Program

03/2020 (Změnit)
  • 9. týden
  • Ne 01/03

    Děvčátko a klokan

    Režie → Yoram Gross
    Původní název → Dot and the Kangaroo
    Austrálie 1976 / český dabing / 71 min. / 35 mm
    Cyklus → Ponrepo dětem

    celovečerní film / lektorský úvod / 3+

    První film ze série o děvčátku Dot australského režiséra Yorama Grosse využívá neotřelou kombinaci kreslené animace postav a statických či pohyblivých dokumentárních záběrů přírody. Pětiletá Dot se při procházce ztratí v buši, zanedlouho však potká přátelskou klokanici, které se zas ztratilo její mládě. Ač nemá moc ráda lidi, klokanice holčičce slíbí, že jí pomůže najít cestu domů. Společně pak poznávají krásy australské divočiny, které si Dot postupně začne více vážit.


    Daleká cesta / Distant Journey

    Režie → Alfréd Radok
    ČSR 1948 / English Friendly / 104 min. / DCP
    Hrají → Blanka Waleská, Otomar Krejča, Viktor Očásek, Zdenka Baldová

    BERLINALE CLASSICS 2020 | digitálně restaurovaný film

    Celovečerní debut Alfréda Radoka podává stále jedinečnou odpověď na otázku, jak vyjádřit nevyjádřitelné. Snímek hrůzy koncentračního tábora Terezín netlumočí přímo, ale skrze srovnání rozličných vizí, které děsivou skutečnost holocaustu utvářely. V mnohovrstevnaté umělecké reportáži se proto snoubí melodramatický příběh, ozvěny expresionismu i sebereflexivní hra s dokumentem a fikcí.

    Film bude uveden v digitálně restaurované podobě, do níž byl doveden v roce 2019 pod dohledem Národního filmového archivu.

    Digitální restaurování Daleké cesty proběhlo se záměrem zpřístupnit film ve stávajících technologických podmínkách tak, aby byl co nejvěrnější hypotetické podobě v době svého prvního uvádění. Samotnému restaurování předcházel rozsáhlý průzkum dochovaných filmových materiálů spolu s výzkumem v nefilmových pramenech s cílem získat co nejpodrobnější informace o výrobě a uvádění filmu a jeho původní podobě. Z archivních pramenů a dobového tisku mimo jiné vyplývá, že film dokončený v prosinci 1948 byl cenzuře předveden a schválen až v květnu 1949. Ačkoliv byla na květen naplánovaná i pražská premiéra, k oficiálnímu uvedení Daleké cesty do distribuce nakonec nedošlo – od poloviny roku 1949 byla promítána v omezeném distribučním okruhu, převážně v mimopražských kinech a bez většího ohlasu v tisku. Nyní se díky digitální podobě vrátí snímek zpět do kin.

  • 10. týden
  • Po 02/03

    Studentské a experimentální filmy Woodyho Vašulky

    Výběr krátkých filmů je zaměřen na studentskou tvorbu od počátku šedesátých let a na snímky z první poloviny let sedmdesátých. Počátky Vašulkovy tvorby jsou spojené se studiem na FAMU, kde po prvním roce studia přestoupil z hrané režie na tehdy nově otevřenou katedru dokumentární tvorby. Na observační dokumentární snímky, které natočil během studií, pak částečně navazuje i svojí následnou tvorbou, ve které například natáčel newyorskou uměleckou scénu, záznamy divadelních představení nebo hudebníky na ulicích. Výběr krátkých experimentálních filmů je pak zaměřen právě na posun od observačního dokumentárního filmu k syntetickému nebo syntetizovanému obrazu.

    Projekci ve spolupráci s Vasulka Kitchen uvádějí Johana Ožvold a Sylva Poláková.


    Efekt Vašulka

    Režie → Hrafnhildur Gunnarsdóttir
    Původní název → The Vasulka Effect
    Island – ČR – Švédsko 2019 / CZT / 87 min. / DCP / EF
    Hrají → Woody Vašulka, Steina Vasulka, Andy Warhol, Laurie Anderson, Salvador Dalí, Patti Smith, Philip Glass, Nam June Paik, Miles Davis, Ellen Stewart, Jackie Curtis, Jethro Tull, Jimi Hendrix, Mick Jagger, Tomáš Ruller a další /

    Brněnský rodák Woody Vašulka byl společně s malířem Františkem Kupkou jedním ze dvou Čechů, kteří ve dvacátém století stáli u zrodu nového uměleckého směru. V jeho případě to byl videoart. Se svou islandskou ženou Steinou byl jeho průkopníkem od konce šedesátých let, kdy žili a pracovali v New Yorku. Předtím se ale poznali v komunistickém Československu, kde Bohuslav Vašulka studoval FAMU a Islanďanka Steina hru na housle. Přestože bývají nazýváni prarodiči „generace YouTube“, svět umění na ně téměř zapomněl. S humorem a vyrovnaností Filmy 48 Ponrepo Program 03–04/20 49 se potýkají s financemi a tím, jak své analogové archivy zachovat pro budoucnost. Teprve v posledních letech je objevují sběratelé umění a největší světová muzea. Film ukazuje proměnu umění a společnosti s nástupem videa od šedesátých let do současnosti.

  • Út 03/03

    Červené máky Issyk-kulu

    Režie → Bolotbek Šamšijev
    Původní název → Alyje maki Issyk-Kulja
    SSSR – Kyrgyzstán 1971 / CZT / 94 min. / 35 mm
    Hrají → Sjujmenkul Čokmorov, Sovetbek Žumadylov, Boris Chimičev, Aliman Žankorosova

    Ve svém druhém celovečerním filmu Červené máky Issyk-kulu, natočeném podle novely Alexandra Sytina, vypráví Bolotbek Šamšijev o formování sovětské Kirgizie ve dvacátých letech 20. století. Do zachycení konfliktu příslušníků někdejší vládnoucí třídy s propagátory rudé revoluce vkomponoval prvky známé především z westernů a vytvořil tak barvitou podívanou, oceňovanou nejen na domácích festivalech, ale i v zahraničí (Francie, Itálie). Závody na koních, souboje v sedle na kraji horského srázu, otázka cti a hluboká láska, to vše zpestřuje pátrání pohraničních vojáků po pašerácích opia a jejich vůdci v regionu pohoří Ťan-Šan s několika tektonickými jezery, z nichž to největší vetkli tvůrci i do názvu filmu. Právě u něj pašeráci pěstují bylinu, o níž kyrgyzská lidová slovesnost tvrdí, že jejími květy se Matka země směje a jejím jedem pláče.


    Fádní odpoledne + Intimní osvětlení

    Ivan Passer / Fádní odpoledne ČSR 1964 / hrají: Jan Tožička, Kamila Turková / 16 min. / 35 mm

    Já osobně na Hrabalovi vždy obdivoval jeho umění navodit atmosféru a vykreslit postavy tak, že je čtenář přímo smyslově cítí. A taky mě fascinoval architekturou svých próz, kterou uměl tak geniálně vystavět. (...) Já bych byl původně rád dělal Romanci, kvůli cikánskému tématu, které jsem znal z osobní zkušenosti. Ale to už si dřív vybral Jaromil Jireš, takže jsem si zvolil Fádní odpoledne. (…) Každopádně ve Fádním odpoledni Hrabal hraje – postavu, která čte v hostinci noviny. Jinak se do přípravy filmu moc nepletl, naše spolupráce vypadala ponejvíce tak, že jsme si sedli na pivo a povídali si. Můj film byl hotový z celé série jako první, poslali ho na festival do Mannheimu, kde vyhrál hlavní cenu, a tak se stalo, že byl nadále ukazovaný samostatně.
    Ivan Passer

    Ivan Passer / Intimní osvětlení ČSR 1965 / hrají: Karel Blažek, Zdeněk Bezušek, Věra Křesadlová, Jan Vostrčil / 70 min. / 35 mm

    „Nejlepší dílo českého intimního realismu.“ Ulrich Gregor …a určitě nejméně nápadný z malé hrstky českých filmů minulého století, které nejen obstály ve zkoušce času, ale staly se neodmyslitelnou součástí světové filmové klasiky.

    „Proti spektakulární iluzi života coby dramatu, sledu smysluplných událostí a přízvučných dob, stavělo Intimní osvětlení vzácnou pozornost k oněm zdánlivým detailům, jež jsou ve skutečnosti tím jediným, co se nám přihází: krátké zasmání, letmý pohled, setkání s jiným člověkem nebo jeho prostá přítomnost. (…) I v Americe, kam Passer odjel spolu s Formanem po událostech z osmašedesátého, se o Intimním osvětlení mluvilo jako o jednom z nejlepších filmů vůbec, a to v tutéž chvíli, kdy tu Passer měl nejvíc potíží se sháněním práce.“ Petr Král „Vždycky jsem si přál natočit film, na který by lidi chodili pořád znovu. Tak jako se chodí na návštěvu k babičce. To se s Intimním osvětlením asi podařilo. Třeba v New Yorku v Carnegie Hall ten film každý rok tři dny uvádějí. Když se tam jdu občas podívat, v hledišti sedí stále ti stejní lidé. Pořád stejní.“
    Ivan Passer

  • St 04/03

    Milovat

    Režie → Jörn Donner
    Původní název → Att älska
    Švédsko 1964 / CZT / 85 min. / 35 mm
    Hrají → Harriet Anderssonová, Zbigniew Cybulski, Isa Quenselová, Thomas Svanfeldt

    Jörn Donner patřil k nejznámějším finským režisérům, podstatně ale zasáhl i do kinematografie sousedního Švédska. Je autorem jedné z prvních monografií o Ingmaru Bergmanovi a v letech 1978 až 1982 vedl Švédský filmový ústav. Z jeho švédských režií se velkého uznání dostalo ranému dílu Milovat, snímanému Svenem Nykvistem a věnovanému legendárnímu Mauritzovi Stillerovi, jinému „švédskému Finovi“.

    „V jeho duchu se před námi odvíjí jemné předivo komedie mezi mladou vdovou Louise (Harriet Anderssonová) a mladým Polákem Frederikem (Zbigniew Cybulski), který byl přítelem jejího zesnulého manžela. Jejich vzájemný vztah prochází několika peripetiemi a po úvodní velkolepé scéně pohřbu se odehrává jen v uzavřených prostorách Louisina bytu. Po milostných hrách se Louise osvobozuje od běžné představy manželského života a dospívá k naplnění a nalezení smyslu života ve volném milostném vztahu.“ - Václav Merhaut


    Kurt Kren: Šestnáct filmů z let 1957–1995

    Režie → Kurt Kren
    Původní název → The Lord of the Frames: Kurt Kren (1929–1998)
    Rakousko 1957–1995 / 60 min. / DCP

    Průřez jedinečným dílem čítající filmy z téměř všech velmi rozličných fází čtyřicetileté tvorby – počínaje druhou prací oficiální číslované filmografie až po tu předposlední: rané sériové kompozice, politické a anarchické filmy z období kolem osmašedesátého roku, klidnější časové studie vzniklé z valné části v emigraci v SRN, jeden film z Ameriky, strukturální zahuštění pohledu z posledního vídeňského období.

    Pokus se syntetickým zvukem / 1/ 57 Versuch mit synthetischem Ton (Test)
    Tree Again / 37/78 Tree Again
    Vánoční stromek / 9/64 O Tannenbaum
    Sebezmrzačení / 10/65 Selbstverstümmelung
    Čtyřicet osm hlav ze Szondiho testu / 2/60 48 Köpfe aus dem Szondi-Test
    Rischart / 36/78 Rischart
    Tisícletkino / 48/95 tausendjahrekino
    Pokládek / 20/68 Schatzi
    Azyl / 31/75 Asyl
    Máma a táta / 6/64 Mama und Papa
    Film kreseb – Balzac aneb Oko boží / 26/71 Zeichenfilm - Balzac oder das Auge Gottes
    Underground Explosion / 23/69 Underground Explosion
    TV / 15/67 TV
    Žádný Dunaj / 33/77 Keine Donau
    Snídaně v šedém / 40/81 Breakfast im Grauen
    Footʼ-age shootʼ-out / 44/85 Footʼ-age shootʼ-out

  • Čt 05/03

    Ve vírech + Tajemství kláštera

    / živý hudební doprovod Irena a Vojtěch Havlovi

    Od bource morušového k hedvábnému šatu / Von der Seidenraupe bis zur Seidenrobe Německo 1919 / 7 min. / 35 mm

    Mauritz Stiller / Ve vírech / Sången om den eldröda blomman Švédsko 1919 / hrají: Lars Hanson, Axel Hultman, Louise Fahlmanová, Greta Almrothová / CZT / 53 min. / 35 mm

    Victor Sjöström / Tajemství kláštera / Klostret i Sendomir Švédsko 1919 / hrají: Richard Lund, Tora Tejeová, Tore Svennberg / CZT / 53 min. / 35 mm

    Ještě než se propadne do provincionality, z níž ho až po víc než dvaceti letech vysvobodí Ingmar Bergman, zažívá švédský umělecký film kolem roku 1920 svá poslední silná léta, především díky oběma klíčovým osobnostem, Mauritzovi Stillerovi a Victoru Sjöströmovi. Ve Stillerově snímku Ve vírech, odehrávajícím se ve finských lesích, je hlavní hrdina pomocí hlubokého milostného citu vyléčen ze svého dosavadního plytkého donchuánství. Sjöström se v Tajemství kláštera nechal inspirovat novelou Franze Grillparzera z roku 1828, ústící do ponaučení, že zločin nelze pomstít dalším zločinem.


    Znamení lva

    Režie → Éric Rohmer
    Původní název → Le Signe de Lion
    Francie 1959 / CZT / 82 min. / 35 mm
    Hrají → Jess Hahn, Van Doude, Stéphane Audranová, Françoise Prévostová, Jean-Luc Godard

    V produkci Clauda Chabrola vznikl u kritiky úspěšný „příběh o samotě“, obraz bezmocného hrdiny v mezní situaci. Z dosavadního elegána a poživače života se souhrou okolností stává městský tulák. Jeho původní lpění na vnějších věcech (např. kvalitě obleku) se postupně stává neudržitelné a muž, ztracený ve vysídlené netečné letní Paříži, sám propadá jisté netečnosti. Někdejší útočiště se mění v past a svého hrdinu vytrvale přehlíží.

  • Pá 06/03

    Andělé z Diamond Street

    Režie → Petr Lom
    Původní název → Angels on Diamond Street
    Česká republika, Nizozemsko, Norsko 2019 / CZT / English friendly / 88 min. / DCP

    Z Mexika zmítaného organizovaným zločinem utekla Carmela i se svými čtyřmi dětmi do Filadelfie. Bez nezbytných dokumentů jim ale hrozí okamžitá deportace. Naštěstí nacházejí útočiště v kostele na Diamond Street, v jedné z nejchudších filadelfských čtvrtí. Místními anděly strážnými všech utlačovaných jsou tři svérázné ženy: pastorka Renee, vrchní kuchařka Mamie a dobrovolnice Barbara, bývalá členka hnutí Černých panterů. Svou odhodlanou péčí o chod kostela i jídelny pro chudé vytvářejí zázemí pro zranitelné lidi bez ohledu na rasu či minulost. Carmela u nich nachází nejen ochranu, ale i odvahu nevzdávat své úsilí o důstojnější život.

    *

    Carmela and her four children escaped to Philadelphia from organised crime afflicted Mexico, but without the right documents they face the threat of immediate deportation. Luckily, they find refuge in a church on Diamond Street, in one of the city’s poorest areas. The local guardian angels of the oppressed are three singular women: pastor Renee, head cook Mamie, and former Black Panthers member, volunteer Barbara. Their determined work for the church and the kitchen for the poor provides support for all vulnerable people, without regard to race or past. With them, Carmela finds not only protection but also the courage to maintain her efforts for a more dignified life.


    Premiéra reportáže Voxpot

    Původní název → Premiere of Voxpot News Report

    VSTUP VOLNÝ

    Reportážní kanál Voxpot pro vás sleduje aktuální dění ve světě, mají za sebou natáčení třeba v Afghánistánu či na rusko-čínské hranici. Reportéři a reportérky jej zpracovávají do vizuálně přitažlivých a informacemi nabitých reportáží. Přijďte na premiéru nového kusu, který promítneme v rámci festivalu Jeden svět.

  • So 07/03

    Jeden svět dětem

    Cyklus → Ponrepo dětem

    moderované pásmo krátkých dokumentárních filmů / výtvarná dílna / prohlídka zákulisí kina / 9+

    Festival Jeden svět má tradičně jedno ze svých hlavních stanovišť v kině Ponrepo. A jako každý rok jsme i letos ve spolupráci s festivalem připravili tři projekce vhodné pro děti i jejich rodiče. První z nich se odehraje netradičně v sobotu, těšit se přitom můžete nejen na tři festivalové filmy, ale i na výtvarnou dílnu a výpravu do zákulisí kina.

    Ptačí kluk (Bird Boy, Simon Lereng Wilmont, Dánsko, 2019, český dabing, 22 min., HD)
    #příběhšikany (#Pestverhaal, Eef Hilgers, Nizozemsko, 2018, český dabing, 15 min., HD)
    Krotitel hadů (Sapera, Gustav Olsson, Švédsko, 2019, český dabing, 11 min., HD)


    A proto skáču

    Režie → Jerry Rothwell
    Původní název → The Reason I Jump
    Velká Británie, USA 2020 / CZT / English friendly / 82 min. / DCP

    Kniha Naokiho Higašidy a stejnojmenný dokument Jerryho Rothwella jsou empatickými a pronikavými průlomy do málo probádané autistické zkušenosti. Do smyslové vnímavosti, fascinace přítomným okamžikem, syrovosti a vystupňované intenzity prožívání na libém i nepříjemném konci afektivní škály. A ovšem také bezprostřednosti, jímž lidé s autismem své okolí leckdy až zaskočí. Vizuální brilance psychedelické kamery i fenomenologicky přesný komentář nejenže otevírají brány do neobvyklého proudu vědomí, ale rovněž reflektují a vypovídají leccos o zkušenosti obecně lidské.

    *

    Based on the best-selling book by Naoki Higashida, THE REASON I JUMP is an immersive cinematic exploration of neurodiversity through the experiences of nonspeaking autistic people from around the world. The film blends Higashida's revelatory insights into autism, written when he was just 13, with intimate portraits of five remarkable young people. It opens a window for audiences into an intense and overwhelming, but often joyful, sensory universe. Moments in the lives of each of the characters are linked by the journey of a young Japanese boy through an epic landscape; narrated passages from Naoki’s writing reflect on what his autism means to him and others, how his perception of the world differs, and why he acts in the way he does: the reason he jumps. The film distils these elements into a sensually rich tapestry that leads us to Naoki’s core message: not being able to speak does not mean there is nothing to say.


    Manželský pár

    Režie → Emil Langballe
    Původní název → A Married Couple
    Dánsko 2019 / CZT / English friendly / 77 min. / DCP

    Sidsel je romantická duše, popelka, která našla svého prince. Christian je farmář, prakticky založený muž, který nadevše miluje svoji ženu. Jsou tu jeden pro druhého, znají se dlouho, jejich láska je upřímná. I přes pozornost, kterou jeden druhému věnují, tisíce objetí, polibků a vyznání lásky se občas objeví mračna a je potřeba ujasnit si, jaké má kdo představy a touhy. Chceme mít rodinu? Líbí se nám tam, kde žijeme? Sidsel a Christian řeší s obdivuhodnou elegancí to, co dřív nebo později musí rozhodnout každý pár. A zároveň oba dobře vědí, co na druhého platí, kdy použít taktiku pohledu psích očí či pohádkový výlet limuzínou.

    *

    Sidsel is a romantic soul, a Cinderella who has found her prince. Christian is a farmer, a practical man who loves his wife. They have known each other for a long time and are devoted to one another. Their love is firm and sincere. Despite the mutual attention, the thousands of embraces, kisses and declarations of love, sometimes clouds appear, and their ideas and desires need to be clarified. Do we want a family? Do we like where we live? With admirable elegance, Sidsel and Christian tackle the questions that sooner or later every couple must face. At the same time, both of them know well what works on the other, when to use puppy eyes or a fairytale limousine ride.

  • Ne 08/03

    Jeden svět dětem

    Cyklus → Ponrepo dětem

    moderované pásmo krátkých dokumentárních filmů / výtvarná dílna / prohlídka zákulisí kina / 9+

    Festival Jeden svět má tradičně jedno ze svých hlavních stanovišť v kině Ponrepo. A jako každý rok jsme i letos ve spolupráci s festivalem připravili tři projekce vhodné pro děti i jejich rodiče. První z nich se odehraje netradičně v sobotu, těšit se přitom můžete nejen na tři festivalové filmy, ale i na výtvarnou dílnu a výpravu do zákulisí kina.

    Ptačí kluk (Bird Boy, Simon Lereng Wilmont, Dánsko, 2019, český dabing, 22 min., HD)
    #příběhšikany (#Pestverhaal, Eef Hilgers, Nizozemsko, 2018, český dabing, 15 min., HD)
    Krotitel hadů (Sapera, Gustav Olsson, Švédsko, 2019, český dabing, 11 min., HD)


    Machini + Měděné hory

    Machini
    The transition to electric cars is one of the hopes of a world looking for a way out of the environmental crisis. There is, however, one hitch. Congolese filmmakers Frank Mukunday and Trésor Tshibangu made this film with an indisputable sense of the visual and of detail. The characters, which are portrayed by stones in the film, live a fairly satisfied life until they are affected by the fumes from the factories where they work – the cobalt and lithium factories that are meant to save our planet in the near future. Except that what is good for the whole world isn’t of much use to those who bear all of the risks and negative consequences needed to achieve it.

    Přechod na elektrická auta je jednou z nadějí světa hledajícího cestu ven z environmentální krize. Jenže za dobrou zprávou se skrývá háček, který si mnozí nechtějí připustit. Konžští tvůrci Frank Mukunday a Trésor Tshibangu připravili tento snímek s nezpochybnitelným vizuálním citem a smyslem pro detail. Postavy, které jsou ve filmu ztvárněny kameny, žijí celkem spokojeným životem, dokud je nezasáhnou zplodiny z továren, do nichž chodí pracovat. Továren na kobalt a lithium, které mají v blízké budoucnosti zachránit planetu. Jenže dobro pro celý svět není moc platné těm, kteří pro jeho dosažení podstupují veškeré riziko a musejí nést všechny negativní následky.

    Režie - Frank Mukunday, Tétshim
    2019
    Kongo, Belgie


    Copper Mountains
    The town and surroundings of Karabash are one of Russia’s most devastated regions. Contaminated soil, bare trees, unusable crops, air poisoned by caustic fumes. This is not unusual in Chelyabinsk Oblast. The main culprit is the copper processing industry, generating toxic substances that cause irreversible damage to living organisms. The local inhabitants – natives and participating experts – provide a dismal testimony of the gradual degradation of their region, tellingly illustrated in long takes of the devastated landscape. Will it be possible to prevent the worst and at least stop the construction of a new enormous metal processing plant?

    Město Karabaš a jeho okolí patří k ekologicky nejzničenějším oblastem Ruska. Zdejší půda je zamořená, stromy holé, zemědělské plodiny nepoživatelné a ovzduší otrávené kyselými výpary. V Čeljabinské oblasti však nejde o neobvyklý jev. Může za něj zejména metalurgické zpracování mědi, pro organismus těžce toxické látky, působící jeho nevratné poškození. Místní obyvatelé − řadoví občané i angažovaní odborníci − vydávají chmurné svědectví o postupné degeneraci svého regionu, výmluvně ilustrované dlouhými záběry na zpustošenou krajinu. Podaří se zabránit nejhoršímu a zvrátit alespoň plánovanou výstavbu nové obří hutě?

    Režie - Carolin Koss
    2019
    Finsko


    Dvojí život Li Ermao

    Režie → Jia Yuchuan
    Původní název → The Two Lives of Li Ermao
    Čína, Velká Británie 2019 / CZT / English friendly / 87 min. / DCP

    Filmař Ťia Jü-čchuan zachytil syrový portrét života trans ženy Ermao, jejíž osud sledoval v období téměř dvou desetiletí. Představuje ji jako osobitou členku LGBT komunity v jihočínském městě Šen-čen. Doprovází ji i do jejího rodiště, v němž se pokouší o nový život, avšak naráží na prostou mentalitu obyvatel vesnice. Ťia se stává svědkem jejích životních eskapád, zachycuje prchavé momenty štěstí, opravdové lásky i tvrdé pády na dno plné vnitřních bojů, zoufalství, chudoby a alkoholu. Film je neobyčejně silným příběhem o strastiplné cestě člověka hledajícího své místo na světě a prosté lidské touze být přijímán.

    *

    The filmmaker Jia Yuchuan has captured a raw portrait of the life of trans woman Ermao, whose fate he has followed for nearly two decades. He introduces her as a distinctive member of the LGBT community in Shenzhen, South China. He accompanies her to her birthplace, where she tries to live a new life, but hints at the simple mentality of the village's inhabitants. Jia witnesses her life escapades, capturing fleeting moments of happiness, true love and hard falls to the bottom, full of internal struggles, despair, poverty and alcohol. The film is an extraordinarily powerful story about the miserable journey of a person seeking her place in the world and the simple human desire to be accepted.

  • 11. týden
  • Po 09/03

    Když rajčata poslouchají Wagnera

    Režie → Marianna Economou
    Původní název → When Tomatoes Met Wagner
    Řecko 2019 / CZT / English friendly / 72 min. / DCP

    Jak vrátit život do farmářského kraje, v němž zůstala už jen hrstka starousedlíků? Pod dohledem dvou hlavních hrdinů filmu se všichni zbývající obyvatelé snaží oživit pěstování místní odrůdy rajčat bez umělých hnojiv a pesticidů. V malé obecní továrně někteří z nich balí, pasírují a zavařují rajčata, aby mohla ve sklenicích opustit Řecko a doputovat na zahraniční trh. Jiní zase po poli rozmisťují obří reproduktory hrající melodie klasické hudby, které mají podle svérázných pěstitelů navodit podmínky příznivé k růstu. Film s humorem představuje snahu malé vesnice o uchování tradice, která není ani tak založena na moderním zemědělství, jako spíš na vzájemné pospolitosti.

    *

    How is it possible to return life to a farming region where only a handful of residents are left? Under the direction of the film's two main characters, all the remaining residents try to revive the cultivation of the local tomato variety without fertilisers and pesticides. In a small local factory some of them pack, strain and preserve tomatoes for export. Others deploy giant loudspeakers in the field, playing classical music that, according to the quirky growers, create conditions conducive to growth. The film humorously presents the efforts of a small village to preserve a tradition that is based less on modern agriculture and more on mutual solidarity.


    Hooligan Sparrow

    Režie → Nanfu Wang
    Původní název → Hooligan Sparrow
    USA, Čína 2016 / CZT / English friendly / 84 min. / DCP

    Na sociálních sítích získala Hooligan Sparrow takovou popularitu, že by její zatčení nejspíš vyvolalo nežádoucí pozornost. Režisérka Nanfu Wang se ve svém první celovečerním filmu po dvou letech života v New Yorku vrací do Číny, aby s Jie strávila léto. Jejich dobrodružství začne riskantním protestem proti znásilňování školních dětí, které je v Číně častým jevem. Odvážný snímek složený z tajně natočených filmových materiálů věrně zachycuje, jak Sparrow a její desetiletá dcera čelí drsné policejní šikaně.

    *

    She has gained such popularity on social networks that her arrest would most likely bring unwanted attention. After two years living in New York, director Nanfu Wang returns to China in order to spend the summer with Hooligan Sparrow. Their adventure begins with a risky protest against the sexual abuse of schoolchildren, which is rife in China. This brave film composed of secretly recorded footage faithfully captures how Sparrow and her 10-year-old daughter face harsh police harassment.

  • Út 10/03

    Ztracený domov

    Režie → Juraj Mravec
    Původní název → Lost Home
    Slovensko 2019 / CZT / English friendly / 75 min. / DCP

    Dva jezídi, kteří přežili genocidu pod horou Sindžár na hranici Iráku a Sýrie. Dva slovenští zdravotníci, kteří v kulisách bitvy o Mosul po boku irácké armády zachraňují lidské životy. První dvojice touží odejít do bezpečí Evropy, druhá naopak opouští své bezpečné evropské domovy a dobrovolně odjíždí do války s tzv. Islámským státem. Zoufalství Mateje a Olivera, když se jim nepodaří zachránit zraněné děti. Ošetřování islamistů – válečníků, kvůli kterým nevinní lidé umírají. Dokument je podobných kontrastů plný. Režisér film natáčel sám, díky čemuž se na kameru podařilo zachytit situace, v nichž by se velký filmový štáb pravděpodobně nikdy neocitl.

    *

    Two Yezidi survivors of the Mount Sinjar genocide on the Iraqi-Syrian border. Two Slovak medics who save lives alongside the Iraqi army during the battle for Mosul. The first two long to leave for the safety of Europe, while the other two have left the safety of their European homes and voluntarily became involved in the war with Islamic State. The despair of Matej and Oliver when they fail to save a wounded child. The medical treatment provided to Islamists – warriors who cause the deaths of innocent people. The film is full of many such contrasts. The director shot the film himself, which made it possible to capture on camera many situations which a large film crew would never meet.


    Za každou stvůrou hledej člověka + Labyrint

    Režie → Helen Spooner – Hugh Davies
    Původní název → All Monsters Are Human + Labyrinth
    Ázerbájdžán 2019 / CZT / English friendly / 42 min. / DCP

    Roma, Katrin a Lisa se jako mnozí další staly oběťmi těchto policejních zátahů a zažily kruté zacházení. Z Ázerbájdžánu se jim podařilo utéct a našli útočiště v Istanbulu. Prostřednictvím jejich vyprávění a použité originální animace dokument odkrývá jak jejich minulost, tak obavy z budoucnosti. LGBT osoby patří v Turecku mezi nejvíce ohroženou skupinu. „To není život. To je jen přežívání,“ popisuje svůj úděl Roma. I v Istanbulu žijí s každodenním strachem, že je může potkat totéž co v jejich vlasti.

    Labyrint

    V Ázerbájdžánu vládne tuhá diktatura a dochází zde k potlačování základních lidských práv. Jak vypadá život bývalého politického vězně, který ze země raději odešel do exilu?

    *

    Like many others, Roma, Katrin and Lisa fell victim to these police raids and suffered cruel treatment. They escaped from Azerbaijan and found refuge in Istanbul. Through their narratives and the use of original animation, this documentary reveals their past as well as their fears about the future. LGBT individuals are one of the most vulnerable groups in Turkey. According to Roma, “This is not a life. This is just existing.” Even in Istanbul they live in daily fear that they may suffer the same fate as in their homeland.

    Labyrinth

    Azerbaijan is ruled by a harsh dictatorship and basic human rights are suppressed. What is life like for a former political prisoner who decided to live in exile?

  • St 11/03

    Svébytná půda

    Režie → David Curtis
    Původní název → Sovereign Soil
    Kanada 2019 / CZT / English friendly / 91 min. / DCP

    Vypěstovat i tu nejméně náročnou plodinu je v zasněžené, zamrzlé či v nejlepším případě pouze bažinaté půdě odvážná výzva, nejde však o nemožný úkol. Dokazuje to snímek, který se vydává mezi jedny z nejhouževnatějších pěstitelů severní polokoule. Výprava k nejzazší hranici civilizace se ani na krok nevzdaluje globálním problémům, environmentální krize totiž začíná ohrožovat i zdejší pečlivě vyzkoušené postupy. Těžce nastolená rovnováha mezi potřebami člověka a přírodou se může brzy zhroutit.

    *

    Growing even the least demanding of crops in snow-covered, frozen, or, at best, merely swampy soil poses a challenge but is not impossible. This film, which visits some of the northern hemisphere’s most resolute growers, is evidence. But even this expedition to the furthest boundaries of civilisation does not distance itself from global problems, as the environmental crisis starts to endanger even the local carefully tested procedures. The laboriously established balance between human needs and nature may soon shatter.


    Kazašský boj s hudbou

    Režie → Katerina Suvorova
    Původní název → Face the Music in Kazakhstan
    Kazachstán 2019 / CZT / English friendly / 75 min. / DCP

    Kapela bourá stereotypy zastánců tradičního kazašství a oslovuje ty, kteří si nechtějí nechat diktovat, jak by měli žít. Svým neotřelým stylem a snahou o nové vymezení současného kazašského popu budí otevřený nesouhlas mainstreamového publika. Dokument rodačky z Almaty Kateriny Suvorové ukazuje, že být fanouškem Ninety One se v nesvobodné zemi stává způsobem, jak vyjádřit touhu po větší otevřenosti, toleranci a skutečné nezávislosti Kazachstánu. Jakou cenu jsou za to mladí hudebníci ochotni zaplatit?

    *

    The band breaks the stereotypes Kazakh traditionalists and appeals to those who do not want to be told how to live. With their original style and effort to redefine contemporary Kazakh pop music, they are rousing the open opposition of the mainstream public. Almata native Katerina Suvorova’s new film shows that being a Ninety One fan is becoming a way to express a desire for greater openness, tolerance, and a truly free Kazakhstan in what is an unfree country. What price are the band willing to pay for this?

  • Čt 12/03

    Nový klub poslední naděje + Za řekou Salwin

    2019 / CZT / English friendly / 82 min. / DCP

    Buyers Club
    Nový klub poslední naděje
    Thousands of people are infected with Hepatitis C each year. Although an effective drug for this deadly disease exists, many people cannot afford it. Their only hope lies in the illegal trading of generic drugs.

    Každý rok se tisíce lidí nakazí hepatitidou C. Účinný lék na smrtelně nebezpečnou chorobu sice už existuje, řada lidí si jej ale nemůže dovolit. Jedinou nadějí je pro ně nelegální obchod s generiky.

    Režie - Mandakini Gahlot, Clément Gargoullaud
    2019
    Francie, Indie

    Beyond the Salween River
    Za řekou Salwin
    A group of doctors on the Thai-Burmese border provide healthcare in places where state infrastructure is practically non-existent.
    Skupina lékařů na thajsko-barmské hranici poskytuje zdravotní péči i v místech, kde státní infrastruktura prakticky neexistuje.

    Režie - Gigi Berardi
    2019
    Myanmar, Thajsko


    Párování

    Režie → Lina Maria Mannheimer
    Původní název → Mating
    Švédsko, Dánsko 2019 / CZT / English friendly / 93 min. / DCP

    Švédská režisérka Lina Maria Mannheimer začala svůj nejnovější projekt s jednoduchým nápadem: najít několik mladých lidí, rozdat jim kamery a nechat je po dobu jednoho roku natáčet svoji online komunikaci se svými vrstevníky. Hned na začátku ale shodou okolností došlo k nečekanému zvratu, když se dvě ze sledovaných postav seznámili osobně, mimo sociální sítě. Edvin a Naomi během krátké chvíle vytvořili pár. Záhy ovšem zjistili, že cesta ke spokojenému vztahu je složitá a plná nástrah. Oba v průběhu filmu čelí novým pocitům, objevují vlastní sexualitu, snaží se zjistit, co čekají od života, od práce, od svých přátel a partnerů. Snímek přesvědčivě využívá moderní technologie k zachycení způsobu života a myšlenek mladé generace a poskytuje necenzurovaný pohled na seznamování v době, kdy k seznámení stačí pohyb prstem po obrazovce doleva nebo doprava.

    -----------------------------------------------------------

    Swedish director Lina Maria Mannheimer’s latest project began with a simple idea: find some young people, give them cameras, and let them record their online interaction with peers for a year. An unexpected twist came at the very start when two of the individuals met in person, outside of a social network. Edvin and Naomi soon became a couple, but they quickly learned that the path to a happy relationship is complicated and filled with many pitfalls. During the film, they both face new feelings, discover their own sexuality, and try to find out what they expect from life, from work, and from their friends and partners. The film convincingly uses modern technology to capture the life and thoughts of the young generation. It provides an uncensored look at how people meet each other when all that is needed is to shift your finger right or left on a screen.

  • Pá 13/03

    Škola svádění

    Režie → Alina Rudnitskaya
    Původní název → School of Seduction
    Dánsko, Rakousko, Norsko, Rusko 2019 / CZT / English friendly / 95 min. / DCP

    Nasadit vysoké podpatky, dbát na svůdné pohyby a přesně vědět, jak zaujmout vhodného muže, s nímž se žena vdá, a bude tak zabezpečená a navždy šťastná. Diana, Lida a Vika kvůli tomuto „umění“ navštěvují speciální kurzy v ruské škole svádění. Také je tu naučí, do jaké role se má žena v Rusku stylizovat, aby byla muži milována. Podaří se studentkám svádění dosáhnout svých snů? Dokumentováním osudů partnerského života tří žen v období sedmi let autorka vytvořila tragikomický portrét ruské patriarchální společnosti. Žena tu bez muže není nic, naopak je společensky žádoucí, aby ženy dosahovaly lepšího sociálního statusu pouze prostřednictvím sňatků s výše postavenými muži.

    *

    Wearing high heels, practising seductive movements, and knowing exactly how to attract the right man to marry will ensure that a woman will be secure and happy forever. Diana, Lida and Vika attend special courses on this "art" at the Russian School of Seduction. It also teaches them what role a woman in Russia should assume in order to be loved by men. Can the seduction students achieve their dreams? By documenting the private lives of three women over a period of seven years, the director has created a tragicomic portrait of Russian patriarchal society. A woman without a man is nothing here; on the contrary, it is socially desirable for women to achieve better social status only through marriages with highly positioned men.


    Žal žen

    Režie → Andrea Culková
    Původní název → Grief
    Česká republika 2020 / CZT / English friendly / 92 min. / DCP

    Extrémně vyschlá půda, uhynulá zvířata při požárech v Austrálii a další každodenně viditelné důsledky klimatických změn vedou ke smutku a pocitu beznaděje, pro který se vžívá termín environmentální žal. Jednou z možností, jak se k celé krizi postavit, je zaujmout proaktivní přístup k ochraně životního prostředí. Touto cestou se vydávají i hrdinky filmu. Svými radikálními, avšak striktně nenásilnými shromážděními ve veřejném prostoru vyzývá „Rebelie proti vyhynutí“ k zabránění ekologického kolapsu. Rebelky, leckdy matky malých dětí vedené nejniternější touhou ochránit zemi pro budoucnost dalších generací, se odvážně stavějí do cesty mužům zákona při blokaci vozidel či během symbolického pohřbu lidstva, ale zamýšlejí se i nad významem a problémy radikálního aktivismu v obecné rovině.

    *

    Extremely dry soil, dead animals in the fires of Australia and other visible effects of climate change every day lead to anguish and hopelessness, for which the term environmental grief is used. One way of dealing with the crisis is to take a proactive approach to environmental protection. The heroines of the film embark on this path. With their radical but strictly non-violent gatherings in public spaces, they call for a "Rebellion against extinction" to prevent ecological collapse. Rebels, sometimes mothers of small children, guided by their innermost desire to protect the country for future generations, courageously stand in the way of lawmen in vehicle blockades or during a symbolic burial of humanity, but also reflect on the importance and problems of radical activism in general.

  • So 14/03

    Jeden svět dětem

    Cyklus → Ponrepo dětem

    moderované pásmo krátkých dokumentárních filmů / lektorský program / 11+

    Snímky z festivalu Jeden svět se sice často zabývají náročnými lidskoprávními tématy, to však neznamená, že by se mezi festivalovými filmy neobjevily i některé vhodné pro malé diváky. Na moderované pásmo dokumentárních filmů pro děti i jejich rodiče se můžete těšit u nás v kině, po projekci bude následovat i netradiční workshop v režii Jednoho světa.

    Karla a Nordahl (Karla and Nordahl, Elisabeth Aspelin, Norsko, 2019, český dabing, 19 min., HD)
    Můj dopis těžařům (Mijn brief aan de oliemannen, Xander de Boer, Nigérie, 2018, český dabing, 15 min., HD)
    Zimní jezero (Vedenneito, Petteri Saario, Finsko, 2019, český dabing, 15 min., HD)


    Ninosca

    Režie → Peter Torbiörnsson
    Původní název → Ninosca
    Švédsko 2020 / CZT / English friendly / 104 min. / DCP

    Švédský režisér Peter Torbiörnsson začal před čtyřiceti lety natáčet život vesnice uprostřed občanské války. Tehdy potkal dvanáctiletou Ninoscu. A začal se za ní vracet. Sleduje její dospívání, lásku, manželství, těhotenství. Jak se z dívky stává žena, začínají se kupit problémy vyplývající z uspořádání společnosti. Trvá to léta, ale když jsou děti velké, Ninosca nalezne vnitřní sílu vzepřít se nalinkovanému životu manželovy služky a oběti domácího násilí. Nechce nic víc než žít důstojný život. A proto se rozhodne opustit na dlouhou dobu svou rodinu a postavit se na vlastní nohy. Odjíždí do Španělska a doufá, že si zde najde dobrou práci. Jen tak se bude moct vrátit a splnit si svůj sen: mít vlastní kávovou plantáž.

    *

    Forty years ago, Swedish director Peter Torbiörnsson started filming village life in the midst of civil war. It was then he met 12-year-old Ninosca, and began to visit regularly. He tracks her coming of age, love, marriage, pregnancy. As the girl becomes a woman, problems start to mount up, owing to societal structures. It takes years, but once her children are grown, Ninosca finds the inner strength to challenge her restricted life as her husband’s maid and victim of domestic violence. She wants nothing more than to live with dignity. She decides to leave her family for a while and stand on her own two feet. She heads to Spain in search of a good job. Perhaps this way she can return and fulfil her dream – a coffee plantation of her own.


    Jizvy

    Režie → Agnieszka Zwiefka
    Původní název → Scars
    Německo, Polsko 2020 / CZT / English friendly / 80 min. / DCP

    Vetri se v 16 letech přidala k Tamilským tygrům, aby bojovala ve více než 25 let dlouhé občanské válce na Srí Lance. A spolu s ní do organizace vstoupily tisíce dalších mladých dívek, některé dobrovolně, jiné z donucení. Válka sice skončila v roce 2009, ale jizvy se zatím nezhojily. Mnohé z žen mají trvalá fyzická i psychická postižení. V době, kdy současná vláda bývalé členy Tamilských tygrů monitoruje a snaží se zabránit, aby se její členové vídali, Vetri pořádá terapeutická setkání, při nichž se raněné ženy mohou uvolnit, zatančit si a být s těmi, které postihl stejný osud. Dokument vznikající čtyři roky není pouze svědectvím o důsledcích jedné z nejkrutějších občanských válek nedávné doby, ale je především portrétem ženy, která sice dnes pomáhá postiženým ženám, jenomže kdysi bývala právě jednou z těch, které tyto dívky k Tamilským tygrům i proti jejich vůli verbovaly.

    *

    Vetri joined the Tamil Tigers at age 16 to fight in the more than 25-year-long civil war in Sri Lanka. And with her, thousands of other young girls joined the organisation, some voluntarily, others by force. Although the war ended in 2009, the scars have not yet healed. Many women have permanent physical and mental disabilities. While the current government is monitoring former Tamil Tiger members and trying to prevent their members from seeing each other, Vetri organises therapeutic meetings where wounded women can relax, dance, and be with those who have suffered the same fate. This documentary, created over four years, is a testimony about the consequences of one of the most brutal civil wars of recent times, but primarily a portrait of a woman who today helps disabled women but was once one of those girls who were involuntarily recruited to be a Tamil soldier.

  • Ne 15/03

    Piknik

    Režie → Vladimír Sís – Ladislav Smoček
    ČSR 1967 / 67 min. / 35 mm
    Hrají → Pavel Landovský, Jiří Hálek, Josef Somr, Miroslav Macháček, Milan Sandhaus

    Pětice amerických vojáků se prodírá tropickou džunglí, aby zjistila, jestli se na ostrově skrývají Japonci. Strach a tíseň z všudypřítomného nebezpečí vyvolává mezi nimi konflikty, podezřívavost narůstá a na místě jako stvořeném pro piknik se strhává drama… Filmový přepis úspěšného divadelního představení režiséra, dramaturga a scenáristy pražského Činoherního klubu Ladislava Smočka. Dodnes jedinečný protiválečný černobílý film připomíná obdobný britský snímek Pahorek Sidneyho Lumeta z roku 1965. V hereckém ansámblu – v čele s Pavlem Landovským – se sešli představitelé vystupující ve zmíněné divadelní hře. Kamera Stanislava Miloty objevující velké naturalistické detaily a niterná hudební kompozice Jana Klusáka zvýrazňují psychologické napětí „povídky z pralesa“, jak zněl poněkud matoucí dobový slogan k filmu.


    Tranzit

    Režie → Christian Petzold
    Původní název → Transit
    Německo – Francie 2018 / CZT / 101 min. / DCP
    Hrají → Franz Rogowski, Paula Beerová, Godehard Giese, Matthias Brandt

    Christian Petzold ve filmu Tranzit prozkoumává fantomy evropské migrace a identity. Příběh z doby německé okupace Francie zasazuje do současných reálií. Hlavní postavou filmu je Georg, který postupně přijímá totožnost lidí, s nimiž ho tragické okolnosti seznamují. To mu sice umožňuje dostat víza a odplout jednou z posledních lodí, které Marseille opouštějí, ale spolu s tím na sebe bere i některé tíživé důsledky. V Marseille totiž nachází „svou“ ženu, kterou zná jen z dopisu. Vezme na sebe s novou identitou i nový vztah a novou budoucnost?

  • 12. týden
  • Po 16/03

    My Street Films / kritický pohled

    Filmové workshopy pořádá My Street Films od roku 2014 po celé České republice. Poslední série snímků, které budou prezentovány v Paralelním kině, natočili tvůrci pod vedením dokumentaristů Ivo Bystřičana a Violy Ježkové, která také večerem provede. My Street Films formou přednášek, workshopů a individuálních konzultací pomáhá účastníkům srozumitelně reflektovat aktuální témata z jejich okolí skrze videotvorbu, zvyšovat mediální gramotnost a posilovat kritický náhled na média.

    Uvádí Viola Ježková a tvůrci.


    Kurt Kren: Šestnáct filmů z let 1957–1995

    Režie → Kurt Kren
    Původní název → The Lord of the Frames: Kurt Kren (1929–1998)
    Rakousko 1957–1995 / 60 min. / DCP

    Průřez jedinečným dílem čítající filmy z téměř všech velmi rozličných fází čtyřicetileté tvorby – počínaje druhou prací oficiální číslované filmografie až po tu předposlední: rané sériové kompozice, politické a anarchické filmy z období kolem osmašedesátého roku, klidnější časové studie vzniklé z valné části v emigraci v SRN, jeden film z Ameriky, strukturální zahuštění pohledu z posledního vídeňského období.

    Pokus se syntetickým zvukem / 1/ 57 Versuch mit synthetischem Ton (Test)
    Tree Again / 37/78 Tree Again
    Vánoční stromek / 9/64 O Tannenbaum
    Sebezmrzačení / 10/65 Selbstverstümmelung
    Čtyřicet osm hlav ze Szondiho testu / 2/60 48 Köpfe aus dem Szondi-Test
    Rischart / 36/78 Rischart
    Tisícletkino / 48/95 tausendjahrekino
    Pokládek / 20/68 Schatzi
    Azyl / 31/75 Asyl
    Máma a táta / 6/64 Mama und Papa
    Film kreseb – Balzac aneb Oko boží / 26/71 Zeichenfilm - Balzac oder das Auge Gottes
    Underground Explosion / 23/69 Underground Explosion
    TV / 15/67 TV
    Žádný Dunaj / 33/77 Keine Donau
    Snídaně v šedém / 40/81 Breakfast im Grauen
    Footʼ-age shootʼ-out / 44/85 Footʼ-age shootʼ-out

  • Út 17/03

    Poklad pana Arna

    Režie → Mauritz Stiller
    Původní název → Herr Arnes pengar
    Švédsko 1919 / CZT / 71 min. / 35 mm / živý hudební doprovod
    Hrají → Richard Lund, Hjalmar Selander, Concordia Selanderová, Mary Johnsonová

    Na konci šestnáctého století se na dvůr pastora Arna uchýlí tři z vězení uprchlí důstojníci z řad žoldnéřů skotské gardy švédského krále Jana III. Na místo vděku vyvraždí celou pastorovu rodinu a zmocní se jeho pokladu. Tíží je však zlé svědomí, zvláště Sira Archieho, který se zamiloval do Elsalill, pastorovy schovanky, která jediná zůstala masakru ušetřena a nic netuší o hrozném provinění svého milého. Způsob, jímž se na dramatu „účastní“ severská příroda, není jediným, ale nejčastěji zmiňovaným kladem této němé filmové tragédie, jedné z těch, které koncem desátých let minulého století obrátily pozornost celého filmového světa ke „švédské škole“.

    + krátký film
    Václav Bedřich / Poklad pana Arna / ČSR 1967 / 19 min. / 35 mm


    Moje noc u Maud

    Režie → Éric Rohmer
    Původní název → Ma nuit chez Maud
    Francie 1968 / CZT / 102 min. / 35 mm
    Hrají → Jean-Louis Trintignant, Françoise Fabianová, Marie-Christine Barraultová

    Čtvrtá část z cyklu Šest morálních povídek, který vznikal v letech 1962–1971. Uprostřed zimy se prokřehlý, ale zásadový Jean-Louis Trintignant (obsazení „hvězdného“ herce je v Rohmerově tvorbě výjimkou) ocitá mezi dvěma ohni, dvěma naprosto rozdílnými ženami a životními postoji. Éric Rohmer: „V Mé noci u Maud se cituje mnoho věcí, hlavně Blaise Pascal, dokonce se tam vezme z knihovny jeho kniha, čte se z ní a komentuje se. Pro příběh je to zásadní. Napadlo mne to mimochodem teprve dost pozdě. V příběhu, jak jsem ho původně napsal, se Pascal vůbec nevyskytoval, vůbec také nebyla řeč o křesťanství, filosofii, marxismu. Byla to jednoduše historka o někom, kdo byl nucen přespat u ženy, během minulé války – nemohl jít domů kvůli zatemnění. Celý příběh byl zpočátku jiný.“ Výsledný film, přesazený z válečné doby do šedesátých let, zůstává pro mnohé nejlepším dílem Érika Rohmera, v každém případě je to jedna z nejinteligentnějších meditací o lásce, jaké kdy byly natočeny.

  • St 18/03

    Bílý parník

    Režie → Bolotbek Šamšijev /
    Původní název → Belyj parochod
    SSSR – Kyrgyzstán 1976 / CZT / 92 min. / 35 mm
    Hrají → Nurgazy Sydygalijev, Sabira Kumušalijeva, Orozbek Kutmanalijev

    Bílý parník, novela Čingize Ajtmatova, vzbudila pozornost hned po svém vydání a také Kirgizfilm o ni projevil zájem. Filmová adaptace však nebyla pro Bolotbeka Šamšijeva snadná, neboť stroze realistický styl se tady prolíná s lyrických podtextem, zvláštní rozměr předloze i filmu dodává vkomponovaná báj. Rovnocennou dramatickou roli hraje tvář krajiny, příroda, její barvy a nálady. Pro malého hrdinu je příroda živá, je světem, s nímž rozmlouvá ve svých hrách a jehož součástí se nakonec stane coby ryba následující bílý parník, jehož symbolika pro něho byla důležitá už tehdy, v „lidském“ životě.


    Erotikon

    Režie → Gustav Machatý
    ČSR 1929 / 85 min. / DCP / EF
    Hrají → Ita Rina, Olaf Fjord, Theodor Pištěk, Karel Schleichert, L. H. Struna

    Melodramatický příběh děvčete, které podlehne vůni parfému a šarmu zkušeného svůdce žen, byl realizován podle námětu básníka Vítězslava Nezvala (v dobových titulcích neuveden). Hereckým objevem Erotikonu se stala jednadvacetiletá Slovinka Ita Rina. Z řady dalších spolupracovníků je třeba vyzdvihnout podíl Václava Vícha, ve kterém Machatý našel mimořádně talentovaného kameramana. Významné místo připadlo funkčnímu uplatnění detailních záběrů, které kromě samotné estetické hodnoty (ve Víchově provedení nezřídka připomínající zátiší s předměty běžného života, jak je známe ze soudobé moderní fotografie) v sobě nesou důležitou dějovou funkci. Jednak nenásilně charakterizují postavy a prostředí, jednak podprahově upozorňují diváka na předmět, který se v blízké či vzdálenější budoucnosti stane významnou dějovou rekvizitou (telefonní přístroj v hlídačově domě, klíč od Georgeova bytu).

    Živý hudební doprovod seskupení Neuvěřitelno.
    Neuvěřitelno používá několik tradičních nástrojů (kytaru, kontrabas, mandolínu, bicí, kalimbu) a doplňuje je o vokály, perkuse a nejrůznější artefakty vyluzující specifické zvuky (včetně pomůcek patřících spíše do kuchyně).

  • Čt 19/03

    Karel, já a ty

    Režie → Bohdan Karásek
    ČR 2018 / English friendly / 111 min. / DCP
    Hrají → Jenovéfa Boková, Miroslav Faderholz, Miloslav König

    projekci uvedou tvůrci filmu

    Saša odchází od manžela a útočiště nachází u Dušana. Oba se snaží zorientovat ve svých vztazích a v tápání jsou si navzájem oporou. Režisér Bohdan Karásek klade ve svém celovečerním debutu důraz na přirozené, subtilně humorné dialogy a dokazuje, že limity nezávislé tvorby lze obrátit ve svůj prospěch.

  • Ne 22/03

    Febiofest dětem: Kosmix

    Režie → Klára Jůzová, Vojtěch Dudek
    Česká republika 2020 / CZT / 35 min. / HD
    Cyklus → Ponrepo dětem

    animované seriálové pásmo / vesmírná dílna / 6+


    Robot Kit pracuje jako servisní robot na startovací rampě kosmodromu. Je se svým životem spokojený až do chvíle, kdy objeví knihu o vesmíru. Netrvá dlouho a Kit se ho vydá poznávat. Rodinný animovaný seriál sleduje robůtka na jeho cestě za velkým dobrodružstvím. Kit postupně poznává nejrůznější tajemství vesmíru, setkává se s dalšími pozemšťany i mimozemšťany a objevuje nejrůznější kosmická tělesa i zákonitosti, které ve vesmíru panují. Po projekci se můžete těšit na vesmírnou dílnu s odborníky!

  • 13. týden
  • So 28/03

    Princip Noemovy archy

    Režie → Roland Emmerich
    Původní název → Das Arche Noah Prinzip
    SRN 1984 / CZT / 100 min. / 35 mm
    Hrají → Richy Müller, Franz Buchrieser, Aviva Joelová

    Večer pro členy Ponrepa.

    Kolem Země obíhá v nepříliš vzdálené budoucnosti pozemská orbitální loď se stálou posádkou. Stanice je oficiálně vědeckou laboratoří, která se má zabývat výzkumem a ovlivňováním klimatu na Zemi. Občas přijde z řídícího centra pokyn ke spuštění ozařování vybrané lokality, což posádka zprvu bez odporu plní. Postupně ale zjišťuje, že ozařování povrchu přináší katastrofické následky a že stanice ani zdaleka není tak mírová, jak jim bylo řečeno. Pod tíhou zjištění, že byli vmanipulováni do ovládání agresivní kosmické zbraně se rozhodnou vzepřít… Pravděpodobně nejdražší studentský film všech dob překvapí zejména atmosférou a naprosto precizním pojetím filmové výpravy. Předpovídá tak budoucí velikášské projekty svého režiséra (Univerzální voják, Hvězdná brána, Den nezávislosti, Godzilla, Den poté…).

    Více informací o večeru na pokladně.


    Cutterova cesta

    Režie → Ivan Passer
    Původní název → Cutter’s Way
    USA 1981 / CZT / English friendly / 109 min. / HD
    Hrají → Jeff Bridges, John Heard, Lisa Eichhornová

    Válečný veterán Alex Cutter se na vlastní pěst vydává hledat vraha mladé dívky, neboť z této vraždy je obviněn jeho kamarád Richard Bone.

    „Znám jen málo filmařů, u nichž by tak jako u Passera každý záběr, každý pohyb kamery, každá jedinečná konstelace osvětlení, hry herců, barev a dějového rámce hovořily - daleko za pouhým příběhem - o tom podstatném: o noci pod kůží, o tichu dalekého hedvábí, o úleku krve před mrazivou modří měst.

    Je pravda, že zatímco dobrodružné touhy jeho hrdinů ústí do prázdna, Passer odhaluje netušené poklady v jejich nejvšednějších gestech. V Cutterově cestě stejně jako v Intimním osvětlení nespočívá poslání filmu jen v jeho příběhu, ale i v nespočetných každodenních detailech, které ho skládají, včetně těch prázdných ploch a chvil ticha, jejichž pleť dovede Passer tak rozzářit. Spíš než když vjede na zahradu na koni, shrnuje tak Alex (Cutter) passerovskou metafysiku ve chvíli, kdy tu – navzdory svým berlím – běhá zběsile po vlastních, s beznadějným elánem, v němž lze číst i všechnu nenávist k jeho ochromenému tělu. Stejně jako jinde je zázračno v této nezapomenutelné scéně o to víc přítomné, že je transformací – překonáním – nejtíživější skutečnosti.“
    Petr Král

    „Cutterovu cestu jsem natočil jako intimní film, vůbec jsem netušil, že by mohl mít takový ohlas. Prakticky dodneška neuplyne týden, aby se mnou o něm někdo v Americe nemluvil. Dokonce když jsem učil na univerzitě v Tel Avivu, tamní šéf školy mi řekl, jak ho Cutterova cesta ovlivnila. Po návratu z vojny nevěděl, co má dělat, byl ve velké depresi. Potom viděl tento film, ve kterém našel sobě podobný osud, protože sám přišel ve válce o nohu, a zaujal ho natolik, že se rozhodl věnovat filmu. Když jsem nedávno Cutterovu cestu viděl, úplně mě vyděsilo, jak je ten film depresivní.“ Ivan Passer

    Projekce se uskuteční pod záštitou Velvyslanectví USA v České republice.

    předfilm: Saša Gedeon uvádí svůj film Ivan Passer z cyklu GEN: Galerie elity národa ČR 1993 / 15 min. / HD

    „Zajímají mě filmy, ve kterých je filmařina spojená s něčím, co je mimo film, když se v něm nějak projeví znalost prostředí a charakterů, a taky citový vztah tvůrců k tomu, co se děje před kamerou, ke svým postavám. Chci se z filmu dozvědět taky něco o lidech za kamerou. Nemusí jít přímo o osobní, autorskou výpověď, spíš jde o určitý přístup k filmu jako takovému. Film je jen jedním z prostředků, jak bádat o lidské existenci. Tato jeho možnost mě bavila vždycky víc než kouzla s filmovým jazykem. Filmové kouzlení samo o sobě je jen taková akrobatika, jako když se díváte na eskamotéra, bavíte se, ale hned po skončení produkce na to zapomenete. Filmový jazyk mě zajímal vždycky jen ve spojení s nějakou výpovědí.“
    Ivan Passer

  • Ne 29/03

    Zubatá nekouše

    Cyklus → Ponrepo dětem

    pásmo krátkých filmů / lektorský úvod / 9+

    V programu složeném ze šesti snímků autoři velmi volně a různorodě zpracovávají téma smrti. Převažují filmy, které složité téma odlehčují a vypůjčují si oblíbené prvky, jako jsou kostlivci, duchové či zombie. Někteří naopak volí cestu zcela seriózní, silně procítěnou. Pro oba směry ovšem platí, že se k často tabuizovanému tématu staví nebojácně a ve ztrátě vidí zároveň začátek něčeho nového. Naděje totiž neumírá.

    Usnula jsem (Kristina Dufková, Česká republika, 2008, 17 min., DCP)
    Do Not Touch! - Nesahat! (Pavel Endrle, Polsko, 2017, 1 min., DCP)
    30 Amper (Michal Kubíček, Česká republika, 2018, 14 min., DCP)
    Strom (Lucie Sunková, Česká republika, Francie, 2014, 15 min., DCP)
    Duchařina (Alžběta Göbelová, Česká republika, 2017, 10 min., DCP)
    Pouštět draka (Martin Smatana, Česká republika, Slovensko, 2019, 13 min., DCP)


    Soukromá vichřice

    Režie → Hynek Bočan
    ČSR 1967 / 92 min.
    Hrají → Pavel Landovský, Daniela Kolářová, Josef Somr

    Josef Škvorecký hodnotí novelu svého spisovatelského kolegy Vladimíra Párala jako "vysoce experimentální dílo, ovlivněné trochu francouzským roman-nouveau, ale velmi osobité. Složením textu z opakujících se a nepatrně varírovaných částic (dialogů, charakteristik, odstavců) docílil Páral dojmu mechanické monotónie moderního života, která pomalu ale jistě umrtvuje vše včetně sexuálního života." Film zachovává tuto myšlenku, nezachovává experimentální styl. Chce být a v dobrém smyslu je: divácký. Za tímto účelem vpouští režisér do arény herecké zvíře, které nás nikdy nezklamalo (až do svého odchodu v polovině října) a bez nějž tu bude smutno.

    „Tady jako by se obtiskly do jeho „schizofrenního“ herectví výrazné, byť ztlumené stopy jeho hejtmana z Gogolova Revizora v Činoherním klubu, z Landovského nejpopulárnější divadelní role. Jeho hejtman také nenávidí revizora a stejně tak mu podlézá. Hraje v rychlých přechodech své zmrzlé úsměvy, dévotní úslužnost s mnoha úklonami, nakvašeně cedí skrz zuby strategické pokyny ke svým stejně poníženým druhům, a současně ho drtí sotva potlačovaný strach i vztek (…). Postava, která je v úzkých, chce a nesmí, výbojná a ukřivděná, to je zdroj Landovského proměnlivé komiky, nejenom té drastické, jak by se při povrchní vzpomínce mohlo říci. Tolikrát spoutaný dramatickou situací, a přece bytostně nespoutatelný – tato syrová svoboda, to byla Landovského úloha v duši Činoherního klubu. Nikdy se jí nezpronevěřil. Do filmu pronikla jen v malých stopách.“ Jiří Cieslar

  • 14. týden
  • Po 30/03

    Videa studentů Centra audiovizuálních studií FAMU

    Retrospektivním výběrem videí z posledních pěti let se představí tvorba studentů Centra audiovizuálních studií, oboru, který se na FAMU věnuje interdisciplinární tvorbě v kontextu kinematografie a výtvarného umění. Zastoupené práce osmi absolventů, v nichž převažují volné video eseje, v sobě odráží především zájem o témata pozdního antropocénu, jakými jsou role umělé inteligence ve společnosti, digitální rituály, nebo komunikace nehumánních aktérů. Program uvádí pedagog CAS FAMU Martin Blažíček.

    Filmy jsou v anglickém znění bez překladu.

    Tomáš Roček / Ku / 2011 / 7 min. / HD
    Dalibor Knapp / Ethnographic study of algorithms / 2017 / 5 min. / HD
    Klára Trsková / MultiF / 2019 / 2 min. / HD, instalace
    Anežka Horová / Edible water bottles / 2019 / 3,5 min. / HD
    Veronika Švecová / Dreamoboros / 2019 / 4 min. / HD, instalace
    Lea Petříková / Ten kdo přichází / 2014 / 2,5 min. / HD, instalace
    Tereza Adámková / Konečná verze / 2015 / 6 min. / HD, 3 plátna
    František Milec / Abstract horror / 2019 / 19 min. / HD


    Aether

    Režie → Rûken Tekeş
    Původní název → Aether
    Turecko – Itálie 2019 / 82 min. / DCP / EF

    Film Aether se odehrává v Hasankeyfu – oblasti ležící v kurdské části Turecka u břehu řeky Tigris. Je místem úchvatné přírody, forem a krajiny. Stejnojmenné jeskynní město starověké Mezopotámie je významné nejméně po dvanáct tisíc let z hlediska historického, kulturního a ekologického. Hasankeyf a údolí Tigris splňují devět výběrových kritérií UNESCO používaných k výběru lokalit zapsaných na Seznam světového dědictví, turecká vláda však odmítla požádat o jeho uznání. Destrukce tohoto místa, důležitého nejen pro historii a kulturu tureckého Kurdistánu, ale také pro světové dědictví, bohužel již započala i přes protesty místních obyvatel a jejich snahu o zapsání oblasti na seznam světového dědictví UNESCO.

    Připravila Nadace Agosto Foundation v rámci filmových projekcí a diskuzí na téma budoucnosti, přírody, krajiny, společnosti, umění, ekologie a entropie.

  • Út 31/03

    Madame Dubarry + Ústřicová princezna

    / živý hudební doprovod

    Ernst Lubitsch / Madame Dubarry / Madame Dubarry Německo 1919 / hrají: Pola Negri, Emil Jannings, Reinhold Schünzel, Harry Liedtke / CZT / 69 min. / 35 mm

    Dne 18. září 1919 otevírá své brány berlínské kino Ufa-Palast am Zoo, napříště jedna z prvních adres kulturního života německé metropole, stejně jako jí bude poválečný Zoo-Palast, stojící dnes na stejném místě. Na programu prvního večera je premiéra historického dramatu Madame Dubarry, filmu, který se brzy s ohromným úspěchem rozletí do celého světa, byť mnohde bude kvůli nedávno skončené světové válce kašírováno, z jaké země pochází. Snímek zanechá silný dojem i v Hollywoodu, který do své zlaté klece dříve či později vláká oba hlavní herecké představitele – a samozřejmě i Ernsta Lubitsche.

    Ernst Lubitsch /Ústřicová princezna / Die Austernprinzessin Německo 1919 / hrají: Ossi Oswalda, Harry Liedtke, Victor Janson, Curt Bois / CZT / 45 min. / 35 mm

    Nesmírně rychlá inflace v Německu těsně po skončení první světové války inspirovala Lubitsche ke zcela fantazijnímu námětu, v němž šlechtic, žijící pod hranicí životního minima, usiluje o dceru milionáře s absurdně multiplikovanou armádou služebnictva. Joe Hembus: „Co zde Lubitsch dokázal, nám připomíná, jak je nesprávné hledat a chválit velké režijní inovace jenom u dramatických veleděl. Jakožto film mobilizující smysl a možnosti dekorace je Ústřicová princezna nejen rovnocenná Kabinetu doktora Caligariho (vzniklém o půl roku později), 36 Ponrepo Program 03–04/20 37 nýbrž ho i převyšuje.“ Přední německá filmová kritička Frieda Grafeová hovoří o Ústřicové princezně jako o „nejlepší německé komedii, grotesce plné jadrné destruktivity“.


    Pilotova žena aneb Nelze myslet na nic

    Režie → Éric Rohmer
    Původní název → La femme de l’aviateur ou „On ne saurait penser a rien“
    Francie 1980 / CZT / 99 min. / 35 mm
    Hrají → Marie Rivièreová, Matthieu Carrière, Philippe Marlaud, Fabrice Luchini

    Ve filmové tvorbě Érika Rohmera se můžeme velice rychle zorientovat, protože ji její autor přehledně komponoval (po vzoru Balzakovy Lidské komedie). Pilotova žena z roku 1980 stojí na počátku sedmidílného cyklu Komedie a přísloví. Hlavní hrdina François, mladý student přivydělávající si po nocích jako pošťák, se zamiluje do zralejší Anne. Jednoho rána uvidí z jejího bytu odcházet Christiana a pojme podezření, že s ní udržuje milostný vztah. François žárlí a rozhodne se pilota sledovat, aby zjistil pravdu. V parku potká dívku Lucii, která mu v jeho detektivním dobrodružství pomáhá. Svůj citový propletenec zasadil režisér do atmosféry letní Paříže, kterou filmuje co možná nejméně okázalým způsobem na materiál 16 mm a i v herectví mu dodává punc improvizace, zakrývající pečlivou přípravu.

    „Kdybych měl vybrat film, v němž je obsažen celý Rohmer, byla by to Pilotova žena. Je v něm celý badatelský projekt a etická perverze Morálních povídek a Komedií a přísloví a jsou tu nekonečně půvabné momenty. Vůbec je to dokonale půvabný film.“
    Jacques Rivette