Monty Python a Svatý Grál

barevný, parodie, historický, 12 nevhodný pro děti, 1:1,66, 2-D, dlouhý – 90 min.

Původní název: Monty Python and the Holy Grail. Země původu: Velká Británie. Výrobce: Python (Monty) Pictures. Ve spolupráci s Michaelem Whitem. Pro EMI. Rok výroby: 1974. Premiéra: (obnovená) 26.11.2015; (původní) 1.4.2000. Monopol: Pannonia Entertainment (do 17.12.2015). Mluveno: anglicky (české titulky).

AUTOŘI: Scénář: Graham Chapman, John Cleese, Terry Gilliam, Eric Idle, Terry Jones, Michael Palin. Režie: Terry Gilliam, Terry Jones. Kamera: Terry Bedford. Hudba a písně: Neil Innes. Dodatečná hudba: De Wolfe. Výprava: Roy Smith. Kostýmy: Hazel Pethigová. Střih: John Hackney. Zvuk: Garth Marshall. Choreografie: Leo Kharibian. Animace: Terry Gilliam. Zvláštní fotografické efekty: Julian Doyle. Zvláštní efekty: John Horton. Titulky: Lucinda Cowellová, Kate Hepburnová, Francine Lawrenceová. Vedení bojových scén a historický poradce: John Waller. Výkonný producent: John Goldstone. Producent: Mark Forstater. České titulky: Pannonia Entertainment.

HERCI: Graham Chapman (král Artuš/škytající strážce/trojhlavý rytíř), John Cleese (sir Lancelot/druhý voják s vášnivým zájmem o ptáky/dlouhán s mrtvolou/Černý rytíř/pan Newt, vesnický kovář s horlivou snahou pálit čarodějnice/zcela mimořádně sprostý Francouz/Tim Čaroděj), Terry Gilliam (Patsy, Artušův věrný oř/Zelený rytíř/věštec/hlídač mostu Smrti/sir Gawain, první koho zabil králík), Eric Idle (sir Robin/sběrač mrtvých/pan Blint, vesnický budižkničemu s velmi horlivou snahou pálit čarodějnice/strážce, který neškytal, ale který chtěl mít jasno/Concorde, věrný oř sira Lancelota/Roger Křovosad, křovosad/bratr Maynard), Neil Innes (první sebemrskačský mnich/Robinův nejméně oblíbený minstrel/páže, rozdrcené králíkem/majitel kachny), Terry Jones (Dennisova matka/sir Bediver/trojhlavý rytíř/princ Herbert), Michael Palin (první voják s vášnivým zájmem o ptáky/Dennis/pan Duck, vesnický tesař, který je v pálení čarodějnic málem horlivější než všichni ostatní/trojhlavý rytíř/sir Galahad/král hradu Bažina/spolubydlící bratra Maynarda/rytíř, říkající „Ňy“), Connie Boothová (čarodějnice), Carol Clevelandová (Kvádro a Dingo), Bee Duffellová (stará babizna, které král Artuš řekl „Ňy“), John Young (mrtvola, která tvrdila, že není mrtvola/historik, který vůbec není A.J.P. Taylor), Rita Daviesová (manželka historika, který namouduši není A.J.P. Taylor), Sally Kinghorneová (Winstonka nebo Čunina), Avril Stewartová (Čunina nebo Winstonka).

 

Kultovní bujará variace na legendu o králi Artušovi a rytířích Kulatého stolu s názvem Monty Python a Svatý Grál (původní český název z roku 2000 byl Monty Python a svatý grál), kterou natočila režisérská dvojice Terry Gilliam a Terry Jones v roce 1974, byla prvním skutečným vstupem proslavené britské komické skupiny Monty Python na filmové plátno. Ve své základní osnově (král Artuš a jeho rytířská družina čelí v roce 932 během své výpravy za svatým grálem ‑ společně i individuálně ‑ mnoha nečekaným nástrahám) sice vychází z anglosaské mytologie, tu však kultovní sextet rozbíjí se svojí typickou absurdně‑parodickou nadsázkou na padrť. Středo­věká legenda se navíc prolíná se „současným“ vyšetřováním vraždy profesora historie, přičemž se obě dějové linky ve finále paradoxně spojí. ‑ Členové skupiny se ve snímku objevují v mnoha rolích, včetně ženských převleků. Limitovaný rozpočet a snad i skutečnost, že se na režii podíleli současně dva z nich, se však podepsaly na jisté nesourodosti, roztříštěnosti a nevyrovnanosti filmu. Jelikož tvůrci přejímají fragmentární strukturu televizních sérií, snímek se stává spíše volně zřetězeným sledem samostatných skečů, zarámovaných mýtickým motivem hledání svatého grálu. (Začleněny jsou i „bájeslovné“ animované vsuvky Terryho Gilliama, byť ty občas mají spíše funkci roztomilého naschválu). Některé epizody jsou groteskně půvabné a hravé, jiné gagy však vyznívají poněkud do ztracena a nedotaženě. Přesto v tomto filmu, který extravagantními krvavými výjevy, sexuálními narážkami či drsným humorem může občas připomenout Monicelliho „křižáckou“ komedii Brancaleonova armáda (1966, L’armata Brancaleone), jsou již předznamenány postupy, jež se plně rozvinou ve znamenité montypythonovské satiře Život Briana (1979, Life of Brian). Triumfálně majestátní fanfáry a vizuální stylizace, otřele využívaná v „seriózních“ historických filmech (mlhavá vřesoviště, temné hvozdy, kamenné hrady, hříšný, špinavý a zubožený venkov…), kontrastují s řadou ztřeštěných anachronismů a poťouchlých sarkasmů (politických, ekonomických, ale i náboženských) nebo se skutečností, že rytíři z Camelotu nejezdí na koních, nýbrž pouze pantomimicky poskakují v jakémsi „koňském cvalu“ (a dusot kopyt simulují sluhové‑koně klapotem kokosových skořápek). ‑ Česká premiéra snímku proběhla v roce 2000 v rámci „aprílové“ montypythonovské minipřehlídky v pražském kině Aero za účasti režiséra Terryho Jonese. Obnovená premiéra se uskutečňuje v souvislosti se čtyřicátým výročím uvedení filmu pouze v omezené třítýdenní distribuci (do 17.12.2015).

TERRY GILLIAM (vl. jm. Terence Vance Gilliam, nar. 22.11.1940, Minneapolis, Minnesota) vyrůstal od svých jedenácti let v Los Angeles. Vystudoval politické vědy na tamní Occidental College (1962). Pracoval jako kreslíř pro několik reklamních agentur, než se stal autorem a ilustrátorem satirického newyorského časopisu Help! (1962-65). Seznámil se s technikou animovaného filmu a dělal první pokusy s 16mm kamerou. V roce 1967 přesídlil do Londýna a zanedlouho získal britské občanství (amerického se vzdal v roce 2006). Jako scenárista či animátor se podílel na komediálních TV seriálech Do Not Adjust Your Set (Porucha není na vašem přijímači), Marty, Broaden Your Mind (Rozšiřte své obzory) a We Have Ways of Making You Laugh (Známe způsob, jak vás přinutit k smíchu). Díky smyslu pro absurdní humor a výtvarným vlohám se stal členem kabaretní skupiny Monty Python’s Flying Circus a spolupracoval s ní na stejnojmenném úspěšném TV seriálu (1969-74, Monty Pythonův Létající cirkus; spol. sc., anim., herec – TV), za jehož grafickou stránku dostal zvláštní Cenu BAFTA. S Terrym Jonesem režíroval první z jejich filmů Monty Python a svatý grál. Po rozpadu skupiny se v 80. letech osamostatnil. Zaujal orwellovskou sci-fi Brazil (Cena LAFCA za scénář a režii, nominace na Oscara za scénář). Přes problémy, jež měl kvůli finálnímu střihu s jejím distributorem (společností Universal), se nebránil práci v rámci hollywoodského systému, i když nadále odmítal prvoplánově komerční projekty a snažil se vytvářet myšlenkově složitější díla, v nichž mohl uplatnit smysl pro bizarní situace a výrazné vizuální cítění s prvky magického realismu. Nejlépe se mu to podařilo v podobenství Král rybář (Stříbrný lev ex aequo na MFF v Benátkách, nominace na Zlatý glóbus za režii), zcela odmítnuta byla např. jeho koncepce filmové série o Harrym Potterovi. V roce 2000 začal ve Španělsku natáčet svůj dlouhodobý projekt Muž, který zabil Dona Quijota na motivy slavného Cervantesova románu, ale snímek zůstal nedokončen; potíže spojené s přípravou i vlastním natáčením byly zachyceny v dokumentárním filmu Ztracen v La Mancha. Ve stádiu příprav pak skončila řada jeho dalších projektů, např. Dickensův Příběh dvou měst nebo Twainova satira Yankee z Connecticutu na dvoře krále Artuše. Gilliam měl vždy problémy s financováním a produkčním zajištěním svých děl a jeho situaci nepomohla ani znovu nabytá popularita Monty Pythonu, k níž došlo v 90. letech. Objevily se videohry podle jejich filmů, jež sami namluvili, a různé výběry jejich skečů, mezi nimi i Terry Gilliam’s Personal Best (2006, To nejlepší podle Terryho Gilliama – V). Ke 40. výročí skupiny vznikl šestidílný dokument Monty Python: Almost the Truth (TV-2009, Monty Python – Málem pravda – TV) a divadelní představení Monty Python Live (Mostly), v němž se sešli všichni žijící členové souboru a jež bylo v červenci 2014 přenášeno do vybraných českých kin pod názvem Monty Python živě (převážně). V poslední době se Gilliam s kladným ohlasem věnoval operní režii, když v Londýně inscenoval Berliozova díla Faustovo prokletí (2011) a Benvenuto Cellini (2014). Za své filmové dílo byl mj. vyznamenán na festivalech v Sitges (2000), Locarnu (2005), Dubaji (2008) a Gijónu (2014), čestným členstvím v Britské akademii (BAFTA; 2008) a francouzským Řádem umění a literatury (2013). Od roku 1973 je Gilliamovou manželkou filmová maskérka Maggie Westonová, s níž vychoval tři děti. – Filmografie: (neúplná; herec, není-li uvedeno jinak) dok. záznamy And Now for Something Completely Different (1971, A teď něco úplně jiného; r. Ian MacNaughton; + spol. sc., anim. – V), Pleasure at Her Majesty’s (1976, Zábava v divadle Jejího Veličenstva; r. Roger Graef) a Monty Python Live at the Hollywood Bowl (1982, Monty Python v Hollywoodu; r. Terry Hughes; + spol. sc. – TV); Spies Like Us (1985, Špióni jako my; r. John Landis – V), dok. Ztracen v La Mancha (2001, Lost in La Mancha; r. Keith Fulton, Louis Pepe; účinkující), Enfermés dehors (2006, Úplně mimo; r. Albert Dupontel – V), Not the Messiah: He’s a Very Naughty Boy (2009, Monty Python: Copak je to za Mesiáše…; r. Aubrey Powell – V), anim. f. A Liar’s Autobiography: The Untrue Story of Monty Python’s Graham Chapman (2012, Autobiografie jednoho lháře: Nepravdivý příběh Grahama Chapmana; r. Bill Jones, Jeff Simpson, Ben Timlett; hlas), I Rec U (2012; r. Federico Sfascia), 9 mois ferme (2013, Devět měsíců natvrdo; r. Albert Dupontel), Jupiter vychází (2015, Jupiter Ascending; r. The Wachowskis), Absolutely Anything (2015, Naprosto cokoliv; r. Terry Jones; hlas); (režie, není-li uvedeno jinak) kr. filmy Story Time (1968, Čas příběhů; + anim.) a The Miracle of Flight (1974, Zázrak létání; + sc., anim., prod.), parodie na artušovskou legendu Monty Python a svatý grál (1974, Monty Python and the Holy Grail; spol. sc., spol. režie, anim., herec), variace na Carrollovu Alenku v říši divů, nazvaná Jabberwocky (1977, Žvahlav; + spol. sc., herec – TV), biblická fraška o nedobrovolném Mesiášovi Život Briana (1979, Life of Brian; r. Terry Jones; spol. sc., výprava, anim., herec), dobrodružná pohádka Time Bandits (1981, Lupiči času; + spol. sc., prod. – V), muzikálová komedie Monty Python: Smysl života (1983, Monty Python’s The Meaning of Life; r. Terry Jones; spol. sc., anim., herec), k níž byl u nás připojen jeho kr. f. Crimsonova permanentní pojišťovna (1983, The Crimson Permanent Assurance; + herec), pesimistická vize byrokratické společnosti v nedaleké budoucnosti Brazil (1985, Brazil; + spol. sc., herec), fantastické osudy proslulého chvastouna The Adventures of Baron Munchausen (1988, Dobrodružství barona Prášila; + spol. sc., herec – V) s Johnem Nevillem, příběh dvou životních ztroskotanců v současném New Yorku Král rybář (1991, The Fisher King) s Robinem Williamsem a Jeffem Bridgesem, vědecko-fantastický thriller Dvanáct opic (1995, Twelve Monkeys) s Brucem Willisem, adaptace knihy novináře Huntera S. Thompsona Strach a hnus v Las Vegas (1998, Fear and Loathing in Las Vegas; + spol. sc.) s Johnnym Deppem a Beniciem Del Torem, surrealistický snímek Ladič pian zemětřesení (2005, The Piano Tuner of the Earthquakes; r. Stephen Quay, Timothy Quay; spol. prod.), smyšlený příběh legendárních pohádkářů Kletba bratří Grimmů (2005, The Brothers Grimm) s Mattem Damonem a Heathem Ledgerem, variace na Alenku v říši divů podle románu Mitche Cullina Krajina přílivu (2005, Tideland; + spol. sc., spol. píseň), fantaskní příběh kočovné divadelní společnosti Imaginárium dr. Parnasse (2009, The Imaginarium of Doctor Parnassus; + spol. sc., spol. výprava, spol. písně, spol. prod.) s Christopherem Plummerem v titulní roli, kr. pseudodokument o tajemství jednoho závodního okruhu The Legend of Hallowdega (2010, Halloweenská legenda z Talladegy), sponzorovaný výrobcem energetického nápoje Amp Energy, kr. surrealistický film o amerických manželích, vracejících se do Neapole, kde se kdysi seznámili, The Wholly Family (2011, Svatá rodina; + sc.), financovaný výrobcem těstovin Garofalo a distribuovaný stejně jako předešlý snímek na internetu, orwellovská sci-fi z blízké budoucnosti The Zero Theorem (2013, Nulová poučka) s Christophem Waltzem. -mim-

 

TERRY JONES (vl. jm. Terence Graham Parry Jones, nar. 1.2.1942, Colwyn Bay, Clwyd, Wales) byl synem pilota RAF, který po válce pracoval jako bankovní úředník. Od svých pěti let vyrůstal v hrabství Surrey. Studoval anglickou literaturu a historii na Oxfordské univerzitě (1961-64), kde se zapojil do divadelních aktivit, při nichž se seznámil s Michaelem Palinem. V polovině 60. let se stal scenáristou komediálních pořadů společnosti BBC (The Frost Report, The Late Show, A Series of Bird’s, Marty). Jako autor a herec účinkoval v komediálních seriálech Twice a Fortnight (1967, Dvakrát za čtrnáct dní), Do Not Adjust Your Set (1967‑68, Porucha není na vašem přijímači), Broaden Your Mind (1968, Rozšiřte své obzory) a The Complete and Utter History of Britain (1969, Úplné a dokonalé dějiny Británie). Prosadil se na konci 60. let jako spoluzakladatel komediálního souboru Monty Python’s Flying Circus, jejímiž dalšími členy byli Graham Chapman, John Cleese, Terry Gilliam, Eric Idle a Michael Palin. Jejich stejnojmenný TV pořad (1969‑74, Monty Pythonův Létající cirkus – TV) se stal kultovní záležitostí svým bláznivým, nekonvenčním smyslem pro humor, který neuznával žádné zábrany. Jones kromě autorské spolupráce, včetně textů písní, ztělesňoval převážně ženské úlohy. Jako scenárista se také podílel na populární komediální show The Two Ronnies (1971-76, Dva Ronnies) a s Michaelem Palinem byli autory a hlavními představiteli seriálu Ripping Yarns (1977; 1979, Neskutečné historky – TV), v němž parodovali klasická díla chlapecké dobrodružné literatury. Společně také napsali černou divadelní komedii Secrets (Čokoláda Tajemství), zfilmovanou v produkci BBC (1973) a posléze pro kina pod titulem Consuming Passions (1988, Sžíravá vášeň; r. Giles Foster – TV). Jones se uplatnil jako režisér montypythonovských filmů, z nichž je nejvýše ceněn Monty Python: Smysl života (Velká cena poroty na MFF v Cannes; nominace na Cenu BAFTA za píseň Every Sperm Is Sacred). Po rozpadu skupiny působil samostatně jako scenárista a režisér; z jeho děl měla největší ohlas komedie o nenapravitelném fanfarónovi Žabákova dobrodružství, v níž se objevili i někteří další členové Monty Pythonu. Režíroval rovněž jednu epizodu (Barcelona, květen 1917; + herec) ze známého seriálu The Young Indiana Jones Chronicles (Kroniky mladého Indiana Jonese – TV). Byl tvůrcem a výkonným producentem animovaného seriálu Blazing Dragons (1996-98, Ohniví draci) a scenáristou a průvodcem dokumentárních cyklů Crusades (1995, Křížové výpravy), Ancient Inventions (1998, Nic nového pod sluncem – TV), Medieval Lives (2004, Středověké životy), za nějž byl nominován na Cenu Emmy, a Barbarians (2006, Barbaři). Jako herec vystupoval v řadě TV speciálů a zábavných pořadů, objevil se např. v sitcomu The Young Ones (Mladí v partě – TV). Psal také knížky pro děti a přispíval pravidelnými komentáři do různých deníků (The Guardian, The Daily Telegraph, The Independent, The Observer), v nichž se stavěl proti válce v Iráku. Byl oficiálním hostem MFF v Karlových Varech (1998?) i LFŠ v Uherském Hradišti (2004?). Od 90. let se tvorba Monty Pythonu těšila znovu nabyté popularitě. Objevily se videohry podle jejich filmů, které sami namluvili, a různé výběry jejich skečů, mezi nimi i Terry Jones’ Personal Best (2006, To nejlepší podle Terryho Jonese – V). Ke 40. výročí skupiny vznikl šestidílný dokument Monty Python: Almost the Truth (TV-2009, Monty Python – Málem pravda – TV) a divadelní představení Monty Python Live (Mostly), v němž se sešli všichni žijící členové souboru, bylo v červenci 2014 přenášeno do vybraných českých kin pod názvem Monty Python živě (převážně). Terry Jones se po rozvodu s biochemičkou Alison Telferovou (1970-2012), s níž vychoval dvě děti, oženil s o čtyřicet let mladší Švédkou Annou Söderströmovou, když už s ní měl tříletou dceru. Syn z prvního manželství Bill Jones (nar. 1976) je střihačem, producentem, režisérem a častým otcovým spolupracovníkem. Starší bratr Nigel Jones (nar. 1940) pracuje jako výtvarník v televizi. – Filmografie: (bez krátkých filmů; herec, není‑li uvedeno jinak) And Now for Something Completely Different (1971, A teď něco úplně jiného; r. Ian MacNaughton; + spol. sc.), Pleasure at Her Majesty’s (1976, Zábava v divadle Jejího Veličenstva; r. Roger Graef; + spol. sc.), Jabberwocky (1977, Žvahlav; r. Terry Gilliam – TV), The Secret Policeman’s Ball (1979, Ples tajné policie; r. Roger Graef), The Secret Policeman’s Other Ball (1982, Jiný ples tajné policie; r. Julien Temple, Roger Graef), Monty Python Live at the Holly­­­wood Bowl (1982, Monty Python v Holly­­­woodu; r. Terry Hughes; + spol. sc. – TV), The Secret Policeman’s Private Parts (1984, Soukromé neřesti tajné policie; r. Julien Temple, Roger Graef), L.A. Story (1991, Příběh z Los Angeles; r. Mick Jackson; hlas – V), Le créateur (1999, Stvořitel; r. Albert Dupontel), Dinotopia (TV-2002, Dinotopie; r. Marco Brambilla; hlas – V), Enfermés dehors (2006, Úplně mimo; r. Albert Dupontel – V), King Guillaume (2009, Král Guillaume; r. Pierre-François Martin-Laval – TV), Not the Messiah: He’s a Very Naughty Boy (2009, Monty Python: Copak je to za Mesiáše…; r. Aubrey Powell – V), anim. dok. A Liar’s Autobiography: The Untrue Story of Monty Python’s Graham Chapman (2012, Autobiografie jednoho lháře: Nepravdivý příběh Grahama Chapmana; r. Bill Jones, Jeff Simpson, Ben Timlett; spol. písně, hlas); (režie, není-li uvedeno jinak) parodie na artušovskou legendu Monty Python a svatý grál (1974, Monty Python and the Holy Grail; spol. režie Terry Gilliam;+ spol. sc., herec), biblická fraška o nedobrovolném Mesiášovi Život Briana (1979, Life of Brian; + spol. sc., herec), muzikálová komedie, pojednávající o různých aspektech života a smrti, Monty Python: Smysl života (1983, Monty Python’s The Meaning of Life; + spol. sc., spol. písně – TV), pohádkový příběh dospívající dívky, natočený jako variace na Alenku v říši divů, Labyrinth (1986, Labyrint; r. Jim Henson; sc. – TV), hořká komedie o servírce, z níž se stane prosperující bordelmamá, Personal Services (1987, Osobní služby) s Julií Waltersovou, parodie na severskou mytologii Erik the Viking (1989, Erik Viking; + sc., herec – TV) s Timem Robbinsem v titulní úloze mírumilovného válečníka, adaptace oblíbené dětské knížky Kennetha Grahamea The Wind in the Willows (1996, Žabákova dobrodružství; + sc., spol. písně, herec – TV), v níž si zahrál titulní roli, kr. f. k zahájení provozu londýnského kina s největším plátnem The BFI London Imax Signature Film (1999) s Johnem Cleesem, dok. Python Night: 30 Years of Monty Python (TV-1999, Pythonovský večer: 30 let Monty Pythonu; spol. r. Elaine Shepherdová; + spol. sc., herec), kr. f. Education Tips No. 41: Choosing a Really Expensive School (2003, Výchovné podněty č. 41: Volba opravdu drahé školy; + spol. sc., hlas), kr. dok. The Inheritance (2010, Dědictví), dok. o stavu ekonomiky Boom Bust Boom (2014, Růst-Pád-Růst; spol. r. Bill Jones, Ben Timlett; + spol. sc., spol. hudba), veselohra o učiteli, který se stane předmětem mimozemského experimentu, Absolutely Anything (2015, Naprosto cokoliv; + spol. sc., herec) se Simonem Peggem.         -mim-