Transcendence

barevný, psychologický, sci-fi, akční, thriller, 15 přístupnost, 1:2,35, 2-D, Dolby Digital/Datasat/SDDS, dlouhý – 120 min.

Původní název: Transcendence. Země původu: Čína, USA. Výrobce: Straight Up Films. Pro Alcon Entertainment. Ve spolupráci s DMG Entertainment. Rok výroby: 2014. Premiéra: 17.4.2014. Monopol: Bontonfilm. Mluveno: anglicky (české titulky). – Od tvůrců filmů Počátek a trilogie Temný rytíř. Co kdyby vznikl zcela nový druh inteligence?

AUTOŘI: Scénář: Jack Paglen. Režie: Wally Pfister. Kamera: Jess Hall. Hudba: Mychael Danna. Píseň Genesis (Jorma Kaukonen). Výprava: Chris Seagers. Kostýmy: George L. Little. Střih: David Rosenbloom. Zvuk: (design) Mark Mangini; Willie D. Burton. Vizuální efekty: (supervize) Nathan McGuinness; Double Negative. Zvláštní efekty: (koordinátor) Scott R. Fisher. Koordinátoři kaskadérů: Darrin Prescott, Wade Allen. Výkonní producenti: Christopher Nolan, Emma Thomasová, Dan Mintz. Producenti: Andrew A. Kosove, Broderick Johnson, Kate Cohenová, Marisa Polvinoová, Annie Marterová, David Valdes, Aaron Ryder. Koproducenti: Yolanda T. Cochranová, Steven P. Wegner, Regency Boiesová, Scott Robertson. České titulky: neuvedeny.

HERCI: Johnny Depp (Will Caster), Rebecca Hallová (Evelyn Casterová), Paul Bettany (Max Waters), Morgan Freeman (Joseph Tagger), Cillian Murphy (agent Buchanan), Kate Maraová (Bree), Cole Hauser (plk. Stevens), Clifton Collins Jr. (Martin), Xander Berkeley (dr. Casey), Lukas Haas (James Thomas).

Režijní debut Wallyho Pfistera, dlouholetého kameramana Christophera Nolana, Transcendence je psychologickým sci-fi thrillerem s akčními prvky na oblíbené téma umělé inteligence a její hrozby pro lidstvo. – Vědec Max Waters vzpomíná ve světě budoucnosti, poznamenaném zkázou technologií, na své přátele a kolegy, manžele Willa a Evelyn Casterovy. Před pěti lety spolu pracovali na projektu propojení digitální umělé inteligence (zvané PINN) s lidským mozkem (tzv. Transcendenci), což by znamenalo zásadní převrat v existenci lidstva. – Will se stane jednou z obětí skupinky teroristů s dobrými úmysly (RIFT), kteří se pokusí zlikvidovat centrum výzkumu umělé inteligence (AI). Evelyn s Maxem se ho marně pokusí zachránit tajným připojením k PINN. Muž zemře, ale vzápětí se přes počítač, do nějž se podařilo zkopírovat jeho mysl, zjeví přátelům. Max marně varuje Evelyn, aby ho nepřipojovala na internet. Záhy je unesen skupinkou RIFT, vedenou dívkou Bree. Will jako AI ovládne síť. Přiměje milovanou a milující Evelyn (jíž se zjevuje zpočátku jen na monitoru, zatímco později se dokáže i zhmotnit) vybudovat laboratoře ve vybydleném městečku Brightwood a začne uskutečňovat plán na proměnu světa. Z lidí vytváří poslušné Hybridy. – Max začne spolupracovat s RIFT, k níž se kvůli nebezpečí zkázy lidstva později připojí i FBI a armáda. Také Evelyn si uvědomí, že věci se vymkly z rukou. Max chce zničit Willa virem, který dobrovolně přijme Evelyn. Akce se sice zdaří, avšak Evelyn zemře spolu se zkázou manželovy sítě. Virus však napadne celý internet a po celosvětovém blackoutu lidstvo musí žít jako v předdigitální éře. – Původně sofistikovaný a v podstatě komorní příběh se postupně mění v běžný thriller s akčními scénami. Jeho zajímavým protipólem je nedávno uvedený film Spikea Jonze Ona (2013, Her) o lásce mezi mužem a umělou inteligencí, představovanou svůdným hlasem Scarlett Johanssonové.              -tbk-

WALLY PFISTER (vl. jm. Walter Pfister, nar. 8.7.1961, Chicago, Illinois) pochází z novinářské rodiny a vyrůstal v New Yorku, kde jeho otec pracoval jako producent televizních zpráv. Natáčel amatérské filmy a po maturitě pracoval v marylandské stanici WMDT-TV jako asistent a kameraman zpravodajství. Na počátku 80. let získal místo zvukaře a kameramana ve zpravodajské agentuře ve Washingtonu. Podílel se na dokumentárním pořadu stanice PBS, nazvaném Frontline (V přední linii), točil průmyslové filmy a reklamy. Režisér Robert Altman ho angažoval jako hereckého představitele televizního kameramana do satirické minisérie o prezidentském kandidátovi Tanner ’88 a nakonec mu svěřil i práci II. kameramana. Pfister pak vystudoval dvouletý kameramanský program Amerického filmového institutu (AFI). Stal se švenkrem Janusze Kaminského a Phedona Papamichaela a první samostatnou práci mu dal Roger Corman ve své společnosti Concorde. Řadu let snímal laciné žánrové, často erotické snímky, než se seznámil s režisérem Christopherem Nolanem a stal se jeho dvorním spolupracovníkem. Nolanovy filmy mu také přinesly největší uznání, od nominace na Cenu ISA (Memento), přes tři oscarové nominace (Batman začíná, Dokonalý trik, Temný rytíř) až k Oscaru samotnému (Počátek). Jako režisér debutoval sci-fi thrillerem Transcendence (2014). – Filmografie: (neúplná; kamera, není-li uvedeno jinak) Tanner ’88 (TV-1988; r. Robert Altman; spol. II. kam., herec), Body Chemistry (1990; r. Kristine Petersonová; II. kam. – V), The Unborn (1991, Nenarozený; r. Rodman Flender – V), Leather Jackets (1991, Kožené bundy; r. Lee Drysdale; II. kam.), Lower Level (1991, Osudová chyba; r. Kristine Petersonová – V), Secret Games (1992, Tajné hry; r. Gregory Alexander Hippolyte – TV), Sketch Artist (TV-1992, Skica smrti; r. Phedon Papamichael – V), Night Rhythms (1992, Noční rytmy; r. A. Gregory Hippolyte – TV), Animal Instincts (1992, Zvířecí instinkty; r. A. Gregory Hippolyte – V), Stepmonster (1993, Obludná macecha; r. Jeremy Stanford), Amityville: A New Generation (1993, Amityville; r. John Murlowski – V), Mirror Images II (1993, Odraz v zrcadle II; r. Gregory Dark – V), Object of Obsession (1994, Předmět touhy; r. Gregory H. Brown – TV), Animal Instincts II (1994, Zvířecí instinkty 2; r. Gregory Hippolyte – V), Secret Games 3 (1994, Tajné hry 3; r. Alexander Gregory Hippolyte – TV), Stranger by Night (1994, Noční cizinec; r. Gregory H. Brown), The Granny (1995, Babička; r. Luca Bercovici), Austin Powers: International Man of Mystery (1997, Špionátor; r. Jay Roach; dod. záběry – V), Rhapsody in Bloom (1997, Rozkvetlá rapsodie; r. Craig Saavedra – TV), A Kid in Aladdin’s Palace (1998, Calvin v Aladinově paláci; r. Robert L. Levy – V), Breakfast with Einstein (TV-1998, Snídaně s Einsteinem; r. Craig Shapiro – TV), Dennis the Menace Strikes Again! (1998, Dennis, postrach okolí znovu zasahuje!; r. Charles T. Kanganis; II. kam. – TV), The Hi-Line (1999; r. Ron Judkins), The Million Dollar Hotel (1999, The Million Dollar Hotel; r. Wim Wenders; dod. záběry), Sharing the Secret (TV-2000, Tajemství; r. Katt Sheaová – V), Memento (2000, Memento; r. Christopher Nolan), Scotland, Pa. (2001, Americký Macbeth; r. Billy Morrissette – V), Sanctuary (TV-2001, Tajemný ostrov; r. Katt Sheaová – TV), Rustin (2001; r. Rick Johnson), Insomnie (2002, Insomnia; r. Christopher Nolan), Laurel Canyon (2002, Laurel Canyon; r. Lisa Cholodenkoová), Loupež po italsku (2003, The Italian Job; r. F. Gary Gray), Batman začíná (2005, Batman Begins; r. Christopher Nolan), Slow Burn (2005, Tajemná vražda; r. Wayne Beach – V), Dokonalý trik (2006, The Prestige; r. Christopher Nolan), Temný rytíř (2008, The Dark Knight; r. Christopher Nolan), Počátek (2010, Inception; r. Christopher Nolan), Moneyball (2011, Moneyball; r. Bennett Miller), dok. Marley (2012; r. Kevin Macdonald; spol. kam.), Temný rytíř povstal (2012, The Dark Knight Rises; r. Christopher Nolan), anim. f. Turbo (2013, Turbo; r. David Soren; vizuální poradce), Transcendence (2014, Transcendence; režie).      –mim-