Odpad

barevný, dobrodružný, thriller, adaptace, 12 nevhodný pro děti, 1:2,35, 2-D, Dolby Digital, dlouhý – 114 mim.

Původní název: Trash. Země původu: Velká Británie, Brazílie, SRN. Výrobce: Working Title. Ve spolupráci s O2 Filmes / PeaPie Films. Pro Universal Pictures. Rok výroby: 2014. Premiéra: 1.1.2015. Monopol: CinemArt. Mluveno: portugalsky, anglicky (české titulky). – Nikdy nevíš, co můžeš najít. Film Stephena Daldryho, režiséra Billyho Elliota.

AUTOŘI: Námět: Andy Mulligan – stejnojmenný román (2010, česky Argo, Praha 2014). Scénář: Richard Curtis. Poradce: Felipe Braga. Režie: Stephen Daldry. Spolurežie (Brazílie): Christian Duurvoort. II. režie: Rodrigo Meirelles. Kamera: Adriano Goldman. Hudba: Antonio Pinto. Různé skladby a písně. Výprava: Tulé Peak. Kostýmy: Bia Salgadoová. Střih: Elliot Graham. Zvuk: (design) Glenn Freemantle; Paulo Ricardo Nunes. Vizuální efekty: (supervize) Adam Rowland. Zvláštní efekty: (koordinátor) Sergio Farjalla Jr. Koordinátor kaskadérů: Marcio Caldas. Výkonní producenti: Bel Berlincková, Andréa Barata Ribeiroová, Fernando Meirelles, Amelia Grangerová, Liza Chasinová. Producenti: Tim Bevan, Eric Fellner, Kris Thykier. České titulky: Helena Čížková (Filmprint Digital).

HERCI: Selton Mello (Frederico), Wagner Moura (José Angelo), Rooney Maraová (Olivia), Martin Sheen (otec Juilliard), Rickson Tevez (Rafael), Eduardo Luis (Gardo), Gabriel Weinstein (Krysák), Nelson Xavier (Clemente), Stepan Nercessian (Santos), Maria Eduardaová (Pia), André Ramiro (Marco), José Dumont (Carlos), Christiane Amanpourová.

CENY: Cena BAFTA: (nominace) nejlepší cizojazyčný film (Stephen Daldry, Tim Bevan, Eric Fellner, Kris Thykier).

Britský filmař Stephen Daldry natočil sociální dobrodružný thriller Odpad podle stejnojmenné knihy pro mládež od Andyho Mulligana, který sbíral zkušenosti jako dobrovolník či učitel v Indii, na Filipínách a v Brazílii. A právě na skládce v Riu de Janeiru se odehrává příběh tří chlapců, kterým se tu dostane do rukou peněženka po umučeném Josém Angelovi, o niž má velký zájem brutální policejní inspektor Frederico, pracující ve službách zkorumpovaného starosty Santose. Nálezce peněženky, čtrnáctiletý Rafael jen tak tak přežije své zadržení policií, ale s kamarády Gardem a Krysákem a s pomocí politického vězně Clementa (k němuž se Gardo dostane lstí až do vězení), vyřeší tajemství Angelova kódu a ve falešném hrobě Angelovy dcerky Pii objeví v rakvi na hřbitově peníze a zápisník, jež umučený muž jako Santosův sekretář ukradl ve starostově vile. S pomocí misionáře, otce Juilliarda a americké dobrovolnice Olivie vyjde politikova zkorumpovanost najevo. Trojice hrdinů s Piou si zatím užívá kdesi na pohádkové pláži… – Snímek, nepříliš oprávněně srovnávaný s melodramatem Milionář z chatrče, je plný honiček, akčních scén a brutality (kvůli tomu je přístupný od dvanácti let) a zároveň v kombinaci realismu a stylizace přináší působivý obraz života vrstvy lidí na okraji, kteří se ovšem na rozdíl od filmových hrdinů nedočkají ve skutečnosti žádné změny. Na projektu se mj. podílel i známý brazilský filmař Fernando Meirelles.     -tbk-

STEPHEN DALDRY (vl. jm. Stephen David Daldry, nar. 2.5.1960, Bridport, Dorset, Anglie) vystudoval díky stipendiu angličtinu na Sheffieldské univerzitě a pak strávil jeden rok jako žák italského klauna Eldera Millettiho. Po návratu do Británie působil na sheffieldské scéně Crucible Theatre (1985-88). Přestěhoval se do Londýna, kde nejprve působil jako režisér v souboru Gate Theatre (např. Zatracen pro nedostatek víry) a v letech 199295 byl uměleckým ředitelem Royal Court Theatre. Na londýnských jevištích zaujal zejména inscenacemi Priestleyovy hry Inspektor se vrací (Olivierova cena, Cena londýnských divadelních kritiků), jež mu při uvedení na Broadwayi přinesla Cenu Tony 1994, expresionistického dramatu Sophie Treadwellové Machinal (Olivierova cena), hry Rona Hutchinsona Krysa v hlavě a dramatického monologu Davida Harea Via Dolorosa. Na Broadwayi ještě inscenoval Billyho Elliota jako muzikál (Cena Tony 2009). Techniku filmové režie si vyzkoušel krátkým filmem Osm (nominace na Cenu BAFTA) a pak přešel k celovečerní hrané tvorbě. Měl oscarové nominace za režii prvních tří snímků Billy Elliot (+ Cena BAFTA za nejlepší britský film, Britská nezávislá filmová cena za režii), Hodiny a Předčítač. Jako výkonný producent se podílel na několika krátkých filmech a také na oceňovaném slavnostním zahájení olympijských her v Londýně 2012. Za svou dramatickou tvorbu dostal Řád Britského impéria (C.B.E.; 2004). Měl dlouholetý vztah (19882001) se scénografem Ianem MacNeilem, s nímž také často profesionálně spolupracoval. V říjnu 2001 se oženil s tanečnicí a herečkou Lucy Sextonovou, s níž má dceru. – Filmografie: (režie, není-li uvedeno jinak) kr. příběh jednoho dne v životě malého kluka, který se musí vyrovnat se ztrátou otce, Eight (1998, Osm), drama jedenáctiletého chlapce z hornického městečka, jenž propadne kouzlu baletního tance, Billy Elliot (2000, Billy Elliot) s debutujícím Jamiem Bellem, adaptace oceněného románu Michaela Cunninghama o třech ženských osudech Hodiny (2002, The Hours) s Meryl Streepovou, Julianne Mooreovou a Nicole Kidmanovou, přepis psychologického románu Bernharda Schlinka Předčítač (2008, The Reader) s Kate Winsletovou a Ralphem Fiennesem, drama devítiletého chlapce podle románu Jonathana Safrana Foera o důsledcích teroristických útoků na newyorská dvojčata Extremely Loud & Incredibly Close (2011, Neuvěřitelně hlasitě & nesmírně blízko – V) s Tomem Hanksem a Sandrou Bullockovou v rolích rodičů, adaptace románu Andyho Mulligana o chlapcích, kteří na skládce najdou důkazy o politické korupci, Odpad (2014, Trash), odehrávající se v Riu de Janeiru; (neúplná; podíl na výkonné produkci) Mickybo and Me (2004, Mickybo a já; r. Terry Loane – V), Guy X (2004, Neznámý vojín; r. Saul Metzstein – V), Son of Man (2006, Syn člověka; r. Mark Dornford-May).     -mim-