29/04

Prezident podepsal novelu zákona o audiovizi, SFK bude mít víc prostředků na podporu domácí kinematografie

Státní fond kinematografie – Tisková zpráva, 26. 4. 2016

Prezident Miloš Zeman stvrdil svým podpisem novelu zákona o audiovizi, kterou před týdnem schválila Poslanecká sněmovna. Česká kinematografie se tak dočkala konkurenceschopného systému podpory a rozvoje, který je již dlouho běžný ve většině zemí EU. Státní fond kinematografie bude nyní moci uvolňovat na podporu a rozvoj domácí kinematografie výrazně vyšší částky: „Novela zákona zaručuje, že Fond teď každý rok ze státního rozpočtu obdrží příspěvek ve výši 180–200 milionů korun, který bude v součtu se současnými příjmy Fondu z parafiskálních poplatků činit 350–400 milionů ročně. Prostředky, které budeme moci využít na rozvoj kinematografie, se tak oproti minulosti téměř zdvojnásobí a zároveň nám zaručí stabilitu, kterou Fond nikdy předtím neměl,” říká ředitelka Fondu Helena Bezděk Fraňková.

Jednorázovou 180milionovou dotaci udělil stát Fondu mimořádně již letos. Novela zákona však garantuje pravidelný přísun financí do rozpočtu Fondu. „Umožní nám to systematičtější podporu odvětví, než tomu bylo dosud. Dostane se i na náročnější projekty, jako jsou historické a výpravné filmy, které za současných podmínek téměř není možné v Česku zafinancovat. A v neposlední řadě se také rozšiřuje prostor pro výraznější koprodukce se zahraničím,“ dodává Helena Bezděk Fraňková.

Každý úspěšně koprodukovaný snímek podle vedoucí Czech Film Center Markéty Šantrochové otevírá českému filmu dveře na širší mezinárodní scénu a vrací Českou republiku na mapu zemí, se kterými je dobré počítat. „Možnosti spolupráce s Českou republikou jsme v zesílené formě prezentovali v rámci koprodukčních fór loni v Cannes a také letos v Berlíně,“ říká Šantrochová a doplňuje: „Je skvělé, že Fond nyní díky novele zákona získal finanční stabilitu, která je nezbytná pro systematickou podporu odvětví. Narůstající festivalové úspěchy a zvyšující se počet mezinárodních koprodukcí ukazují, že je to ten správný směr.“

Důležitým bodem, který novela dále upravuje, jsou i podmínky efektivnějšího poskytování filmových pobídek. Namísto podávání žádostí jen jednou v roce budou nyní producenti moci žádat o pobídky průběžně, což jim umožní lépe plánovat rozpočet i výrobu. Na druhé straně to bude znamenat odlehčení pro samotný Fond a jeho stabilnější plánování cash flow. Ten byl každoročně v lednu doslova zavalený žádostmi a již v únoru vyčerpal svůj rozpočet na filmové pobídky – ty přitom často alokoval i projektům, k jejichž natočení v daném roce nedošlo, nebo byly zrušeny úplně. Zároveň však kvůli vyčerpaným disponibilním prostředkům musel nové zájemce s aktuálními projekty po zbytek roku odmítat. Novela zákona toto zohledňuje a zavádí alokaci pobídky nejdříve tři měsíce před zahájením natáčení, tedy v momentu, kdy projekty stojí těsně před svou realizací.

Pružnější systém pobídek by mohl přilákat zpátky také velké zahraniční produkce. Ty přestaly Českou republiku vyhledávat, když pobídky od roku 2004 začaly zavádět jiné evropské země. „Bohužel i po zavedení pobídek u nás v roce 2010 jsme zůstali na okraji zájmu velkých produkcí, náš systém byl nedotažený, nejistý a strnulý. Přitom natáčení zahraničních filmů představuje pro českou ekonomiku velký přínos – produkce vysokorozpočtových projektů, jako například nedávno natáčený seriál Mušketýři nebo americký film Underworld, utratí v České republice miliony korun denně a zaměstnají stovky lidí. Právě také díky kvalifikovaným štábům v technických i uměleckých profesích je pro zahraniční producenty Česká republika nesmírně atraktivní,“ uvádí Ludmila Claussová z kanceláře Czech Film Commission.

Přínos zahraničních produkcí a koprodukcí však není jen ekonomického rázu. Čeští filmaři se díky zahraničním snímkům natáčeným v České republice mohou dostat ke zkušenostem, oceněním a úspěchům v mezinárodním měřítku. Čerstvým dokladem toho je prestižní francouzská cena César pro filmového architekta Martina Kurela za výpravu k filmu Marguerite (2015), ale také festivalové účasti a úspěchy českých filmů a koprodukčních snímků, ať už se jedná o účast v soutěži loňského festivalu v Benátkách, zastoupení v programu letošního Berlinale či na nadcházejícím filmovém festivalu v Cannes, kam se letos prosadilo hned pět filmů s českou účastí.

Aktuální změny v legislativě a posílení financování Fondu by měly tyto slibné tendence v české kinematografii maximálně podpořit.