Velkolepé muzeum

barevný, dokumentární, 12 nevhodný pro děti, 1:1,78, DVD-K, BRD-K, Dolby Digital, dlouhý – 95 min.

Původní název: Das grosse Museum. Země původu: Rakousko. Výrobce: Navigator Film. S přispěním Österreichisches Filminstitut / ORF (Film-/Fernseh-Abkommen) / Filmstandort Austria / Filmfonds Wien Project Development. Rok výroby: 2014. Premiéra: 4.12.2014. Monopol: Film Europe. Mluveno: německy (české titulky). – Život mezi poklady jednoho z největších muzeí historie umění.                

AUTOŘI: : Scénář: Johannes Holzhausen, Constantin Wulff. Režie: Johannes Holzhausen. Kamera: Joerg Burger, Attila Boa. Střih: Dieter Pichler. Zvuk: Andreas Pils, Andreas Hamza. Producent: Johannes Rosenberger. České titulky: Barbora Molnárová (Filmprint Digital).

Dokumentární snímek režiséra Johannese Holzhausena (nar. 1960) přibližuje přípravné práce, předcházející po desetiletém uzavření zpřístupnění expozice významného vídeňského Kabinetu umění, známého jako Kunstkammer Wien, jenž je součástí tamního Muzea dějin umění (Kunsthistorisches Museum). Jsou zde mj. sochařská díla, obrazy, mince, modely lodí, hodiny, zbraně, ale i stejnokroj komořího císaře Františka Josefa I. Snímek, natáčený v letech 2013–2014, přibližuje porady vedoucích pracovníků nad rozpočtem, stavební úpravy, přípravu reklamní kampaně, marketingové strategie i návštěvnického servisu nebo prezentaci loga, ale hlavně zachycuje práci restaurátorů a kurátorů, kteří např. na počítači simulují rozmístění obrazů. Záměrem vedení je představit staré věci v nové podobě, proto jsou exponáty v moderních vitrínách a designové LED osvětlení navrhl známý designér Ólafur Elíasson. – Slavnostního otevření se účastní i rakouský prezident. Tradičně pojatý snímek přibližuje zajímavé zákulisí velké umělecké instituce ze všech úhlů, bohužel však nepříliš vynalézavým a popisným způsobem. -kat-

JOHANNES HOLZHAUSEN (nar. 1960, Salcburk), studoval dějiny umění ve Vídni a při škole se podílel na různých uměleckých projektech. V letech 1987-95 pokračoval ve studiích režie na Vídeňské filmové akademii, kde také natočil svůj první dokument Koho bozi milují, úspěšný na několika festivalech. Pět let pracoval na celovečerním dokumentu Na všech mořích, uvedeném na Berlinale. – Filmografie: (dokumentární filmy; režie, není-li uvedeno jinak) kr. filmy Wen die Götter lieben (1992, Koho bozi milují; + sc., prod.) a Das letzte Ufer (1995, Poslední břeh; + sc., kam., zvuk), celovečerní portrét rakouské Romky Ceija Stojka (1999; r. Karin Bergerová; spol. prod.), střm. politický videodok. zero crossing (2000), dok. o vyřazené sovětské letadlové lodi Auf allen Meeren (2001, Na všech mořích; + sc.), životopisný dok. Im Spiegel der Maya Deren (2002, V zrcadle Mayi Derenové; r. Martina Kudlacek; spol. prod.), dok. o vylidňování venkova v Horním Falcu Der Gang der Dinge (TV-2005, Volný průběh), kr. dok. Stift Klosterneuburg (2006, Klášter Klosterneuburg; + sc.), kr. dok. Frauentag (2007, Den žen; + zvuk), celovečerní dok. o rekonstrukci vídeňského Kabinetu umění a jeho sbírek Velkolepé muzeum (2014, Das grosse Museum; + spol. sc.).   -tbk-