Pestrobarvec petrklíčový

barevný, milostný příběh, psychologický, 15 přístupnost, 1:2,35, 2-D, MP4, Dolby Digital, dlouhý – 105 min.

Původní název: The Duke of Burgundy. Země původu: Velká Británie, Maďarsko. Výrobce: Rook Films. Ve spolupráci s Ripken Productions / Protagonist Pictures. Pro Film4 / BFI. Rok výroby: 2014. Premiéra: 16.4.2015. Monopol: Aerofilms / ASFK (do 2.10.2024). Mluveno: anglicky (české titulky). – Pokud ti patřím, žiju.

AUTOŘI: Scénář: Peter Strickland. Režie: Peter Strickland. Kamera: Nic Knowland. Hudba: (+ písně) Cat’s Eyes. Různé skladby. Výprava: Pater Sparrow. Kostýmy: (+ spodní prádlo) Andrea Fleschová. Střih: Mátyás Fékete. Zvuk: (design) Martin Pavey; Rob Entwistle. Masky: Candy Aldersonová. Účesy: Candy Aldersonová. Vizuální efekty: (supervize) Phil Dobree; Jellyfish Pictures. Zvláštní efekty: (supervize) Balazs Bama. Výkonní producenti: Lizzie Franckeová, Anna Higgsová, Amy Jumpová, Ildiko Kemenyová, Ben Wheatley. Producent: Andy Starke. České titulky: Natálie Nádassy (Filmprint Digital).

HERCI: Sidse Babett Knudsenová (Cynthia), Chiara D’Annaová (Evelyn), Eugenia Carusoová (dr. Fraxiniová), Zita Kraszkóová (dr. Schullerová), Monica Swinnová (Lorna), Eszter Tompaová (dr. Viridanaová), Fatma Mohamedová (truhlářka).

V temném melodramatu o sadomasochistickém vztahu dvou zralých žen v blíže neurčené minulosti kdesi ve střední Evropě pokračuje britský filmař Peter Strickland ve své originální tvorbě, vymykající se běžným měřítkům a určené spíše cinéfilům a festivalovému publiku. Výjimečný je už i „přírodovědecký“ název podle druhu motýla Pestrobarvec petrklíčový, jenž je převzat z originálu, kde ovšem slova The Duke of Burgundy implikují spíše než zmíněného motýla Vévodu burgundského (tato významová dvojznačnost tedy v českém titulu nefunguje). – V malebném vesnickém sídle posluhuje poddajná Evelyn starší despotické Cynthii. Ta ji ponižuje a trápí. Postupně vychází najevo, že se jedná o sadomasochistickou hru dvou milujících se lesbiček a že Evelyn je naopak ta dominantní, která milence diktuje, jak se má vůči ní chovat. Obě se zabývají výzkumem motýlů a zúčastňují se přednášek v entomologickém institutu. Evelyn si chce objednat mučící postel, avšak když jí přivolaná truhlářka sdělí termín dodání, přinese s Cynthií z komory do ložnice starou truhlu a nutí družku, aby ji do ní spoutanou na noc zamykala. Cynthia stále hůře zvládá svou roli dominy a ztropí přítelkyni žárlivou scénu, když zjistí, že byla u dr. Schullerové z institutu. Dokonce se zhroutí. Evelyn tvrdí, že zvládne jejich vztah i bez dosavadních každodenních opakujících se her. Avšak otázkou je, zda to dvojice opravdu dokáže… – Peter Strickland se inspiroval (u nás neznámou) vlnou sexploatačních filmů 70. let, zejména tvorbou Jesse Franca, případně Tinta Brasse (mezi referenčními zdroji uvádí ovšem i Herzovu Morgianu). V mimořádně audiovizuálně vytříbeném díle vystupují pouze ženy, neboť podle slov režiséra by vztahy mezi pohlavími odváděly pozornost od ústředního tématu, jímž je partnerství s nekompatibilními tužbami. I když dalším tématem je sex, režisér se v erotických scénách záměrně vyhýbá nahotě (ve prospěch téměř fetišistického použití Cynthiiných kostýmů, převleků a paruk). Významotvorné jsou též entomologické sbírky, vědecké komentáře, zpomalené záběry motýlů, převzaté vědecké nahrávky motýlích zvuků nebo použití makrodetailů. – Snímek se natáčel v Maďarsku, kde Strickland žije. – Ve výtvarně pojatých úvodních titulcích je uveden i parfém Je suis Gizella.     -tbk-

PETER STRICKLAND (nar. 21.5.1973, Reading, Berkshire, Anglie) působil v rodném městě v divadle Progress Theatre, kde mj. inscenoval vlastní dramatizaci Kafkovy Proměny. Se skupinou přátel zde založil hudebně-kulinářské těleso The Sonic Catering Band, jež vydalo několik desek a vystupovalo v několika evropských městech. Je také majitelem hudebního labelu Peripheral Conserve. Jeho první krátký snímek Žvýkačka byl uveden na MFF v Berlíně. Jako samouk, ovlivněný podle vlastních slov návštěvami proslulého kina Scala v londýnském King’s Cross, uplatňuje ve svých nízkonákladových a nezávislých snímcích originální pojetí filmu jako subjektivního vyjadřovacího prostředku a s osobitým audiovizuálním cítěním se inspiruje u předchůdců. Za jeho účasti se na MFF v Karlových Varech promítal jeho celovečerní debut Katalin Varga (cena Evropský objev roku v rámci Evropských filmových cen) a na tomtéž festivalu byl v roce 2014 uveden i hudební dokument Björk: Biophilia Live. Oceněný byl i jeho druhý celovečerní snímek Berberian Sound Studio (Britské nezávislé filmové ceny – nejlepší režie, nejlepší produkce; Cena Kruhu londýnských filmových kritiků za britský film roku). V současnosti žije v Maďarsku. – Filmografie: (scénář a režie, není-li uvedeno jinak) kr. filmy Bubblegum (1996, Žvýkačka) a A Metaphysical Education (2004, Metafyzická výchova), celovečerní debut, vesnické drama pomsty, odehrávající se v rumunských Karpatech, Katalin Varga (2009; + prod.), osobitá parafráze na béčkové italské horory s příběhem britského zvukaře, pracujícího v italském postprodukčním studiu, Berberian Sound Studio (2012, Berberské zvukové studio) s Tobym Jonesem, filmový záznam koncertu v Londýně, kde končilo stejnojmenné turné známé islandské zpěvačky, Björk: Biophilia Live (2014; spol. r. Nick Fenton), audiovizuálně vytříbený sadomasochistický milostný příběh dvou lesbiček, žijících o samotě ve venkovském sídle, Pestrobarvec petrklíčový (2014, The Duke of Burgundy).     -tbk-