Sils Maria

barevný, psychologický, 15 přístupnost, 1:2,35, 2-D, DVD-K, BRD-K, Dolby Digital, dlouhý – 123 min.

Původní názvy: Clouds of Sils Maria. Sils Maria. Země původu: Francie, SRN, Švýcarsko. Výrobce: CG Cinema / Pallas Film / CAB Productions / Vortex Sutra / Arte France Cinéma / ZDF/Arte / Orange Studio / RTS / SRG SSR. Ve spolupráci s Ezekiel Film Production. S podporou: Eurimages. S účastí CNC / Arte France / ZDF/Arte GEIE / Canal Plus / Ciné Plus. Rok výroby: 2014. Premiéra: 29.1.2015. Monopol: Film Europe. Mluveno: anglicky, francouzsky, německy (české titulky). – Pohled do minulosti odhalí její skryté touhy i vlastní identitu.

AUTOŘI: Scénář: Olivier Assayas. Režie: Olivier Assayas. Kamera: Yorick Le Saux. Hudba: George Friedrich Händel, Johann Pachelbel – výňatky z děl. Různé skladby a písně. Výprava: François-Renaud Labarthe. Kostýmy: Jürgen Doering. Střih: Marion Monnierová. Zvuk: Daniel Sobrino. Masky: Frédérique Ney. Účesy: Morgane Bernhardová. Vizuální efekty: (supervize) Mikael Tanguy. Koordinátor kaskadérů: René Lay. Výkonná producentka: Sylvie Barthetová. Producent: Charles Gillibert. Koproducenti: Karl Baumgartner, Thanassis Karathanos, Jean-Louis Porchet, Gérard Ruey. České titulky: Tereza Bernhartová (Filmprint Digital).

HERCI: Juliette Binocheová (Maria Endersová), Kristen Stewartová (Valentine), Chloë Grace Moretzová (Jo-Ann Ellisová), Lars Eidinger (Klaus Diesterweg), Johnny Flynn (Christopher Giles), Angela Winklerová (Rosa Melchiorová), Hanns Zischler (Henryk Wald), Brady Corbet (Piers Roaldson), Aljoscha Stadelmann (Urs Kobler), Stuart Manashil (Mariin agent).

CENY: Cena Louise Delluca: nejlepší film. César: nejlepší herečka ve vedlejší roli (Kristen Stewartová); (nominace) nejlepší film, nejlepší režie (Olivier Assayas), nejlepší herečka (Juliette Binocheová), nejlepší původní scénář (Olivier Assayas), nejlepší kamera (Yorick Le Saux).

 

Po autobiograficky laděném příběhu několika revoltujících mladých lidí z dozvuků bouřlivého roku 1968 Cosi je ve vzduchu (2012, Après mai) natočil francouzský filmař Olivier Assayas komorní psychologický snímek ze současnosti Sils Maria, nazvaný podle švýcarské vesnice v Engadinu, kde se značná část vyprávění odehrává. – Uznávaná herečka Maria Endersová jede s osobní asistentkou Val (Valentine) do Curychu převzít cenu za nemocného přítele, dramatika Wilhelma Melchiora. Dozví se však, že muž právě zemřel, a jeho žena Rosa jí později prozradí, že spáchal sebevraždu kvůli nemoci. Před dvaceti lety Melchior herečku obsadil do své hry a později filmu Malojský had o tragickém vztahu ambiciózní Sigrid s její zaměstnavatelkou Helenou, jenž skončí Heleninou sebevraždou. Tím nastartoval Mariinu kariéru. Herečka jen neochotně přijme roli Heleny v nové londýnské inscenaci Malojského hada v režii Klause Diesterwega. Sigrid má hrát hollywoodská hvězdička Jo-Ann Ellisová, proslulá svými skandály. Starší herečka se nastěhuje s Val do Melchiorovy osamělé vilky v Sils Marii, kde spolu začnou zkoušet. Tíží ji pochybnosti o sobě samé i o roli, s níž se nedokáže identifikovat. Mezi ní a Val kvůli tomu narůstá napětí. Když se obě ženy jdou podívat na přírodní úkaz, jenž dal jméno hře a jenž spočívá v tom, že se mraky vinou Malojským průsmykem, Val se náhle Marii ztratí… – V Londýně (už s novou asistentkou) se herečka setká s Jo-Ann, prožívající lásku s uznávaným mladým spisovatelem Christopherem Gilesem. Jeho manželka se kvůli tomu pokusí o sebevraždu, což se stane vítaným soustem pro bulvár. Při premiéře je Maria už vyrovnaná se svými problémy. – Kromě přírodní scenérie švýcarských velehor a pohledných protagonistek snímek zaujme zvláštní intimností výpovědi o duševních stavech, spjatých s uměleckou tvorbou, o prolínání dramatických postav do soukromí těch, kteří je mají ztvárňovat, o osamělosti a o vztahu mezi minulostí a přítomností. – Ve snímku jsou použity záběry z dokumentu průkopníka horských filmů Arnolda Fancka Das Wolkenphänomen von Maloja (1924, Malojský mrakový úkaz).                                    -tbk-

 

OLIVIER ASSAYAS (nar. 25.1.1955, Paříž) je synem uznávaného scenáristy Jacquesa Rémyho (vl. jm. Raymond Assayas, 1911-1981), jemuž během jeho nemoci pomáhal mj. i při přepisování scénářů pro TV seriál o komisaři Maigretovi. Studoval literaturu a malířství. Vedle vlastních filmařských pokusů, s nimiž však nebyl spokojen, byl v letech 1979-85 redaktorem a výrazným kritikem filmové revue Cahiers du Cinéma (psal mj. rozsáhlé studie o americkém hororovém filmu a hongkongské kinematografii). Od poloviny 80. let se uplatnil jako scenárista a režisér. Za celovečerní debut Zmatek si odnesl Cenu kritiky z MFF v Benátkách, kde v roce 2012 získal i Cenu Osella za scénář filmu Cosi je ve vzduchu. Jeho vesměs sofistikované a eklektické, tematicky i formálně odlišné filmy, v nichž nezřídka propojuje prvky asijské kultury a béčkových žánrů, byly často uváděny v soutěžních sekcích prestižních festivalů a získaly různé ceny (mj. Irma Vep cenu na MFF v  Rotterdamu). Jeho nejúspěšnějším titulem se stala biografická třídílná minisérie Carlos, uvedená i v kinech: Cena LAFCA za režii ex aequo a za cizojazyčný film, Cena NSFC za cizojazyčný film, nominace na Césara a na Evropskou filmovou cenu za režii, nominace na Zlatý glóbus za nejlepší minisérii nebo TV film. K jeho častým spolupracovníkům patří střihač Luc Barnier, kameramani Denis Lenoir a Eric Gautier. Spolu se Stigem Björkmanem připravil knihu Conversation avec Bergman (1990, Rozhovor s Bergmanem). Byl hostem na MFF Karlovy Vary 1997 a na Febiofestu 2011, kde byly uvedeny retrospektivy jeho tvorby. Jeho manželkou a protagonistkou dvou jeho filmů (Irma Vep, Život je peklo) byla herečka Maggie Cheungová (1998-2001); od roku 2007 je ženatý s režisérkou Miou Hansen-Løveovou (nar. 1981). Jeho bratr Michka Assayas (nar. 1958) je spisovatelem a novinářem. – Filmografie: (spolupráce na scénáři) kr. f. Scopitone (1980; r. Laurent Perrin), Rendez-vous (1985, Schůzka; r. André Téchiné – TV), Passage secret (1985, Tajná chodba; r. Laurent Perrin), Místo zločinu (1986, Le lieu du crime; r. André Téchiné), L’unique (1986, Jediná; r. Jérôme Diamant-Berger), Avril brisé (1987, Krvavý duben; r. Liria Bégéjaová), Alice et Martin (1998, Alice a Martin; r. André Téchiné – TV), Filha da mãe (1990, Matčina dcera; r. João Canijo); (scénář a režie) kr. a střm. filmy Copyright (1979), Rectangle, deux chansons de Jacno (1980, Obdélník, dvě Jacnovy písně), Laissé inachevé à Tokyo (1982) a Winston Tong en studio (1984, Winston Tong ve studiu), stylizované psychodrama o trojici mladých rockových muzikantů, kteří se snaží vyrovnat s vraždou, jíž se nešťastnou náhodou dopustili, Désordre (1986, Zmatek), drama obsedantní lásky, komplikované nezralostí a generačními rozdíly, L’enfant de l’hiver (1989, Dítě zimy), příběh devatenáctiletého mladíka, který se s otcovou dvacetiletou milenkou vydá na cestu zločinu, Paris s’éveille (1991, Paříž se probouzí), rodinné drama o pátraní dvacetileté hrdinky po otcově totožnosti, Une nouvelle vie (1993, Nový život), psychologická sonda do duší dvou dospívajících delikventních dětí z pařížského předměstí na počátku 70. let L’eau froide (1994, Chladná voda – TV), epizoda La page blanche (1994, Prázdná stránka) z TV seriálu Tous les garçons et les filles de leur âge… (Všechny chlapci a dívky stejného věku…), poeticky stylizovaný civilní film o chaotickém natáčení remaku klasického němého filmu o upírech, jehož titulní hrdinku ztělesňuje hongkongská akční hvězda, Irma Vep (1996 – TV), dok. o tchajwanském filmaři HHH – Portrait de Hou Hsiao-Hsien (TV-1997, HHH – Portrét Hou Hsiao-hsiena) z TV cyklu Cinéma, de notre temps (Film naší doby), drama mapující osudy dvou kamarádů, poznamenané smrtelnou nemocí jednoho z nich, Fin août, début septembre (1999, Konec srpna, začátek září), adaptace „románu-řeky“ Jacquesa Chardonnea, odehrávající se v pozdním 19. století, Les destinées sentimentales (2000, Sentimentální osudy), špionážní thriller o nekalých praktikách obchodních korporací s virtuální realitou, týkající se porna, Demonlover (2002 – V), příběh cesty někdejší slavné rockové zpěvačky od drogové závislosti k mateřské odpovědnosti Clean (2003, Život je peklo – V), epizoda o drogově závislé americké herečce během pařížského natáčení kostýmního filmu Quartier des Enfants rouges z kolektivního filmu Paříži, miluji Tě (2006, Paris, je t’aime), hudební dok. z rockového festivalu Saint Brieuc, nazvaný Noise (2006; + spol. kam.), erotický thriller o osudu mladé bývalé prostitutky, která je donucena utéct do Hongkongu, Boarding Gate (2007, Vstupní brána – TV), skeč o schůzce milenců v kině Recrudescence (Zhoršení) z kolektivního filmu Chacun son cinéma (2007, Každému jeho film), střm. hudební dok. o spolupráci německého skladatele a francouzského tanečníka a choreografa albánského původu Stockhausen/Preljocaj Dialogue (TV-2007), záznam baletního představení Angelina Preljocaje na Stockhausenovu hudbu Eldorado (2008), komorní rodinné drama, v němž trojice sourozenců řeší po matčině smrti problém se vzácným uměleckým dědictvím, L’heure d’été (2008, Letní čas), epický portrét legendárního egomaniackého teroristy venezuelského původu Carlos (2010), částečně autobiografický snímek, evokující atmosféru po sociálních bouřích v Paříži a na předměstích počátkem 70. Let, Cosi je ve vzduchu (2012, Après mai), drama stárnoucí herečky, pochybující o sobě samé, Sils Maria (2014, Clouds of Sils Maria).             -fik-