vstupné zdarma
Během večera bude představena publikace Ester Krumbachová, která vznikla jako jeden z výsledků několikaletého výzkumu nalezené pozůstalosti Ester Krumbachové. Kniha není tradiční, historicky koncipovanou monografií, ale rhizomatickou strukturou; na jedné straně ji utvářejí odborné či esejistické texty českých i zahraničních odborníků z různých oborů, na straně druhé představuje archivní materiály, jež jsou seřazeny do tematických, volně komentovaných trsů, přičemž organický celek pak spojuje grafika s autorskými vstupy Daniely a Lindy Dostálkových.
Program
Knihu představí Edith Jeřábková, Kateřina Svatoňová, Daniela a Linda Dostálkovy.
Video pásmo Marka Meduny ze série pěti videí Ester/smrt, Ester/nevěsta, Sfinga, Kartářka, Ester/flirt, 2018–2020
Výběr z textů Ester Krumbachové přečte umělkyně a teoretička médií Noemi Purkrábková.
Online Archiv Ester Krumbachové představí Zuzana Blochová.
Video uměleckého dua New Noveta V oku, 2020 s hudební skladbou Vindicatrixe (Davida Airda), kostýmy a rekvizitami Gabrielly Massey
Audio záznam písně napsané a nazpívané Ester Krumbachovou, 1995, Archiv Ester Krumbachové
Večírek
Během křestu bude publikace prodávána s 20% slevou za 800 Kč.
–––
Publikace je věnována Ester Krumbachové (1923–1996), významné filmové a divadelní kostýmní výtvarnici, scénáristce, spisovatelce, režisérce a umělkyni, spolupracovnici divadelníků Miroslava Macháčka, Ladislava Smočka či Ivana Vyskočila a filmařů Otakara Vávry, Věry Chytilové, Jana Němce, Karla Kachyni nebo Petra Václava. Cílem publikace je kritické zpracování zcela neznámé pozůstalosti Ester Krumbachové, jejího díla a témat přesahujících do současnosti. Kniha se skládá z několika rovin – tvoří ji odborné a esejistické texty českých i zahraničních specialistů z různých oborů a archivní materiály, jež jsou seřazeny do tematických, volně komentovaných a provázaných trsů. Právě tato rhizomatická struktura je možná nejblíže způsobu práce samotné Ester Krumbachové a odkrývá její uvažování o režii, scénografii, kostýmní tvorbě a scenáristice, a také o detailu, aktivním objektu, barevných koncepcích, symbióze filmových profesí, o magii, folklóru a exotice, o realismu, subjektivitě, hierarchii a mužské a ženské polaritě, queeru, feminismu, lásce a sexu, o jídle nebo o kočkách, péči a přátelství.
Editorky: Edith Jeřábková a Kateřina Svatoňová
Texty: Šárka Gmiterková, Libuše Heczková, Edith Jeřábková, Jesse Jones, Kyoo Lee, Francis McKee, Ruth Noack, Pádraic E. Moore, Sylva Poláková, Lukáš Skupa, Kateřina Svatoňová, Grażyna Świętochowska, Markéta Uhlířová, Věra Velemanová
Překlady: Guy Tabachnick, Barbora Štefanová, Tomáš Pivoda, Daniela Vránová
Korektury: Lucie Malá, Lenka Střeláková, Guy Tabachnick
Fotografie: Pavel Dias, Karel Drbohlav, Ester Havlová, Josef Janoušek, Libuše Jarcovjáková, Karel Ješátko, Jaromír Komárek, Jan Kuděla, Ivan Minář, Miroslav Mirvald, Jindřich Panáček, Miroslav Pešan, Jaromír Svoboda, Oldřich Škácha, Stanislav Tereba, Jaroslav Trousil, Jiří Všetečka, Archiv Ester Krumbachové, Archiv Elisabeth Wennberg, Archiv Ruth Noack, Archiv Ivo Pospíšila, Státní fond kinematografie, Národní filmový archiv, Fotografický fond Institutu umění – Divadelního ústavu, Profimedia
Grafický design: Daniela & Linda Dostálkovy
Sazba a post-produkce: Tereza Boturová, Sonni Scheuringer
Obálka: Daniela & Linda Dostálkovy, Misobricks, 2021
Tisk: Tiskárna Helbich, a.s.
Poděkování: Ivo Paik in memoriam & Jarmila Košnářová, Jan Krumbach, Helena Albertová, Tereza Brdečková, Michal Činátl, Karel Drbohlav, Roxana Drobilová, Ester Havlová, Šárka Hejnová, Hana Koppová & Dagmar Mottlová, Tereza & Štěpán Kučerovi, Ivan Minář, Ilona Pešanová, Šárka Podlipná, Ivo Pospíšil, Ida Tausch, Dana Zeminová, Fotografický fond Institutu umění – Divadelního ústavu
Kniha vznikla ve spolupráci Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze a Are | are-events.org a za podpory Grantové agentury ČR (18-22139S), Státního fondu kinematografie, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury ČR, Nadace Agosto Foundation a Akademické grantové soutěže UMPRUM.
Vydala Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze a Are | are-events.org v Praze v roce 2021
Vydání první
www.umprum.cz
www.are-events.org
ISBN: 978-80-88308-46-1
Režie → Alain Resnais / hudba: Hans Werner Henze
Původní název → Muriel ou Le temps d’un retour
Francie 1962 / CZT / 116 min. / DCP
Hrají → Delphine Seyrigová, Jean-Pierre Kérien, Jean-Baptiste Thierrée, Jean Dasté
Resnaisův nejlepší film, zároveň ale i po šedesáti letech divácky stále zdaleka nejnáročnější. Titulní hrdinku v něm neuvidíme; alžírská dívka umučená francouzskými okupanty tu žije ve vzpomínkách Bernarda, mladíka, který sice nebyl hlavním strůjcem válečného zločinu, ale ani mu nezabránil. Nyní je zpět ve Francii, v Boulogne-sur-mer, ve městě, které ztratilo svůj střed a stabilitu – jako lidé, kteří v něm žijí. Hlavní postava filmu, Helena (Delphine Seyrigová), Bernardova nevlastní matka, chce po letech znovu vidět muže, který byl její první velkou láskou, než je rozdělila světová válka, a napíše mu dopis. S Alfonsem do děje vstoupí elegantní postarší baron Prášil, bez špetky studu trousící moudra o ztracené koloniální říši, převzatá navíc z druhé ruky. Brzy se falešný klid Helenina života zhroutí a výčitkami pronásledovaný Bernard se odhodlá k radikálnímu řešení.
Jako u každého esteticky převratného díla přináší i první setkání s Muriel něco na způsob vstupní prohlídky mimořádně komplexní stavby, jejíž zákoutí je pak třeba prozkoumávat při dalších a dalších viděních, aniž by byla naděje, že nás ta opojná námaha někdy dovede k „cíli“. Filozofických děl podobně odvážných i z hlediska formy bychom našli jen velmi málo v průběhu celých dějin evropského filmu.