Radio Alice

barevný/černobílý, psychologický, 15 přístupnost, 1:1,85, DVD-K, Dolby Digital, dlouhý – 111 min.

Původní název: Lavorare con lentezza. Země původu: Itálie, Francie. Výrobce: Fandango / Les Films des Tournelles. Ve spolupráci s Medusa Film. Rok výroby: 2004. Premiéra: 4.9.2014. Monopol: Film Europe. Mluveno: italsky (české titulky). – Sedmdesátá léta plná protestu a vzdoru a jedno undergroundové studentské rádio.

AUTOŘI: Námět: Guido Chiesa, Wu Ming. Scénář: Guido Chiesa, Wu Ming [Roberto Bui, Giovanni Cattabriga, Luca Di Meo, Federico Guglielmi, Riccardo Pedrini]. Režie: Guido Chiesa. Kamera: Gherardo Gossi. Hudba: Teho Teardo. Různé skladby a písně. Výprava: Sonia Pengová. Kostýmy: Lina Nerli Tavianiová. Střih: Luca Gasparini. Zvuk: Remo Ugolinelli. Výkonná producentka: Laura Paolucciová. Producent: Domenico Procacci. České titulky: Helena Čížková (Filmprint Digital).

HERCI: Marco Luisi (Pelo), Tommaso Ramenghi (Sgualo), Claudia Pandolfiová (Marta), Valerio Mastandrea (por. Lippolis), Valerio Binasco (Marangon), Jacopo Bonvicini (Pigi), Max Mazzotta (Lionello), Massimo Coppola (Umberto), Alison J. Forestová (Claudia), Afterhours (Area).

Ve snímku Radio Alice spojuje scenárista a režisér Guido Chiesa s tvůrčím týmem spoluscenáristů pod pseudonymem Wu Ming tři skutečnosti: vysílání anarchistického Radia Alice v letech 1976-77, pouliční bouře v Bologni roku 1977 a odhalení tunelu, směřujícího pod místní banku. Vzniklo dílo, kombinující dobovou svobodomyslnost s politickými aspekty i s místy dramatickým, místy humorným laděním (např. dvě černobílé němé grotesky o vzniku a o směřování rádia). – Bologna 1976. Nezaměstnaní kamarádi ze sídliště na periférii, Sguale a Pelo, přijmou kšeft od šíbra Marangona: v podzemní stoce pro něj začnou kopat tunel k bance. Při práci poslouchají undergroundové studentské Radio Alice, vysílající zejména telefonické vstupy posluchačů. Později se seznámí s jedním ze zakladatelů stanice Pigim a jeho kolegy a dokonce v rádiu sami vysílají. Pigi má milenku, advokátku Martu, která obhajuje jednoho z trojice mladíků, obviněných, že na ulici ukopali starce. – Na Marangona má spadeno poručík karabiniérů Lippolis, jehož podřízený Lionello má za úkol monitorovat Radio Alice. – Marta se od Pela dozví, že zabitý stařec byl nenáviděný místní lichvář. Franco však o její pomoc nestojí a je odsouzen na sedm let. – Rádio má finanční potíže. Pigi později začne kamarádům pomáhat s tunelem, který je však kvůli němu odhalen. – Informovaný Marangon zmizí včas, protože poručík musí místo jeho dopadení velet akci proti „extremistům“ na univerzitě. Při potyčce jeden z jeho mužů zastřelí studenta, což vede k velkým pouličním bouřím, při nichž je kromě jiných zatčen Sguale. Radio Alice je dobyto policií a jeho provozovatelé jsou odvedeni. Pelo unikne po střechách s milenkou, Pigiho sestrou Claudií, zatímco Marta bude hájit Sguala… – Původní název je odvozen od dobové písničky Dělat se má pomaloučku.     -tbk-

GUIDO CHIESA (nar. 18.11.1959, Turín, Piedmont) natáčel v letech 1979–81 amatérské krátké filmy společně s Lucou Gasparinim. V roce 1983 absolvoval dějiny filmu na filozofické fakultě univerzity v Turíně diplomovou prací o filmových žánrech. Odešel do Spojených států, kde působil jako asistent u filmařů Nicolase Roega, Michaela Cimina, Jima Jarmusche a Amose Poea. Souběžně natáčel krátké dokumenty, videoklipy a reklamní spoty a pracoval pro televizi. V New Yorku působil i jako kulturní korespondent a přispěvatel do hudebních periodik a časopisů, psal knihy o filmu a o hudbě a spolupracoval na zábavních rozhlasových pořadech. Počátkem 90. let se vrátil do Itálie, kde realizoval svůj první celovečerní hraný film Případ Martello. Kromě dokumentů se v hrané tvorbě zaměřuje na události z nedávné minulosti Itálie jako byly protifašistický odboj ve filmu Partyzán Johnny (2000) nebo extremismus 70. let ve snímku Radio Alice (2004). Nadále se věnuje publicistické a redakční činnosti. V roce 2011 obdržel Ocenění Diega Fabbriho za publikaci Manuale di regia cinematografica (Příručka filmové režie). – Filmografie: (scénář či podíl na něm a režie, není-li uvedeno jinak) (krátké filmy) Give Me a Spell (1985, Zaskoč za mě), Black Harvest (1986, Černá sklizeň), Civiltà (1992, Civilizace), Quei momenti eroici (1995, Ty hrdinné okamžiky), Il cuore del soldatino (2006, Vojáčkovo srdce); (dokumentární filmy) Memorie di una fabbrica (1994, Vzpomínky na jednu továrnu), 25 Aprile: la memoria inquieta (1995, 25. duben: neklidná paměť), Torino in guerra. 1940-1945 (1995, Turín ve válce. 1940-1945), Indipendenti a New York. Radiografia di un’alternativa (1996, Nezávislí v New Yorku. Radiografie jedné alternativy), Rane, culatelli e lucciole (1996, Žáby, salám a světlušky), epizoda I fratelli Taviani (Bratři Tavianiové) z TV cyklu Ritratti d’autore (1996, Autorské portréty), Il materiale resistente (1996, Odolný materiál; spol. režie Davide Ferrario), Nascita di una democrazia (1997, Zrození jedné demokracie), Partigiani (Partyzáni; + spol. prod.), Petali di candore. Marlene Kuntz ’96-’97 (1997, Bělostné listy. Marlene Kuntzová 96-97; spol. režie Francesca Dall’Oliová), Volare: la grande trasformazione (1951-1965) (1998, Létat: velká přeměna /1951-1965/), Un giorno di fuoco (1998, Palebný den), Una questione privata. Vita di Beppe Fenoglio (1998, Soukromá otázka. Život Beppa Fenoglia), Non mi basta mai (1999, Nikdy mi nestačí; spol. režie Daniele Vicari), Provini per un massacro (2000, Vzorky kvůli jednomu masakru), Ma che ci faccio io a Sanremo (2001, Ale co dělám tady v San Remu), účast na kolektivním dokumentu Un altro mondo è possibile (2001, Jiný svět je možný), Alice è in paradiso (2002, Alice je v ráji), Il contratto (2002, Kontrakt), Sono stati loro. 48 ore a Novi Ligure (2003, Byli to oni. 48 hodin v Novi Ligure; + spol. prod.), Stessa spiaggia, stesso mare (2006, Stejná pláž, stejné moře), Kishe Ione – La nostra Chiesa (2007, Kishe Ione – Naše církev; spol. režie Enzo Mercuri), Le pere di Adamo (2008, Adamovy hrušky), Don’t Talk About It: Italy’s Secret Heroes (2014, Nemluvte o tom: Tajní hrdinové Itálie; r. Oren Jacoby; spol. prod.); (celovečerní hrané filmy) psychologické drama pojišťovatele, jenž musí po letech uzavřít případ zmizelého partyzána, Il caso Marello (1991, Případ Marello), psychologické drama o muži, který připravuje pomstu za manželskou nevěru, Babylon: la paura è la migliore amica dell’uomo (1994, Babylón: strach je nejlepší přítel člověka), drama z 2. světové války podle stejnojmenného románu Beppa Fenoglia o univerzitním studentovi, který dezertuje z italské armády a přidá se k partyzánům a ke komunistickému hnutí, Il partigiano Johnny (2000, Partyzán Johnny + spol. sc.), příběh z Boloni druhé poloviny 70. let o dvou nezaměstnaných mladících, kteří se dostávají do kontaktu se studentským protestním hnutím, Radio Alice (2004, Lavorare con lentezza + spol. sc.), šestidílná kriminální minisérie na motivy stejnojmenného filmu Gabriela Salvatorese z roku 2005 Quo vadis, baby? (TV-2008), biblické drama, rekonstruující z nových pohledů roli Marie Nazaretské v Kristově životě, Io sono con te (2010, Jsem s tebou), Fuga di cervelli (2013, Útěk mozků; r. Paolo Ruffini; spol. sc.).     -jš-