Otrávené světlo

O filmu

Otrávené světlo V roce 1921 natočili Jan Stanislav Kolár s Karlem Lamačem jeden z nejpozoruhodnějších titulů českého němého filmu. Otrávené světlo vypráví dobrodružný příběh krádeže plánů převratného vynálezu, které padnou do rukou proradného zločince Durka (E. A. Longen). Překazit jeho počínání a zabránit tak zkáze se pokouší hlavní hrdina Milan Bell (K. Lamač) za pomoci krásné Anny (A. Ondráková). Pátrání po tajemném padouchovi a objasňování celého zločineckého plánu přitom obestírají výjimečně podivné okolnosti. Jaká je vůbec Durkova identita? A co se stane, když je ve vzduchu cítit mandlová vůně? Snímek se stal jedním z nejvýraznějších a nejpůsobivějších děl přejímajících zahraniční vzory do tuzemského prostředí. Vyniká především Kolárovým narativním perfekcionismem, řemeslně precizním a nesmírně dynamických stylem i nastupující hvězdnou dvojící Lamač-Ondráková. Otrávené světlo je dravějším, ale neméně okouzlujícím sourozencem paralelně natáčeného Příchozího z temnot restaurovaného a znovu uvedeného v kinech před pár lety.

O hudbě

TMA je jednočlenný elektronický projekt producenta a programátora Tomáše Martínka. Do své hudby přináší TMA celou řadu rozmanitých poloh a nálad, přičemž ta ale zároveň nikdy neztrácí na dynamice a matematické přesnosti. Při svých živých vystoupeních využívá působivou vizuální složku, o čemž přesvědčil například v letošním roce na festivalu Colours of Ostrava. Pro připravované DVD Národního filmového archivu pracoval na své zatím

Projekce Otráveného světla přináší atraktivní spojení zapomenutého klenotu české kinematografie v němém období se současným zvukem elektronické klubové scény. Film, jehož hlavní devízou je vypravěčská i stylistická dynamika, se prolíná s řadou vrstev, ploch a rytmů, které přináší Tomáš Martínek aka TMA. Zlověstné momenty příběhu krádeže plánů převratného vynálezu pečlivě doplňuje zvuková atmosféra složená z převráceného užití klasických nástrojů v digitálním rozhrání, cestu k rozuzlení následného vyšetřování a závěrečnému vyvrcholení razí nekompromisní kopák. Hudba byla kompletně složena výhradně pro tento snímek u příležitosti vydání DVD filmů Jana S. Kolára v Národním filmovém archivu v Praze, přesto zůstává prostor pro živou interpretaci. Všechny nové podněty a nálady v hledišti ovlivňují na místě podobu vystoupení, díky čemuž je každá projekce jedinečným zážitkem.