Lindsay Anderson / Free Cinema

Lidi si už dneska neuvědomují, jak vypadal před Free Cinema britský film, utopený v mešťáctví a konformismu. Jak nicotný byl co se týče formy. Free Cinema, to byla zuřivá reakce proti establišmentu politickému a kulturnímu. Jejím nezpochybňovaným a velmi charismatickým vůdcem se stal Lindsay Anderson. On a Karel Reisz založili časopis Sequence, jeden z nejlepších psaných v angličtině. Odtud vzešly první útoky na britský filmový průmysl, vyústivší ve snímky z přelomu padesátých a šedesátých let. I dnes si zaslouží, aby byly viděny.

 

Lindsay Anderson se z kritika a polemika stal velkým režisérem – filmovým i divadelním. Ovlivnil celou jednu generaci, a to nejen v Británii. Od našeho prvního setkání v roce 1956 byl a zůstal věrným přítelem, byť jsme se vídali čím dál vzácněji. Lindsay, sentimentální a prudký skotský básníku, jenž jsi vložil do své práce i do vztahů tolik inteligence, tolik srdce, nikdy Ti to nezapomenu.

Alain Tannner

 

Alain Tanner (1929–2022), iniciátor a vůdčí autor moderní švýcarské kinematografie, začínal jako filmař v padesátých letech v Londýně. Zde byl svědkem zrození hnutí Free Cinema a spolu se svým krajanem Claudem Gorettou realizoval vynikající krátký film Večerní Londýn (Nice Time). V listopadu jsme ho uvedli v Ponrepu, spolu s dalšími Tannerovými filmy Salamandr a V bílém městě.

 

Přehlídka ke stému výročí narození Lindsayho Andersona (1923–1994)

Seznam filmů