Nesmrtelný

barevný, sci-fi thriller, psychologický, 12 nevhodný pro děti, 1:2,35, 2-D, Dolby Digital (DTS/SDDS), dlouhý – 117 min.

Původní název: Self/less. Země původu: USA. Výrobce: Ram Bergman. Pro Gramercy Pictures. Ve spolupráci s Endgame Entertainment / FilmNation. Rok výroby: 2015. Premiéra: 6.8.2015. Monopol: Freeman Entertainment. Mluveno: anglicky (české titulky). – Bůh stvořil lidstvo. Lidstvo stvořilo nesmrtelnost.

AUTOŘI: Scénář: Alex Pastor, David Pastor. Režie: Tarsem Singh. II. režie: Steven Ritzi. Kamera: Brendan Galvin. II. kamera: Jaron Presant. Hudba: Antonio Pinto. Hudební supervize: John Houlihan. Různé skladby a písně. Výprava: Tom Foden. Kostýmy: Shay Cunliffe. Střih: Robert Duffy. Zvuk: (design) Robert L. Stephton; Pud Cusack. Masky: Vivian Bakerová. Vizuální efekty: (supervize) Adam Howard, Ray McIntyre Jr., Curt Miller; Temprimental Films, Skulley Effects, Scoundrel VFX. Koordinátor kaskadérů: Steven Ritzi. Výkonní producenti: Julie Goldsteinová, Dave Pomier, Lia Baumanová. Producenti: Ram Bergman, James D. Stern, Peter Schlessel. Koproducenti: Cameron Jewell, Nikos Karamigos, Nico Soultanakis. České titulky: Ondřej Beran (Filmprint Digital).

HERCI: Ryan Reynolds (mladý Damian), Natalie Martinezová (Madeline), Matthew Goode (Albright), Ben Kingsley (Damian Hale), Victor Garber (Martin), Derek Luke (Anton), Michelle Dockeryová (Claire), Jaynee-Lynne Kinchenová (Anna), Melora Hardinová (Judy), Thomas Francis Murphy (dr. Jensen), Sandra Ellis Laffertyová (Phyllis Jensenová), Mariana Paola Vicenteová (Leah).

Psychologický sci-fi thriller Tarsema Singha podle scénáře španělských bratrů Alexe a Davida Pastorových Nesmrtelný (překlad původního názvu by nejspíše byl Bez vlastního já) si pohrává s vděčným motivem lidské touhy po nesmrtelnosti a s ní souvisejícími etickými problémy. Z řady předchůdců stojí za připomenutí snímek Seconds (1966, Znovuzrození; r. John Frankenheimer – V). – Starý newyorský boháč Damian Hale umírá na rakovinu. Rozhodne se využít nabídky firmy Phoenix Biogeny, která mu za 250 milionů umožní „svléknout se z kůže“ a převtělit se do jiného těla. Pod novou identitou si jako Edward Kidner začne v New Orleansu užívat života. Musí pravidelně užívat prášky, jež mu dává dr. Albright. Když náhodou vynechá, vracejí se mu úryvky minulého života původního „majitele“ těla. Zjistí, že se jmenoval Mark, že měl manželku Madeline a že se kvůli léčbě těžce nemocné dcerky Anny obětoval na Albrightovy pokusy. Setká se ve venkovském domku se šokovanou Madeline, musí však s ní i s dcerkou prchat před Albrightovými zabijáky. Zjistí, že v Albrightově těle žije původní vynálezce „svlékání“ Jensen. Díky Markovu armádnímu výcviku v kritických situacích likviduje pronásledovatele. S pomocí přítele Martina, který ho zradil, ale vzápětí mu zase pomáhá, chce dostat Madeline a Annu do bezpečí. Albright se jich však zmocní. K zúčtování dojde v lékařově tajné laboratoři v opuštěném skladišti. Rovněž zajatý Edward díky lsti přežije další „převtělení“. Zastřelí ochranku a plamenometem zlikviduje i Albrighta. Později odevzdá Damianův dopis jeho dceři Claire, která vede neziskovku a která trpěla otcovým nezájmem. Pak přestane brát Albrightovy pilulky. Damien v Markově těle vědomě zanikne a muž odjede do Karibiku za Madeline a Annou… – Zatímco v první části se snímek soustřeďuje na psychologii postav a na okolnosti „svlékání z kůže“, ve druhé části se proměňuje v akční thriller, v němž Ryan Reynolds uplatní především svaly (v soubojích) a řidičské umění (v honičkách). Kromě napětí se jako obvykle v tomto typu filmů objeví i „nezbytné“ melodramatické momenty (rodičovské vztahy, malé dítě v ohrožení apod.). Souběžně s tímto titulem je uváděn i snímek Věčně mladá (2015, The Age of Adaline; r. Lee Toland Krieger) s podobným tématem. -tbk-

TARSEM SINGH (vl. jm. Tarsem Singh Dhandwar, nar. 26.5.1961, Jalandhar, Paňdžáb) je synem leteckého inženýra. Po maturitě na elitní internátní Škole biskupa Cottona v himálajské Shimle odešel do Spojených států, kde však místo zamýšleného studia obchodu na Harvardu nakonec absolvoval Uměleckou školu designu v kalifornské Pasadeně. Uplatnil se jako režisér videoklipů (mj. Suzanne Vega, En Vogue, Deep Forest, Dream Warriors) a v tomto oboru se prosadil mnohokrát oceněným klipem ke skladbě Losing My Religion (1991) skupiny R.E.M. V rámci společnosti RadicalMedia natáčel reklamní spoty pro řadu známých klientů, např. Audi, Coca Cola, MasterCard, Nike, Vodafone, Pepsi, Smirnoff, Miller, Infinity, Becks, Campari a desítky dalších. V hraném filmu debutoval ambiciózním hororem Cela, odehrávajícím se v mysli bezvládného člověka. I jeho další snímky, jež zpočátku podepisoval pouze jako Tarsem, překypovaly vizuální okázalostí, ovlivněnou jeho zálibou v surrealismu, a vysokou mírou stylizace, často však na úkor srozumitelnosti filmového vyprávění. Nejzajímavější z jeho tvorby je dlouholetý projekt Pád (Cena pro nejlepší film na MFF v Sitges), inspirovaný málo známým bulharským filmem Jo ho hó (1981), který z větší části financoval z vlastní kapsy. K jeho stálým spolupracovníkům patřili výtvarník Tom Foden, návrhářka kostýmů Eiko Ishiokaová a střihač Robert Duffy. S druhým štábem režíroval indické scény do filmu Davida Finchera Podivuhodný případ Benjamina Buttona (2008). – Filmografie: (režie, není-li uvedeno jinak) drama terapeutky, snažící se zjistit v mozku sériového vraha informace, jež by vedly k osvobození jeho poslední oběti, Cela (2000, The Cell) s Jennifer Lopezovou, pohádkový příběh, vyprávěný ochrnutým kaskadérem zotavující se dívence v losangeleské nemocnici 20. let, The Fall (2006, Pád; + spol. sc., prod. – V), dobrodružný příběh na motivy z řeckého bájesloví Válka bohů (2011, Immortals) s Henrym Cavillem v roli Thesea, výpravná verze známé pohádky Sněhurka (2012, Mirror Mirror) s Julií Robertsovou v úloze zlé královny, sci-fi drama umírajícího miliardáře v novém těle Nesmrtelný (2015, Self/less) s Ryanem Reynoldsem. -mim-