Zimní spánek

barevný, psychologický, 15 přístupnost, 1:2,35, 2-D, DVD-K, Dolby Digital 5.1, dlouhý – 196 min.

Původní název: Kış uykusu. Země původu: Turecko, Francie, SRN. Výrobce: Zeyno Film / Memento Films / Bredok Filmproduction. Rok výroby: 2014. Premiéra: 16.10.2014. Monopol: Film Europe. Mluveno: turecky, anglicky (české titulky). – Pod vrstvami chladného sněhu hoří plameny lidských emocí.

AUTOŘI: Scénář: Ebru Ceylanová, Nuri Bilge Ceylan. Režie: Nuri Bilge Ceylan. Kamera: Gökhan Tiryaki. Hudba: různé skladby a písně. Výprava: Gamze Kuş. Kostýmy: neuvedeny. Střih: Nuri Bilge Ceylan, Bora Gökşingöl. Zvuk: Andreas Mücke. Vizuální efekty: Florian Obrecht. Výkonný producent: Sezgi Üstün. Producent: Zeynep Özbatur Atakan. Koproducenti: Alexandre Mallet-Guy, Mustafa Dok, Muzaffer Yıldırım, Muge Kolat, Olivier Père, Remi Burah, Nuri Bilge Ceylan. České titulky: Tereza Benhartová; (odborná revize) Tolga Alaçam (Filmprint Digital).

HERCI: Haluk Bilginer (Aydin), Melisa Sözenová (Nihal), Demet Akbağová (Necla), Ayberk Pekcanová (Hidajet), Serhat Mustafa Kılıç (Hamdi), Nejat İşler (Ismail), Tamer Levent (Suavi), Nadir Sarıbacak (Levent), Emirhan Doruktutan (Ilyas), Ekrem Ilhan (Ekrem), Rabia Özelová (Fatma), Fatma Deniz Yildizová (Sevda), Mehmet Ali Nuroğlu (Timur).

CENY: MFF v Cannes 2014: Velká cena Zlatá palma, Cena FIPRESCI. – Evropské filmové ceny: (nominace) nejlepší evropský film, nejlepší režie (Nuri Bilge Ceylan), nejlepší scénář (Ebru Ceylanová, Nuri Bilge Ceylan). César: (nominace) nejlepší zahraniční film.

Centrální postavou snímku oceňovaného tureckého režiséra Nuriho Bilgeho Ceylana Zimní spánek je bývalý herec Aydin, který vlastní po rodičích skalní hotel a řadu nemovitostí v chudém hornatém kraji Kappadokie, kde žije s mladou manželkou Nihal a s nedávno rozvedenou sestrou Neclou. Píše sloupky do lokálních novin a chystá se napsat dějiny tureckého divadla. V téměř opuštěném hotýlku, zbudovaném ve skále, postupně vyplouvají na povrch potlačované křivdy, konflikty a nedorozumění. Katalyzátorem událostí je setkání Aydina a jeho manželky s rodinou Ismaila a jeho bratra, imáma Hamdiho, na jejichž dům byla Aydinovým správcem uvalena exekuce. Ceylan prostřednictvím dialogů vykresluje vztahy mezi postavami (Aydin – Necla, Aydin – Nihal, Nihal – Ismail aj.) a postupně odkrývá obraz protagonisty, jenž finančně zaopatřený a intelektuálně nadřazený zasahuje do chodu městečka a osudů obyvatel. Vedle čechovovských motivů více než tříhodinový film nese zřetelnou pečeť neúprosné bergmanovské analýzy vztahů, jejich složitostí, přetvářky a falše. Zásadními tématy jsou mimo jiné stáří, odcizení, právo poučovat ostatní a ohánět se morálkou. Vizuální působivost tentokrát ustupuje do pozadí, aby vynikla síla precizně vystavěných dialogů.    -vaza-

NURI BILGE CEYLAN (nar. 26.1.1959, Istanbul, Turecko) strávil dětství na venkově, což ovlivnilo pozdější podobu jeho filmů. Vystudoval elektrotechnické inženýrství na Bosporské univerzitě a poté dva roky studoval film na istanbulské Univerzitě Mimara Sinana. Postupně se jako komplexní autorský filmař (scenárista, režisér, střihač, producent) vypracoval na čelného představitele turecké nové vlny. Jeho tvorba vyniká unikátní vizualitou, navazující na jeho fotografické práce. Jeho filmy byly oceněny na řadě prestižních mezinárodních festivalů. Na MFF v Cannes získal Zlatou palmu za film Vzdálený (2003), Cenu za režii snímku Tři opice (2008) a další dvě Zlaté palmy za snímky Tenkrát v Anatolii (2012; ex aequo) a Zimní spánek (2014). Čeští diváci se s Ceylanovými filmy mohli setkat na několika ročnících MFF v Karlových Varech. Upozorňujeme na text v internetovém časopisu Fantom č. 54; jak zde píše Vít Peřina: „[Ceylanovy] filmy bývají na jedné straně dávány do kontextu s díly Tarkovského, Antonioniho, Čechova či Dostojevského, na straně druhé je jim připisována charakteristika vysoce osobních a intimních autorských filmů, plných autobiografických aluzí ze života Ceylanovy rodiny.“ Příkladem tohoto tvrzení může být film Klima, v němž Ceylan do hlavních rolí obsadil sebe a manželku Ebru, která je také spoluscenáristkou jeho posledních tří filmů. – Filmografie: (scénář či podíl na něm a režie, není-li uvedeno jinak) kr. černobílý snímek beze slov Koza (1995, Zámotek; + kam.), celovečerní debut Kasaba (1997, Městečko; + kam.), snímek s výrazně autobiografickými rysy o návratu filmaře do rodného města Mayıs sıkıntısı (1999, Májová oblaka; + kam., střih), poslední část tzv. venkovské trilogie, komorní příběh o prázdnotě Uzak (2003, Vzdálený; + kam., střih), pohled na partnerskou krizi İklimler (2006, Klima; + střih), minimalistický příběh zločinu a trestu Üç maymun (2008, Tři opice; + střih), neobvyklá kriminální road-movie Bir zamanlar Anadolu’da (2011, Tenkrát v Anatolii), sonda do rodinných a společenských vztahů, odehrávající se v prostředí skalního hotelu, Zimní spánek (2014, Kış uykusu; + spol. střih).     -vaza-