Steve Jobs

barevný, psychologický, životopisný, 15 přístupnost, 1:2,35, 2-D, Dolby Digital 5.1, dlouhý – 123 min.

Původní název: Steve Jobs. Země původu: USA. Výrobce: Scott Rudin / Entertainment 360 / Mark Gordon Company / Decibel Films / Cloud Eight. Pro Universal Pictures / Legendary Pictures. Rok výroby: 2015. Premiéra: 12.11.2015. Monopol: CinemArt. Mluveno: anglicky (české titulky).

AUTOŘI: Námět: Walter Isaacson – kniha Steve Jobs (2011, česky nakl. Práh, Praha 2011). Scénář: Aaron Sorkin. Režie: Danny Boyle. Kamera: Alwin Küchler. Hudba: Daniel Pemberton. Různé skladby a písně. Výprava: Guy Hendrix Dyas. Kostýmy: Suttirat Larlarbová. Střih: Elliot Graham. Zvuk: (design) Glenn Freemantle; Lisa Pineroová. Masky: (design) Ivana Primoracová; Gretchen Davisová. Účesy: Yvette Rivasová. Vizuální efekty: (supervize) Adam Gascoyne; Union. Zvláštní efekty: (koordinátor) John McLeod. Odborný poradce: Steve Wozniak. Výkonní producenti: Bernard Bellew, Bryan Zuriff, Eli Bush. Producenti: Mark Gordon, Guymon Casady, Scott Rudin, Danny Boyle, Christian Colson. Koproducent: Jason Sack. České titulky: Veronika Sysalová (Filmprint Digital).

HERCI: Michael Fassbender (Steve Jobs), Kate Winsletová (Joanna Hoffmanová), Seth Rogen (Steve Wozniak), Jeff Daniels (John Sculley), Michael Stuhlbarg (Andy Hertzfeld), Katherine Waterstonová (Chrisann Brennanová), John Ortiz (Joel Pforzheimer), Sarah Snooková (Andrea Cunninghamová), Adam Shapiro (Avie Tevanian), Makenzie Mossová (pětiletá Lisa), Ripley Soboová (devítiletá Lisa), Perla Haney-Jardineová (devatenáctiletá Lisa), John Steen (Mike Markkula).

CENY: Zlatý glóbus: nejlepší herečka ve vedlejší roli (Kate Winsletová), nejlepší scénář (Aaron Sorkin); (nominace) nejlepší herec v dramatu (Michael Fassbender), nejlepší hudba (Daniel Pemberton). Cena LAFCA: nejlepší herec (Michael Fassbender). Cena BAFTA: nejlepší herečka ve vedlejší roli (Kate Winsletová); (nominace) nejlepší hereč (Michael Fassbender), nejlepší scénář-adaptace (Aaron Sorkin). – Oscar: (nominace) nejlepší herec (Michael Fassbender), nejlepší herečka ve vedlejší roli (Kate Winsletová).

 

Nový životopisný snímek o legendárním počítačovém vizionáři s pověstí nesnesitelného egocentrického manažera Steve Jobs natočil britský režisér Danny Boyle podle scénáře Aarona Sorkina (též scenáristy snímku Davida Finchera z roku 2010 o zakladateli Facebooku Marku Zuckerbergovi The Social Network), inspirovaného biografií Waltera Isaacsona. V „imaginárním portrétu“ (Sorkin) tvůrci zvolili nezvyklý přístup (připomínající schéma divadelní hry). Jakoby předpokládali u diváků znalost Jobsova osudu, soustřeďují se pouze na tři události z jeho života, jež se sice odehrávají v různé době, ale mají stejný průběh. Vždy jde o prezentaci produktu Jobsovy firmy, vždy jde o dění v zákulisí těsně před akcí, kdy Steve Jobs vede dialogy se spolupracovníky a přáteli, počítačovými specialisty Stevem Wozniakem a Andym Hertzfeldem a výkonným ředitelem firmy Apple Johnem Sculleym, ale také s dcerou Lisou, u níž popíral otcovství, než ji přijmul za svou, a s její matkou Chrisann Brennanovou. Obětavou „moderátorkou“ těchto setkání je šéfka marketingu Joanna Hoffmanová. První událostí je uvedení počítače Macintosh ve městě Cupertino v roce 1984 (Lise je tehdy pět let), premiéra počítače NeXTcube v roce 1988 v Sanfranciské opeře (s devítiletou Lisou) a konečně prezentace legendárního iMacu v roce 1998 opět v San Franciscu (vzdorující devatenáctiletá Lisa, s níž se otec definitivně usmíří). Jednotlivé sekvence (natáčené postupně a na různé formáty od 16mm přes 35mm až po digitál) jsou propojeny krátkými životopisnými vsuvkami a provází je pár flashbacků. – Vzhledem k tomu, že děj se opírá zejména o dlouhé a hutné dialogy, mají zde nejdůležitější roli strhující herecké výkony. Výseč, kterou snímek zachycuje, se vlastně týká období, kdy Steve Jobs (vl. jm. Steven Paul Jobs, 1955-2011), který zemřel předčasně na rakovinu slinivky, měl na svém kontě spíše prohry, což se změnilo až s výrobou iMacu. – Z titulů, jež o Jobsovi vznikly, připomínáme nepříliš zdařilý snímek s českým názvem jOBS (2013, Jobs; r. Joshua Michael Stern) s Ashtonem Kutcherem a dokument Steve Jobs: The Man in the Machine (2015, Steve Jobs: Muž ve stroji; r. Alex Gibney), uvedený na MFDF v Jihlavě 2015.     -tbk-

DANNY BOYLE (vl. jm. Daniel Boyle, nar. 20.10.1956, Radcliffe, Greater Manchester, Anglie) pochází z dělnické rodiny irských přistěhovalců. Navštěvoval katolickou školu a měl se stát knězem. Místo toho vystudoval drama na Waleské univerzitě v Bangoru. Od konce 70. let režíroval v divadelním souboru Joint Stock Theatre Company, známém kontroverzními inscenacemi. V letech 1982-85 byl uměleckým ředitelem londýnské scény Royal Court Theatre Upstairs, kde také režíroval (např. Vítězství a génius, Spasení). Jako režisér působil i v Royal Shakespeare Company (Nápadníci trůnu, Poslední dny Dona Juana). V té době začal pracovat v BBC, kde natočil dvě epizody kriminálního seriálu Inspector Morse (Inspektor Morse – TV) a TV dramata, většinou omezená hodinovou metráží (Cena Intervize a Cena novinářů za Kurník na MTF Zlatá Praha 1990). S podporou Glasgowského filmového grantu a stanice Channel 4 natočil prvotinu pro kina Mělký hrob (Cena BAFTA za nejlepší britský film, Cena za režii na MFF v San Sebastiánu), jež upozornila na jeho talent. Spolu se scenáristou Johnem Hodgem a producentem Andrewem Macdonaldem vytvořili jeden z nejsoudržnějších filmařských týmů v Evropě. Jejich další snímek Trainspotting (Cena za režii na MFF v Seattlu, Český lev a nominace na Cenu ISA za nejlepší zahraniční film, nominace na Cenu BAFTA za nejlepší britský film) se stal kultovní událostí a přinesl Boyleovi nabídky z Hollywoodu. Jeho americké snímky (Extra život, Pláž) však zůstaly za očekáváním. Největšího ohlasu dosáhl působivým dramatem indického chlapce, jemuž se při populární televizní soutěži vybavuje těžký život dítěte ulice, Milionář z chatrče – Slumdog Millionaire (mj. Oscar, Zlatý glóbus, Ceny DGA, BAFTA a LAFCA, Britská nezávislá filmová cena za režii); snímek získal řadu dalších ocenění, mj. celkem osm Oscarů. Kladný ohlas měl i jeho následující film, natočený podle skutečné události, 127 hodin (nominace na Oscara za nejlepší film, Zlatý glóbus a nominace na Cenu ISA a BAFTA za režii, nominace na Oscara, na Zlatý glóbus a na Cenu BAFTA za scénář). V březnu 2011 režíroval na jevišti National Theatre novou inscenaci Frankensteina, v níž se v rolích vědce a monstra střídali Benedict Cumberbatch s Jonnym Lee Millerem a již mohli vidět v přímém přenosu i diváci v pražském kině Aero. Byl rovněž autorem a režisérem oceňovaného slavnostního zahájení Letních olympijských her v Londýně 2012 a jedním z tvůrců a výkonným producentem TV seriálu ze zákulisí Scotland Yardu, nazvaného Babylon (2014), jehož pilotní epizodu sám režíroval. Žil v dlouholetém vztahu s castingovou režisérkou Gail Stevensovou (1983-2003), z něhož se narodily tři děti. Nesmíme ho zaměňovat se skotským scenáristou TV seriálů Danielem Boylem (mj. Inspektor Morse, Hamish Macbeth, Taggart, Inspektor Rebus). – Filmografie: (režie, není-li uvedeno jinak) drama hledače sportovních talentů Scout (TV-1987, Skaut; + prod.), příběh žáků a učitelů severoirské protestantské školy na výletě v Paříži The Venus de Milo Instead (TV-1987, Venuše Milóská náhradou; + prod.), drama nájemných žoldáků, čekajících v Amsterdamu na další akci, The Nightwatch (TV-1989, Noční hlídka; + prod.), dramatická rekonstrukce vykonstruovaného obvinění automobilového podnikatele Johna DeLoreanova z pašování drog Monkeys (TV-1989, Opice; + prod.), drama irské ženy, skrývající hrůzné tajemství ze své minulosti, The Hen House (TV-1989, Kurník), minisérie o politikovi blízké budoucnosti For the Greater Good (TV-1991, Pro větší blaho), černá komedie ze severoirského městečka Arise and Go Now (TV-1991, Povstaň a jdi), minisérie podle románu Jane Rogersové, líčící skutečnou událost z 19. století, Mr. Wroe’s Virgins (TV-1993, Panny pana Wroea), satira Not Even God Is Wise Enough (TV-1993, Ani Bůh není dost moudrý), černá kriminální komedie Mělký hrob (1994, Shallow Grave), adaptace románu Irvinea Welshe o mladících na okraji společnosti Trainspotting (1995, Trainspotting), milostná krimikomedie Extra život (1997, A Life Less Ordinary) s jeho častým hercem Ewanem McGregorem, přepis románu Alexe Garlanda Pláž (2000, The Beach) s Leonardem DiCapriem, dva snímky podle scénářů dramatika Jima Cartwrighta, příběh obchodních cestujících s vysavači Vacuuming Completely Nude in Paradise (TV-2001, Luxuju úplně nahý v ráji) a příběh beatnického mladíka Strumpet (TV-2001, Běhna – TV), prostřední povídka do nerealizovaného triptychu Alien Love Triangle (2001, Mimozemský milostný trojúhelník), postkatastrofická sci-fi podle scénáře Alexe Garlanda 28 dní poté (2002, 28 Days Later) s Cillianem Murphym, příběh sedmiletého chlapce, který najde tašku plnou peněz a neví, jak je utratit, Millions (2004, Milióny – TV), sci-fi thriller o astronautech, pokoušejících se oživit vyhasínající Slunce, Sunshine (2007, Sunshine), opět podle původního scénáře Alexe Garlanda, adaptace románu indického diplomata Vikase Swarupa Milionář z chatrče – Slumdog Millionaire (2008, Slumdog Millionaire) s Devem Patelem, autentické drama uvízlého horolezce 127 hodin (2010, 127 Hours; + spol. sc., spol. prod.) s Jamesem Francem, kriminální thriller Trans (2013, Trance; + spol. prod.) s Jamesem McAvoyem, životopisný příběh počítačového vizionáře Steve Jobs (2015, Steve Jobs; + spol. prod.) s Michaelem Fassbenderem; (produkce, výkonná produkce nebo podíl na nich, není-li uvedeno jinak) The Rockingham Shoot (TV-1987, Rockinghamský lov; r. Kieran Hickey), střm. f. Elephant (TV-1989, Slon; r. Alan Clarke), Twin Town (1997, Twin Town; r. Kevin Allen), 28 Weeks Later (2007, 28 týdnů poté; r. Juan Carlos Fresnadillo; + II. režie – V).     -mim-