v Berlíně 2. července roku 1940.

    Před zmíněným brilantním KIPHO-Filmem uvidíme Seeberovi věnovaný hodinový dokumentární snímek Fotografie oživlé na pásu běžícím. Pásmo doplní historicky cenné záznamy dalších průkopníků německého kameramanského umění.

    Fotografie oživlé na pásu běžícím / Die lebenden Photographien auf einem laufenden Bande
    režie: Helmut Herbst
    účinkují: Martha Seeberová, Hellmuth Costard
    SRN 1979 / 59 min. / 16 mm / ORIG. / CZT

    KIPHO-Film / KIPHO-Film
    režie a kamera: Guido Seeber
    Německo 1925 / 6 min. / DCP


    Peeping Tom

    Režie → Michael Powell / kamera: Otto Heller
    Původní název → Peeping Tom
    Velká Británie 1959 / ORIG. / CZT / 109 min. / DCP
    Hrají → Karlheinz Böhm, Moira Shearerová, Esmond Knight

    Pro „hrdinu“ filmu Michaela Powella je kamera nejen nástrojem zaznamenávajícím, ale i vražedným. Co natočila, poslouží následně, během promítání, jako prostředek ukojení choré slasti vraha-kameramana. Odvážný hlavní motiv filmu, který vznikal prakticky ve stejné době jako Psycho, ale na rozdíl od něj se nehrál ve vyprodaných sálech a recenzenty mimořádně pobouřil. Přinejmenším tomu tak bylo na přelomu padesátých a šedesátých let minulého století; nenávistné útoky moralistů a cenzorů po několika desítkách let ustoupily respektu, ba obdivu. Dnes je Peeping Tom řazen k tomu nejlepšímu, co kdy v britském filmu vzniklo. Zároveň zůstane nejznámější položkou v dlouhé mezinárodní kariéře nejslavnějšího českého kameramana klasické éry – Otto Hellera.

    In Michael Powell’s film Peeping Tom, a recording device known as the camera becomes a mortal instrument in the hands of the protagonist. Later, when his camera recordings are screened, the homicidal cameraman uses them as a means to satisfy his sick lust. Peeping Tom, a film depicting at the time a very brave theme, was shot at nearly the same time as Psycho (1960). Yet unlike Psycho, Peeping Tom didn’t do very well in the movie theatres and also scandalized many film reviewers. At least, such was the situation at the turn of the 1950s and 1960s. Over the years, all the vicious attacks of moralists and censors gradually gave in to respect and even admiration. Nowadays, Peeping Tom is considered one of the best British films made to this day and will always be seen as the most celebrated piece in the filmography of Otto Heller - the most famous cameraman of the Czech classical era.

  • Út 04/04

    Zlaté město

    Režie → Veit Harlan / kamera: Bruno Mondi
    Původní název → Die goldene Stadt
    Německo 1941 / ORIG. / CZT / 120 min. (včetně alternativního druhého konce) / DCP
    Hrají → Kristina Söderbaumová, Eugen Klöpfer, Paul Klinger

    Historicky mimořádně významný snímek – ze dvou velmi odlišných důvodů. Důvod číslo jedna: barva. Důvod číslo dvě: goldene stadt Prag.
    K barvě: Filmová společnost UFA a průmyslový koncern IG Farben-Agfa vyvíjejí od roku 1934 systém, umožňující natáčet s třemi barevně citlivými vrstvami v jedné kameře: Agfacolor. Pokus o natočení prvního německého celovečerního filmu provází řada vážných technických obtíží, ale jelikož pro Goebbelse jde o úkol prvořadého významu, je provedena dlouhá řada experimentů, při nichž se postupně zjistí, které barvy dokáže materiál jak reprodukovat, buď v ateliéru, anebo v exteriéru. V roce 1941 se už může přikročit i k natáčení druhého říšského celovečerního barevného snímku, jímž je právě Zlaté město. Kamera je svěřena Bruno Mondimu, režie špičkovému tvůrci Veitu Harlanovi, tehdy již v celé Evropě smutně proslulému díky štvavě antisemitskému dramatu Žid Süss, jinému vysněnému projektu ministra Goebbelse. Zlaté město je melodrama, nikoli prvoplánová propaganda, nicméně svérázný národ obývající město nad Vltavou (či příslušníky vyšší germánské rasy tam dosud trpěný) tu není líčen s nadměrnými sympatiemi. Film Zlaté město český divák neviděl. Německých filmů byla sice v protektorátních kinech víc než dost, ale že se tam právě tento snímek neobjevil, nebyla náhoda, byl to výsledek opatrného kalkulu říšských orgánů. Zato v německých kinech se Harlanův film hrál s obrovským úspěchem, vidělo ho tam neuvěřitelných 31 milionů diváků, nepočítaje v to projekce na frontě či promítání pro členy strany.


    Ztracená čest Kateřiny Blumové

    Režie → Volker Schlöndorff – Margarethe von Trotta / kamera: Jost Vacano
    Původní název → Die verlorene Ehre der Katharina Blum
    SRN 1975 / ORIG. / CZT / 106 min. / 35 mm
    Hrají → Angela Winklerová, Mario Adorf, Jürgen Prochnow, Heinz Bennent

    Noc strávená s hledaným teroristou a následné peklo mediální kampaně v policejním státě, jímž – alespoň podle rozhněvaných autorů filmu – tehdejší Spolková republika byla. Za kamerou stál Jost Vacano, dnes proslulý zejména jako spolupracovník Paula Verhoevena na jeho amerických filmech jako Robocop nebo Total Recall.

    „Tou dobou se Schlöndorff při režírování musel dívat do kamery, aby si představil, jak bude scéna vypadat. Já jakožto kameraman jsem si při téhle jeho inscenační metodě připadal trošku ztracený, ale nakonec jsme se dohodli, že on nejdřív vždy připraví scénu s herci a já pak podle toho rozzáběrování. Jednou ale přikázal dělníkům, aby vozík a kameru odstavili do kouta, že prý potřebuje víc místa pro zkoušení s herci. Uběhla chvíle, když jsem ho zaslechl dávat hercům pokyny: ty pojď blíž, trošku doleva… Rozhlédnu se, abych viděl, kde se teď Schlöndorff vlastně nachází… a najdu ho v tom rohu, kam odstavili vozík, jak na něm sedí a zase inscenuje skrze kameru! Bylo to až k smíchu, ale on to prostě jinak nedokázal dělat. Když pak se Schlöndorffem točil Plechový bubínek Igor Luther, tak tohle pro něj bylo utrpení a řekl mi: Joste, prosím tě, jak ty jsi to mohl vydržet? Ano, s režisérem natolik fixovaným na obraz je kameraman zbaven svobody. Takový režisér by měl mít výborného osvětlovače a výborného švenkra, pozici hlavního kameramana by ale měl vykonávat sám.“
    Jost Vacano

  • St 05/04

    Ucho

    Režie → Karel Kachyňa
    ČSR 1969 / English friendly / 94 min. / DCP
    Hrají → Jiřina Bohdalová, Radoslav Brzobohatý

    digitálně restaurovaný film

    Přestože film navenek odkazuje k politickým procesům s představiteli stranické elity z padesátých let, díky záměrně neurčitým reáliím jde o nadčasové dílo, komentující i pozdější poměry, jak neuniklo ani dobovým cenzorům. Ucho bylo hned po svém dokončení zakázáno a jeho premiéra proběhla teprve v roce 1990.


    Divoši

    Režie → Bertrand Mandico
    Původní název → Les garçons sauvages
    Francie 2017 / ORIG. / CZT / 110 min. / DCP
    Hrají → Vimala Ponsová, Diane Rouxelová, Elina Löwensohnová
    Cyklus → lucidní kino

    projekce za účasti režiséra

    Cahiers du cinéma 2017 – nejlepší film roku

    Pět chlapců je vysláno na moře, aby se pod velením drsného kapitána zbavili svých delikventských manýr. Blesková vzpoura ale vede k ztroskotání lodi a její posádka se musí vydat na vlastní pěst prozkoumat divočinu tajemného ostrova. Trosečníci na tomto magickém místě postupně podléhají skrytým sexuálním pudům a jeden po druhém prochází zvláštní transformací.
    Fanoušky Mandicových surrealistických férií nemůže překvapit, že do rolí divokých chlapců svého fascinujícího debutu obsadil talentované francouzské herečky (!) nastupující generace, včetně režisérovy múzy Eliny Löwensohnové.

    Program ve spolupráci s FAMU.

  • Čt 06/04

    Azyl

    Režie → Roman Załuski
    Původní název → Azyl
    Polsko 1978 / český dabing / 89 min. / 35 mm
    Hrají → Marek Frąckowiak, Maria Kaniewska, Rudolf Kowalski

    Adaptace románu Jerzyho Putramenta. Portrét partyzána, člena protiněmeckého odboje z pravicové Armady krajowe, začínajícího po válce v odlehlé hájence nový život. První uvedení v Ponrepu.


    Tristana

    Režie → Luis Buñuel
    Původní název → Tristana
    Španělsko – Itálie – Francie 1970 / ORIG. ESP / CZT / 92 min. / 35 mm
    Hrají → Catherine Deneuveová, Fernando Rey, Franco Nero

    Osm let trvalo, než se vlny skandálu kolem Viridiany uklidnily natolik, aby Buñuel mohl ve své vlasti natočit další věhlasné dílo španělské kinematografie, Tristanu. Buñuelovi, jehož adaptaci Galdósova románu se zpočátku vyčítal chlad, zde byla blízká především postava dona Lopeho (Fernando Rey). Tomu se stane osudnou nejen titulní hrdinka, zabíjí ho i nezadržitelný konec jedné epochy s jejími mravy a rituály.

    Mladou Tristanu nejlépe charakterizují otázky, pro ostatní nepochopitelné: který ze dvou kousků dortu si má vybrat, který ze dvou stejných sloupů se jí víc líbí, kterou ze dvou ulic se má vydat? Životní cesta ji nakonec připraví o sny, o ideály, o panenství i o nohu, za což se patriarchátu, konkrétně: svému muži, pomstí. Ale v poslední minutě ji v bleskovém zpětném chodu Buñuel vrátí na počátek příběhu, volba mezi možnostmi může opět začít, nic nestojí psáno. M. K.

  • 15. týden
  • Út 11/04

    Návštěvou u Picassa

    / celkem 95 min. / 35 mm + 16 mm

    pásmo krátkých filmů Od Renoira k Picassovi, Návštěvou u Picassa, Guernica, Picassovy romance o picadorech, Picasso sochař

    Pablo Picasso byl pro filmaře vždy výzvou, vytvářeli o něm eseje (originální celovečerní film Frédérica Rossifa z roku 1982 či výborný nový středometrážní film Petera Nestlera Picasso in Vaullauris), natáčeli o něm hrané filmy (například James Ivory v roce 1996 – Přežila jsem Picassa). Malíře při práci zachycuje – ve svém žánru nepřekonaný – film Henri-Georgese Clouzota z roku 1955 Tajemství Picasso, o čtyři roky později obsadil Jean Cocteau svého celoživotního přítele do své Orfeovy závěti. Pro Alaina Resnaise, který v roce 1958 umělecky zpracoval jeden z kardinálních zločinů proti lidskosti v přelomovém filmu Hirošima, má láska, byl Picasso jistě jedním z inspiračních zdrojů, jak dokládá o devět let starší čtvrthodinový snímek Guernica, jeden ze snímků našeho pásma. Další natočili Paul Haesaerts, belgický kunsthistorik a specialista na umělecké dokumenty (komentář ve snímku Návštěvou u Picassa mluví Gérard Philipe) a jeho francouzský kolega, malíř Jean Desvilles, který ke spolupráci přizval komponistu Georgese Deleruea (mj. Jules a Jim, Americká noc). Poprvé v Ponrepu můžeme z 16 mm kopie spatřit snímek Picasso sochař, který v roce 1968 vytvořil Roland Penrose, zakladatelská osobnost britského surrealismu, významný kunsthistorik, malíř a básník. Ve stejné době vyšla v New Yorku jeho práce The Scultpure of Picasso.
    Pásmo k padesátému výročí úmrtí Pabla Picassa.


    Zapomenutí

    Režie → Luis Buñuel
    Původní název → Los olvidados
    Mexiko 1950 / ORIG. / CZT / 80 min. / DCP
    Hrají → Estela Indaová, Miguel Inclán, Alfonso Mejía

    úvodní slovo: David Čeněk

    Film na úrovni Nazarína a Anděla zkázy – oproti jejich návazné fabuli spíše volně řazené epizody, spojené tím, že jde o hermeticky uzavřený, „imanentní“ prostor. Opět se objevuje člověk jako bytost, k jejíž podstatě neodlučně patří zloba (pojatá jako agrese, vražda), film používá kanonizovaných i nekanonizovaných symbolů, v pozadí „psychoanalytická věda“, dokonale odhalená, nevymyšlená. (…)
    Vždy znovu: libido + Todestrieb, lidská důstojnost – zde děti, tedy se projevuje jako jistá čistota (snad i spolu s něhou, nejsem si jist, zda však i ta není pojata jako jistá – byť zárodečná sexualita). Ústřední motiv je zde uzavřenost – cestou k ní (dramatický prvek – nůž, stále se opakuje „matar, matar…“).
    Buñuelovou filosofií je věda – to je ovšem smutná filosofie (tak jako byla smutná i pro Freuda), je pozoruhodné, že Buñuel je nejen schopen tuto pozici unést, ale z ní i tvořit.
    Jiří Němec (záznam z 18. září 1964)

  • St 12/04

    Metropolis

    Režie → Fritz Lang / kamera: Karl Freund, Günther Rittau, Eugen Schüfftan
    Původní název → Metropolis
    Německo 1926 / 145 min. / DCP / česká premiéra zkompletované verze
    Hrají → Brigitte Helmová, Gustav Fröhlich, Fritz Rasp, Heinrich George, Alfred Abel, Rudolf Klein-Rogge

    Význam filmu Metropolis snad není třeba zdůrazňovat ani těm, kteří se na něj chystají poprvé; žádnému jinému filmu se koneckonců nedostalo cti, aby byl před všemi ostatními zanesen na listinu UNESCO Memory of the World (8. 11. 2001), kde figuruje vedle jiných nepostradatelných výtvorů kulturních dějin lidstva. Od té doby došlo k významné události, která vyvolala celosvětový mediální ohlas: sekvence z Metropolis, které byly po desetiletí považované za navždy ztracené, byly v lednu roku 2008 objeveny v Argentině, ve filmovém archivu Museo del Cine v Buenos Aires; jejich délka činí zhruba 25 minut. Po osmdesáti letech bylo najednou opět možné spatřit dílo Fritze Langa víceméně v té podobě, v jaké ho autor chtěl mít: premiéra se odehrála 12. února 2010 souběžně ve frankfurtské Alte Oper a na Berlinale. Spatřit… i uslyšet! Původní hudba Gottfrieda Huppertze je neodmyslitelnou složkou díla, byla komponistou konzultovaná s režisérem do posledního detailu, s precizním časovým rozvržením (celkem asi 1000 údajů v dochované partituře). Huppertzovu hudbu mohl český divák poprvé slyšet na počátku našeho století ve verzi z roku 2001, distribuované tehdy u nás v rámci Projektu 100; to bylo ale ještě před objevem z Buenos Aires. Novou nahrávku s berlínským Rundfunk-Sinfonieorchester nastudoval nejznámější německý dirigent hudby k němým filmům Frank Strobel. Českou kinopremiéru pořádáme v rámci Cinefestu 2022/23 věnovaného kameramanskému umění.

  • Čt 13/04

    Rex Ingram / Čtyři příšerní jezdci z Apokalypsy

    Režie → Rex Ingram
    Původní název → The Four Horsemen of the Apocalypse
    USA 1921 / CZT / 109 min. / 35 mm
    Hrají → Rudolph Valentino, Alice Terryová, Wallace Beery

    projekce s živým hudebním doprovodem

    Příslušníci dvou rodin, francouzské a německé, spojených krví, proti sobě bojují v první světové válce. Klasický film, dnes nejčastěji zmiňovaný kvůli Rudolphovi Valentinovi, jehož celosvětová popularita brzy začala nabývat formy masové hysterie. Hlavní ženská star filmu, Alice Terryová, byla režisérovou manželkou a zároveň představitelkou většiny jeho filmů. Rex Ingram (1893–1950), muž rafinovaného vkusu, zůstal evropským tématům věrný. Za několik málo let dá Hollywoodu sbohem a nadále bude natáčet ve studiích v Nizze.

  • Pá 14/04

    Iluze cestuje tramvají

    Režie → Luis Buñuel
    Původní název → La ilusión viaja en tranvía
    Mexiko 1954 / ORIG. / CZT / 90 min. / DCP
    Hrají → Lilia Pradoová, Victorio Blanco, Miguel Manzano

    úvodní slovo: David Čeněk

    U mnohých, pro něž je Buñuel především surrealistou, zaráží opomíjení filmu Iluze cestuje tramvají, příběhu dvou tramvajáků, kteří si v noční opilecké euforii vypůjčí „svou“ tramvaj a pak se bojí, že ji nebudou moci nepozorovaně včas vrátit. Tramvaj jede vyprázdněnými nočními ulicemi, v pouličním osvětlení vrhá na zdi domů dlouhé stíny. Na zastávkách čekají skupinky cestujících, u jatek nastoupí řezníci s velkými kýtami masa na ramenou, jedna žena mává kusem syrového masa před spolucestujícími, další muž jim nabízí mozek, pasažéři balí darované do novin. Nad opilým baronem se pohupuje kus masa a shodí mu cylindr. Na další zastávce nastoupí do pojízdného řeznictví dvě zbožné, bojácné ženy se soškou Krista. Pro pouliční lidovou slavnost sehraje skupina nadšených ochotníků (dělníků i tramvajáků) kus ve stylu pašijových her, v podomácku vyrobených kulisách a kostýmech. Mile naivní hra ukazuje Luciferovo vyhoštění z řad andělů, jeho proměnu v hada, svedení Evy a vyhnání lidí z Ráje. Zavržený Lucifer slibuje pomstu... v roce 1954 samozřejmě prostřednictvím atomové pumy. Tramvaj jako předmět surrealistického zalíbení nás odkazuje k chladnému světu obrazů Paula Delvauxe; Buñuel nabízí na tento motiv „odmraženou“ variaci. M. K.

  • So 15/04

    Fanfán Tulipán

    Režie → Christian-Jaque
    Původní název → Fanfan la Tulipe
    Francie 1951 / ORIG. / CZT / 93 min. / 35 mm
    Hrají → Gérard Philipe, Gina Lollobrigida, Marcel Herrand

    16. ledna nás opustila Gina Lollobrigida, předposlední velká italská diva. Gérard Philipe ji předešel o neuvěřitelných třiašedesát let. V nezničitelném Fanfánovi se budou milovat věčně. A my je.


    Ztracená duše

    Režie → Dino Risi
    Původní název → Anima persa
    Itálie 1976 / ORIG. / CZT / 96 min. / 35 mm
    Hrají → Catherine Deneuveová, Vittorio Gassman, Danilo Mattei, Anicée Alvinaová

    Film nepřípustně stále někam zahýbající. Na jednu stranu tu máme pro režiséra typickou mizantropickou bajku o dekadentním aristokratovi a jeho groteskním dvojníkovi, pojednanou ale úplně jinak, než bychom u něj čekali. Námětem nejtypičtější film Dina Risiho je ve výsledku ten nejmíň postižitelný. Delirium intenzivní a fatální.
    Vincent Malausa (Cahiers du cinéma, září 2021)

    Přízračná atmosféra potápějících se Benátek vnáší do manželství Stolzových zvláštní ponurost a potlačovaný neklid. Mladý Tino, který přijel navštívit strýce Fabia a tetu Elisu, jen velmi pomalu odhaluje smutné a zároveň děsivé tajemství tohoto podivného vztahu. Jejich nemocné bytosti jako by umíraly spolu s prastarým rodinným palácem, v jehož prostorách se Tino neustále ztrácí. Všudypřítomná vlhkost, chlad, popraskané zdi chátrajícího domu a nahlédnutí do temných zákoutí lidské duše uspíší nejen chlapcův návrat, ale především jeho cestu k zralosti.

  • Ne 16/04

    Maurfilm dětem

    Cyklus → Ponrepo dětem

    pásmo krátkých filmů / celkem 31 min. / DCP / diskuse s tvůrci / 3+

    Paoloʼs Happiness / r. Thorsten Droessler – Manuel Schroeder
    Německo – Švýcarsko – ČR 2022 / 10 min.

    Zuza v zahradách / r. Lucie Šimková-Sunková
    ČR 2022 / 13 min.

    Odpusť / r. Alžběta Mačáková Mišejková
    ČR 2022 / 8 min.

    Česká společnost Maurfilm se od roku 2003 věnuje především výrobě animovaných filmů, které slaví úspěch doma i v zahraničí. Výjimkou nejsou ani animované filmy pro děti – ty diváky zaujmou nejen poutavým vyprávěním, ale i pestrou škálou animačních technik a nádhernou výtvarnou stránkou. V rámci tohoto pásma vám přinášíme nejnovější filmy společnosti. Vašimi průvodci světem příběhů se stanou skromný plačící Paolo, malá zvědavá holčička Zuza a dvě dívenky, které dokáže stmelit jen roztomilé kotě.


    Deník komorné

    Režie → Luis Buñuel
    Původní název → Le journal d’une femme de chambre
    Francie – Itálie 1963 / ORIG. FR / CZT / 90 min. / 35 mm
    Hrají → Jeanne Moreauová, Michel Piccoli, Georges Géret, Jean-Claude Carrière, Daniel Ivernel

    Klasické temné drama o komorné Celestině přicházející do služby na izolovanou venkovskou samotu, zatím spolehlivě ukrývající žalostné rozmary, neřesti i zločiny svých obyvatel. J. C.

    Spolu se scenáristou Jeanem-Claudem Carrièrem, který si ve filmu zahrál vedlejší postavu kněze, posunul Buñuel děj románu Octava Mirbeaua do roku 1930. Ten byl v jeho životě důležitý událostmi kolem uvedení a zákazu Zlatého věku. Zároveň mu umožňoval evokovat tehdejší klima latentního fašismu a v politické rovině tak konkrétně pojmenovat ono absolutní zlo, které hlavní hrdinku racionálně odpuzuje a sexuálně přitahuje. M. K.

  • 16. týden
  • Po 17/04

    Rodina není důležitá. Je to všechno!

    Programový večer se zaměří na filmy z Vietnamu a o Vietnamu, ale také na snímky českých tvůrců s vietnamskými kořeny. Všechna díla spojuje téma rodiny, protože jak praví jedno vietnamské přísloví: rodina není důležitá, je to všechno!
    Hostem projekce je Trần Thanh Mai, která studuje v ateliéru Animace a filmu na UMPRUM.

    Jižní země
    režie: Tô Ngọc Thanh
    ČSR 1974 / 6 min. / 35 mm

    Animovaný protiválečný film Tôa Ngọce Thanha, který v sedmdesátých letech studoval v Praze na UMPRUM, se snaží dětsky srozumitelnou formou vysvětlit rozdíly mezi tehdejším Vietnamem a „hřmotným a robustním“ Československem.

    Mezi regály
    režie: Trần Thanh Mai
    ČR 2021 / 4 min. / DCP / EF

    Krátký dokumentární film sleduje pět mladých dospívajících lidí, kteří mluví o rozdílech mezi první a druhou generací rodin z vietnamské diaspory v České republice. Stereotypní záběry a dokumentární nahrávky zvuků z večerek autorka kombinuje s kreslenými sekvencemi.

    Martin a Thanh
    režie: Trần Thanh Mai
    ČR 2018 / 1 min. / DCP
    vietnamsky / CZT / EF

    „Češi prostě jednoho dne prohlásili: „Tady už není socialismus!“ V minutovém filmu Martin a Thanh autorka reaguje na téma stoletého výročí od vzniku Československa. Do narativu bilancování a oslavování jednoho státního útvaru vnáší také příběh svých rodičů, kterým rok 1989 přinesl velkou nejistotu a rozhodování, zda mají zůstat v Čechách, nebo se vrátit domů.

    Mat goc
    režie: Dužan Duong
    ČR – Vietnam 2014 / 19 min., DCP / EF

    Dokumentární film Dužana Duonga s inscenovanými prvky má v názvu vietnamské označení pro odrodilce, tedy někoho, kdo se odcizil původní kultuře a „ztratil kořeny“. Dva pražští b-boyové odjíždějí na návštěvu k babičce do Vietnamu. Na vesnici mezi rýžovými poli se nudí, trápí je horko a špinavé pláže. Postupně ale zjišťují, že by chtěli mít ke své rodině o něco blíž.


    Když babička odjede

    Režie → Nguyễn Anh Thái
    Původní název → Khi vắng bà
    Vietnam 1985 / ORIG. / CZT / 62 min. / 35 mm
    Hrají → Lễ Tuần Long, Nam Huöng

    Rodina není důležitá. Je to všechno!


    Babička je pro malého Minha vším, tráví s ní každý den po příchodu ze školy. Jednoho dne cestou na nákup ale babička ztratí potravinové lístky. Minhova otce to rozčílí a svou matku hluboce urazí. Babička odejde a nikdo neví, kam přesně šla a kdy se vrátí. Minh je smutný a nedokáže myslet na nic jiného. Hraný film Nguyễna Anha Tháie zobrazuje tehdejší vietnamskou společnost překvapivě kriticky: je podstatnější strávit většinu času zajišťováním materiálních výhod pro rodinu, nebo se raději starat o dobré vztahy?

  • Út 18/04

    Den a hodina

    Režie → René Clément
    Původní název → Le Jour et lʼheure
    Francie – Itálie 1963 / ORIG. FR / CZT / 101 min. / 35 mm
    Hrají → Simone Signoretová, Stuart Whitman, Michel Piccoli

    Piccoli hommage


    Je jaro 1944. Thérèse Dutheilová žije tak, aby válku přežila. Bydlí v Paříži, kam se provdala za bohatého průmyslníka. Kraj, kde vyrůstala a kde ji všichni znají, občas navštěvuje, aby přivezla čerstvé potraviny pro dvě děti, které vychovává. Antoine, její dávný známý, jí nabídne odvoz ve svém nákladním voze. Možná to neměl dělat, když zároveň vezl sestřelené anglické letce, které má předat kdesi v Paříži. Akce je prozrazena a je na Therese, zda se postará o amerického kapitána Allana Morleyho, který jí doslova zůstane na krku.


    Silvestrovská noc

    Režie → Lupu Pick / kamera: Guido Seeber, Karl Hasselmann / hudba: Klaus Pringsheim
    Původní název → Sylvester
    Německo 1924 / ORIG. / CZT / 57 min. / DCP
    Hrají → Eugen Klöpfer, Frida Richardová, Edith Poscaová

    + předfilm

    KIPHO-Film / KIPHO-Film
    režie a kamera: Guido Seeber
    Německo 1925 / 6 min. / DCP


    Málokterý nový snímek uvedený na mezinárodních festivalech v loňském roce přinesl divákům takové překvapení jako film Silvestrovská noc, po dlouhých rešerších restaurovaný a uvedený s nově nahranou původní hudbou Klause Pringsheima. V určitém smyslu je to větší objev než „nová“ Metropolis, protože tady tentokrát nejde o „zkompletování“ díla, které už dávno patřilo do vizuální paměti lidstva. V Silvestrovské noci získáváme další doklad, jak daleko si tvůrci „výmarské“ kinematografie troufli zajít v tom, čemu se před sto lety ještě neříkalo ani minimalistický film, ani slow cinema. V jediné hodině, které odpovídá i reálnému času filmu, se stihne odehrát tragédie, v níž se střetnou tři osudy, samy o sobě všedno-všední. A nakonec i ta zhoubná věc zvaná láska je ve své zhoubnosti – všední. Absurdní konflikt, v jehož centru stojí muž doslova rvaný na kusy dvěma rivalizujícími ženami, mezi nimiž nedokáže volit, protože by musel zavrhnout buď svou manželku, nebo... svou matku. Celý film se obejde bez mezititulků (!), jen na začátku nám motto připomene pád babylonské věže, kdy lidé navždy ztratili možnost porozumět jeden druhému – zvlášť, co se týče citů. Pesimismus ukrytý v jedné historce – noticce z černé kroniky – kontrastuje s tím, čím je obdařen žasnoucí divák: vykreslení atmosféry silvestrovské noci ve velkoměstě je podáno ve virtuózně komponovaných obrazech, souhra brilantní černobílé kamery s architekturou ohromí stejně jako v nejslavnějších dílech expresionistických „kammerspielů“, jako byla Murnauova Poslední štace. Jedna hodina dějin německého filmu, hodina radikálního filmového umění.

  • St 19/04

    „Čtyři vraždy stačí, drahoušku“

    Režie → Oldřich Lipský
    ČSR 1970 / 102 min. / DCP / nově digitalizovaný film
    Hrají → Lubomír Lipský, Jiřina Bohdalová, Iva Janžurová

    ke stému výročí narození Lubomíra Lipského


    Komiksová crazy komedie nespoutaně a ve svižném tempu hýří vizuálními a formálními nápady i absurdními dialogy. Za přívalem gagů je však patrná touha uniknout – alespoň v komediální fikci – za železnou oponu nastupující normalizační realitě.


    Dějiny násilí

    Režie → David Cronenberg
    Původní název → A History of Violence
    USA – Kanada 2005 / ORIG. / CZT / 96 min. / DCP
    Hrají → Viggo Mortensen, Maria Bello, Ed Harris, William Hurt
    Cyklus → hranice (…)

    projekci uvede Kryštof Kozák z Institutu mezinárodních studií FSV UK

    Film, který si hraje s premisou invaze nečekaně brutálního násilí do prostředí reprezentující všechna klišé amerického maloměsta. Film, který reflektuje význam, důsledky a účinky násilných tendencí, které se rodí v každém z nás a na kterých je postavena moderní americká společnost.

    Od Divokého západu přes fascinaci zbraněmi až k americkému fotbalu. Proč je role násilí v americké společnosti jiná než v Evropě? Proč je v hollywoodských filmech jako klasická reakce na násilí ještě větší míra násilí? Jakým způsobem formuje násilí americkou společnost dodnes? Odpovědi na tyto otázky je třeba hledat jak v historickém, tak symbolickém kontextu

    Co platí jistě: Dějiny násilí jsou počátkem mimořádně úspěšné spolupráce režiséra Davida Cronenberga s charismatickým Viggo Mortensenem.

    Projekce za podpory Velvyslanectví Spojených států amerických v Praze.
    Vstup volný

  • Čt 20/04

    Slavnosti sněženek

    Režie → Jiří Menzel
    ČSR 1983 / 83 min. / DCP
    Hrají → Rudolf Hrušínský, Jaromír Hanzlík, Josef Somr, Petr Čepek

    nově digitalizovaný film

    Adaptace stejnojmenné knihy Bohumila Hrabala. Centrem dění filmu je restaurace Hájenka, kde se den co den scházejí sezónní rekreanti i starousedlíci z Kerska. Poklidný život obce naruší až groteskní hon na kance a následný spor myslivců ze dvou sousedních vesnic, komu by měla připadnout trofej. Tragikomedie akcentující spíše bukolickou než existenciální rovinu předlohy, se natáčela přímo v chatové osadě Kersko.


    Pablo Marín / La trampa de luz – světelná past z Buenos Aires

    Pablo Marín uvede své filmy

    La trampa de luz
    2021 / 9 min.

    Sin título (Focus)
    2008 / 4 min.

    Resistfilm
    2014 / 13 min.

    Denkbilder
    2013 / 5 min.

    Diario colorado
    2010 / 7 min.

    4x4
    2012/ 5 min.

    Denkbilder II
    2015 / 5 min.

    Nuestro Fuji (una postal)
    2020 / 4 min.

    Pablo Marín (nar. 1982, Buenos Aires) je kritik, filmař a překladatel. Jako nezávislý badatel a kurátor představil programy argentinské kinematografie ve Spojených státech, Kanadě, Španělsku, Rakousku, Finsku a Švýcarsku. Přeložil například knihy Jonase Mekase, Stana Brakhage a Johna Waterse a právě vydal svou sbírku esejů o argentinské experimentální kinematografii, Una luz revelada. Jeho film Resistfilm (2014) získal cenu za nejlepší avantgardní film na festivalu Filmadrid a jeho nejnovější snímek Trampa de luz (2021) hlavní cenu Online na Mezinárodním festivalu krátkých filmů v Oberhausenu.

    Pablo Marín se ve svém filmovém díle – natočeném téměř výhradně na super 8 (který byl významným formátem v dějinách argentinské experimentální kinematografie) – zabývá osobním a všedním životem. V průběhu let vytvořil jakýsi filmový deník, abstraktní a náznakový, v němž pomocí několikanásobných expozic, masek a popolíčkového snímání zkoumá možnosti kinematografie jako minimálního aparátu. Poetikou vycházející z formálních postupů částečně navazuje na Claudia Caldiniho, zásadní postavu scény experimentálního filmu v Buenos Aires 70. a 80. let jako i na světovou avantgardu. Výstižným označením pro jeho kameru by mohl být název jednoho z jeho filmů „la trampa de luz“ (světelná past). Podobně důležité jako jeho tvůrčí aktivity je jeho psaní o experimentálním (argentinském) filmu, kurátorská, překladatelská a pedagogická činnost.

  • Pá 21/04

    Ach, Karle

    Režie → Roman Załuski
    Původní název → Och, Karol
    Polsko 1985 / český dabing / 90 min. / 35 mm
    Hrají → Jan Piechociński, Dorota Kamińska, Marta Klubowicz

    Komedie o peripetiích mladého donchuána, který se nedovede zbavit dotírajících žen, získala Cenu Federacji Dyskusyjnych Klubów Filmowych za nejnavštěvovanější polský film. První uvedení v Ponrepu.


    Cesta do nebe

    Režie → Luis Buñuel
    Původní název → Subida al cielo
    Mexiko 1951 / ORIG. / CZT / 70 min. / 35 mm
    Hrají → Esteban Márquez, Lilia Pradoová, Roberto Cobo

    „Mám docela dobré vzpomínky na Cestu do nebe, vyprávění o cestě autokarem, natočené během roku 1951. Scénář se inspiroval několika dobrodružstvími, která zažil producent filmu, španělský básník Altolaguirre, můj starý přítel z Madridu, který se oženil s jednou nesmírně bohatou Kubánkou. Všechno se odehrávalo ve státě Guerrero, který je dodnes asi jedním z nejdivočejších států Mexika. Kvapné natáčení, dost ubohá maketa autobusu, který poskakuje po úbočí hory, a také překvapení mexického natáčení: pracovní plán počítal se třemi nocemi na natočení jedné dlouhé scény, během níž pohřbívají děvčátko, uštknuté zmijí, na hřbitově, kde je umístěna pohyblivá kamera. Na poslední chvíli mi oznámili, že natáčení se z rozhodnutí odborů zkracuje ze tří dnů na dvě hodiny.“
    Luis Buñuel

  • So 22/04

    Metropolis

    Režie → Fritz Lang / kamera: Karl Freund, Günther Rittau, Eugen Schüfftan
    Původní název → Metropolis
    Německo 1926 / 145 min. / DCP / česká premiéra zkompletované verze
    Hrají → Brigitte Helmová, Gustav Fröhlich, Fritz Rasp, Heinrich George, Alfred Abel, Rudolf Klein-Rogge

    Význam filmu Metropolis snad není třeba zdůrazňovat ani těm, kteří se na něj chystají poprvé; žádnému jinému filmu se koneckonců nedostalo cti, aby byl před všemi ostatními zanesen na listinu UNESCO Memory of the World (8. 11. 2001), kde figuruje vedle jiných nepostradatelných výtvorů kulturních dějin lidstva. Od té doby došlo k významné události, která vyvolala celosvětový mediální ohlas: sekvence z Metropolis, které byly po desetiletí považované za navždy ztracené, byly v lednu roku 2008 objeveny v Argentině, ve filmovém archivu Museo del Cine v Buenos Aires; jejich délka činí zhruba 25 minut. Po osmdesáti letech bylo najednou opět možné spatřit dílo Fritze Langa víceméně v té podobě, v jaké ho autor chtěl mít: premiéra se odehrála 12. února 2010 souběžně ve frankfurtské Alte Oper a na Berlinale. Spatřit… i uslyšet! Původní hudba Gottfrieda Huppertze je neodmyslitelnou složkou díla, byla komponistou konzultovaná s režisérem do posledního detailu, s precizním časovým rozvržením (celkem asi 1000 údajů v dochované partituře). Huppertzovu hudbu mohl český divák poprvé slyšet na počátku našeho století ve verzi z roku 2001, distribuované tehdy u nás v rámci Projektu 100; to bylo ale ještě před objevem z Buenos Aires. Novou nahrávku s berlínským Rundfunk-Sinfonieorchester nastudoval nejznámější německý dirigent hudby k němým filmům Frank Strobel. Českou kinopremiéru pořádáme v rámci Cinefestu 2022/23 věnovaného kameramanskému umění.

  • Ne 23/04

    Myška a medvěd na cestách

    Režie → Julien Chheng – Jean-Christophe Roger
    Původní název → Ernest et Célestine: Le voyage en Charabie
    Francie 2022 / český dabing / 79 min. / DCP / 3+
    Cyklus → Ponrepo dětem

    Medvěd Ernest a myška Celestina se vracejí! Tentokrát se vydávají do Ernestovy rodné země, aby mu spravili jeho rozbité housle. Medvědí domov byl odjakživa rájem pro ty nejnadanější hudebníky, jenže zvířecí dvojka náhle zjišťuje, že již několik let je tam hudba zakázána, a co znamená život bez hudby? Úkol je jasný – s pomocí záhadného výtržníka a jeho přátel jsou Ernest s Celestinou rozhodnuti medvědí říši vrátit hudbu a s ní i ztracenou radost.


    Dobrodružství Robinsona Crusoe

    Režie → Luis Buñuel
    Původní název → Las aventuras de Robinson Crusoe
    Mexiko 1952 / ORIG. / CZT / 82 min. / 35 mm
    Hrají → Dan O’Herlihy, Jaime Fernández, Felipe de Alba

    Od roku 1902, kdy natočil Georges Méliès první adaptaci Defoeova románu, se na plátnech kin vystřídalo bezpočet dalších filmových Robinsonů. Největší umělecká hodnota se přisuzuje Buñuelovu prvnímu barevnému snímku, přestože danou příběhovou linii neopouští a nesnaží se ji „intelektualizovat“. Základní buñuelovskou situací je odtrženost postav od okolního světa. Hrdinové nedokáží překročit práh místnosti (Anděl zkázy), bloudí pralesem (Smrt v této zahradě), jsou alegoricky uvězněni v konvencích své třídy (Nenápadný půvab buržoazie), v posedlosti nebo ve víře (Viridiana). Robinsonův ostrov je tedy podobně jako sloup v Šimonu na poušti jedním z „archetypálních“ míst Buñuelova světa. Jeho filosofii ale dobře rozpoznáváme i v narážkách na „třídní problém“ (Robinson se Pátkovi nepředstavuje jménem, ale nabízí mu přátelství jako „Pán“), či v úvahách o civilizačním pokroku (bývalý kanibal nechápe, k čemu je bělochům zabíjení protivníků, které nechtějí jíst). S Pátkem se Robinson pustí i do katechismu o odůvodnitelnosti duše. Bible, zprvu trosečníkova útěcha, se stává nesrozumitelnou. M. K.

  • 17. týden
  • Po 24/04

    Leopard

    Režie → Nabil Maleh
    Původní název → Al-Fahd
    Sýrie 1971 / ORIG. arabsky / CZT / 104 min. / 35 mm
    Hrají → Adíb Quaddúra Ighrá, Kháled Tádja

    Nabil Maleh a syrský film


    Pozor! Dítě?
    režie: Nabil Maleh
    ČSR 1963 / 14 min. / 35 mm / EF
    Krátký film o tom, jak velkou hrůzu můžou způsobit tři letní pusy na tvář, když přesně nevíte, jak na svět přicházejí děti. Režisérův absolventský film na FAMU.


    Poté, co Sýrie vyhlásila roku 1946 nezávislost, zbavila se sice francouzského vlivu, ale otevřela cestu domácím politikům, kteří svou moc prosazovali dosti nevybíravým způsobem, zvláště na venkově. Tam se odehrává příběh o Abu Alím, lidovém hrdinovi, přezdívaném Leopard, který se po zásahu ve jménu vyšší spravedlnosti ukrývá v horách a jen občas sejde do vesnice, aby se pozdravil s manželkou a malým synem. Ve filmu Nabila Maleha se westernové motivy spojují s tamními reáliemi a zvyklostmi. Realisticky vyprávěný děj je přerušován stylizovanými intermezzy, v nichž je Leopardova vousem zarostlá tvář zachycována na pozadí moře. Portréty hlavního hrdiny v těchto okamžicích doprovází mužské a ženské hlasy opěvující jeho statečnost. V době vzniku byl Malehův film s úspěchem uveden na festivalu v Locarnu, po letech se zařadil mezi domácí klasiku.


    Láska Jeanne Neyové

    Režie → Georg Wilhelm Pabst / kamera: Fritz Arno Wagner
    Původní název → Die Liebe der Jeanne Ney
    Německo 1927 / ORIG. / CZT / 105 min. / DCP
    Hrají → Édith Jehanneová, Brigitte Helmová, Uno Henning, Fritz Rasp

    úvodní slovo: Axel Block

    Politika, láska zločin – dvacátá léta minulého století. Během jedné (želbohu nikoli poslední) okupace Krymu prchá Jeanne Neyová do pařížského exilu. Za ní tam míří jeden zákeřný špión a jeden mladý zamilovaný bolševik. Láska Jeanne Neyové je jediný z velkých němých filmů G. W. Pabsta, který jsme až dosud nemohli v Ponrepu promítnout. Nyní je konečně k dispozici v pečlivě restaurované podobě. Fotogenní ústřední mileneckou dvojici doplňují ve výrazných vedlejších úlohách Brigitte Helmová a Fritz Rasp – nedlouho poté, co si oba zahráli v Metropolis Fritze Langa.

  • Út 25/04

    Láska Jeanne Neyové aneb Jak analyzovat kameramanské umění minulosti

    Upír Nosferatu, Vrah mezi námi… Tyto dva legendární tituly a celá řada dalších vrcholů německé filmové klasiky jsou spojeny se jménem kameramana Fritze Arno Wagnera (1889–1958), vedle Karla Freunda snad nejvýznamnějšího kameramana celé této éry. Čeho si všímá kameraman jednadvacátého století s dlouholetými zkušenostmi z aktuální filmové praxe na práci svého kolegy z dvacátých let minulého století? Čeká nás hloubkový ponor do filmu G. W. Pabsta Láska Jeanne Neyové, analýza konkrétních vizuálních momentů díla i celkové kameramanské koncepce. Kompletní film uvedeme o den dříve ve 20:30. Axel Block (nar. 1947) vyučuje mj. na Vysoké filmové škole HFF v Mnichově. Je laureátem Německé filmové ceny (1989), čestné Ceny německé kamery (2011) a dalších uznání.


    Vidění svaté Hildegardy

    Režie → Margarethe von Trotta / kamera: Axel Block
    Původní název → Vision – Aus dem Leben der Hildegard von Bingen
    Německo – Francie 2009 / ORIG. německy / CZT / 110 min. / DCP
    Hrají → Barbara Sukowa, Heino Ferch

    úvodní slovo: Axel Block

    Hildegarda z Bingenu (1098–1179), jedna z největších žen evropského středověku.
    Jeptiška benediktinského řádu, autorka mystické literatury, průkopnice farmaceutické vědy a nejvýznamnější komponistka dvanáctého století. Celovečerní hraný film Vidění svaté Hildegardy představí v Ponrepu jeho kameraman Axel Block.

    „Pro Utrpení Panny orleánské byl ve studiu rekonstruován zámek v Rouenu, zbavený všech okras, ale přitom velmi rozměrný. Dreyer nám z něj ve filmu mnoho neukáže. Bránil se tím, že ho nechal postavit hlavně pro herce, aby se mohli vcítit do atmosféry. Což dokážu moc dobře pochopit, protože při Vidění svaté Hildegardy jsem sám delší čas natáčel v klášteře, jehož atmosféra na mne silně působila, byť byl postaven ve studiu.“
    Axel Block

  • St 26/04

    Oči Fritze Langa – F. A. Wagner za kamerou filmu Vrah mezi námi

    Vrah mezi námi, vedle Metropolis nejslavnější Langův film, byl režisérův první zvukový. Obrazové kompozici, realizované kameramanem Fritzem Arno Wagnerem, bude věnována druhá detailní analýza Axela Blocka. Svou knihu vydanou v roce 2020 v nakladatelství edition text+kritik a o rok později vyznamenanou Cenou Willyho Haase nazval autor Oči Fritze Langa (Die Kameraaugen des Fritz Lang).


    Liliom

    Režie → Fritz Lang / kamera: Rudolph Maté
    Původní název → Liliom
    Francie 1934 / ORIG. FR / CZT / 76 min. / 35 mm
    Hrají → Charles Boyer, Florelle, Pierre Alcover, Madeleine Ozerayová, Antonin Artaud, Roland Toutain

    úvodní slovo: Axel Block

    V roce 1933 má v Paříži premiéru film Fritze Langa Le Testament du docteur Mabuse, v dekoracích původní německé Závěti doktora Mabuse natočený snímek pro francouzský trh, s částečně změněným hereckým obsazením. Druhý francouzský film Fritze Langa (jediný, který vytvořil v době svého přechodného francouzského exilu, před odchodem do USA) je Liliom z roku 1934, adaptace stejnojmenné hry Ference Molnára o nepolepšitelném donchuanovi, jemuž nebesa po smrti dovolí shledat se na zemi ještě jednou se svou láskou, na níž se provinil. Motivy z Langových „těžkých“ filmů, jako byla Unavená smrt, jsou zde nečekaně pojednány s úsměvným nadhledem.

    Liliom je Langovo jediné setkání s virtuózním kameramanem Dreyerových filmů Utrpení Panny orleánské a Upír aneb Podivné dobrodružství Davida Graye, krakovským rodákem Rudolphem Maté. „Jim oběma se zde zdařil přechod od vyprávění skrze obrazy k vyprávění prostřednictvím hraného děje. Nad nafilmovaným obrazem zvítězil filmový obraz, prostor ovládla mizanscéna, kamera sleduje herce, ke komentování či dramatizaci užívá drobných pohybů. Pohled už není distanční, nýbrž je s postavami slepen, nechce zmeškat ani okamžik. Kameraman spojuje paralelní děje, inscenování se obohacuje a stupňuje zapojením toho, co leží mimo záběr. Atraktivita a atmosféričnost obrazu už nevězí v jeho kvalitách grafických, ale v proměnách rámování; obraz může být místy rozostřený či fragmentární. Nová výzva filmového obrazu je: zviditelňovat, už nikoli: být viděn.
    Axel Block

  • Čt 27/04

    Požár v opeře

    Režie → Carl Froelich / kamera: Fritz Arno Wagner
    Původní název → Brand in der Oper
    Německo 1930 / ORIG. / CZT / 86 min. / 35 mm
    Hrají → Gustav Fröhlich, Gustaf Gründgens, Jarmila Novotná

    Ještě než začal připravovat první zvukový film Fritze Langa Vrah mezi námi, vyzkoušel si kameraman Fritz Arno Wagner natáčení v nových, zprvu pro všechny technické profese extrémně „nepohodlných“ podmínkách v tradičnějším dramatu Požár v opeře. Slyšet v kině hudbu a zpěv bylo pro diváka roku 1930 stále ještě mimořádné lákadlo a vzhledem k tomu, kde se děj odehrává, nepřekvapí, že kameraman tu tentokrát nebude jediným Wagnerem. Pro českou pěvkyni světového věhlasu Jarmilu Novotnou nebyla vedlejší role primadony Olympie posledním setkáním s filmem; jejího hereckého talentu brzy využijí takoví režiséři, jako Max Ophüls nebo Fred Zinnemann. Do hlavních mužských rolí Požáru v opeře obsadil Carl Froelich svého téměř-jmenovce, někdejšího mladistvého hrdinu z Metropolis, a Gustafa Gründgense, který vždy vystupoval s monoklem tak, jako by se s ním narodil.


    Utrpení Panny orleánské

    Režie → Carl Theodor Dreyer / kamera: Rudolph Maté
    Původní název → La Passion de Jeanne dʼArc
    Francie 1928 / ORIG. / CZT / 74 min. / 35 mm
    Hrají → Maria (Renée) Falconettiová, Maurice Schutz, Michel Simon, Antonin Artaud

    projekce s živým hudebním doprovodem

    V pravém slova smyslu ikonický film – Dreyerův nejslavnější – má dnes již nezpochybnitelné místo mezi vrcholnými uměleckými díly dvacátého století.

  • Pá 28/04

    Fred Niblo / Zorro mstitel

    Režie → Fred Niblo
    Původní název → Mark of Zorro
    USA 1920 / CZT / 73 min. / 35 mm
    Hrají → Douglas Fairbanks, Noah Beery, Marguerite De La Motteová

    projekce s živým hudebním doprovodem

    Mark of Zorro… před sto lety vyvolávalo v lidech velké písmeno Z podstatně příjemnější asociace, než je tomu v roce 2023, o čemž svědčí i slova pamětníka, filmového historika Myrtila Frídy: „Zorro mstitel byl v Praze uveden v listopadu 1921, jako zahajovací program nově otevřeného premiérového kina Sanssouci – vysokém, rozlehlém sále dnešní studentské menzy v Opletalově ulici. Přijetí filmu u obecenstva bylo stejně nadšené, jako v jiných evropských městech. Fairbanksův Zorro byl obdivován řadovými diváky stejně jako tehdejší uměleckou avantgardou z okruhu Devětsilu: Nezval, Teige, filmový kritik Karel Smrž a mnozí jiní vzdávali Fairbanksovu hrdinovi nejvyšší uznání a sympatie.“


    Guernica

    Režie → Fernando Arrabal
    Původní název → Lʼarbre de Guernica
    Francie – Itálie 1975 / ORIG. IT / CZT / 98 min. / 35 mm
    Hrají → Mario Novelli, Rocco Fontana, Ron Faber

    Podle vlastní hry natočil Fernando Arrabal své stěžejní dílo se silnými anarchistickými akcenty, které zachycuje boje o město, v němž se u moci střídají frankisté a republikáni. Doslovný překlad originálního názvu je Strom z Guerniky a ten má svůj zřejmý symbolický význam. Pod ním se setkávají oba hlavní protagonisté: Goya a Vandale. V milostném objetí jsou svědky bombardování povstalecké vesnice a jejich osudy se rozcházejí, aby se každý po svém zúčastnil válečné vřavy. Nad všemi provokativními výjevy ční Arrabalova snová a zároveň velmi osobitá vize války ve Španělsku. Režisér prožíval skutečné boje jako dítě (v období svých 4 až 7 let) v Ciudad Rodrigo, které se ve filmu mění na Villa Ramiro. Protože pro něj stále trval zákaz vstupu do Španělska, muselo se natáčet v italské Mateře. Nicméně autor do děje včlenil několik autentických dokumentárních záběrů. Arrabal chtěl vytvořit provokativní dílo s dokumentární atmosférou. I přes zřejmý skandální nádech slavila Guernica úspěchy především v Itálii a ve Francii. Naopak ve Španělsku nebyla téměř možnost zúčastnit se veřejné projekce a v roce 1982 vynesl vyšetřující soudce rozsudek na základě obvinění filmu z urážky armády: Jde o zřejmou tvrdou kritiku působení armády nebo jejich částí pod velením generála Francisca Franca během španělské občanské války v letech 1936–1939 a nelze ji zaměnit s jinou armádou.

  • So 29/04

    Surovec

    Režie → Luis Buñuel
    Původní název → El bruto
    Mexiko 1952 / ORIG. / CZT / 81 min. / DCP
    Hrají → Katy Juradoová, Pedro Armendáriz, Andrés Soler

    Buñuel pro zasvěcené: v našem archivu nedochovaný a i v zahraničí jen zřídka uváděný snímek, který byl zamýšlen jako svého druhu pokračování Zapomenutých; na ně tu upomínají křestní jména některých postav. Spoluscenáristou byl i tady Luis Alcoriza, později jeden z nejlepších mexických režisérů. Surovcem z názvu filmu je muž, který se nechá najmout bezcitným vlastníkem nemovitostí, aby zpacifikoval podnájemníky, kteří nechtějí skončit na ulici a odhodlaně se bouří. Na nedobrou cestu svádí „surovce“ i bohatcem nastrčená vyzývavá kráska ztvárněná velkou mexickou star Katy Juradoovou (známe ji například z filmu V pravé poledne). Bohužel: mnohem surovějším než hrdina filmu se ukázal jeho producent a jeho zásahy do scénáře, proti nimž byli autoři bezmocní. Vzniklo kvalitní dílo, na nějž ale Buñuel z pochopitelných důvodů nevzpomínal rád. M. K.


    Bratr a sestra

    Režie → Arnaud Desplechin
    Původní název → Frère et soeur
    Francie 2022 / ORIG. / CZT / 108 min. / DCP
    Hrají → Marion Cotillardová, Melvil Poupaud

    Alice a Louis jsou bratr a sestra. Ona je herečka, on byl učitel a básník. Alice svého bratra už více než dvacet let nenávidí. Za celou tu dobu se ani jednou nepotkali. Smrt jednoho z jejich rodičů ovšem sourozence přinutí, aby se znovu shledali.

    „Nechtěl jsem se tentokrát soustředit na nic jiného než na otázku nenávisti. Řečeno přesněji: nejdeme-li cestou křesťanství, jak jinak se můžeme z nenávisti vyprostit?“
    Arnaud Desplechin

  • Ne 30/04

    Dívka na koštěti

    Režie → Václav Vorlíček
    ČSR 1971 / 76 min. / 35 mm / 6+
    Hrají → Petra Černocká, Jan Hrušínský, Jan Kraus
    Cyklus → Ponrepo dětem

    Moderní pohádka o mladé čarodějnici, která se ocitne ve světě obyčejných lidí, kde ji čekají nejrůznější nástrahy, se stala jedním z nejpopulárnějších filmů autorské dvojice Macourek –Vorlíček. Kromě invence scenáristy i režiséra je snímek založen na všudypřítomném humoru, který pobaví děti i dospělé, a množství klasických filmových triků. Právě díky nim bylo možné natočit film plný kouzel dávno před začátkem digitální éry.


    Z

    Režie → Constantin Costa-Gavras
    Původní název → Z
    Francie – Alžírsko 1968 / ORIG. / CZT / 120 min. / 35 mm
    Hrají → Yves Montand, Jean-Louis Trintignant, Franҫois Périer, Irene Papasová, Jacques Perrin

    Trintignant hommage


    Ačkoli ve své době museli tvrdit opak, inspirovali se autoři filmu Z skutečnou událostí v konkrétní zemi: zavražděním řeckého politika Lambrakise, motivy tohoto zločinu a jeho politickými důsledky. Ve vývoji žánru politického thrilleru sehrál vyhroceně apelativní snímek Z rozhodující roli, srovnatelnou s přínosem Itala Francesca Rosiho. Vzbudil nebývale silný kritický ohlas a podnítil režiséra, kameramana, scenáristu i hlavního představitele, aby na něj navázali dalším společným filmem, Doznání, dějově zasazeným tentokrát do Československa (kde se měl původně i natáčet).