Lucy

barevný, akční, sci-fi, thriller, 15 přístupnost, 1:2,35, 2-D, Dolby Digital, dlouhý – 88 min.

Původní název: Lucy. Země původu: Francie. Výrobce: EuropaCorp. Ve spolupráci s TF1 Films. S účastí Canal Plus / Ciné Plus / TF1. Rok výroby: 2014. Premiéra: 7.8.2014. Monopol: CinemArt (do 7.8.2017). Mluveno: anglicky, čínsky, korejsky, italsky, francouzsky (české titulky). – Průměrný člověk využívá 10% své mozkové kapacity. Ona se dnes dostane na 100%.

AUTOŘI: Scénář: Luc Besson. Režie: Luc Besson. Kamera: Thierry Arbogast. Hudba: Eric Serra. Různé skladby a písně. Výprava: Hugues Tissandier. Kostýmy: Olivier Bériot. Střih: Julien Rey. Zvuk: (design) Shannon Mills; Guillaume Bouchateau, Stéphane Bucher, Didier Lozahic, Shannon Mills, David Parker. Vizuální efekty: (supervize) Nicholas Brooks; Industrial Light & Magic, Rodeo FX, Digital Factory, Savage Visual Effects, Make, Hatch. Zvláštní efekty: (supervize) Philippe Hubin. Koordinátor kaskadérů: Laurent Demianoff; kaskadérka Cécilla Ngo. Výkonný producent: Marc Shmuger. Producentka: Virginie Besson-Sillaová. České titulky: Petr Zenkl (Filmprint Digital).

HERCI: Scarlett Johanssonová (Lucy), Morgan Freeman (prof. Norman), Choi Min-sik (pan Čang), Amr Waked (Pierre Del Rio), Julian Rhind-Tutt (Angličan), Claire Tranová (letuška), Pilou Asbaek (Richard), Analeigh Tiptonová (Caroline), Jan Oliver Schroeder, Luca Angeletti (pašeráci).

Po gangsterské komedii Mafiánovi (2013, Malavita), přichází Luc Besson s akčním sci-fi thrillerem Lucy. – V Tchaj-peji donutí gauner Richard milenku Lucy (s níž se zná týden), aby předala v hotelu kufřík panu Čangovi. Záhy je zabit. – V Paříži přednáší profesor Norman o kapacitě mozku, kterou průměrný člověk využívá zhruba z deseti procent. – Čang dá Lucy a třem dalším „mulám“ do břicha zašít půlkilové sáčky s modrými krystalky. Mají je dopravit do Evropy. Kvůli násilí Lucyina hlídače proniknou krystalky z protrženého sáčku do její krve. Zlepší se jí vnímání, schopnosti i vědomosti. Žena se osvobodí a v místní nemocnici zjistí, že jde o synteticky vyrobenou látku CPH4 (tu produkuje ženský organismus v 6. týdnu těhotenství). V Čangově mysli „přečte“, kde jsou ostatní kurýři. Uvědomí o nich francouzského komisaře Pierra Del Ria a zkontaktuje profesora Normana. Potvrdí mu jeho teorii; pokud mozek dosáhne kapacity 20 procent, expanduje dál. S rostoucími procenty Lucy ztrácí schopnost empatie, necítí bolest, ovládá čas a prostor. Odhadne, že za dvacet čtyři hodin zemře. – Policie se díky ní zmocní kurýrů. Čang se zabijáky dorazí do Paříže. Lucy s podporou komisaře a Normana po přestřelce v nemocnici, honičce pařížskými ulicemi a bojích mezi policisty a Korejci na Sorbonně získá zbývající sáčky CHP4 a nechá si je zavést do žil. Má v úmyslu sestrojit počítač, stáhnout do něho nabyté vědomosti a předat je profesorovi. Buňky expandují, ona absolvuje cestu do minulosti, kdy na Zemi začal život. Zároveň se mění v černou pohyblivou hmotu, která zmizí. Lucy je teď všude… – Nápad o důsledcích rozšiřování mozkové kapacity a přeměna obyčejné ženy v superbytost tvoří rámec k brutálním scénám, honičkám a přestřelkám, místy odlehčeným černým humorem. Děj doplňují různé dokumentární a archivní záběry.     -kat-

LUC BESSON (nar. 18.3.1959, Paříž) strávil jako syn instruktora vodního lyžování a učitelky plavání dětství v různých končinách Středomoří (Řecko, Bulharsko, Jugoslávie). Od osmnácti let prošel několika filmařskými posty (byl mj. technikem, statistou, fotografem či asistentem režie u Dona Adamse, Clauda Faralda a Alexandra Arcadyho). Spolu s hercem Pierrem Jolivetem založil produkční společnost Les Films du Loup (Vlčí filmy; později přejmenované na Les Films de Dauphins – Delfíní filmy), v níž natočil krátký film Předposlední i celovečerní debut Poslední bitva. Kultovním snímkem Magická hlubina se zařadil do generace francouzských „neobarokních” filmařů, spjatých s expresívním postmoderním výrazem (např. Jean‑Jacques Beineix a Léos Carax). Od první poloviny 90. let se více než režii věnuje psaní scénářů a produkci ryze komerčních filmů ve firmě EuropaCorp, jejímž je spoluzakladatelem a v níž dává prostor i začínajícím tvůrcům (na řadě projektů není ani podepsán). Jedná se vesměs o tituly kriminálních a akčních žánrů, vznikajících často v sériích (Taxi, Kurýr, Arthur a Minimojové). Pro jeho režijní tvorbu jsou příznačné tři okruhy: podmořský svět, akční krimi a akční sci-fi. V jejich rámci se odvíjejí příběhy osamělých, tajemných a výjimečných hrdinů, kteří se zpravidla cítí ohrožováni „normální“ společností. Hledání cesty ze společenské izolace ke svobodě, která je téměř vždy vykoupena jejich smrtí, jim často komplikuje fatální vztah s druhým pohlavím. Jeho hit Brutální Nikita se dočkal amerického remaku Zabiják (1993, Point of No Return; r. John Badham) a dvou TV seriálů La Femme Nikita (1997, Brutální Nikita – TV) a Nikita (2010-2013; uveden v TV). Na úspěchu Bessonových filmů mají značnou zásluhu jeho stálí spolupracovníci, kameraman Thierry Arbogast, skladatel Eric Serra a herec Jean Reno, kterého pro film objevil. Kromě cen za konkrétní tituly např. Hlavní ceny na MFF v Avoriazu za snímek Poslední bitva, získal Zvláštní Grand Prix des Amériques za výjimečný přínos filmovému umění na Světovém FF v Montrealu 2002. Jeho manželkami byly herečky Anne Parillaudová (1986-91), Maïwenn (1993-97) a Milla Jovovichová (1997-99); od roku 2004 je ženatý s producentkou Virginií Sillaovou (nar. 1972). Upozorňujeme na soubor analýz jeho tvorby v časopise Cinepur (č. 9, říjen 1997). – Filmografie: (scénář či podíl na něm, režie, produkce či podíl na ní, není-li uvedeno jinak) kr. f. o souboji dvou mužů na život a na smrt v postapokalyptických rozvalinách L’avant dernier (1981, Předposlední; + herec), černobílá sci‑fi bez dialogů o skupině lidí v ruinách města, zpustošeného po globální katastrofě, Dernier combat (1982, Poslední bitva – V), romantický kriminální snímek ze zákoutí pařížského metra, kde nachází útočiště před pronásledovateli zloděj dokumentů, Subway (1985, Podzemka; + herec – V), existenciální podobenství o rivalitě dvou mladých potápěčů Magická hlubina (1988, Le grand bleu; + nám., spol. kam., herec), kriminální drama o mladé narkomance, která místo trestu přijme možnost stát se tajnou agentkou, Brutální Nikita (1990, Nikita) s Anne Parillaudovou a Tchékym Karyem, poetický dok. o podmořském životě Atlantis (1991, Atlantis; + střih, spol. kam.), kriminální drama o vztahu samotářského a mlčenlivého profesionálního zabijáka a malé osiřelé sousedky Leon (1994, Leon) s Jeanem Renem a začínající Natalií Portmanovou, sci-fi o bývalém vesmírném pilotovi a později newyorském taxikáři, který zachraňuje svět budoucnosti před kosmickým zlem ve společnosti krásné mimozemské bytosti, Pátý element (1997, The Fifth Element/Le cinquième élément; + nám.) s Brucem Willisem a Millou Jovovichovou, výpravné historické drama Johanka z Arku (1999, Joan of Arc; spol. sc., režie) s Millou Jovovichovou, milostný příběh s fantastickými a komediálními prvky o misi andělů ve francouzské metropoli Angel-A (2005, Angel-A) s Rie Rasmussenovou, kombinovaný rodinný snímek o příhodách desetiletého chlapce s malými obyvateli podzemní říše podle vlastní knížky Arthur a Minimojové (2006, Arthur et les Minimoys; + spol. nám.), další dobrodružství malého chlapce Arthur a Maltazardova pomsta (2009, Arthur et la vengeance de Maltazard; + spol. nám.), fantastický dobrodružný snímek, inspirovaný komiksovou sérií Jacquesa Tardiho, o neohrožené a ironické reportérce, která za každou cenu potřebuje získat ostatky osobního lékaře faraona Ramsese II., Tajemství mumie (2010, Les aventures extraordinaire d’Adèle Blanc-Sec), poslední díl volné trilogie Arthur a souboj dvou světů (2010, Arthur 3: La guerre des deux mondes; + spol. nám.), životopisné drama barmské političky a laureátky Nobelovy ceny za mír Aung San Suu Kyi, bojující za demokracii své země, The Lady (2011, Dáma; režie), gangsterská komedie o americké mafiánské rodině, která se před pomstou ukrývá ve francouzském městečku, Mafiánovi (2013, Malavita; spol. sc., režie) s Robertem De Nirem a Michelle Pfeifferovou, akční sci-fi thriller o naivní dívce, jíž náhodně rozpuštěná droga v těle vyvolá radikální zvýšení kapacity jejího mozku, Lucy (2014, Lucy; sc., režie, herec) se Scarlett Johanssonovou; (produkce či podíl na ní, není-li uvedeno jinak) kr. f. Ne quittez pas (1984, Neodcházejte; r. Sophie Schmitová; herec), Kamikadze (1986; r. Didier Grousset; + spol. sc. – V), kr. f. Jeu de vilains (1988, Hra darebáků; r. Bruno Boucher), Chladný měsíc (1991, Lune froide; r. Patrick Bouchitey), kr. f. Arrête ton cinéma (1992, Zastavte svůj film; r. Jan Rouiller), L’enfant lion (1993, Lvíče; r. Patrick Grandperret), Nil by Mouth (1997, Pouze vnitrožilně; r. Gary Oldman), Taxi (1998, Taxi; r. Gérard Pirès; + sc.), Cour interdite (1999, Zakázaný dvůr; r. Djamel Ouahab), Taxi, taxi (2000, Taxi 2; r. Gérard Krawczyk; + sc., herec), The Dancer (2000, Tanečnice; r. Frédéric Garson; + nám.), Exit (2000; r. Olivier Megaton), Yamakasi: Les samouraïs des temps modernes (2001, Yamakasi; r. Ariel Zeitoun; + spol. sc. – V), 15 août (2001; Tři muži v Bretani; r. Patrick Alessandrin – TV), Polibek draka (2001, Le baiser mortel de dragon; r. Chris Nahon; + spol. sc.), Wasabi (2001, Wasabi; r. Gérard Krawczyk; + sc.), Kurýr (2002, The Transporter; r. Cory Yuen, Louis Leterrier; + spol. sc.), Blanche – Královna zbojníků (2002, Blanche; r. Bernie Bonvoisin), La turbulence des fluides (2002, Víření fluida; r. Manon Briandová – TV), Les côtelettes (2003, Kotlety; r. Bertrand Blier), Tristan (2003, Tristan: Romantický vrah; r. Philippe Harel – TV), Cheeky (2003, Nestoudník; r. David Thewlis – TV), Taxi 2003 (2003, Taxi 3; r. Gérard Krawczyk; + sc.), Fanfán Tulipán (2003, Fanfan la Tulipe; r. Gérard Krawczyk; + spol. sc.), Na plný plyn (2003, Michel Vaillant; r. Louis-Pascal Couvelaire; spol. sc.), Purpurové řeky 2: Andělé Apokalypsy (2003, Les rivières pourpres 2 – Les anges de l’apocalypse; r. Olivier Dahan; + sc.), anim. f. Zéro un (2003, Nula jedna; r. Jeanne Birasová, Christophe Campos, Leanna Creelová, Jean-Jacques Dumonceau, Gilles Lellouche, Stéphane Levallois, Niko Meulemans, Mark Palansky, Aristomenis Tsirbas, César Vayssié), Banlieue 13 (2004; 13. okrsek; r. Pierre Morel; + spol. sc. – V), Utržený ze řetězu (2004, Danny the Dog/Unleashed; r. Louis Leterrier; + sc.), Ze film (2005; r. Guy Jacques), Le souffleur (2005, Nápověda; r. Guillaume Pixie), Kurýr 2 (2005, The Transporter 2; r. Louis Leterrier; + spol. nám., spol. sc.), Imposture (2005, Podvod; r. Patrick Bouchitey), Colour Me Kubrick (2005, Udělej mi Kubricka; r. Brian Cook – TV), The Three Burials of Melquiades Estrada (2005, Tři pohřby; r. Tommy Lee Jones – V), Revolver (2005; r. Guy Ritchie; + nám. – V), Sexy Pistols (2006, Bandidas; r. Joachim Roenning, Espen Sandberg; + nám., spol. sc.), Nikomu to neříkej (2006, Ne le dis à personne; r. Guillaume Canet), Si j’étais toi (2006, Převtělená; r. Vincent Perez – V), Love and Other Disasters (2006, Láska a jiné pohromy; r. Alek Keshishian – V), Quand j’étais chanteur (2006, Píseň pro tebe; r. Xavier Giannoli – V), Confession (TV-2006, Zpověď; r. Christian Bartrow), Michou d’Auber (2006, Blonďáček; r. Thomas Gilou – V), Un château en Espagne (2007, Zámek ve Španělsku; r. Isabelle Dovalová), L’invité (2007, Host na večeři; r. Laurent Bouhnik), Taxi 4 (2007, Taxi 4; r. Gérard Krawczyk; + sc.), Hranice smrti (2007, Frontière/s/; r. Xavier Gens), 96 hodin (2007, Taken; r. Pierre Morel; + spol. sc.), Kurýr 3 (2008, Transporter 3; r. Olivier Mégaton; + spol. nám., spol. sc.), Banlieue 13: Ultimatum (2008, Okrsek 13: Ultimátum; r. Patrick Alessandrin; + sc. – V), Staten Island (2008, Malý New York; r. James DeMonaco – V), Le missionnaire (2009, Misionář; r. Roger Delattre), dok. f. Home (2009, Home; r. Yann Arthus-Bertrand), À l’origine (2009, Na počátku; r. Xavier Giannoli), I Love You Phillip Morris (2009, I Love You Phillip Morris; r. Glenn Ficarra, John Requa), Bez soucitu (2009, From Paris with Love; r. Pierre Morel; nám., herec), Coursier (2009, Kurýr express; r. Hervé Renoh – V), 22 výstřelů (2010, L’immortel; r. Richard Berry), Halal police d’État (2010, Halal, státní policie; r. Rachid Dhibou), Colombiana (2011, Colombiana; r. Olivier Mégaton; + spol. sc.), La source des femmes (2011, Pramen ženy; r. Radu Mihaileanu), Útěk z MS-1 (2011, Lockout; r. Stephen St. Leger, James Mather; + nám., spol. sc.), À l’aveugle (2011, Po slepu; r. Xavier Palud; + nám.), anim. f. Un monstre à Paris (2011, Příšera v Paříži; r. Bibo Bergeron), La planque (2011, Úkryt; r. Akin Isker), 96 hodin: Odplata (2012, Taken 2; r. Olivier Mégaton; + spol. sc.), Intersections/Collision (2012, Křižovatka; r. David Marconi), Un prince (presque) charmant (2013, Téměř roztomilý princ; r. Philippe Lellouche; + sc.), Doupě (2013, Brick Mansions; r. Camille Dellamare; spol. sc.), 3 Days to Kill (2014, 3 dny na zabití; r. McG; + nám., spol. sc.), The Homesman (2014; r. Tommy Lee Jones).     -fik-