Perfektní den

barevný, válečný, černá komedie, road movie, adaptace, 12 nevhodný pro děti, 1:2,35, 2-D, Dolby Surround 5.1, dlouhý – 106 min.

Původní název: A Perfect Day. Země původu: Španělsko. Výrobce: Reposado / Mediapro. Ve spolupráci s TVE. Rok výroby: 2015. Premiéra: 31.12.2015. Monopol: CinemArt (do 4.8.2025). Mluveno: anglicky, bosensky, španělsky, francouzsky (české titulky).

AUTOŘI: Námět: Paula Fariasová – kniha Dejarse llover (2005, Zmoknout). Scénář: Fernando León de Aranoa. Spolupráce na scénáři: Diego Farias. Režie: Fernando León de Aranoa. Kamera: Alex Catalán. Hudba: Arnau Bataller. Různé skladby a písně. Výprava: César Macarrón. Kostýmy: Fernando García. Střih: Nacho Ruiz Capillas. Zvuk: Iván Marín, Daniel Peña, Alfonso Raposo. Masky: Caitlin Achesonová, Agathe Dupuisová. Účesy: Caitlin Achesonová, Agathe Dupuisová. Vizuální efekty: (supervize) Ferran Piquer. Zvláštní efekty: (supervize) Raúl Romanillos. Koordinátor kaskadérů: César Solar. Výkonní producenti: Patricia de Munsová, Javier Méndez. Producenti: Fernando León de Aranoa, Jaume Roures. České titulky: Tereza Benhartová (Filmprint Digital).

HERCI: Benicio Del Toro (Mambrú), Tim Robbins (B), Olga Kurylenková (Katja), Mélanie Thierryová (Sophie), Fedja Štukan (Damir), Eldar Residović (Nikola), Sergi López (Goyo), Nenad Vukelić (Nikolův děda), Morten Suurballe (velitel).

CENA: Cena Goya: nejlepší scénář-adaptace (Fernando León de Aranoa).

 

Španělský režisér Fernando León de Aranoa natočil válečnou černou komedii Perfektní den (název je míněn ironicky) podle románu Pauly Fariasové, dlouholeté účastnice misí Lékářů bez hranic a jeden čas i prezidentky této humanitární organizace, a na základě vlastních zkušeností z natáčení v krizových oblastech. Ve filmu, jenž se jako road movie odehrává v rozmezí čtyřiadvaceti hodin, kdy je ukončena válka v Bosně, je navzdory komediálnímu ladění neustále cítit dramatičnost a hrozba tragédie. Právě tím se dílo, natočené ve španělské produkci, ve španělských lokacích (Granada, Malaga, Cuenca) s mezinárodním obsazením a v angličtině podobá obdobnému snímku Danise Tanoviće Země nikoho (2001, No Man’s Land). Akcent je tu kladen na absurdnost situací a bezmoc lidí, kteří chtějí pomáhat… – Balkán (Bosna), 1995. Humanitární pracovníci ze společnosti Aid Across Borders se marně snaží v zapadlé horské oblasti vytáhnout ze studny mrtvolu tlustého muže, kterou tam záměrně někdo hodil. Zatímco upovídaný a zkušený řidič džípu B s tlumočníkem Damirem marně shánějí v okolí provaz, vedoucí skupiny Mambrú jede s novou kolegyní, idealistickou Francouzkou Sophií do štábu vojsk OSN. Sophie se při brífinku pohádá s komisním velitelem. Vracejí se na místo s manažerkou z ústředí a nedávnou Mambrúovou milenkou Katjou, která musí napsat zprávu, zda má mise pokračovat, a která žárlí na mužovu přítelkyni ve Španělsku. Je s nimi i devítiletý místní kluk Nikola, jemuž Mambrú slíbil fotbalový míč. Po návratu do hor tvrdí chlapec, že ví o provaze ve své rodné vsi. Jenže na konci provazu je uvázaný vlčák. Mambrú a Sophie najdou chlapcův míč v rozbořeném domě jeho rodičů a je samotné vidí zavražděné v zahradě (použijí provaz, na němž viseli). Při návratu ke studni se oba džípy střetnou s místními vojáky a musejí jet jinudy. Zabloudí a stráví noc na prašné cestě před mrtvolou krávy, která může být zaminovaná. Ráno mršinu objedou ve stopách ženy, která žene dobytek na pastvu. Těsně předtím, než se jim podaří vytáhnout mrtvolu ze studny, zasáhnou vojáci OSN: podle nové situace po skončení války prý nesmějí s mrtvolou manipulovat. Vojáci přeřežou provaz a odjedou. Bezmocná skupina je následuje. Dostala nový úkol: vyčistit latriny v utečeneckém táboře. Nikola zůstal u dědečka, který ví o osudu jeho rodičů. Začne pršet. Déšť zaplaví studnu, z níž vesničané bez problémů vyndají tělo…     -tbk-

FERNANDO LEÓN DE ARANOA (nar. 26.5.1968, Madrid) vystudoval kvůli původnímu zájmu o komiksy výtvarné umění na Madridské univerzitě (UCM), přičemž ho během studií zaujal film. Začínal jako televizní scenárista na seriálech a různých programech. Později se věnoval dokumentární tvorbě, v níž se zaměřil především na různé humanitární katastrofy a na osudy imigrantů. V celovečerním hraném filmu úspěšně debutoval autorskou tragikomedií Rodina, za niž získal výroční Cenu Goya za debut a Cenu za debut na MFF ve Valladolidu. Také jeho další hrané filmy byly oceněny: Čtvrť – Stříbrná mušle za režii v San Sebastiánu, Ceny Goya za režii a původní scénář, Pondělky na slunci – Zlatá mušle a Cena FIPRESCI na MFF v San Sebastiánu, Cena Goya za režii, Perfektní den – Cena Goya za scénář-adaptaci. Podílel se i na dokumentu o uprchlících Neviditelní, oceněném Cenou Goya za dokumentární film. V roce 2004 založil vlastní produkční společnost Reposado. Jako pedagog spolupracuje mj. se Sundance Institutem. Píše scénáře nejen ke svým filmům, ale i povídky, vydal dvě knihy a pracoval i jako karikaturista a ilustrátor. – Filmografie: (podíl na scénáři, není-li uvedeno jinak) Por fin solos! (1994, Konečně sami; r. Antonio del Real), Los hombres siempre mienten (1995, Muži pořád lžou; r. Antonio del Real), Corazón loco (1997, Pomatené srdce; r. Antonio del Real; + nám. – TV), Insomnio (1998, Nespavost; r. Chus Gutiérrezová), Cha-cha-chá (1998, Cha-cha-cha; r. Antonio del Real – TV), dok. La espalda del mundo (2000, Rub světa; r. Javier Corcuera), La gran vida (2000, Prožij to naplno!; r. Antonio Cuadri – V), Fausto 5.0 (2001, Faust 5.0; r. Alex Ollé, Isidro Ortiz, Carlos Padrissa; sc.), dok. La guerilla de la memoria (2002, Památný odboj; r. Javier Corcuera), Una famiglia perfetta (2012, Dokonalá rodina; r. Paolo Genovese); (režie a scénář, či podíl na něm, není-li uvedeno jinak) kr. f. Sirenas (1994, Sirény), dok. Izbieglize (1995, Uprchlíci), tragikomický příběh o jedné rodinné oslavě Familia (1996, Rodina – TV), obrázek života madridské čtvrti Carabanchel z pohledu tří mladíků Barrio (1998, Čtvrť), dokumenty Primarias (1998, Primárky) a Caminantes (2001, Poutníci), psychologické drama s příměsí hořké komedie o partě přátel, propuštěných z práce v loděnicích, Los lunes al sol (2002, Pondělky na slunci – TV) s Javierem Bardemem, psychologické drama o přátelství dvou madridských prostitutek, z nichž jedna je ve Španělsku bez pracovního povolení, Princezny (2005, Princesas; + spol. prod.), segment Buenas noches Ouma (Dobrou noc, Oumo) z unikátního dokumentárního projektu Lékaři bez hranic o práci členů této organizace Invisibles (2007, Neviditelní – TV), iniciovaného Javierem Bardemem, další drama o osudu obyčejných lidí Amador (2010; + spol. prod.), hořká komedie z konce balkánské války o obtížích humanitárních pracovníků Perfektní den (2015, A Perfect Day; + spol. prod.) s Beniciem Del Torem a Timem Robbinsem.    -tbk-