Program

03/2020 (Změnit)
  • 10. týden
  • Út 03/03

    Fádní odpoledne + Intimní osvětlení

    Ivan Passer / Fádní odpoledne ČSR 1964 / hrají: Jan Tožička, Kamila Turková / 16 min. / 35 mm

    Já osobně na Hrabalovi vždy obdivoval jeho umění navodit atmosféru a vykreslit postavy tak, že je čtenář přímo smyslově cítí. A taky mě fascinoval architekturou svých próz, kterou uměl tak geniálně vystavět. (...) Já bych byl původně rád dělal Romanci, kvůli cikánskému tématu, které jsem znal z osobní zkušenosti. Ale to už si dřív vybral Jaromil Jireš, takže jsem si zvolil Fádní odpoledne. (…) Každopádně ve Fádním odpoledni Hrabal hraje – postavu, která čte v hostinci noviny. Jinak se do přípravy filmu moc nepletl, naše spolupráce vypadala ponejvíce tak, že jsme si sedli na pivo a povídali si. Můj film byl hotový z celé série jako první, poslali ho na festival do Mannheimu, kde vyhrál hlavní cenu, a tak se stalo, že byl nadále ukazovaný samostatně.
    Ivan Passer

    Ivan Passer / Intimní osvětlení ČSR 1965 / hrají: Karel Blažek, Zdeněk Bezušek, Věra Křesadlová, Jan Vostrčil / 70 min. / 35 mm

    „Nejlepší dílo českého intimního realismu.“ Ulrich Gregor …a určitě nejméně nápadný z malé hrstky českých filmů minulého století, které nejen obstály ve zkoušce času, ale staly se neodmyslitelnou součástí světové filmové klasiky.

    „Proti spektakulární iluzi života coby dramatu, sledu smysluplných událostí a přízvučných dob, stavělo Intimní osvětlení vzácnou pozornost k oněm zdánlivým detailům, jež jsou ve skutečnosti tím jediným, co se nám přihází: krátké zasmání, letmý pohled, setkání s jiným člověkem nebo jeho prostá přítomnost. (…) I v Americe, kam Passer odjel spolu s Formanem po událostech z osmašedesátého, se o Intimním osvětlení mluvilo jako o jednom z nejlepších filmů vůbec, a to v tutéž chvíli, kdy tu Passer měl nejvíc potíží se sháněním práce.“
    Petr Král

    „Vždycky jsem si přál natočit film, na který by lidi chodili pořád znovu. Tak jako se chodí na návštěvu k babičce. To se s Intimním osvětlením asi podařilo. Třeba v New Yorku v Carnegie Hall ten film každý rok tři dny uvádějí. Když se tam jdu občas podívat, v hledišti sedí stále ti stejní lidé. Pořád stejní.“
    Ivan Passer

  • Čt 05/03

    Znamení lva

    Režie → Éric Rohmer
    Původní název → Le Signe de Lion
    Francie 1959 / CZT / 82 min. / 35 mm
    Hrají → Jess Hahn, Van Doude, Stéphane Audranová, Françoise Prévostová, Jean-Luc Godard

    V produkci Clauda Chabrola vznikl u kritiky úspěšný „příběh o samotě“, obraz bezmocného hrdiny v mezní situaci. Z dosavadního elegána a poživače života se souhrou okolností stává městský tulák. Jeho původní lpění na vnějších věcech (např. kvalitě obleku) se postupně stává neudržitelné a muž, ztracený ve vysídlené netečné letní Paříži, sám propadá jisté netečnosti. Někdejší útočiště se mění v past a svého hrdinu vytrvale přehlíží.

  • 14. týden
  • Po 30/03

    Paralelní kino online: Videa studentů Centra audiovizuálních studií FAMU

    Kinu se nic nevyrovná. Zážitek ze sdíleného sledování filmů v kině nelze v online prostředí ničím nahradit - jak emočně, tak prostorově a technicky. V Ponrepu dlouhodobě usilujeme o co nejadekvátnější a nejkvalitnější prezentaci filmového dědictví a současné audiovize. Ve zpřístupňování a smysluplné kurátorské práci ale chceme pokračovat i v těchto mimořádných časech, kdy je kino zavřené, a proto každé pondělí odvysíláme program PONREPO online. Berte prosím v potaz, že výsledkem je prezentace děl ovlivněná jak naší vzájemnou fyzickou distancí a praktickým uspořádáním našich domácností, stejně tak i technickými limity přenosu (snížený datový tok streamu atd.).

    Doufáme, že si naše skromné PONREPO online užijete. Zůstaňme v kontaktu, opatrujme se a těšme se, až spolu zase usedneme do červených sedaček.


    První z našich online projekcí Paralelního kina bude výběr z tvorby studentů Centra audiovizuálních studíí FAMU. Program uvádí pedagog CAS FAMU Martin Blažíček a kurátorka Národního filmového archivu Johana Ožvold.

    Odkaz na online stream: https://youtu.be/j5MuwpBuFYY

    Retrospektivním výběrem videí z posledních pěti let se představí tvorba studentů Centra audiovizuálních studií, oboru, který se na FAMU věnuje interdisciplinární tvorbě v kontextu kinematografie a výtvarného umění. Zastoupené práce osmi absolventů, v nichž převažují volné video eseje, v sobě odráží především zájem o témata pozdního antropocénu, jakými jsou role umělé inteligence ve společnosti, digitální rituály, nebo komunikace nehumánních aktérů. Program uvádí pedagog CAS FAMU Martin Blažíček.

    Filmy jsou v anglickém znění bez překladu.

    Tomáš Roček / Ku / 2017 / 7 min. / HD
    Dalibor Knapp / Ethnographic study of algorithms / 2017 / 5 min. / HD
    Klára Trsková / MultiF / 2019 / 2 min. / HD, instalace
    Anežka Horová / Edible water bottles / 2019 / 3,5 min. / HD
    Veronika Švecová / Dreamoboros / 2019 / 4 min. / HD, instalace
    Lea Petříková / Ten kdo přichází / 2014 / 10 min. / HD, instalace
    Tereza Adámková / Jedním dechem / 2015 / 6 min. / HD, 3 plátna
    František Milec / Abstract horror / 2019 / 19 min. / HD